#1
|
||||
|
||||
Herhaaldelijk accu's defect (drifthok)
Onlangs een drifthok (BMW E36 320) gekocht om kennis te maken met driften.
Het betreft een auto die technisch nogal in elkaar gebeund en lang heeft stil gestaan. Inmidels technisch al veel voor elkaar gemaakt. Nu loop ik tegen het volgende probleem aan. De auto gekocht met een defecte accu, leek me logisch dat dit kwam door het lange stil staan. Dus voorzien van een nieuwe accu. Er lijkt ergens wat stroom te lekken want deze was geregeld leeg. Tot deze na ca. 3x met de druppel lader niet meer te laden viel, terug gebracht en een nieuwe mogen ontvangen. Nu is echter de 2e nieuwe accu (+diegene die er al in zat) wederom defect. De tweede ging langer mee (een paar weken ) omdat ik deze vanwege het lekken geregeld afkoppelde. Concreet mijn vraag, wat kan ervoor zorgen dat een accu binnen enkele dagen/weken defect raakt? Er wordt nooit mee gereden aangezien het een kentekenloze auto is, enkelt voor track days. Een hoofdstroom schakelaar wordt evengoed ingebouwd, waarmee bovenstaand probleem wat minder urgent wordt. Maar in basis wil ik dit probleem opgelost hebben. |
#2
|
||||
|
||||
Als hij zo snel leeg loopt, ook als hij meeste tijd losgekoppeld is, zit er toch iets écht niet goed in de auto. Alsin; er loopt dus een redelijke lekstroom. Ken je iemand die dat kan meten? Hiervoor heb je namelijk wel een aardig goede multimeter nodig én je moet weten wat je doet.
Als er een lekstroom is, kun je daarna gaan opsporen waar hij vandaan komt... En de accu als hij losgekoppeld is aan de druppellader hangen natuurlijk
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house! MKII GTI Trackcar Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc) Trackday kalender! |
#3
|
||||
|
||||
Bedankt voor je snelle reactie. Zou een lekstroom een accu defect kunnen maken?
|
#4
|
||||
|
||||
Jazeker, (lood)accu's kunnen er niet goed tegen om ontladen te worden, onder de 12V is al kritisch maar onder de 10V dan is het zo goed als over.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house! MKII GTI Trackcar Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc) Trackday kalender! |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Jup, Loodzuur accu + lange tijd leeg = sterfgeval zoals DaNpy ook al aangeeft! |
#6
|
||||
|
||||
Hou er rekening mee dat lekstroom veroorzaakt kan worden door een onderdeel wat aan blijft staan, maar ook door een kortsluiting. Ik zou het dus sowieso even goed uitzoeken.
__________________
|
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Dank voor jullie reacties. Oke, een week of drie is in dit geval al te lang blijkbaar? |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Uiteraard |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Normaal makkelijk haalbaar natuurlijk, tenzij hij al een tik heeft gehad.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house! MKII GTI Trackcar Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc) Trackday kalender! |
#10
|
||||
|
||||
Zoals hierboven al aangegeven, lekspanning en het niet gebruiken van een accu leidt tot defecten. Een accu die eenmaal gebruikt is (in service) ontlaadt zichzelf al. Dit is natuurlijk minimaal en als alles in orde is kan dit wel een paar weken hebben voordat deze niet meer de startmotor rond kan gooien. Als je op vakantie bent kan de auto accu dit normaal wel hebben. Sowieso een druppel lader erop gooien maar dan wel 1tje die de accu laadt en ontlaadt. Ctek is een goeie op dit gebied. Let wel op het ampère van de accu dat je de juiste lader kiest. Doe dit met mijn Golfkes ook (al jaren) en werkt
En dan de lekspanning opzoeken natuurlijk
__________________
'88 Golf II VR6 '91 Golf II G60 '86 Golf II 16V New Project |
#11
|
||||
|
||||
Klasse, komt goed. Heb een knappe CTEK MSX 5.0 lader
|