#1
|
|||
|
|||
Volledige resto van m’n spijlbus
Beste allemaal,
Na een tijdje twijfelen zal ik (mede aangespoord door vdWal )mijn project hier ook plaatsen. Ik wist niet of jullie hier wel op zaten te wachten, maar dacht later dat ik het ook altijd tof vind om projecten van anderen te volgen, dus toch maar doen.. Dit project startte in augustus 2019, en heb ik bijgehouden op een ander forum. Wellicht vinden jullie het leuk om het project te volgen. Ik zal het topic proberen vorm te geven zoals het oorspronkelijk gestart is. Sommige posts komen misschien raar over omdat ik start vanaf augustus 2019, dus trip down memory lane lol. Ik zal de datums erbij vermelden. 29-8-19: Na maanden ongeduldig wachten, afgelopen vrijdag de bus opgehaald in Antwerpen, na een lange reis vanuit Brazilië. Gekocht op foto’s na echt grondig te hebben ingelezen. Eis was een ongerestaureerde, niet gespoten redelijke basis zonder mooie laklaag of bergen tectyl. De foto’s die ik kreeg waren voor mij voldoende om de gok te wagen. Hierbij ook gelet op kleine details waaruit ik toch wel kon opmaken dat deze bus redelijk verzorgd was. Ik moet zeggen, het valt me echt mee. Technisch ga ik sowieso preventief alles vervangen, maar dit is geen ‘alles bij elkaar geraapt Braziliaans zooitje’. Geen rare knutsel reparaties met wat er maar voor handen was of overmatige rotte bende. Ik denk dat de vorige eigenaar in tegenstelling tot veel andere Brazilianen wel goed was voor zijn auto (zit zelfs een alarmsysteem in, lol). Dorpels, neus, doglegs, chassis, allemaal keihard en goed te zien omdat er geen dikke laag tectyl oid op zit. Accubak is aan de rand wat krokant, maar valt echt mee. Verder de bodem op 2 stukjes bij de middenbank bevestiging en een outrigger en voorvloer met wat losse gaatjes, kriksteunen zijn hard. Al uitgevoerd laswerk in Brazilië beperkt zich tot een 10cm voorvloer en 10 cm dwarsdrager zo te zien. De rest is origineel. Plannen: eerst voldoen aan de apk eisen en een kenteken erop. Daarna technisch alles naar Europese standaard maken, bodem behandelen, motor en versnellingsbak eruit en aanpakken. Voorlopig blijf ik met originele 1300 motor en reductiekasten rijden, op originele hoogte. Als laatste cosmetisch aanpakken. Het hoeft van mij (voor nu) geen concoursstaat te worden, maar wel technisch 100% in orde met goeie onderdelen, waar ik gewoon lekker in kan rijden en genieten. Doel is in de toekomst lekker door Europa te gaan toeren. Afgelopen dagen al wat kleine dingetjes opgepakt. Andere claxon gemonteerd, portieren iets gericht, remlichtschakelaar doorgemeten, oliedruklampje werkend gemaakt, algehele staat aan de onderzijde bekeken, en natuurlijk ff hier in de omliggende straten een proefritje gemaakt 8) Lijstje tot nu toe met apk punten die ik op het eerste gezicht ben tegengekomen: Alle remslangen Remlichtschakelaar Qua roest weet ik zo niet wat afkeur is, ben te lang uit het vak Big Grin dus dat laat ik nog beoordelen Roest bodem bij middenbankbevestiging Roest outriggers Roest accubak A stijl rechts onder binnenzijde Nieuw ruitensproeiertankje (zit een gat in) Voorbanden Remmen afstellen, trok iets naar rechts met de proefrit. Daarnaast de koplampen, richtingaanwijzers en achterlichten naar europese eisen aanpassen en een voorruit ontwaseming voor de apk monteren. Ook nog even co meten, remmentest en op assteunen zetten en spelingen checken. Voorlopig zat te doen, maar ontzettend veel zin in! Wordt vervolgd!
