#1
|
||||
|
||||
Project 1971 T3 Fastback
Hoi ik zal me ff voorstellen. Ik ben Paul (21) en sinds april de eigenaar van een VW Type 3 Fastback 1600 TL uit 1971. Ook heb ik sinds een jaar een VW golf 3 GL uit 1996.
Ik volg al enige tijd de discussies op het volksforum en dus ook de type 3 projecten. Omdat ik sinds de zomer echt ben begonnen met de resto van mijn fastback wordt het hoogtijd om het verloop van mijn project hier te posten, zodat jullie mij op nieuwe ideeen kunnen brengen en mij kunnen ondersteunen met technisch advies. Met name de know how van autotechniek ontbreekt mij, omdat dit mijn eerste resto project is. Maar laten we beginnen bij het begin. Toen ik in Breda op kamers woonde liep ik elke dag langs een parkeergarage waarin een oude VW stond geparkeerd. Het viel mij op dat deze auto lang op dezelfde plek stond, dus vroeg ik me af wie de eigenaar was. Door een beetje rond te vragen in het kantoorpand boven de parkeergarage wist ik uiteindelijk de eigenaar te achterhalen. De prijs viel heel erg mee, dus gelijk de auto gekocht, ondanks mijn gebrek aan kennis over auto's. Zo stond die in de garage sinds enkele jaren. En met platte band. In het plaatwerk enkele roestgaten Interieur, zonder vloerbekleding, wegens waterschade. waterschade bij schuifdak motor bij aanschaf Na aankomst in stalling ben ik eerst begonnen met het strippen van het interieur, achteraf gezien, had ik dit ook later kunnen doen. In de zomer had ik eindelijk wat tijd om aan het project te gaan werken. Met de hulp van mijn werkplaatshouder (=oud-VW monteur en eigenaar diverse oldtimers), de motor losgekoppeld en vanonder de auto gehaald. Na het loshalen van de motor gelijk begonnen met schuren van het motorplaatwerk, later heb ik al het motorplaatwerk losgehaald geschuurd (of laten zandstralen) en opnieuw in de hittebestendige lakgezet. Na enige tijd was het motorblok al aardig gestripped en resteerden nog de cillinderkoppen, stoterstangbuisjes en revisatie van de cilinders zelf. Ondertussen de kleinere motoronderdelen zoals de carberateur uit gedemonteerd en schoongemaakt. Wat me trouwes opviel bij de carberateurs was dat in de ene carberateur aanzienlijk meer bezinksel van benzine zat dan in de andere, hoort dit zo? Op dit moment ben ik aan het wachten op pakkingsets voor de carberateurs zodat ik deze opnieuw in elkaar kan zetten. Ben benieuwd naar jullie reacties. Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten bij het reviseren van de motor? Weet iemand een goed adres voor het controleren en uitslijpen (?) van de cilinders zelf?? Last edited by 1303S : 19-11-2005 at 02:44. |
#2
|
||||
|
||||
Leuk ding en succes met de resto.
Met de motor kan ik je niet helpen, maar d'r zijn hier zat airheads die dat wel kunnen
__________________
|
#3
|
||||
|
||||
Heel veel su6 met je project!
|
#4
|
||||
|
||||
Het idee van hoe het moet worden. Liefst met spaghetti uitlaat (met behoud verwarming) en stinger. Zwarte Porsche Cookie Cutters. US-bumpers met zoeklichten erop.
Ik zit nog te twijfelen over; - de kleur (klassiek rood, blauw, zilver, of zwart??) - zelf spuiten, laten spuiten, of zelf rollen? Maar goed dat zal nog ff duren eerst het technische deel in orde maken. |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Leuk project!!! Maar die velgen op je plaatje zijn geen cookie cutters maar Fuchs velgjes! KLeurtje hangt af van wat je resultaat moet worden, als ie een beetje rat-look of low budget moet worden dan kan je best ff de roller erover halen, als je het goed wil doen zou ik het toch gewoon spuiten (uit ervaring)! Succes ermee.
__________________
Grt Frederic. Quote:
|
#6
|
||||
|
||||
Dit zijn cookiecutters:
__________________
Grt Frederic. Quote:
|
#7
|
||||
|
||||
Dat het op het plaatje fuchs velgen zijn weet ik (vind ik overiges ook mooi), cookie cutters kon ik zo snel niet in op die site vinden vandaar.
