#341
|
|||
|
|||
Vandaag een behoorlijke doos van Autodoc binnen gekregen:
Met 2 aluminium Audi TT draagarmen voor de Golf GTI. Deze hebben massieve rubbers, en verstelbare fuseekogels voor wat meer camber. Dit leek mij de meest OEM en comfortabele manier om wat meer camber op de voorwielen te krijgen. Daarnaast nieuwe trommelremmen en lagers voor de achteras van de Up. En het nieuwe kettinghuis voor de Leon. De Up was iets minder zuinig de afgelopen tijd, dus ik heb de achterkant eens op gekrikt, en links achter draait het wiel iets van 2 omwentelingen nadat ik die een slinger geef, en rechts achter wel zo'n 10 omwentelingen. Hierom maar besloten om maar gelijk links en rechts te doen, en dan ook maar meteen de remmen en de lagers, dan is de hele achteras in 1 keer klaar. En ik had aanvragen verstuurd voor het lassen van aluminium intercooler buizen. De goedkoopste reactie was 300 Euro, wat ik natuurlijk weer te duur vond. Voor de passagierskant heb ik een 180 graden bocht gevonden met de juiste radius, en voor de bestuurderskant heb ik maar een buis en wat bochten besteld bij JM Tuning, en deze zelf maar gelast van RVS. Wel wat zwaarder helaas, maar op deze manier kost het maar een paar tientjes. De lassen laat ik gewoon zitten voor de sterkte, en omdat ik geen velsrandje kan zetten, bij de uiteindes ook maar een randje gelast zodat ze niet los schieten. Nu nog even snel een laagje verf erop, en het past ook nog perfect. |
#342
|
||||
|
||||
zelf een avondje lekker knutselen en 300 besparen dat zijn toch wel de leukste klusjes
lekker bezig met de update's
__________________
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |
#343
|
||||
|
||||
Moi gemaakt hoor, maar als je rvs kan lassen (tig?) kun je toch ook alu lassen? Of heb je daar de juiste materialen en gas niet voor?
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house! MKII GTI Trackcar Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc) Trackday kalender! |
#344
|
||||
|
||||
Quote:
Zo te zien is dit gewoon met de MIG gedaan, met de juiste draad is RVS hier goed mee te lassen. |
#345
|
||||
|
||||
Quote:
Maar alu natuurlijk niet
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house! MKII GTI Trackcar Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc) Trackday kalender! |
#346
|
||||
|
||||
Quote:
Alu lassen met MIG is mogelijk, maar dan moet je ook een passend MIG apparaat hebben welke kan Pulsen en het juiste gas en draad. Iets wat buiten het bereik van de gemiddelde hobbybob ligt zegmaar |
#347
|
||||
|
||||
Quote:
Daar heb je een lasapparaat met wisselspanning voor nodig. Dan komt er nog wel het een en ander voor kijken omdat je ook sterk van het te lassen materiaal (de samenstelling) afhankelijk bent, het beroerde is dat het smeltbad lastig te controleren is en in eens 'wegvalt'. Lees nog steeds met veel plezier mee, PRACHTIG!!! |
#348
|
|||
|
|||
Quote:
Ja zeker. Wel iets minder dan 300, moest alsnog wel wat materieel aanschaffen, maar scheelt een hoop. |
#349
|
|||
|
|||
Quote:
Gewoon MIG gelast. |
#350
|
|||
|
|||
Quote:
Mooi om te horen. |
#351
|
|||
|
|||
Omdat ik een beetje vast zit aan de voorkant van de auto, ben ik maar vast begonnen met het interieur. Ik heb de stoel met gordels verwijderd, en netjes op zolder gestald. En ik heb 2 deuren gedemonteerd, waarvan ik de achterste al lichter heb gemaakt.
Het originele gewicht viel mij al reuze mee, maar er kwam ook nog een mooi gewicht uit, ik ben van 15,3 kg naar 11,7 kg gegaan. Een besparing van 3,6 kg, en bijna 24%. De deur aan de voorzijde is met 24,3 kg wat zwaarder, maar hopelijk komt daar ook wat meer gewicht uit. En dan lijkt zo'n auto toch best ruim ineens van binnen. |
#352
|
|||
|
|||
Ik heb uit beide linker deuren bijna 11 kg kunnen halen, wat rondom voor een mooie gewichtsbesparing van 22 kg gaat zorgen. Hiermee kan ik de gewichtstoename van de kooi al voor een groot deel opvangen.
De bestuurdersdeur wordt nog weer afgeschermd door het paneel wat ik daar al had. |
#353
|
||||
|
||||
Netjes, dat schiet zo wel op ja
__________________
'88 Golf II VR6 '91 Golf II G60 '86 Golf II 16V New Project |
#354
|
|||
|
|||
Van de Up liep het wiel linksachter niet meer lekker vrij. Dit is natuurlijk niet goed voor mijn verbruik. Wat overigens wel aardig gaat. Ik ben laatst voor het eerst boven de 1:24 gekomen.