__________________
Past Kever 1200 Polo 9N Golf 6 diesel Current Golf MK1 T1 spijlbus Brazil |
#2
|
||||
|
||||
Quote:
Natuurlijk zitten wij hier op te wachten! Leuk!
__________________
|
#3
|
||||
|
||||
indd! Tuurlijk zitten we hier op te wachten.
gaaf ding, benieuwd naar de verdere update's
__________________
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |
#4
|
|||
|
|||
Haha top, dan ga ik verder
1-9-19 Een doos met onderdelen van Johan Thys binnen gekregen en klussen maar. Koplampen en richtingaanwijzers gedemonteerd: Nieuwe ruitensproeierset gemonteerd: Vervolgens de spindels schoongemaakt ter voorbereiding op het vervangen van de remslangen en het reviseren van de vooras. Leek wel 44 jaar vet en zand Wat een werk was dat pfff
__________________
Past Kever 1200 Polo 9N Golf 6 diesel Current Golf MK1 T1 spijlbus Brazil |
#5
|
|||
|
|||
11-9-19
Remslangen vervangen, niet echt nodig zoals je kan zien Remvloeistof uiteraard gelijk ververst:
__________________
Past Kever 1200 Polo 9N Golf 6 diesel Current Golf MK1 T1 spijlbus Brazil |
#6
|
||||
|
||||
mooi he, hoe er iets heel anders onder zand vet en ellende tevoorschijn kan komen.
bij de versnellingsbak van de mk1 net eender. een paar hoekjes waarvan ik niet dacht dat het hoekjes waren
__________________
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |
#7
|
|||
|
|||
Dat is echt zo ja. Wat een bende aan zand en vet zat erop.. morgen weer een update!
__________________
Past Kever 1200 Polo 9N Golf 6 diesel Current Golf MK1 T1 spijlbus Brazil |
#8
|
|||
|
|||
18-10-19
Handremkabels vervangen: Geen overbodige luxe : Vervolgens weer een nieuwe remdrukschakelaar gemonteerd (de nieuwe die ik kreeg was lek), koplampen gemonteerd en de hele bodem ontdaan van 44 jaar Braziliaans zand en vet. Lekker op de straat in de regen met de hogedrukspuit aan de gang . Kwam ook een hoop uit de kokers zeg pff... Tijdens het aantrekken van de achterasmoeren trapte ik door de rem heen. Gaatje in remleiding, en geen spatje roest erop Nadat hij gekeurd is gaat echt alles eraf, was ik al van plan maar dit bevestigd het nog maar eens.. Op dit moment (oktober 2029 dus) staat hij bij VW Bus Brothers voor wat kleine laswerkzaamheden en revisie van de spindels, zat erg veel speling op. Ook heb ik weer een zooitje onderdelen binnengekregen: 4 schokdempers, voorwiellagers, alles voor de revisie van de spindels op de vooras. Als de bus terug is monteer ik dat en is ie bijna klaar voor de RDW.
__________________
Past Kever 1200 Polo 9N Golf 6 diesel Current Golf MK1 T1 spijlbus Brazil |
#9
|
|||
|
|||
25-10-19
Gisteren weer lekker bezig geweest met de bus. Begonnen met het reviseren van de spindels. Hiervan is alles vernieuwd. Dit heb ik wel uitbesteed ivm het benodigde gereedschap: Zoals jullie kunnen zien was het hard nodig. De naaldlagers waren ingeslagen in de linkpin Gevolg van het niet doorsmeren van de vooras in het verleden.. Opbouw natuurlijk wel zelf gedaan: Ankerplaten gereinigd en remcupjes/cilinders/zuigers schoongemaakt en opnieuw ingevet (in een later stadium alles vervangen, dit was even voor de RDW keuring zodat ik hem in ieder geval op kenteken zou hebben): Wiellagers voorzijde vervangen: Zoals eerder gezegd trapte ik door een remleiding heen tijdens het vastzetten van de moer van de achteras, dus gelijk nagemaakt en vervangen (tijdelijk voor de RDW, alle remleidingen worden vervangen voor nieuwe stalen): Nieuwe gasgevulde schokdempers van Kyb rondom:
__________________
Past Kever 1200 Polo 9N Golf 6 diesel Current Golf MK1 T1 spijlbus Brazil |
#10
|
||||
|
||||
lekker hoor! op naar de volgende update
__________________
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |
#11
|
|||
|
|||
Zeker, volgt
__________________
Past Kever 1200 Polo 9N Golf 6 diesel Current Golf MK1 T1 spijlbus Brazil |
#12
|
||||
|
||||
Potverdikkeme gaaf om dit zo te zien en te lezen, ga zo door
__________________
'88 Golf II VR6 '91 Golf II G60 '86 Golf II 16V New Project |
#13
|
|||
|
|||
2-12-19
Zo, afspraak bij de RDW is gemaakt, ik mag 20 december! Op dit moment (december 2019) wordt hij gelast, daarna nog wat kleine dingen: andere banden, motor en koplampen afstellen, ventilator voor het raam monteren (de latere Braziliaanse versies hadden geen voorruitventilatie), remmentest en alles nalopen. Hopen dat ik groen licht krijg bij de RDW kan ie daarna uit elkaar! 20-12-19 Goed, hier mijn verhaal over de kenteken keuring. Dit is nogal een apart verhaal.. S’ochtends aangekomen bij de RDW, natuurlijk eerst melden. Ik moest er vroeg zijn en was de eerste. De keurmeester stond buiten zijn bakkie koffie te drinken en ik gaf hem zijn werkorder die ik mee kreeg bij de balie.. Eerst moest de bus worden gewogen buiten. Vervolgens mocht ik hem op een van de banen rijden. Ik moest de bus stilzetten vlak voor de smeerput. De keurmeester opent de motorklep, schrijft het motornummer en chassisnummer op zijn werkorder en kijkt eens rond in de motorruimte. Ik wilde 18.2 platen en wist dat je dat van te voren aan moest geven. Tussendoor zegt hij ‘daar kijken we zo even naar’... Hij staat op, loopt naar de voorkant en checkt de gordels op de voorbank. Loopt vervolgens door naar de cargodeuren en lijkt de bulkhead te checken. Ik dacht nog waar is dat goed voor? Maar goed, hij is de keurmeester dus laat maar.. Ondertussen was er op de baan links een andere auto aangeschoven waar de keurmeester die daarmee bezig was iets niet helemaal snapte. Hij riep ‘mijn’ keurmeester en die ging kijken naar iets in de motorruimte. Ze liepen samen naar een kantoor. Dat duurde een minuut of 20, ik zei nog tegen mn schoonvader die mee was dat ze aardig uitliepen en dat ik nou toch wel benieuwd was.. De keurmeester komt uiteindelijk zijn kantoor uit met een a4. Ik moest de koplampen aanzetten. Ik denk wat is hij nu van plan? Zegt ie ik kijk even of je de europese koplampen hebt.. Huh, apart want dat staat gewoon in het glas dacht ik nog. Zet de lampen maar uit zegt hij. Ik doe ze uit en hij zegt je kan hem opladen. Ik zit helemaal in het proces met mn gedachten dus ik vraag hoe ver (de smeerput op, daar stond ie nog steeds voor namelijk)... Zegt ie nee, op de kar.. Het duurde even voordat dat binnenkwam haha.. ik zeg op de kar? Ja, ik heb er een typegoedkeuring aan gehangen (!) en de platen zijn ook geregeld.. de apk kan je dan later doen, kan je eerst lekker klussen... fijne feestdagen.. Jullie begrijpen dat ik als een klein kind naar huis ging! Wat een topper die man!! (Een oldtimer invoeren van buiten de EU moet namelijk voldoen aan de regeling permanente eisen van de RDW). Ik had een kenteken en nu kon het restaureren beginnen!
__________________
Past Kever 1200 Polo 9N Golf 6 diesel Current Golf MK1 T1 spijlbus Brazil |
#14
|
|||
|
|||
5-1-2020
Nadat de vooras in oktober-november 2019 was aangepakt door VW Bus Brothers, hebben zij daarna ook het laswerk voor me gedaan. Het viel op zich mee, maar ik wilde wel alles gelast hebben. Beperkte zich eigenlijk tot 2 outriggers, stukje bodem bij de middenbank bevestiging, de accubak en bijbehorende hoek rechtsachter en de moeren van de voorasbevestiging. Ook was op verschillende plekken niet om de 2 cm geproplast, dus dat ook mee laten pakken. Voornamelijk op het chassis en de dorpels.
