#261
|
|||
|
|||
Evgeniy heeft al een aantal van mijn plaatjes gepost zie ik, maar ik zal er toch nog een paar aan toevoegen.
Het hele verhaal begon met goede moed, met alle onderdelen uitgestald op tafel. Vervolgens de achterkant gedemonteerd, en toen bleek al vrij snel dat deze stofkappen niet passen. Gelukkig bleken de (3 maanden) oude stofkappen wel "ongeveer" te passen. De diameter was schijnbaar al voldoende groot voor de 256mm remmen. Een kort bezoek met de haakse slijper... Daarna bleken de flenzen van de bouten te groot te zijn, dus die heb ik maar een stukje afgedraait. Dat past mooi zo, met de nieuwe astappen voor de naven met dubbelrijig hoekcontactlager. De oude lagers bleven telkens sneuvelen, zeer heet worden, geluid maken... Zou het met het behoorlijk verhoogde gewicht te maken hebben? Zo'n enthousiast bochtenwerk lever ik nou ook weer niet. Bij het plaatsen van de remblokken bleken de geleideplaatjes welke bij de schijven hoorden (!!!) de verkeerde maat te hebben. Deze plaatjes zijn voor massieve schijven, maar kwamen bij de set met geventileerde schijven. Deze dan maar gekocht en afgehaald bij een duitse dealer, aangezien de nederlandse dealer minimaal een week levertijd had. Dan bleek dat we zijn vergeten nieuwe remslangen van de juiste maat mee te bestellen voor de achterzijde. Goed, dan maar even verder aan de voorkant. De 288mm schijven hebben echt hun beste tijd gehad. Hier zie je de oude en nieuwe stofkappen naast elkaar. Helaas was er zo dramatisch weinig ruimte tussen de fuseekogel en remschijf dat er uiteindelijk geen stofkap is geplaatst. Volgens bronnen in mijn omgeving zou dat geen probleem zijn... Hier kwam dan ook aan het licht dat de klauwdrager met een offset van 5mm gemonteerd moest worden. De oude bouten zijn enkel voor het passen, daar zitten nu natuurlijk nieuwe in. Er slingerde nog een setje 17" 7.5J velgen rond, met een compleet verkeerde band erom, maar zo kon ik in elk geval even proberen hoe het uitkwam met offset en breedte. Kiloméééters ruimte. Hierna dus het werk afgerond en vervolgens besloten welke velgen ik van Ebay wilde plukken. De oude banden hebben ook 3 zware maanden achter de rug. Achterzijde: Voorzijde: De nieuwe set is ietsje groter, wat de topsnelheid van de Golf ten goede komt. Met zijn vaste overbrenging ben ik gelimiteerd door het maximaal motortoerental. Dit is al verhoogd naar 19.200TPM, waar Tesla zelf maximaal 17.950TPM toestaat. En daar is hij dan! Ik was sceptisch over 17'ers op een Golf 3, maar ik ben nu toch wel te spreken over het resultaat. Verder is de grip van deze banden fenomenaal ten opzichte van de oude set. Ik kan nu al niet wachten hoe een setje semi's gaat aanvoelen. Verder bevallen de remmen zeer goed! Ik moet behoorlijk gek doen om ze nog goed op temperatuur te krijgen. Wel vrees ik dat ik de achterzijde een milimeter of 5 omhoog moet schroeven. Onder zware omstandigheden, zoals vol gas op een hobbelweg, lopen de achterwielen nog wel eens aan aan de rand van de wielkas. Dat komt waarschijnlijk door de Epytec adapterplaten waar de remklauw aan zit, die de astap 5mm naar buiten brengt. Oh, en ik heb nog wat nieuwe inverterparameters getest. Ik moet het vollastgebied nog iets beter testen om het te kunnen bevestigen, maar het lijkt erop dat er weer een vermogenstoename is... en vermogensafbouw in hoog toerengebied begint veel later. |
#262
|
||||
|
||||
Mooie updates weer!
|
#263
|
||||
|
||||
Lekker bezig weer inderdaad!
Iets minder sleeper zo maar zeker wel dik. |
#264
|
|||
|
|||
Dik setje remmerij zo maar mis de sleeper look wel…
__________________
Audi 100 '81 (2.0D > 2.1 turbo benzine project ) Golf 4 variant (tzt on air ) Skoda Yeti 1.8TSI 4X4 (hoog is het nieuwe laag... ) |
#265
|
|||
|
|||
Ja, ergens begrijp ik wel wat jullie bedoelen.
Aan de andere kant is hij nog steeds sneller dan hij er uitziet. Ik heb gisteren wat meer tijd gestoken in het juist afstellen van de motorcontroller, en de resultaten spreken voor zich. De Golf was al niet langzaam, maar nu trekt hij horizontale tranen in het gezicht wanneer je aan het gas komt. Eerder had hij zijn vermogenspiek bij ~95kmh, waarna het vermogen behoorlijk hard inkakte. Bij die snelheid kon je het vermogen niet kwijt in verband met tractie. Met mijn nieuwe parameters heb ik van 90 tot ~150kmh een continue vermogen, dat niet meer zo hard inkakt. Ik hoop komend weekend nog wat meer tijd in het afstellen te kunnen steken, om de grens van 150kmh nog ietsje op te rekken. Ook denk ik dat ik de maximaalstroom nog een heel klein beetje kan verhogen. Als het allemaal lukt zal ik wat tijden proberen op te nemen als benchmark. |
#266
|
||||
|
||||
Quote:
Zo heej, wat een cijfers! Kun je trots op zijn! Quote:
Famous last words!
__________________
|
#267
|
|||
|
|||
Om de tijden betrouwbaarder te kunnen meten zitten wij aan een "kastje" te denken.
Op dit moment is de keuze gevallen op: https://www.procartuning.nl/dragy-g...ance-meter.html Hebben jullie ervaring met zo een kastje, of een vergelijkbaar iets? Misschien is er bijvoorbeeld iets aanzienlijk beters voor niet veel meer geld?
__________________
Met vriendelijke roet, Evgeniy |
#268
|
||||
|
||||
Zie het vaker voorbij komen op fb pagina's straatgebruik. Ik dacht dat dit kastje zelfs een stuk duurder was 2 jaar terug.. Het leuke is net dat veel mensen hetzelfde systeem hebben.
|
#269
|
|||
|
|||
Zo!
Het is weer eens tijd voor een kleine update denk ik. Inmiddels heb ik de originele(!!) afdekplaat weer passend weten te krijgen onder de motorruimte, waardoor de onderkant mooi aerodynamisch is geworden. Tevens is de Tesla-motor nu beter beschermd en niet meer zichtbaar. Ook heb ik de bovenzijde van de accubak iets netter gemaakt door de permanent-tijdelijke vuilniszak te vervangen voor plexiglas. Na een wasbeurt staat hij er weer mooi bij. Voor de oplettende kijkers: De Golf is inderdaad ietsje verhoogd. Zowel voor als achter liepen de banden heel af en toe aan. Dat is een minpunt van grote banden op 17'ers, maar ik vind het voordeel van een lager motortoerental en een hogere topsnelheid iets zwaarder wegen. Al met al staat hij er nog steeds netjes bij zo. Dan komt het stukje waar iedereen op heeft gewacht: Cijfertjes. De nieuwe remmen doen het goed! Hier een fotootje van het display in actie. 0-100 in 4.98 seconden en de kwartmijl in 12.62 seconden. Niet slecht voor een voorwielaandrijver op straatbanden. Op het volgend plaatje heb ik een slechtere 0-100 tijd, maar tijdens de vorige meting ben ik niet boven 200kmh gekomen waardoor het opnieuw moest. De nieuwe banden verschillen dag en nacht met de oude banden, maar nog steeds loop ik tegen tractieproblemen op tot 100kmh. De 0-100 tijd word dan ook volledig bepaald door hoe goed het lukt om voldoende veel gas te geven, maar net geen slippende banden te krijgen. |
#270
|
||||
|
||||
Mooi hoor!