Op Spritmonitor sta ik van de 1570 benzine Up'jes op plek 40, waarvan zeker de helft boven mij wel eens een foutieve waarde heeft ingevoerd, dus eigenlijk sta ik nog veel hoger. Hier is goed te zien dat het wiel niet meer lekker vrij loopt: https://www.youtube.com/shorts/u1hgtb0BpiI Dus via Autodoc maar nieuwe remmerij en lagers besteld. Met een beetje korting had ik dit alles voor 129 Euro thuis, dus een koopje wat mij betreft, en meteen de hele achteras weer fris. Zo zag het eruit toen de trommel eraf kwam: En alles weer lekker fris: Nu enkel nog even ontluchten, maar daar kom ik dit jaar niet meer aan toe. |
#355
|
|||
|
|||
Ik heb ondertussen ook een nieuwe nokkenas aangeschaft. Het is een imitatie geworden van het merk Freccia. Deze werd mij op Facebook aangeboden, en uiteindelijk heb ik deze voor 80 Euro thuis gekregen, dus wat mij betreft zeker het proberen waard. Eerste minpunt waar ik al achter kwam, is dat deze veel zwaarder is dan de standaard as. Namelijk zo'n 2,1 kg tov 1,4 kg. Dit komt omdat de as massief is, en de VW as volgens mij hol. Ik vraag mij dan ook af of een as van Schrick etc ook zo zwaar zou zijn?
Ik wou wel eerst graag weten hoe de nokken eruit zagen, dus heb mijn meetklokje weer tevoorschijn gehaald. Wat blijkt. De pomp nok heeft iets van 0,2 mm meer lift, dus win. En de nokken zijn even hoog, maar iets vetter. Dus dit lijkt op een echte performance nokkenas. Ik heb geprobeerd dit op een grafiek uit te tekenen, maar is niet helemaal super gelukt. Ook is mijn meetmethode natuurlijk behoorlijk foutgevoelig. De pomp nok: En de normale nok: De as gaat er dus sowieso in. Hoe deze is qua hardheid weet ik natuurlijk niet. Maar gezien de geringe kilometers die ik met de Seat rij, kan ik hier volgens mij een hele poos mee vooruit. Last edited by Scully : 31-12-2024 at 14:28. |
#356
|
|||
|
|||
Vanmiddag ben ik begonnen met het overzetten van de TT draagarmen naar de Golf GTI. Ik kan even niet verder omdat ik dus weer 2 linker draagarmen heb besteld. Gelukkig zit het verschil enkel in de fuseekogel, en hoef ik daar alleen maar een rechter van bij te kopen.
Dit zijn de verschillen: -Aluminium vs geperst staal. De TT versie is zo'n 200 gram lichter -Een massief rubber achter vs open bij de GTI. -En verstelbare fuseekogels bij die van de TT. De lengte tussen fuseekogel en draagarm rubber is bij de Golf 37 cm, bij de TT 38 tot 38,5 cm. Dus wat meer camber met de TT draagarmen. -En hopelijk is het bekende kraakgeluid zomers nu ook weg. |
#357
|
|||
|
|||
Ik ben vanavond even ouderwets aan het tunen geweest met de dremel. Mijn oude stopte ermee. Mag ook een keer, die heb ik al 25 jaar schat ik. Dus een nieuwe aangeschaft.
Het bougiedraad van onze GX390 kart was eraan gegaan. Dus dit moest ik herstellen, en toen leek het mij een goed moment om ook de poorten gelijk een beetje te flowen. Niets drastisch, maar in de binnenbocht zat bij beide poorten echt een scherpe rand. Dit heb ik voornamelijk wat afgerond. Het is lastig op foto te krijgen, maar dit is het zo'n beetje geworden. En wederom lastig te zien, maar hier is de uitlaatpoort nog standaard, met de scherpe rand aan de binnenkant. https://www.youtube.com/shorts/1rOjcuibL2w |
#358
|
||||
|
||||
netjes!
__________________
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |
#359
|
|||
|
|||
Ja, en zo val je dan soms echt van het één in het ander. Ik was van plan om de nokkenas terug te monteren. Hiervoor moest ik nog wel pakkingrestanten wegschrapen van de cilinderkop. Omdat hier een opstaand randje op zit, ging dit niet met een heel stanleymesje.
Dus ik dacht, dan breek ik toch even een mesje doormidden. Zo gezegd zo gedaan. Bij de eerste poging om iets weg te schrapen, viel het puntje er ook af. En deze viel naast de klepveer, diep in de cilinderkop. Een tang, schroevendraaier of iets dergelijks gaat daar niet passen, zelfs een spijker niet. Ik heb het allemaal geprobeerd. Tot slot heb ik een ijzerdraadje om mijn magneetpen gedraaid, waardoor die ook magnetisch werd. Helaas tikte ik met dit ijzerdraadje, het stanleymes puntje zo in de klepveer. Op dit soort momenten loop ik er eerst altijd maar even bij weg, dat is dan vaak het beste. En na wat tips van Frank en René, heb ik maar een pakkingschraper en en klepveer licht set gekocht. Dit werkt formidabel. Ik moest alleen voor het monteren hiervan wel de uitlaat nokkenas, en dus ook de distributieriem demonteren vanwege ruimtegebrek. Het gaat om de allereerste klep, dus direct naast de beugel van de klepveerlicht set. Dit betekent dat ik bij montage ook een timingtool nodig ben. Ik moest even slikken, en heb maar een originele bij VW besteld. Vanuit mijn Clio ervaring wil je zoiets wel origineel hebben. Het gaat levenslang mee, maar is ook altijd weer goed te verkopen. En mijn gereedschap collectie wordt weer wat uitgebreider. En bingo. Het spreekt voor zich, dat deze er wel even uit moest. En zo staat de motor er dan nu bij: Voordeel is wel dat ik nu ook alles weer mooier kan monteren. Nieuwe seals op de nokkenassenen het terugplaatsen van de lagerbrug kan zo ook veel makkelijker. |
#360
|
||||
|
||||
fijne tegenvaller wel... maar gelukkig is het opgelost
__________________
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |