#1
|
||||
|
||||
Krukaspoelie met trillingsdemper?
Beste forummers,
Ik heb een Polo 6kv classic uit 1997. De motorcode is 1F, het betreft een 1.6 benzine (bigblock). De auto heeft een piepend geluid ter plaatse van de distributie, vooral aanwezig bij koude start en nat weer. Nu zijn bij de auto niet al te lang geleden de distributie met waterpomp en spanner vervangen. Dit maakte geen verschil. Onlangs heb ik ook de lagers in de dynamo vervangen en de meelooprol van de multiriem vervangen. Nog steeds geen verschil. Nu valt menu op dat de multiriem ook een klein beetje slingert ter plaatse van de krukaspoelie. Nu lijkt het erop dat er een trillingsdemper op de krukaspoulie zit. Die zou mogelijk het geluid en de trillingen kunnen veroorzaken, maar trillingsdemper zitten doorgaans toch alleen op diesels en niet op benzinemotoren? |
#2
|
||||
|
||||
Quote:
Nee hoor, die kunnen net zo goed op benzine motoren zitten! Vaak is het afhankelijk van het type riem en het opgenomen vermogen door de aangedreven accessoires. Nieuwe benzinemotoren hebben vaak gewoon een trillingdemper op de krukaspoulie zitten. Meestal gaat dit dan gepaard met een platte mulitriem 4PK, 5PK etc. en niet met een V-Snaar. Lijkt me wel sterk dat de demper dit geluid veroorzaakt tenzij het rubber hiervan helemaal los is gekomen van de schijf en slipt tijdens nat weer. |
#3
|
|||
|
|||
Riem slip echt niet? Gewoon wat talkpoeder op de riem strooien, is het geluid nu weg is het de V-snaar/multiriem.
__________________
Golf I GTI W65 Pirelli L90E 1983 |
#4
|
||||
|
||||
Slippende riem lijkt me onwaarschijnlijk. Ik kan de riem niet slapper of strakker stellen. Er zit een automatische spanner op, valt niets aan af te stellen aan de riemspanner. Als het niet de trillingsdemper is, zou ik niet weten wat het wel is, alle overige lagering van de draaiende delen is al vernieuwd. De V-snaar naast de multiriem die de stuurpomp aandrijft, staat gewoon strak
|
#5
|
||||
|
||||
Stuurolie wel op peil? Die pompen kunnen verschrikkelijke geluiden produceren als ze gaar zijn of te weinig olie erin.
Gezien je specifiek benoemt dat het met nat weer voorkomt moet het haast wel een riem zijn. Hoe oud zijn deze? Heb vaak genoeg lawaaierige riemen gehad die super strak stonden (te strak) en mede dat ze oud en hard zijn dus minimaal slipten. Met dat irritante gepiep als gevolg. |
#6
|
||||
|
||||
Stuurolie is op peil. Dat geluid van die stuurpomp klinkt echt anders. Dit geluid lijkt echt meer op een defecte meelooprol (lagering dus). Een nieuwe multiriem en v-snaar kan ik nog proberen, maar dit verklaart niet het licht slingeren van de krukaspoulie.
De klachten bij onze auto komen inderdaad vooral voor bij vochtig weer en meestal bij koude motor. |
#7
|
|||
|
|||
V-snaar tijdelijk verwijderen. Kun je afstrepen wat het kan zijn als het probleem zich wel of niet voordoet.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Ik heb de multiriem eraf gehad. Geluid lijkt minder, of niet aanwezig. Maar dat schept nog geen duidelijkheid. Volgens mij kan het dan alsnog de trillingsdemper zijn die onder belasting lawaai maakt |
#9
|
||||
|
||||
Als het onder belasting een geluid maakt, hoor je het ook als je met de hand de poelie rond gooit. Kun je zo niet een aantal dingen uitsluiten?
__________________
|
#10
|
||||
|
||||
Ik heb in ieder geval de waterpomp, dynamo, spanrol, meelooprol en aircopomp al uitgesloten, dus dan blijft er nog weinig over. Voor wat betreft de trillingsdemper is het niet heel eenvoudig. Bij droog weer of warme motor is het geluid zo goed als afwezig, bij koude motor en vochtige weersomstandigheden is het erg duidelijk te horen.
|
#11
|
||||
|
||||
Ik heb 2 onderdeelnummers gevonden voor de trillingsdemper:
028105243T 037105243A Wie weet de verschillen tussen beide? |
#12
|
||||
|
||||
als er letters achter staan betekend dat het onderdeel vernieuwd is ( verbeterd of andere leverancier of zo iets)
|
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Die 037 is voor benzinemotoren en de 028 komt omhoog bij de TDI modellen, verschil in constructie waarschijnlijk. Verder lijkt me dat het korstondig piepen van je riem veroorzaakt kan worden door de hoge belasting bij het aanslaan van de motor, al dan niet veroorzaakt door; - de trillingdemper die niet helemaal recht meer op z'n naaf zit - de riemspanner die wat moe is, weet niet of die al eens vervangen is - de riem die iets te lang kan zijn (klopt de lengte wel met het origineel?) - het zwaar (aan) lopen van de stuurpomp of dynamo - vettig zijn van poelies helpt ook niet mee
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Het is geen piepend, maar meer een zagend/schavend geluid, vergelijkbaar met drooggelopen lagers, wat je ook wel eens hoort bij een dynamo met defecte lagers. Het vreemde is dat het geluid veel meer aanwezig is bij koude motor en dan voornamelijk bij koud of vochtig weer. Zodra de motor warm wordt, zakt het geluid weg. Het lijkt bij de krukaspoelie weg te komen. Ik ben er inmiddels achter dat ik geen trillingsdemper heb, maar 1 bredere poulie op de krukas welke middels multiriem met looprol de aircopomp en dynamo aandrijft en daarop zit nog een smalle poelie die middels v-snaar de stuurpomp aandrijft. De grotere poulie slingert ook een klein beetje bij stationair draaien. Inmiddels distributie+waterpomp+spanrol+dynamolagers+looprol multiriem nieuw. Zou het door de krukaspoelie kunnen komen, of zit deze mogelijk scheef gemonteerd? Ook omdat deze een beetje slingert? Ik wil hem ook vervangen, maar geen idee of dat zin heeft. Multiriem is overigens ook niet heel oud en destijds besteld op chassisnummer. Riemen en poulies zijn ook niet vettig o.i.d. |
#15
|
||||
|
||||
Ik wou nog zeggen 'dat sommige polo's een aparte V-riem hadden voor de stuurpomp' maar goed, die wordt niet automatisch gespannen en heeft periodiek nastelling nodig.
Dat slingeren van de riemschijf is dus waarschijnlijk je vulcanisatie van de 2 helften van de demper; Of het wordt veroorzaakt door het niet vlak zijn van de pasvlakken krukas - krukastandwiel of krukastandwiel - krukaspoelie/trillingsdemper. Daar hadden de oude TD's en TDI's ook een handje van...
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#16
|
||||
|
||||
@Audi1981: heb je ook een verklaring waarom het geluid afzakt bij warm worden van de motor?
|
#17
|
||||
|
||||
Nee, ik denk dat het zo 4 verschillende dingen kunnen zijn, dus speculeren waarom een van die oorzaken minder wordt bij warme motor is zinloos.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|