#21
|
|||
|
|||
type 4 met een langere bak lijkt me iig wel wat leuker. Lekker wat lager in de toeren. Wat meer power wanneer nodig. Wil niet gaan stranden in de pyrenieen hehe . Lijkt me echt een leuke combo. Maar eerst maar eens busje afmaken. Maar over een maandje wil ik aan het motorische gedeelte beginnen daarom alvast wat info verzamelen. Maar er zijn typ 4's uit porsche's maar ook uit t3's? wat is de beste aanrader want die verschillen zijn nog een beetje wazig voor mij.
|
#22
|
||||
|
||||
Quote:
De typ 4 motor heeft in meerdere auto's gezeten. om te beginnen in de Typ 4 natuurlijk (411 en 412) maar dat zijn volgens mij alleen 1700 en 1800 motoren, al dan niet met injectie. Verder in de Porsche 914, De T2 (1972-79) en de T3 (1980-82?). Die van de T2 zal het beste passen ivm de vorm van het motorplaatwerk. De T3 motor heeft de aanjager op een vervelende plek zitten, misschien dat dat om te bouwen is. Je ziet namelijk veel T2's waarbij een stuk uit het plaatwerk van de bus is gezaagd om de T3 motor te kunnen monteren T3 motor 2000cc = CU , CV(?) T2 motor 2000cc = CJ, GD, GE (waarbij GD en GE de injectie versies zijn, GE heeft hydraulische klepstoters.)
__________________
Currently starring in my fleet: T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x). '...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...' |
#23
|
|||
|
|||
Als je de bus zuiniger wil laten lopen, is Pertronix dan geen optie? Een electronische ontsteking i.p.v. contactpuntjes.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, iemand anders wel? Groet, Martin |
#24
|
||||
|
||||
Een combinatie van verschillende componenten zal idd tot een lager verbruik lijden, maar alleen een ontsteking zal niet zo heel veel opleveren.
Succes met je zoektocht naar al je onderdelen. Laatst stond er wel een lange bak voor een typ 4 op marktplaats !
__________________
Grt Frederic. Quote:
|
#25
|
||||
|
||||
het grote voordeel van de pertronix is vooral dat je nooit meer punten moet vervangen/afstellen.
__________________
Pim van Loon 1960 single cab (pickup) - www.ploon.nl VW show dates & pics - www.vwshows.com |
#26
|
||||
|
||||
Bij de Keverboet in Noord-scharwoude staat een 2liter-bak te koop! Check www.keverboet.nl eens.
@Quicksilver; aan je naam te zien lijk je iemand die (ook) golfsurft. Vanwaar die haast met een bus?? Met relax cruisen kom je ook op je bestemming.
__________________
If my Surfbus made you smile, return the favor...FLASH ME! |
#27
|
||||
|
||||
Of als je nog een oeroeboeroe achterin wil bouwen:
Op Marktplaats staat er een met pasplaa te koop. Jens
__________________
KCN regio Fryslân |
#28
|
||||
|
||||
Tsja 2,5 V6 TDI past het... vast wel, maar wat ik hier mee aan wilde geven is dat je beter op zoek kunt gaan naar een andere motor als je pk's wilt en dan niet blijft hangen bij de luchtkoelers. Een type 4 of Type 1 opkietelen is best prijzig als je kijkt wat voor waterkoeler blokken je daar voor ophaalt. Bijvoorbeeld een TDI als je zuinig wilt heb je snel met chip op 130 tot 150pk zij het niet dat sommige blokken dat standaard al hebben. En je hebt heel veel koppel. Subaru motoren hebben ook leuke vermogens en behoorlijk wat koppel, 2,0 16v heeft 115 en de 2,2 heeft zo'n 136pk. Deze blokken zijn betaalbaar, zo tussen de 250 en 750 euro als je wat zoekt. Nog niet genoeg om een CRXje achter je te laten, die zijn gewoon vies snel! Als je snel wilt optrekken moet je geen langere bak nemen.
Verder als je bv een lange bak achter een 1600 zet dan wil je graag je motor vernielen. Dit omdat de motor dan bij dezelfde snelheid minder toeren draait. De koeling bij luchtgekoelde motoren is afhankelijk van de toeren die de motor draait omdat de koelvin op de krukas aangesloten is. Als de motor dus minder toeren draait en dus minder koeling krijgt maar nog wel hetzelfde vermogen moet leveren dan wordtie dus warmer... Ik heb dit eens getest bij mijn 2.0l CU motor in m'n T3 waar ik 205R14 banden om heb gelegd ipv de originele 185R14 maat. De banden waren dus hoger, wat hetzelfde effect heeft als een langere bak. De cilinderkoptemperatuurmeter (mooi scrabble woord) gaf onmiddelijk een hogere temperatuur aan! Niet doen dus! Ik heb eventueel wel een exel file waar je wat kunt spelen met diverse bakken en bandenmaten, zodat je kunt zien wat voor invloed dat heeft op de topsnelheid en toeren etc. Dus wil je sneller en kan jouw de originaliteit van de bus niks schelen, mik er dan gewoon een waterkoeler in, zijn veel mogelijkheden en is stukken goedkoper dan een luchtkoeler te ´tunen´.
__________________
RIJD DUURZAAM, RIJD OLDTIMER! Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers! '72 T2 singlecab '78 T2 doka '80 T3 singlecab '80 T3 singlecab Lupo 3L |
#29
|
||||
|
||||
wat ik mij nou afvraag he.. je hebt het over een subaru blok. zou je ook een subaru gt-turbo motor (zonder veel om te bouwen) in een bus kunnen zetten?
|
#30
|
||||
|
||||
Quote:
Deze lui maken pasplaten voor de verbinding tussen VW bak en Subaru motor, vaak staan er ook motoren + pasplaat bij hun te koop.
__________________
Grt Frederic. Quote:
|
#31
|
||||
|
||||
Uiteraard wat niet mogelijk is zo'n 200pk blok wordt er ook wel ingelepeld, VR6 gaat ook wel passen een een 1.8T motor ook wel. Wat een goede optie is naast Rene Vis is http://www.ds-tuning.com/ niet eens zo ver over de grens en heeft meer leuke kever en bus spullen voor niet te veel geld.
__________________
RIJD DUURZAAM, RIJD OLDTIMER! Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers! '72 T2 singlecab '78 T2 doka '80 T3 singlecab '80 T3 singlecab Lupo 3L |