#1
|
||||
|
||||
advies golf1 1300cc
Hoi,
Heb sinds ruim een jaar een Golf 1 1.3 uit '80 (GF) en heb er gelukkig ook plezier van. Sinds een paar weken rijd ik er dagelijks mee op de snelweg naar m'n werk (heen/terug 70 km) en heb motorisch het e.e.a. geconstateerd, nl. - olie in luchtfilterhuis (reeds meerdere threads hierover gelezen) door hoge carterdruk - 'tikken' van de reeds warme motor - olievuldop eraf, maar olie spettert er toch enigszins uit. - verbruik is zo'n 1:12 (rijgedrag = file en tussen 100 en 120 km/u) - motor is voor de rest vrij pittig, lekt voor de rest geen olie en loopt vrij stationair. Nu zal ik binnenkort wel een compressiemeting laten verrichten, maar ben toch benieuwd in hoeverre de korte 4-bak en 195/40/14 wielmaat met als gevolg 4500 toeren bij 120 km/u een rol speelt bij de hoge carterdruk. Ben naarstig op zoek naar een passende 5 bak (of lange 4) met de verwachting dat een lager toerental de carterdruk zal doen afnemen. Wat zouden jullie adviseren?? Grt Harun
__________________
Golf 1 1.3 '80 Passat TDi |
#2
|
||||
|
||||
ik beste man adviseer er een diesel in te bouwen
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor Golf 1 1.3 Carburateurs Golf Rallye Dailys: Phaeton W12 & T5GP California |
#3
|
||||
|
||||
volgens mij past de FM versnellingsbak ook, deze had Sponze hier op `t forum ook....
relatief korte versnellingen maar lange 5 was `t toch?? hmm.... schiet me ineens wat te binnen over big block en small block... was `t wel een FM?
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#4
|
||||
|
||||
FM is wel korter dan de 4e versnelling die ik nu heb, maar overbrenging is nog steeds niet optimaal met FM
Hieronder de verhoudingen (doppel-wobber) FM 5-Gang 3,455 2,118 1,444 1,129 0,912 Laatste waarde is de 5e versnelling. Mijn 4e zit nu op 0.964. voordeel is er nauwelijks. Wil naar een overbrenging van 0.7xx
__________________
Golf 1 1.3 '80 Passat TDi |
#5
|
||||
|
||||
Hmm nee rené was geen FM bak denk ik.. dat is inderdaad voor een "big block" en past niet op een small..
|
#6
|
||||
|
||||
Quote:
okee, had ik et toch mis! dan is `t handig als je Sponze ff een pm stuurt of dat hij hier ff gaat reageren, want hij reed op 13" met platte bandjes en had daarom ook een 5bak op z`n smallblock...
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#7
|
||||
|
||||
Zal 'ns ff proberen bij Sponze Rene.
thx
__________________
Golf 1 1.3 '80 Passat TDi |
#8
|
||||
|
||||
Volgens mij past een 5-bak van een polo wel.. AHD is daar de code van geloof ik, ik weet het ook niet zeker...
|
#9
|
|||
|
|||
Denk dat het tijd wordt om de kleppen eens te stellen.
Carterdruk kan komen door slechte/verstopte carterventilatie, was laatst nog een topic hierover op dit forum.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#10
|
||||
|
||||
Tim,
Heb inderdaad een soort optie op een 5 bak van een polo 86c. eerst ff kijken wat de overbrenging is. Dennis, waar kan de carterontluchting "vol" geraakt zijn? Is dat direct waar de ontluchtingsslang de carter 'verlaat'?
__________________
Golf 1 1.3 '80 Passat TDi |
#11
|
|||
|
|||
Jep, vanuit het halve bolletje achterop het motorblok.
Daarin zit een zeefje dat bevuild kan zijn met olie-smurrie.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#12
|
||||
|
||||
Cool Dennis,
Als het weer het toelaat zal ik die slang eens eraf halen. Als dat ding niet vol zit dan zorg ik er wel voor dat de olie elders wordt opgevangen en dop ik het gat naar de luchtfilter af. Weet jij toevallig ook hoe het zit met de eindoverbrengingswaarde mbt versnellingsbakken? Heb een 5 bak van een polo (code 8p) op het oog. Op http://www.steilheck.nl/info/versnellingen.shtml staan de waardes van o.a. de 1e t/m de 5e versnelling weergegeven, maar ook een "EIND". Waar staat dit dan voor? Die bakken hebben toch geen differentieel of wel?
__________________
Golf 1 1.3 '80 Passat TDi |
#13
|
||||
|
||||
is het nog gelukt met de 5-bak? ik rij binnenkort ook met 175-50-13 op mijn 1300 en zou dan ook graag een 5-bak inbouwen..
|
#14
|
||||
|
||||
Vergeet niet te kijken naar de eindoverbrenging van de versnellings bak. Je kan een lagere 5de hebben, maar door de eindoverbrenging toch weer korter
|
#15
|
||||
|
||||
een 5 bak van een 1300 golf 2 gaat ook. zo rijd mijn broer rond in zijn golf
__________________
Polo 1.0 '89 Fox -Wat niet heel is, kan ook niet stuk gaan- Grtz Michael
|
#16
|
||||
|
||||
Quote:
weet je misschien welk type (code) dit precies is? |
#17
|
||||
|
||||
5bak
Ik rijd nog steeds rond met de 4 bak.
Ben nog wel een tijdje serieus op zoek gegaan naar een 5-bak van een Polo 86c, maar het is lastig om er 1 te vinden waarvan de eindoverbrenging interessant is. Zo heeft mijn 4 bak een eindoverbr. van 0.9 (nog wat). Hierbij geldt hoe lager deze waarde des te minder toeren je in de laatste versn. zult maken. Op de volgende site staat meer info omtrent welk type Polo bak in aanmerking komt. www.steilheck.nl/info/versnellingen.shtml Denk zelf in 1 keer een compleet ander motorblok plus 5 bak erin te laten hangen dan geld uit te geven aan een 'te dure' 5 bak.
__________________
Golf 1 1.3 '80 Passat TDi |