#1
|
|||
|
|||
T2b - motor upgrade.
Ik heb nu een T2b. En qua uiterlijk is hij klaar, interieur is bijna af en nu wil ik binnenkort met het motorgedeelte gaan beginnen. Het is voor mij nog allemaal redelijk nieuw en op de engelse forums kom ik er niet echt uit hoe je een motor upgrade moet aanpakken.
Het busje gaat gebruikt worden voor uitstapjes en inde zomervakantie voor een tripje door europa. Injectie is zowieso een stuk zuiniger en er zal dan ook een andere versnellingsbak erin moeten komen liggen. De dingen die niet echt duidelijk zijn zijn de volgende. - Wat is een uitstekende motor voor dit alles? (subaru legacy zie ik veel - nog AC varianten?) - Wat te doen met de waterkoeling (goed bijpassende radiateur? montage in koelsleuven/onder de auto) - Motorophanging (zijn hier kits voor of tekeningen van wat je moet fabriceren). - Injectiesysteem aansluiten (ik heb gelezen dat er kant en klare kabelbomen waren die niet "vertaald" hoeven te worden.) - Uitlaat lijkt me een kwestie van passen/buigen/meten en lassen. - Hoe zit het met de keuring? (RDW zegt - type motor ook in voertuig gebruikt dan mag je 40% meer vermogen krijgen - andere motor dan moet voertuig aan tests vol doen +/- 600euro (lelystad) maar ik zie veel buggies met subaru/porsche motoren die toch goedgekeurd zijn. - bij het vervangen van de versnellingsbak - hoe zorg je dat je voor ook juiste versnellingen kan kiezen. Misschien ben ik allemaal een beetje te voorbarig. Maar een t3 diesel schijnt korte levensduur te hebben en is dus geen optie. Misschien dat ik een bepaalde optie over het hoofd zie. Maar belangrijk voor mij is een betrouwbaar/zo zuinig mogelijk/geen toerenjankend op 120km/h geheel. Tips zijn welkom. Misschien dat er wat leden wat ervaringen kunnen delen. Is er geen gespecialiseerd bedrijf (Franky's vw?) die bepaalde oplossingen kunnen leveren? |
#2
|
||||
|
||||
Wat zit er nu in? Het is deze bus toch?
__________________
hoog (bn.) 1 reikend tot of zich bevindend op een punt dat naar verhouding ver boven het referentiepunt ligt <=> laag Last edited by VWrijder : 26-01-2006 at 15:31. |
#3
|
|||
|
|||
Ja precies deze bus. Zit nu een 1600cc motor in.
|
#4
|
||||
|
||||
Nice, zo'n "moderne" kleur op je bussie !!!!
Succes met al je vragen (kan je er helaas geen antwoorden op geven). Grtz............. LRR
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster) |
#5
|
||||
|
||||
Hoi Quicksilver,
Je geeft zelf al ongemerkt een aantal antwoorden op je vragen, je hebt al redelijk in je hoofd zitten wat je wel en niet wilt Informeer eens bij Frankys of Volksrepairs. Deze hebben inmiddels aardig wat ervaring met tuning. Je kunt je 1600 wat kietelen maar de type 1 (kever/bus) motor heeft zijn limieten (tenzij je veel geld hebt). Een type 4 motor (VW-porsche 914, 411/412, T2) heeft standaard al wat meer pk in huis (ca. 80 pk) en er is veel meer mogelijk..... Voordeel is dat deze motor al standaard in de latere T2b's zaten (let op: er zijn wel detail verschillen tussen de T4 motoren) waardoor de inbouw/ombouw relatief makkelijk is t.o.v. alfa of subaru motoren met waterkoeling. Hopenlijk hebben andere mensen nog aanvullingen of andere voorstellen. Suc6, Ronald |
#6
|
|||||
|
|||||
Quote:
Misschien is een Typ 4 motor met injectie iets voor je? Ik heb een 1978er bus met injectie. Ik heb nu niet het idee dat het zuiniger is dan dezelfde motor met dubbele carb, maar ok. Typ 4 injectie motoren zaten in de T2's uit de late jaren 70. Maar alleen in bussen voor bepaalde export markten zoals de USA, Canada, Zweden en Australië. Als je een Typ 4 injectie wilt hebben moet je rekening houden met een aantal dingen:
De motorsteun van de typ 1 motor is anders dan die van de typ 4 motor. De bevestiging van de balk op het onderstel is hetzelfde. Quote:
Als je een Typ 4 motor kiest is er geen probleem. Quote:
Ook geen probleem als je een AC typ 4 motor kiest Quote:
Dat hangt er vanaf. Die motoren gaan best lang mee, maar de meeste 2e hands T3 dieselblokken komen uit afgeragde bedrijfswagens...die zijn lekker afgejakkerd na 25 jaar trouwe dienst. Quote:
Tja "de AC Typ 4 injectie" zeg ik. 120 zonder probleem, maakt geen bak herrie als je de boel een beetje normaal isoleert (een beetje bekleding doet wonderen). Alleen dat verbruik...maar of zo;n moderne motor nu veel zuiniger zou zijn...
