#1
|
|||
|
|||
Bedrading claxon
Hallo,
In april kocht ik een Golf Cabrio GLS van 1981. De auto was is vrij originele staat, toch werden doorheen de jaren een aantal interieuronderdelen vervangen. Zo ook het stuur. Er was een exemplaar geplaatst dat volgens mij niet helemaal matcht met het bouwjaar van de auto. Ik vond een origineel stuur. Bij het plaatsen weet ik echter niet hoe ik de bedrading voor de claxon moet verbinden. Deze was niet aangesloten op het vorige stuur. Er liepen twee draden naar een doe-het-zelf-schakelknop langs het stuur (een wel erg lelijke oplossing). Zou er mij iemand een schema kunnen bezorgen waaruit ik kan afleiden hoe ik dit oplos. Alvast erg bedankt, Tom |
#2
|
||||
|
||||
Normaal loopt er een massa draad naar de knop op het stuur.
__________________
|
#3
|
|||
|
|||
Er komen 2 kabels uit de stuurkolom. Aan het stuur is er één aansluiting. Ik weet niet wat ik waaraan moet verbinden. |
#4
|
||||
|
||||
Dit is er allemaal bij geknutseld. origineel komt er slechts 1 draad in je stuurkolom uit.
Als je in deze schema's kijkt, kun je het zien: Deel 1 Deel 2 In Deel 1 zie je geheel rechts de claxon (H1), deze krijgt voeding via Zekering 16 en wordt dus via massa geschakeld, volg hier voor lijntje D van Deel 1 naar Deel 2. Op Deel 2 zien we links het relais wat de claxon bedient (J4), tevens zien we dat vanaf L4 1 kabel (bruin/blauw) naar je claxonknop in het stuur loopt. Als ik naar je foto hierboven kijk dan zie ik 2 achteraf ingebouwde kabels. Iemand heeft het systeem dus anders gebouwd dan origineel. Wil je nu het weer terug bouwen zoals het hoort, dan zul je deze kabels terug moeten gaan volgen en kijken wat ze er van geknutseld hebben. Kijk dus ook of je het relais nog hebt etc. Nu even simpel 1 van deze 2 kabels op je stuurwiel aansluiten gaat niet. Alternatief, als je niet alles wil ombouwen, is weer werken met een losse schakelaar zoals voorheen.
__________________
|
#5
|
|||
|
|||
Bedankt. Ik ga hiermee aan de slag.
|