#141
|
||||
|
||||
Laatst weer even bezig geweest met afstellen van de webers. Carburateurs staan nu helemaal synchroon elke cilinder heeft dezelfde aanzuiging.
Ook de ontsteking wat verder bijgesteld, loopt nu op 12graden tijdens stationair naar een max van 32 graden bij 3000-3500. Sproeiers zijn helaas nog niet juist. Vooral stationair loopt hij nu veel te rijk (11.0 op AFR). Dus een aantal sproeiers zijn in bestelling en dan kan ik binnenkort eens rijdend testen en meten . Helaas nog wel opzoek naar plaatwerk om in te lassen onder de pedalen... Verder nog even paar foto's van gemonteerde kelken en filters: |
#142
|
||||
|
||||
Gaat mooi zo, ziet er goed uit!
|
#143
|
|||
|
|||
Je zegt: Sproeiers zijn helaas nog niet juist. Vooral stationair loopt hij nu veel te rijk (11.0 op AFR). Dus een aantal sproeiers zijn in bestelling en dan kan ik binnenkort eens rijdend testen en meten.
Stationair kun je bijregelen met de mengsel schroefjes vlakbij de gaskleppen, bekijk anders deze link even: http://www.redlineweber.com/html/Te...t_typical_i.htm Het zijn de stelschroefjes met de veertjes eromheen, door deze iets in te draaien zal het mengsel armer worden. Let wel op, de afstelling kan hier erg fel op reageren dus stel ze eerst in een basis af door ze helemaal in te draaien en daarna allemaal exact even ver open te draaien (bijvoorbeeld 1,5 rondje uit draaien). Ga daarna steeds in of uit draaien met slechts 1/4 slag, en wanneer je in de buurt komt nog maar 1/8 slag. De truc is zo'n mooi mogelijk stationair draaiende motor met een zo arm mogelijk mengsel te behalen, zonder te meten doe je dit op gehoor. Wanneer je daarna zult gaan meten zal je zien dat je afr op deze manier vrijwel altijd rond de 14.7 uit komt. Succes |
#144
|
||||
|
||||
Thanks voor je reactie. Het klopt inderdaad wat je zegt, op die manier hoor je af te stellen en dat heb ik ook gedaan (via gehoor)
Het is alleen zo dat wanneer je met de stationair mengsel schroef buiten een bepaalde range komt van slagen je er verstandig aan doet om de stationair sproeier te veranderen. Ook omdat de stationair sproeier via de progressiegaatjes verantwoordelijk is voor het geleidelijk accelereren. Die kun je niet bijstellen, dan geld alleen de grootte van de stationair sproeier. Mijn huidige sproeierbezetting is: Stationair 45F6 Hoofd: 145 Lucht corrector: 155 Emulsie tube: F16 De .45 (brandstof) stationair sproeier zit opzich in de goede range i.c.m. een 1800cc alleen staat het mengesel met een F6 (lucht doorlaat) op zijn rijkst. Voorbeeld van stationair sproeiers van arm naar rijk mengesel: Arm------------Rijk F2-F11-F8-F9-F6 De huidige stationair (en progressie!) sproeier is dus de meest rijke (minste lucht). Hier heb ik dus andere voor besteld om het geheel beter passend bij de 1.8 16v te krijgen. Het hoofdcircuit is weer een ander verhaal, ook hier gaat de sproeier grofweg op het aantal cc's (per cilinder). Deze komt alleen pas bij hoge toeren (2800-3000). Hoofdsproeier 140 = 450cc per cilinder Hoofdsproeier 145 = 500cc per cilinder Deze mag bij mij dus 1 maatje kleiner. En zo geldt dit ook voor je emulsie tube, air correctors en in combinatie met welke chokes je rijdt. Ik zal binnenkort laten weten wat de andere sproeiers doen EDIT: deze info heb ik vanuit artikel: "How to build & power tune Weber & Dellorto DCOE/DHLA" van Des Hammill Last edited by VWCaddymk1 : 04-03-2021 at 09:58. |
#145
|
|||
|
|||
Je bent gelukkig al goed op de hoogte zie ik
De F6 is inderdaad wel wat enthousiast qua mengsel, ik gebruik vaak de F9 versie. Het hangt vaak wel af van het aantal progressie gaatjes hoe goed je er mee weg komt, soms blijft een F9 dan net wat arm in het overpakken van toeren waardoor je beter weg komt met een F6 en de mengsel schroefjes iets dichter te zetten. Blijft een kwestie van proberen en meten, kost vaak veel tijd (en brandstof) om het echt goed te krijgen op ieder toeren gebied. Maar dat is dan ook weer een leuke uitdaging. |
#146
|
||||
|
||||
Quote:
Bedankt voor je info! Het is een mooi proces inderdaad, kost wel tijd en ook brandstof ja steeds weer op temperatuur laten komen. Mocht je verder nog tips hebben dan hoor ik het graag! Heb je zelf ook sproeiers liggen? Ik heb nu een paar maten besteld, 45F9-50F9-50F8 voor stationair, verwacht dat hij met een van deze wel netjes te krijgen is. Air corrector die ik nu heb (155) is ook aan de kleine kant. Geen idee wat verschillende maten doen maar voor deze heb ik maar 160-165-170-175 besteld. Misschien moet ik nog wel groter maar dat zien we dan wel, stationair en progressie circuit vind ik nu wat belangrijker. |
#147
|
|||
|
|||
De air corrector merk je pas op hoge toeren, denk dat je zo rond de 175 wel goed zal zitten.
