#1
|
|||
|
|||
Golf 1 cabrio - Standlichten aan bij pinken
Hallo..
Ik heb een vreemd probleem met de pinkers/lichten van mijn Golf 1 Cabrio, 1800 Carbu. Probleem: als ik naar links pink, brandt LINKS het standlicht voor en achter. De linkerpinker ook natuurlijk Omgekeerd, als ik naar rechts pink, brandt RECHTS het standlicht voor en achter. De rechter pinker ook natuurlijk Wanneer ik de alarmlichtschakelaar gebruik, knipperen de 4 pinkers perfect, zonder een of ander standlicht. Ik dacht aan een massaprobleem, maar ik heb alle punten mooi opgekuist en uitgemeten. Tot in iedere schakelaar heb ik zelfs goede massa. Het enige verschil dat ik nog kan denken tussen de alarmlichtschakelaar, is het feit dat het contact aan staat bij het gebruik van de pinkers. Waarom enkel 1 kant van de lichten effectief brandt bij het pinken, lijkt mij al helemaal een raadsel. Als ik het uitmeet, krijg ik inderdaad 12V op 1 kant van de achter/voorlichten (standlicht) wanneer ik pink.. Ondertussen zijn dus alle massapunten opgekuist, de pinkerhendel en ruitenwisserhendel zijn ondertussen ook al vervangen door nieuwe (om wat uit te sluiten) Enig idee wat er hier verkeerd kan zijn, of iemand die iets gelijkaardigs heeft meegemaakt? Ik weet het echt niet meer groeten |
#2
|
||||
|
||||
Welk bouwjaar?
> als ik naar links pink, brandt LINKS het standlicht voor en achter > De linkerpinker ook natuurlijk Even voor de zekerheid: branden die alledrie continu, knipperen dus niet? Wat gebeurt er als je de stekker van de alarmlichtenschakelaar losmaakt? |
#3
|
|||
|
|||
dag Erik, bedankt alvast voor je bericht!
De wagen komt uit 1990 Even voor de zekerheid: branden die alledrie continu, knipperen dus niet? => enkel de standlichten branden continu, de pinker werkt zoals het hoort en knippert dus. Aan beide kanten zelfde scenario (pinker knippert, standlicht voor/achter aan de kant van de pinker brandt constant) Wat gebeurt er als je de stekker van de alarmlichtenschakelaar losmaakt? =>Dit zal ik deze namiddag even testen. Ik denk dat ik dit ook al had uitgetest zonder resultaat (ook met stand in het 'midden'), maar ik durf dit niet met 100% zekerheid te zeggen |
#4
|
||||
|
||||
Aha. Dan is het wsch. toch niet de alarmlichtenschakelaar.
Op contactslot (6N0 905 865 ?) pin 30 (rood) staat +12 volt, die wordt bij contact uit doorgeschakeld naar pin P (lichtgrijs, naar standlichtschakelaar). Meet eens of P wel onderbroken wordt als je het contact aanzet? Ik denk nu aan een defect in die schakelaar, of een sluiting in de kabel of stekker tussen 30 en P. |
#5
|
|||
|
|||
Beste Erik,
alvast bedankt voor je hulp in de zoektocht, ik stel dit ten zeerste op prijs! Voor je vraag, ik vind 'P' niet op de schakelaar voor de lichten. Er komt daarin 1 lichtgrijze draad in, maar daarop meet ik geen +12V, als het contact af staat. Als het aan staat ook niet. Waarschijnlijk zit ik verkeerd te kijken. Ik zie op de achterkant wel nummers en letters staan, maar niets met een P erop ( zie daar bvb 58a,b,c,l,.. op staan) Ik had wat foto's genomen, maar ik weet niet hoe ik deze [IMG]file:///E:/jan/jan/Golf%20Cabrio/Knipsel2.PNG[IMG] kan posten. Op die stekker heb ik een connector waar 2x geel/zwarte draden toekomen, en 2x grijs/zwarte, daarin meet ik wel +12V met het contact aan (op de rode natuurlijk ook!) Ik heb per ongeluk nog iets opgemerkt, misschien kan het van belang zijn. Als ik de gevarenschakelaar in het midden zet, dus niet aan noch af (stond per ongeluk zo), en ik gebruik dan de pinkerhendel, dan kan ik wel pinken ZONDER dat het contact op staat. En dan werken de pinkers perfect naar links of naar rechts, zonder dat het standlicht aan gaat. Maar natuurlijk van zodra ik het contact aanzet, dan heb ik opnieuw het probleem (knipperende pinker OK, maar standlicht aan, aan de kant van de pinker) Ik had een nieuwegevarenschakelaar besteld, ik zal deze er nog eens instoppen, maar ik denk niet dat dit de oplossing zal zijn. Note: de schakelaar van de lichten, werd ook al eens vervangen een jaar of 3 terug, dus deze is ook nog 'relatief nieuw'. |
#6
|
||||
|
||||
> Voor je vraag, ik vind 'P' niet op de schakelaar voor de lichten
Nee, ik schreef: "Op contactslot [...] pin P"! > Als ik de gevarenschakelaar in het midden zet[...] Hm, dat snap ik niet, zal ik morgen mijn hoofd nog eens over breken... ;-) PS.: Is dit probleem zomaar ineens ontstaan, of heeft er iemand (een vorige eigenaar?) aan zitten knoeien? Last edited by Erik Baas : 02-11-2022 at 01:06. Reason: +PS |
#7
|
|||
|
|||
Excuses verkeerd gelezen dus, ik ga nog eens dubbelchecken.
Vandaag komt de nieuwe gevarenschakelaar binnen, dit kan ik dan makkelijk ook nog uitsluiten. Het probleem is plots ontstaan, het enige wat ik kan denken is dat de auto x maand had buitengestaan, en het misschien met vocht/slecht contact te maken heeft. Daarvoor (al een jaar terug) had ik wel een probleem met de ruitensproeiers, maar dat bleek dan de schakelaar zelf te zijn, vandaar dat de hendels dan vervangen werden, maar dan bestond dit probleem nog niet |
#8
|
|||
|
|||
Hallo,
na lang zoeken.. Een gesmolten massadraad moeten vernieuwen, om uiteindelijk uit te komen op het contactblokje dat kapot was, waardoor de standlichten meegingen met de pinkers, thx voor de info hiervoor! Ondertussen nog wat problemen gehad met benzinetoevoer, ondertussen nieuwe vulhals , filter, pomp en luchtafscheider. Bij het monteren van het nieuwe contactblokje zijn er draden verkeerd aangesloten. De reden hiervoor is, dat mijn voorganger inderdaad gefoefeld heeft. Namelijk, de connector die hierop schuift, zit er niet meer op, maar alle draadjes zitten er apart op met aparte fiches.. Zou er iemand weten welk KLEUR van draad op welke positie gemonteerd moet wordne op het contactblokje? Op internet vind ik wel foto's van de connector op zich, maar normaal dit daar een gaine rond, waardoor ik niet kan zien welke draad in welk pinnetje hoort te zitten. Hopelijk kan iemand mij hiermee verder helpen.. Thx |
#9
|
||||
|
||||
15: 2 x zwart, 0.5 resp. 1.5mm²
30: rood, 4 mm² 31: rood/zwart, 4 mm² P: grijs, 1 mm² X: zwart/geel 2.5 mm² |
#10
|
|||
|
|||
Thx! werkt terug goed , orginele connector erop geplaatst
|