__________________
Currently starring in my fleet: T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x). '...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...' |
#7
|
||||
|
||||
Vw bus en zuinig rijden past volgens mij niet helemaal bij elkaar.
Maar als je er toch niet zo heel veel mee rijd zou ik gewoon die 1600cc perfect in orde maken en met een gangetje van 100km/h lekker naar het zuiden cruizen, Typ 4 ombouw kost volgens mij ook een hoop en misschien heeft een 1600cc een iets hoger verbruik maar kost een stuk minder lijkt me. In ider geval succes ermee, je bus ziet er tot nu toe erg netjes uit, ben benieuwd naar het totaal plaatje
__________________
Grt Frederic. Quote:
|
#8
|
||||
|
||||
ik ben het met vwcrewcab eens.
__________________
Pim van Loon 1960 single cab (pickup) - www.ploon.nl VW show dates & pics - www.vwshows.com |
#9
|
||||
|
||||
2.5 V6 Tdi?
__________________
RIJD DUURZAAM, RIJD OLDTIMER! Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers! '72 T2 singlecab '78 T2 doka '80 T3 singlecab '80 T3 singlecab Lupo 3L |
#10
|
|||
|
|||
Tja ik weet ook niet wat er met de waarde van het busje gebeurd als ik er een andere motor in leg. Ik denk dat hij dan ook minder waard wordt. Niet dat ik op korte termijn van plan ben hem te verkopen maar tja je moet altijd afweging maken wat voor invloed het heeft in de toekomst. Ik ben zelf ook nog jong knulletje en een beetje pit en stoere civicjes het nalaten geven is altijd grappig . Maar wat is een leuke versnellingsbak om die toeren een beetje terug te dringen.(type 4 dus). Ik weet niet hoeveel ik voor huidige bak en motor kan vragen en hoeveel aanschaf van nieuwe aandrijftrein is.
ik heb deze site gevonden voor een porsche versnellingsbak: http://www.mh-porsche.nl/ond/versnellingsbakken.htm een versnellingsbak heb ik hier al voor een eurotje of 200/300. 5bak van 2.0liter. Top is voor allemaal niet echt interessant maar beetje torsie en op top een rustige motor. Niet vanwege geluid maar meer vanwege verbruik. Mijn busje loopt volgens mij toch wel 1 op 7 of zo das geen kattenpis als je 3000km wil afleggen. Type 4 blokken schijnen ook redelijk prijzig te zijn. Richting de 2000euro voor een blok heb ik vernomen. 2,5 TDI V6 - Gaat dat passen? V blokken zijn vaak erg hoog en spreek je uit ervaring? want dat is eigenlijk wat ik ook zoek mensen die dit vaker hebben gedaan en mij opweg kunnen helpen. tnx iig voor de tips. Last edited by QuickSilver85 : 26-01-2006 at 20:30. |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
De prijs valt mee, maar die bak is dan wel uit een T3 neem ik aan...De T2 is alleen met 4 bak of automaat geleverd. De T3 heeft een heel andere schakelstangen, dus dat wordt wel ombouwen. 1600cc-standaard vind ik goed te doen, maar ik moet zeggen dat ik zodra ik in de 1978er 2000cc FI stap er wel iets in mij los komt Ik vind er niets mis mee de 2000cc met typ4 4-bak, rijdt rustig bij 120km/u en trekt erg goed op. Ook tegen heuvels op, geen enkel probleem, terwijl je bij de 1600cc als snel vaart moet minderen. De 2000cc heeft dan een top van rond de 140 km/u...Misschien kan ie nog harder maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. ...en die Civicjes bij de verkeerslichten...laat die jongens lekker spelen joh. Die rommel van hun staat over een paar jaar op de sloop, weggegooid geld, en jij rijdt nog rond in je T2 met opschrijving ipv afschrijving.
