#1
|
|||
|
|||
Batterij laadt niet op
De batterij van mijn Golf laadt niet meer op. Het batterij-dashlampje begon te branden aan het einde van een rit van ongeveer 200 km. Voordien deed dit probleem zich niet voor.
- De alternator is nieuw - De batterij is nieuw - De bedrading tussen de alternator en de batterij lijkt ok Weet er iemand wat de volgende stap in mijn troubleshooting zou moeten zijn? Alvast bedankt, Tom |
#2
|
||||
|
||||
Krijgt de dynamo wel 12V op de W+ (blauwe draad), anders doet deze ook niks (geen veldspanning). Check ook even je massapunten en meet hier de weerstand over. Soms zijn kabels die er goed uitzien van binnen niet zo fijn namelijk.
|
#3
|
|||
|
|||
Bedankt voor de reactie.
Mijn technische kennis is echter beetje beperkt. Wat bedoel je precies met het mogelijke probleem met de blauwe draad? De twee rode draden van de alternator naar de batterij zijn intact. De blauwe loopt naar het dashboard veronderstel ik? Hoe kan ik precies nakijken of dit ok is? Alvast bedankt |
#4
|
||||
|
||||
Meten of er 12V op staat met contact aan.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house! MKII GTI Trackcar Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc) Trackday kalender! |
#5
|
|||
|
|||
Ik heb 4,3 volt op de blauwe draad met het contact aan. Is er dan een probleem met de veldspanning zoals al werd gesuggereerd?
...en wat doe ik hier aan. nogmaals dank voor de hulp |
#6
|
||||
|
||||
Daar klopt iets niet idd
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house! MKII GTI Trackcar Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc) Trackday kalender! |
#7
|
|||
|
|||
Is er iemand die mij zou kunnen vertellen waar de blauwe draad 12V haalt en waar ik dit precies zou moeten controleren?
Alvast bedankt |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Blauwe draad loopt van de zekeringenkast naar de tellerbak en via de LED hierin naar de dynamo. Makkelijke check om te zien waar het probleem zit is om de blauwe draad los te halen van de dynamo en dan nog eens de spanning te meten. Als deze nu wel -+12V is, zit het probleem waarschijnlijk in de dynamo (spanningsregelaar unit). Heb je hier nogsteeds 4.3V op staan na het loshalen dan zit het ergens in de tellerbak, zekeringkast of bedrading. |
#9
|
||||
|
||||
Wat is de spanning eigenlijk bij lopende motor?
De blauwe draad gaat -even uit mijn hoofd- inderdaad naar de tellerbak. Maar ik heb er nog een andere draad bij zitten (heb ook andere dynamo's gemonteerd gehad en nu weer) die 12V geeft. De blauwe draad is er ook nog, die gaat naar mijn tellerbak. Trek ik de andere draad los (de 12V van de dynamo) dan laad de dynamo ook niet meer.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house! MKII GTI Trackcar Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc) Trackday kalender! |
#10
|
|||
|
|||
De spanning op de blauwe draad is zowel met of zonder lopende motor 4.3V.
Ik denk dat het probleem ergens in de zekeringskast of tellerbak moet zitten, omdat de alternator nieuw is. Ik zal om zeker te zijn de spanning eens meten, afgekoppeld van de alternator. Alle bedrading in mijn dashboard werd vroeger blijkbaar slecht hersteld, en is eigenlijk een puinhoop. Denk dat ik alles eens zou moeten demonteren en checken. Er zijn vele dingen die niet werken zoals het moet (ruitensproeier, claxon, ...). Bedankt om mij op weg te helpen. |
#11
|
||||
|
||||
Ik bedoelde de boordspanning (accuspanning) tijdens het lopen, niet de spanning van de blauwe draad (die had je al gepost )
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house! MKII GTI Trackcar Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc) Trackday kalender! |
#12
|
|||
|
|||
De spanning tijdens het lopen blijft dezelfde. De batterij laadt niet op.
|
#13
|
||||
|
||||
Leg als de motor loopt eens een draad vanaf de plus pool van de accu naar de W+ verbinding op de dynamo, waar normaal de blauwe draad op zit. Als je dan weer 13 a 14 Volt op de accu meet kun je de dynamo helemaal uitsluiten en ligt het inderdaad ergens aan de verbindingen onder het dashboard.
|
#14
|
|||
|
|||
zal ik eens proberen
|
#15
|
||||
|
||||
blauwe draad zit toch op D+
__________________
huidig: Scirocco 1978 & 1977 GLi gehad: Scirocco 1974 & 1980 |
#16
|
||||
|
||||
Quote:
Klopt! Mijn fout haha, diesels hebben nog een W+ voor de toerenteller erop. Even in de war |
#17
|
|||
|
|||
Even een update
Heb de blauwe draad op de accu aangesloten. Dan krijg ik 14,6 V bij een lopende motor, zoals het hoort. Dan de zekeringskast losgemaakt. Bij het manipuleren van de blauwe draden was het probleem plots weg. De batterij laadde op bij draaiende motor en het waarschuwingslampje lichtte niet meer op. Paar tellen later was het echter terug naar af... Het probleem situeert zich dus waarschijnlijk ergens rond de zekeringskast. Probleem is dat ik niet weet waar ik moet beginnen zoeken. Ik zag verschillende blauwe draden. Tips om verder gericht te troubleshooten? Nogmaals bedankt alvast |
#18
|
||||
|
||||
Hier kun je zien welke draden naar welke pinnen horen te gaan:
http://www.a2resource.com/electrical/CE2.html |
#19
|
||||
|
||||
Waarschijnlijk een draadbreuk ergens. 1 voor 1 controleren
__________________
|
#20
|
|||
|
|||
Bedankt voor het schema. Ik ga op zoek naar de draadbreuk :-)
|