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house! MKII GTI Trackcar Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc) Trackday kalender! |
#271
|
|||
|
|||
Lees ik tussen de regels door dat er eigenlijk semi slicks onder moeten…?
__________________
Audi 100 '81 (2.0D > 2.1 turbo benzine project ) Golf 4 variant (tzt on air ) Skoda Yeti 1.8TSI 4X4 (hoog is het nieuwe laag... ) |
#272
|
|||
|
|||
Ja.
|
#273
|
|||
|
|||
Vandaag heeft de Golf nieuwe APK gekregen!
Alle “doorgaanse” keurpunten waren 100% in orde. Toch stond de keurmeester op het punt om hem af te keuren… De keurmeester was niet sterk genoeg om het onbekrachtigde stuur te draaien, waardoor de auto volgens hem “onrijdbaar” is. Hierop ontstond een beetje discussie, omdat armkracht naar mijn mening een erg subjectieve zaak is om een auto op af te keuren. Verder stuurt het natuurlijk vele malen lichter wanneer je eenmaal onderweg bent. Stuurbekrachtiging staat natuurlijk wel op de planning, net als heel veel andere dingen… Verder heeft de keurmeester hem ook gewogen. Het is een erg zwaar Golfje geworden. Vooras: 868kg Achteras: 656kg Dat maakt een bescheiden totaal van 1524kg. |
#274
|
|||
|
|||
De golf is nu wel goedgekeurd begrijp ik? Je had anders stalen velgjes met smallere bandjes (hard op pompen) voor de APK keuring kunnen monteren. Stuurt het vele malen lichter als de brede velgen met banden.
Ben benieuwd naar de andere plannen.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#275
|
|||
|
|||
Quote:
Ik stelde ook al 16" voor, en dan 595 RS-R in een mooie maat... Jarno zoekt nog naar een passende oplossing. Want het is ook wel jammer om de mooie velgen van nu in de hoek te leggen. Er zijn mooie elektro-hydraulische oplossingen, zo als bijvoorbeeld van een Polo 6R. Eigenlijk moeten wij zo iets bemachtigen en dan onder de motorkap passen, waar het geplaatst kan worden...
__________________
Met vriendelijke roet, Evgeniy |
#276
|
||||
|
||||
Vanmorgen in Heerlen toch zo'n rare witte Golf 3 zonder uitlaat voor me rijden, ik denk dat kan er maar eentje zijn haha. Auto zag er goed uit
|
#277
|
|||
|
|||
Haha! Grappig.
Waar reed je zelf in? Dan weet ik waar ik op moet letten. |
#278
|
|||
|
|||
Quote:
Ik weet dat Opel ook elektrische stuurbekrachtiging heeft, als je wil kan ik wel navragen welk model dit heeft?
__________________
Audi 100 '81 (2.0D > 2.1 turbo benzine project ) Golf 4 variant (tzt on air ) Skoda Yeti 1.8TSI 4X4 (hoog is het nieuwe laag... ) |
#279
|
||||
|
||||
Quote:
Was op de rotonde Euregioweg - Palemigerboord. Ik kwam vanuit Landgraaf. Witte Transporter 6 Met wat blauwe en groene stickers erop ( Bedrijfsbus ) Last edited by Gino89 : 28-04-2022 at 06:53. |
#280
|
|||
|
|||
Quote:
Dat klopt wat je zegt, bijvoorbeeld Corsa C. Maar het is een elektrisch stuurkolom. Die versterkt als het ware tussen je stuurwiel en de kruiskoppleing(en) die naar het stuurhuis gaan. En opzich zou het zeker werken! Maar ergens ben ik best wel bang voor die arme spline-tjes van die kruiskoppelingen. Als dat op een verkeerd moment doldraait, is het feest... Er bestaan ook elektrische stuurhuizen. Zij bestaan in alle soorten en maten. Motor rechts, motor links, motor schuin... Maar dat is wel wat groot, en volgens mij is er geen plek. Maar het is zeker het overwegen waard. De achterste motorsteun werd nooit zo bedoeld, dat er een flink stuurhuis door past...
__________________
Met vriendelijke roet, Evgeniy |