__________________
Currently starring in my fleet: T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x). '...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...' |
#13
|
|||
|
|||
Ej daar hebben jullie helemaal gelijk in.
------------------------------------- De versnellingsbak die ik bedoelde is die op de link die bij mijn vorige post stond van porsche. Maar zo'n type 4 klinkt wel interessant. Ik weet eigenlijk niet waar ik een betrouwbare vandaan kan halen met eventueel een versnellingsbak. Lijkt me ook wel geinig om hem een beetje te kietelen richting de 90/100pk. Jammer dat er veel wazige sites zijn met how-to's ik heb gewoon wat meer ervaring nodig. Heb al een mooie werkplek kunnen regelen. Dus can't wait 2 get my hands dirty. - nog een meeting in aantocht? - wat ideeen opdoen. |
#14
|
||||
|
||||
Ik hoorde dat je een 1700 type 4 veel beter kan opvoeren dan de 2liter type 4.... zijn hier kenners daarmee?
|
#15
|
||||
|
||||
Bij De Boxer in Tilburg liggen nu verschillende motoren die perfect in een T2 passen. Volgens mij zijn 1.8 en 2.0 motoren die uit het leger komen, je zou ze wellicht ff kunnen bellen. www.deboxer.nl
__________________
The only thing we do is surf . . . |
#16
|
||||
|
||||
Quote:
als je een 1600 goed afstelt moet je op lange stukken toch 1 op 10 kunnen halen. een getuned type 4 blok verbruikt meer of hetzelfde. als je voor een niet luchtgekoeld blok gaat, reken eens uit wat die ombouw gaat kosten en zet dat af tegen het bedrag dat je dan aan verbruik kan besparen. dat weegt er volgens mij niet tegen op.
__________________
Pim van Loon 1960 single cab (pickup) - www.ploon.nl VW show dates & pics - www.vwshows.com |
#17
|
||||
|
||||
Bij ideale omstandigheden haal ik met mijn bus (op gas) op de snelweg ook vaak 1 op 9/9,5, maar dan rij ik 90-95 ongeveer.
__________________
Grt Frederic. Quote:
|
#18
|
||||
|
||||
90 of plank gas (110. of meer als ik windje mee heb/heuveltje af ga) maakt (bijna) niks uit. vooral op stadsverkeer is funest voor je verbruik
__________________
Pim van Loon 1960 single cab (pickup) - www.ploon.nl VW show dates & pics - www.vwshows.com |
#19
|
||||
|
||||
Quote:
Mijn eravring is ander bij de T2-1600. Als ik op de lange afstand gemiddel 80-90km/u rij dan verbruikt de bus 1 op 10. Rij ik 90-100, 110 dan gaat het verbruik al snel richting de 1 op 8. Plank gas lijkt me voor het verbruik erg onverstandig.
__________________
Currently starring in my fleet: T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x). '...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...' |
#20
|
||||
|
||||
Idd, ind e stad donderd het zo naar 1 op 6, helaas.
__________________
Grt Frederic. Quote:
|