__________________
Past Kever 1200 Polo 9N Golf 6 diesel Current Golf MK1 T1 spijlbus Brazil |
#15
|
||||
|
||||
lekker dat dat keuren zo voorspoedig ging!
18.2 ook helemaal super, dat zouden ze op elke auto moeten doen..
__________________
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |
#16
|
|||
|
|||
Haha ja echt, veel mooier!
__________________
Past Kever 1200 Polo 9N Golf 6 diesel Current Golf MK1 T1 spijlbus Brazil |
#17
|
|||
|
|||
5-1-2020
Nadat de bus weer thuis stond, verder gegaan met demonteren. Eerst de gelaste delen even tijdelijk beschermd tegen de roestduivel. Daarna voorbereid om de motor te demonteren, benzine afgetapt en motortje eruit gehaald.
__________________
Past Kever 1200 Polo 9N Golf 6 diesel Current Golf MK1 T1 spijlbus Brazil |
#18
|
|||
|
|||
11-1-2020
Middagje nuttig besteed door de achteras te demonteren. Lekker hoe simpel alles in elkaar zit bij zo’n bus Begonnen met bakolie en reductiekasten aftappen. Vrijwel geen slijpsel op de aftappluggen. Op dit moment kies ik voor nieuwe olie er in, optisch opknappen en terugplaatsen met nieuwe keerring. De bak schakelde prima verder. Ik weet dat IRS een stuk beter rijd maar ik wil op dit moment niet verlagen, er komt geen getuned blok in en wil het budget gebruiken voor het technisch in orde maken van de rest (remmen, schokdempers, leidingen, kabelboom, banden enz). Wellicht dat ik er later anders over denk. Ook moet de voorkant dan verlaagd worden en ik wil de bus eigenlijk technisch helemaal in orde hebben en gaan rijden voordat ik aan luxeproblemen ga beginnen
__________________
Past Kever 1200 Polo 9N Golf 6 diesel Current Golf MK1 T1 spijlbus Brazil |
#19
|
|||
|
|||
19-1-2020
Toch gisteren (januari 2020) nog een gaatje kunnen vinden om lekker wat aan de bus te kunnen doen. Het is vooral voorbereiden om de bodem te kunnen gaan kaal maken voor de coating met de RX producten. Nu de bak en de pendelassen eruit zijn, kon ik de achterste remleidingen, benzineleiding vanaf de tank en remverdeler verwijderen. Daarna de handremkabels, koppelingskabel en gaskabel. Daarna was de kabelboom aan de beurt. Ik heb veel verhalen gelezen over kabelbomen die er niet in 1 geheel uit wilden komen, en dan met name bij de knik in het achterste chassisstuk. Met dit in mijn achterhoofd toch de kabelboom zo goed en zo kwaad als het mogelijk was met tywraps bij elkaar gebonden voor een zo recht mogelijke (broze) kabelboom en een zo soepel mogelijke geleiding uit het chassis. Daarna een touwtje gebonden aan het achterste stuk ter voorbereiding van de montage van de nieuwe kabelboom in een verre, verre toekomst Uiteindelijk toch in 1 geheel eruit gekregen Ik heb in dat jaar Caprotech gemaild over de toepassing van de RX producten in combinatie met strijkkit. Zij zeggen eerst RX5, dan na goede droging de kit, en afronden met RX10. Ze adviseerden wel een proefstukje te maken. Dat is mijn leverancier aan het testen Volgende keer nog wat kleine dingen demonteren en dan kan het vieze werk beginnen: lekker kaal maken van de bodem
__________________
Past Kever 1200 Polo 9N Golf 6 diesel Current Golf MK1 T1 spijlbus Brazil |
#20
|
||||
|
||||
Nice!
__________________
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |