Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 04-09-2005, 10:25
wannabay's Avatar
wannabay wannabay is offline
VW Enthousiast

Default Kenteken perikelen

Zoals eerder vermeldt heeft Der Grawo een kenteken. Alleen niet hetgeen wat ik wil. Namelijk een historisch kenteken. Ik heb van onze vrienden een bedrijfskenteken (grijs) gekregen.
Der Grawo is van 1977 en is een type 23. Een Combi bus. Geleverd door Volkswagen als een lege bus. Alleen met voorstoelen geloof ik. En dan werd zo'n bus door een bedrijf omgebouwd naar wat je wilde. In dit geval een camper.

Helaas kent de RDW deze smaak niet. Die zeggen het is of een personenvoertuig of een bedrijfsauto. In Duitsland hebben ze die smaak wel.
Dus heeft de RDW er een type 15 van gemaakt. Is bedrijfsauto.

Mijn vraag is dus: Hoe krijg ik het voor elkaar om de RDW alsnog overstag te laten gaan om mij blauwe platen te geven.
Heeft iemand voor mij de type aanduiding van een bus (camper) die blauwe platen heeft. Of tips hoe zij het gedaan hebben.
Alvast many thanks.

Ter info:
Voertuigen van voor 01-01-1973 krijgen automatisch een historisch (blauw) kenteken.
Voertuigen tussen 01-01-1973 en 01-01-1978 kunnen om een historisch kenteken vragen en krijgen dan een gereserveerd nummer. Je weet wel, die nu AL of verder nummers.
Voertuigen van na 01-01-1978 krijgen altijd een geel kenteken.
Reply With Quote
Old 04-09-2005, 20:21
manijack's Avatar
manijack manijack is offline
VW Addict

Quote:
Originally Posted by skywalker
Dit is onjuist: De donkerblauwe kentekenplaat is bestemd voor historische voertuigen met een "datum eerste toelating" van vóór 1 januari 1978 en waarvan het kentekennummer bestaat uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters.
De datum 01-01-1973 was vroeger de 'grensdatum' hiervoor.

Zeer vreemd dat de RDW de bus als type 15 heeft gekeurd.
Het beste is om telefonisch contact op te nemen met de RDW lijkt mij.

Wannabay heeft deze info telefonisch van de RDW gekregen
Old 05-09-2005, 07:23
koen@acoolvw.be's Avatar
koen@acoolvw.be koen@acoolvw.be is offline
Forum Newbee

Grawos moesten inderdaad geleverd worden aan de ombouwer als lege bus met ramen en een doorloop met 2 stoelen vooraan.
Mijn Grawobus heeft een 'fahrzeugbrief' waarop duidelijk vermeld staat dat het een camper is. Dus ingeschreven als camper in Duitsland zorgt er natuurlijk voor dat hij bij jullie RDW ook camper wordt niet?
Heb je geen copy van de 'fahrzeugbrief'?
Ik heb een invoerkeuring(APK) gecombineerd met een gewone keuring(APK) doorstaan in 'B' en nooit heeft men zoiets gezegd! Net alsof alleen door VWomgebouwde campers ingeschreven worden als camper?
Hypothetisch:Als die bussen ingeschreven werden als 'transporter' om ze erna naar Grau te brengen om te laten ombouwen zal men ze toch wel opnieuw aangeboden hebben in 'D' om de papieren te laten wijzigen, niet?
Tenzij men ze op garage- of tijdelijke plaat naar 'Grau' bracht dan werden ze pas ingeschreven na ombouw als camper natuurlijk.

Ik moest hier bij nieuwe keuring(APK) na het eerste jaar zelfs aantonen dat het inderdaad een camper was om m'n papieren te 'bewijzen'.

Wat als men jou langs de weg controleert in NL of daarbuiten? Dan rij jij toch rond met foute papieren?

Heb toch bedenkingen bij die RDW.

Zou ik toch niet zomaar laten begaan.

Koen

aCoolVW Vriendenclub T2
Reply With Quote
Old 05-09-2005, 19:51
wannabay's Avatar
VW Enthousiast

@skywalker: Je hebt gelijk dat je tot 1978 een blauw kenteken kan krijgen. Het verschil zit 'em erin dat je voor een auto na 1973 erom moet vragen.(Je krijgt anders gewoon een gele) Daarvoor krijg je het gewoon.

@koen: wat voor een type staat er op je kenteken.( bij handelsbenaming)hmm. laat maar als "B" zijnde heeft dat geen nut

Het stomme is dat de Inrichting een Kampeerauto betreft maar dat het Voertuigsoort Bedrijfsauto is.

Maar goed, ik had een brief ontvangen dat ik moest bellen. Ik gedaan, degene die ik nodig had was er uiteraard niet. Gelukkig was er een man die mij wilde helpen. Eerst zou hij binnen een week terug bellen ,maar na enig aandringen en het feit dat ik naar de Aircooled Cruise Night wilde zou hij eind van de middag terugbellen. Jammer genoeg had hij niet gezegd welke middag. Morgen weer een poging. The story continuous
Reply With Quote
Old 05-09-2005, 20:51
stufenheckfahrer's Avatar
stufenheckfahrer stufenheckfahrer is offline
VW Guru

Op je Fahrzeugbrief staat toch wel dat de wagen een zgn. Wohnmobil is?
Dan kun je met een Duits woordenboek (Der Dicke von Dahlen ) erbij misschien uitleggen dat de auto binnen de EU reeds als kampeerwagen gereden heeft, en dat de RDW zich dus aan de EU-regels moet houden. Dit houd in dat de wagen automatisch weer als kampeerauto ingeschreven zou moeten worden. Ik schrijf het hier wat bot, maar misschien kun je het vriendelijk inkleden tegenover de RDW mannen met die strekking.
Eén ding is zeker, als ie in Duitsland camper was, is ie 't hier ook

Veel suck6, en keep us posted

Greetz Ron
Old 05-09-2005, 21:17
koen@acoolvw.be's Avatar
Forum Newbee

bij mij staat op pagina 2 van de fahrzeugbrief

So.KFZ Wohnmobil
type 23

enne, die Grawos da's geen prul hé, da's duidelijk dat het geen zelfgemaakt rijdend hokje is :p

Koen

aCoolVW Vriendenclub T2
Reply With Quote
Old 05-09-2005, 21:37
VW Guru

Quote:
Originally Posted by koen@acoolvw.be
bij mij staat op pagina 2 van de fahrzeugbrief

So.KFZ Wohnmobil
type 23

enne, die Grawos da's geen prul hé, da's duidelijk dat het geen zelfgemaakt rijdend hokje is :p

Koen

Dat ben ik zeker met je eens Koen, maar het is mogelijk dat de ambtenaar niet weet dat het een officiëel merk betreft. Misschien helpt het als er meer documentatie voorhanden is.
Het is tricky, maar als wannabay bijv. een kopie van jouw Fahrzeugbrief kan laten zien, gaan er mischien wat gemakkelijker wat deuren open.
Old 06-09-2005, 10:05
koen@acoolvw.be's Avatar
Forum Newbee

Quote:
Het is tricky, maar als wannabay bijv. een kopie van jouw Fahrzeugbrief kan laten zien, gaan er mischien wat gemakkelijker wat deuren open.

ik denk niet dat dat iets uitmaakt hoor, papieren van een andere bus tonen. En ik mag deze papieren dus niet in mijn bezit hebben, moeten worden vernietigd bij inschrijving in 'B'

Natuurlijk kunnen we de verzamelde reclamefolders en dergelijke gebruiken indien men vraagt om aan te tonen dat de camper niet achteraan in de schuur werd gemaakt.

Koen

aCoolVW Vriendenclub T2
Reply With Quote
Old 06-09-2005, 17:10
wannabay's Avatar
VW Enthousiast

Vandaag maar weer eens met de RDW gebeld. Veendam heeft met de keuringsmeester in Waddinxveen gebeld en daar is het volgende uitgekomen.
Der Grawo is een bedrijfsauto geworden omdat er in Nederland geen SO.kfz. type bestaat. Het is in Nederland of een personenauto of een bedrijfsauto.

De keuringsmeester besloten (om aan de veilige kant te blijven, qwa keuringseisen) om de keuring te doen als een bedrijfsauto. Of het willekeur is kan ik niet bewijzen maar het lijkt er wel op. Was het een andere keurmeester dan was het waarschijnlijk wel een personenauto geworden.

Veendam was heel informatief en behulpzaam. (mag ook weleens gezegd worden). Als tip/advies kreeg ik mee om een brief te schrijven naar het keuringsstation, daar te vragen naar de eisen van omzetting van grijs naar geel en dan een herkeuring te doen.

En dat ga ik doen.
Voorlopig moet ik het doen met een bedrijfsauto.

edit
De Rdw heeft de Fahrzeugbrief en ik heb kopiëen ervan
Reply With Quote
Old 06-09-2005, 17:19
vwleusden's Avatar
vwleusden vwleusden is offline
REALLY Bored

Send a message via MSN to vwleusden

Ik heb een tip wellicht

In Amersfoort zit het camper center van PAH (Pon's Automobiel Handel). Hier verkopen ze dus de westfalia's enz. Ombouwen naar camper gebeurt verder niet meer in Nederland, alleen dubbele cabines enz door Snoek.

VW Campercentrum Nederland +31 (0)33 453 08 82 en de site http://www.volkswagencampers.nl/ind...,_D0Lnl,00.html

Misschien kunnen zij je verder helpen en anders via het het customer care gedeelte van PAH, Pon's Automobielhandel +31 (0)33 494 99 44
Reply With Quote
Old 06-09-2005, 18:56
koen@acoolvw.be's Avatar
Forum Newbee

Red face

ik snap er niks van....het is en blijft toch een camper, niet?

hoe verzeker je dan een bedrijfsauto als camper?

de mijne is dus verzekerd als camper omdat het
1.een camper is
2.een camperverzekering iets vollediger is dan een oldtimerverzekering

hoe moet je dan in NL een camper als camper verzekeren als het een bedrijfsauto is?

Koen

aCoolVW Vriendenclub T2
Reply With Quote
Old 06-09-2005, 19:35
VW Guru

Nu ik er verder over nadenk: Je bent dus verplicht in overtreding!
Als bedrijfswagen moet je het zgn, fiscaal blok achterin kunnen hebben.
Wat wil dit zeggen? Er moet een ruimte achterin zijn om goederen te vervoeren, wil je in aanmerking kunnen komen voor een grijs kenteken (@koen: dat is de NL term voor een bedrijfswagenkenteken).
Deze ruimte dient een vaste maat te hebben, ik ken deze maten niet precies maar het komt erop neer dat je over een bepaalde lengte bij breedte een hoogte moet hebben die ook vastligt. Met andere woorden; er moet een blok in kunnen passen van vastgestelde maten.
Ik ken de indeling van een Grawo niet, maar het lijkt me dat het fiscale blok er niet inpast als er een camperinterieur inzit. Volg je me nog ?
Kijk maar eens op de site RDW.nl om te zien welke maten je nodig hebt.

Suck6,

Greetz Ron
Old 06-09-2005, 19:47
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder

Send a message via MSN to hajee

nee het is kenteken gezien een B maar fiscaal een P
dus grijs kenteken waar in principe bpm op verschuldigd is..

Last edited by hajee : 06-09-2005 at 20:30.
Reply With Quote
Old 06-09-2005, 20:12
VW Guru

Quote:
Originally Posted by hajee
nee het is kenteen gezien een B maar fiscaal een P
dus grijs kenteken waar in principe bpm op verschuldigd is..

Dat snap ik niet helemaal Hajee, dan heb je dus een grijs kenteken maar je mag de laadruimte volbouwen met interieur? Kun je misschien uitleggen wat er dan nog grijs is aan zo'n auto? Ik heb inderdaad wel eens campers zien rijden met een grijs kenteken, en ook touringcars hebben dat altijd, maar waarvoor is die regeling er, en wat zijn normaal gezien de financiëele consequenties?
Old 06-09-2005, 20:30
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder

eh ja moeilijk:
even het verhaal wb een kampeerauto:
technisch is het een grijs kenteken, dwz met "mindere"technische eisen dan een "geel"kenteken, (gordels, remvertraging etc.)
maar aangezien de laadruimte dus niet voldoet aan een grijs kenteken, ivm het fiscale blok, en er personen in de "laadruimte"kunnen zitten, is het fiscaal gezien geen grijs kenteken maar wordt het weer gezien als een personenauto, waar ook bpm op verschuldigd is(tot 25 jaar oud natuurlijk daarna bpm vrij)...
dus grijs kenteken en toch bpm verschuldigd.
hopelijk beetje duidelijke uitleg zo?
Reply With Quote
Old 06-09-2005, 20:58
VW Guru

Thanx voor de uitleg, iksnappum

Greetz Ron
Old 07-09-2005, 17:05
wannabay's Avatar
VW Enthousiast

Fijn, nu ben ik los.

Geeft niet: 'alles sal reg kom' zeg ik altijd maar.

Bij de keuring zijn ook de gordels op werking gecontroleerd en de remvertraging ook. Het enige waar die niet op hoefde te controleren is of er wel of niet een ruitensproeier inzit. Want dat is pas vanaf 1996? geloof ik verplicht.

De brief is al klaar en gaat morgen de deur uit. dan is het afwachten wat de keuringseisen/verschillen zijn.
Reply With Quote
Old 14-09-2005, 11:50
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru

Send a message via MSN to molenari
Quote:
Originally Posted by wannabay
Vandaag maar weer eens met de RDW gebeld. Veendam heeft met de keuringsmeester in Waddinxveen gebeld en daar is het volgende uitgekomen.
Der Grawo is een bedrijfsauto geworden omdat er in Nederland geen SO.kfz. type bestaat. Het is in Nederland of een personenauto of een bedrijfsauto.

De keuringsmeester besloten (om aan de veilige kant te blijven, qwa keuringseisen) om de keuring te doen als een bedrijfsauto. Of het willekeur is kan ik niet bewijzen maar het lijkt er wel op. Was het een andere keurmeester dan was het waarschijnlijk wel een personenauto geworden.

Het is typisch inderdaad maar je ziet ook af en toe Westfalia's van rond 1970 met een grijs kenteken. Ik heb me daar wel eens over verbaasd.

Als je wagen een datum eerste toelating heeft van voor 01-01-1973 kun je in Nederland zowel een personenwagen als bedrijfswagen kenteken krijgen:

personenauto: 'AL-12-34'
(Misschien dat ze inmiddels al bij de letters 'AM' zijn aangeland?)

bedrijfsauto: 'BE-12-34'

Is je wagen van de periode 01-01-1973 t/m 01-01-1978 dan kun je alleen een personenwagen kenteken krijgen. Voor bedrijfswagens hebben ze helaas geen serie gereserveerd en krijg je dus zo'n nieuwerwetsch kenteken:

personenauto: '12-YB-34'

De grens tussen het wel of niet gebruiken van een blauwe plaat lag altijd al rond 1978, rond die tijd zijn de blauwe platen ook uit productie gegaan, de gele platen waren er al rond 1976. Pas bij het invoeren van de GAIK kentekenplaat is er duidelijk een grens gesteld tussen het wel of niet mogen voeren van blauwe platen. In de wet is de voorwaarde gesteld dat je alleen blauwe platen mag voeren als de kentekencombinatie uit 4 cijfers en 2 letters bestaat en je wagen een datum eerste toelating heeft van voor 01-01-1978. Ik heb een 1978er Kombi met kenteken 06-UP-43, datum eerste toelating maart-1978, hier zal ik dus GAIK platen voor moeten kopen :frown:

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
Old 27-09-2005, 20:09
wannabay's Avatar
VW Enthousiast

Update over de kenteken perikelen. (het blijft een mooi woord)

Gisteren gebeld door iemand van de RDW. In plaats van een brief kreeg ik een hippe, moderne RDW'er aan de lijn.

Het omkeuren van bedrijfs- naar personenauto stelt niet heel veel voor.
Het verschil zit 'em in een paar kleine dingen.
In een personenauto moeten werkende gordels zitten, een werkende ruitensproeier, voorruit ontwaseming en de remkracht wordt iets beter gecontroleerd. Volgens mij was dat het zo'n beetje.

In ieder geval met een strenge APK keuring van te voren doen op deze items voor personensauto's rol je er door.

De omkeuring zelf van grijs naar geel (blauw in dit geval) kost een slordige 70 euro. En alleen op de verschillen wordt gekeurd. Ze gaan niet nogeens de gehele auto langs.

Doen maar dus.
Reply With Quote
Old 27-09-2005, 20:25
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder

kijk, beter toch.
Reply With Quote
Reply

Posting Rules