Spuite mooi maar je bent zo een paar duizend euro kwijt en ik hoor dat je dan meestal binnen een jaar of 2 toch weer roestplekken door de lak heen gaat krijgen. Roller daarentegen kan mooi zijn anderszijds ook weer zonde... |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Gewoon met het spuitbusje doen, veel mooier dan rollen! |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Aja dat kan ook. Hoeveel busjes ben je dan kwijt? En hoe doe je dan de voorbewerking, welke bodemlak en toplak e.d.?? |
#10
|
||||
|
||||
Voorbewerking is schuren, voor de binnenkant gewoon een blik hammerite oid omkeren en laten drogen. Ik heb altijd primer als toplak gehad, nadeel is dat primer ademt. Qua busjes is het afhankelijk van de verf. De variant is gedaan met 6 busjes omdat het spul zo goed dekte. Andere auto's zo rond de 10 bussen.
|
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Dat is maar net hoe goed je het vantevoren aanpakt, met rollen zal het er even snel doorheen komen, verf is geen spul wat roest tegenhoud (misschien voor het oog )
__________________
Grt Frederic. Quote:
|
#12
|
||||
|
||||
Heey Toppertje, mooie plannen heb je! Keep us posted, ik ben benieuwd.
Bij de weg, je zou me toch nog foto's sturen van bij de Barn? Hier zijn ze nooit aangekomen Greetz Ron
__________________
Veni vidi velcro..... Ik kwam, zag, en bleef hangen |
#13
|
||||
|
||||
moet ie lowbudget worden, wat overigens erg gaaf is. zou ik hem rollen.
wordt mooi, mocht ie roetsen, ff bijwerken en opnieuw rollen. straks staat ie mooi in de lak en begint ie te roesten. wil je niet hebben, toch. 10 spuitbussen lijkt me wat weinig, zeker voor een hele dunne laag. met rollen gaat het er lekker dik op. neem geen mat, dit is lastig schoon te houden. zelf heb ik zijdeglans zwart. is super levi's leuk projectje trouwens |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
niet wassen, bijspuiten
__________________
Welcome to the internet: Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents. |
#15
|
||||
|
||||
Hej ik ben opzoek naar de stickers die op het plaatwerk van mijn motor zaten. De foto is niet zo helder, maar het was een sticker op de behuizing van het vliegwiel met een engelse waarschuwingstekst erop.
En de oliekoeler hoe of waar kan ik deze het best reviseren? Ik weet niet in hoeverre die nog in orde is. Last edited by 1303S : 17-11-2005 at 00:20. |
#16
|
||||
|
||||
hey
meestal zijn die dingen altijd nog goed, reviseren weet ik niet, 2e hands zijn er zat van te vinden. je ziet toch niks van dat ding. levi's |
#17
|
|||
|
|||
Quote:
Dakraam? Zit er niet 'gewoon' een origineel schuifdak in? Zo ja, dan is dat een vrij zeldzamer optie geweest! Leuke Fasty! Greets, Walter |
#18
|
||||
|
||||
Ik vermoed wel dat die origineel is. De originele bekleding ervan heb ik ook nog.
Probleem is echter wel dat het schuifdakmechanisme niet goed meer werk. Als ik aan de hendel draai gaat namelijk maar 1 van de 2 kanten schuiven, de andere draait precies langs het radartje van de draaihendel :< Heb het al proberen eenvoudig op te lossen, echter dit bleek niet mee te vallen. Ook ben ik ook nog opzoek naar rubbers voor een dergelijke schuifdak. Voorlopig staat het schuifdak op de lange baan. Eerst de motor en de technische delen dan Carros en afwerking Last edited by 1303S : 19-11-2005 at 02:42. |
#19
|
||||
|
||||
i like fasty's!!!
__________________
Current; '67 T1 Splitbus, '96 Polo, '95 Polo 6n Past; '91 Jetta, '92 Corrado, '93 Polo Coupe, '89 Steilheck, '74 Bug, '58 Bug ragtop, '79 Golf ragtop ***Slam & Weld*** Scraping Volkswagen Nostalgica www.facebook.com/slamandweld |
#20
|
||||
|
||||
Quote:
Paul, neem maar aan dat het gewoon een origineel schuifdak is. En ik zeg schuifdak, omdat met dakraam vaak een glazen schuifplaat bedoeld word, die achteraf ingebouwd wordt.
__________________
1990 Golf mkII GTI 3.0 VR6 Proud owner, since '97 |