Wat idle jet betreft kan je ook nog wat spelen met de lucht doorlaat gaatjes aan de zijkant, wanneer F6 te rijk blijft en F9 net te arm kan je de gaatjes in de F6 minimaal groter maken zodat je er net tussenin uit kunt komen. Je zult dan wel zo'n boren setje moeten aanschaffen, maar dat is op zich de investering wel waard. |
#148
|
||||
|
||||
Quote:
Top, ik ga het zien wanneer ik ze binnen heb. Heb je verder nog ervaring met maten pompjets en de bijbehorende sproeier/bleed valve onderin de vlotter ruimte? Huidige pompjets zijn 45 (advies voor 1800cc = 40/45). Pump valve is momenteel 40, dat is bijna de kleinste maat. Misschien dat ik daar nog een wat grotere (dus minder brandstof) in ga zetten om de pomp jets mee te remmen als dit nodig is... |
#149
|
|||
|
|||
Zou het gewoon uitproberen met de huidige pompjets, heb de sproeiertjes onderin nog nooit hoeven vervangen dus kan je het effect daarvan niet exact uit ervaring zeggen.
Het is wel zo dat hoe kleiner die zijn des te minder er terug vloeid richting de vlotterkamers. Heb hier trouwens nog wel een handig linkje zodat je kunt vergelijken wat de sproeier bezetting was bij auto's waarop weber (vervanging) carburateurs geleverd zijn: https://www.carbparts.eu//jetting_table |
#150
|
||||
|
||||
We gaan het zien.
Die website had ik ook gezien inderdaad, daar heb ik trouwens ook de meeste onderdelen besteld. Hopelijk komt het deze week binnen |
#151
|
||||
|
||||
Sproeiers zijn binnen!
Volgende week maar eens de tijd vinden om weer wat te gaan testen Waarschijnlijk is het sowieso wel verstandig voor het finetunen om zo'n borensetje aan te schaffen, wel fijn om dan een aantal "reserve sproeiers" te hebben Binnenkort hopelijk wat resultaten en dan toch echt maar eens de roest gedeeltes aanpakken |
#152
|
||||
|
||||
Vanochtend een gedeelte uit een oude golf kunnen slijpen. Bodemplaat gedeelte met draagarm bevestiging. Over tijdje maar eens mee gaan knutselen inclusief nieuwe bodemplaat en dorpel
Metaal is op de nodige stukken roestvrij, wat helaas niet van mijn bodemplaat te zeggen is Ook nog even tijd gehad om de sproeiers te vervangen. Nu voor stationair overgegaan van 45F6 naar 50F9. AFR gaat richting de 12.5 dus al een verbetering maar toch nog wat aan de rijke kant. Binnenkort maar 45F9 of 50F8 proberen. |
#153
|
||||
|
||||
Vandaag eindelijk mijn nieuwe schroefset binnen gekregen (5 maanden gewacht ). Set is van MTS Technik, met Eibach veren.
Relatief goed betaalbaar setje en lijkt kwalitatief goed in elkaar te zitten. Ik ben heel erg benieuwd hoe dit setje straks rijdt ten opzichte van m'n huidige TA-Techniks. |
#154
|
||||
|
||||
De laatste maanden werk ik nog regelmatig aan de caddy. Met name bezig om zoveel mogelijk roest weg te halen en vervangen voor nieuw metaal.
Het begon allemaal bij de ophanging van de draagarm aan de bestuurderszijde samen met de bodemplaat en de dorpel. Inmiddels is het aardig uitgebreid. Alles wat ik tegen kwam heb ik geprobeerd zo goed mogelijk aan te pakken. Dit was tevens mijn eerste las en metaalbewerking project, dus: aldoende leert men zullen we maar zeggen Helaas kwam er ook nog extra roest tevoorschijn aan de binnenzijde van de wielkast waar 2 plaatdelen over elkaar zitten. Dat kostte helaas een hoop extra tijd om dit weer netjes te krijgen. Maarja, beter nu in 1x goed dan over 5 jaar weer opnieuw . Volgende stappen zijn: - Dorpel dicht maken aan de voorkant - bodemplaat pas maken + remleiding ophaningspunten maken - stoel geleiders terug erin lassen - bodemplaat vast lassen - Nieuwe langsdrager onderzijde inlassen - bovenste dwars verbinding binnen pas maken en inlassen. Daarna is het laswerk voorlopig even klaar. Alhoewel andere plekken van de auto er ook nog aan zitten te komen.... Last edited by VWCaddymk1 : 24-04-2022 at 10:47. |
#155
|
||||
|
||||
Dat is wel een flinke klus maar het ziet er alweer keurig uit!
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house! MKII GTI Trackcar Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc) Trackday kalender! |
#156
|
|||
|
|||
Netjes hoor! Gaat zoveel tijd in zitten, voor een eerste las klus petje af.
Hoe zijn de bladveer bevestigingen aan de achterzijde bij jou?
__________________
Caddy mk1 |
#157
|
||||
|
||||
Bedankt! Er gaat inderdaad een hoop tijd in zitten, veel meer dan ik had gedacht.
De ophanging van de bladveren is nog redelijk ok. Toch heeft de complete achterzijde veel (anti) roest aandacht nodig. |
#158
|
||||
|
||||
Vanmiddag het laatste gedeelte van de dorpel pas gemaakt en las klaar voor de volgende keer.
Daarna eindelijk verder met de bodemplaat |
#159
|
||||
|
||||
Keurig!
__________________
There`s no substitute for Turbo engines Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro Rallyegolf |
#160
|
||||
|
||||
Super!!
|