#161
|
||||
|
||||
wow! wat een joekel van een motor is dat?
__________________
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |
#162
|
||||
|
||||
Oei een Tesla Motor Welk model komt deze uit?
Zal er dan ook weer een nieuw cellenpakket moeten komen of liep die Engiro AC motor ook op 700V? Blijf deze weer met plezier volgen! |
#163
|
|||
|
|||
Het is een P100D rear drive unit. Het is een motor met inverter en een vaste reductie van 1 op 9.71 in één behuizing. Hij heeft een maximaal toerental van 18.000 tpm, 650Nm koppel en 475kW. Hij loopt niet op 700 volt, maar op 400. Dat betekent alsnog dat er inderdaad ook een nieuw accupakket gaat komen.
Ik heb op dit moment een controller onderweg om de Tesla motor mee aan te sturen. Wanneer de controller binnen is maak ik eerst een testopstelling om vast te stellen of alle componenten werken. Als alles netjes blijkt te werken gaat de Golf terug in de loods en ga ik de huidige aandrijfset uitbouwen. |
#164
|
||||
|
||||
bizare waarde die koppwel en kw benieuwd wat dat gaat doen in de Golf!
__________________
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |
#165
|
|||
|
|||
Zojuist te horen gekregen dat ik de printplaat welke ik nodig heb om de inverter aan te sturen komende vrijdag kan verwachten. Met een beetje geluk kan ik komend weekend dus al een beetje knutselen en testen.
|
#166
|
||||
|
||||
Meine liebe wat een waardes! Ben wederom benieuwd naar de vorderingen.
__________________
1990 Volkswagen Golf CL 1.3 NZ -> soon 3.2 2018 Skoda Superb Combi 1.5 TSI Sportline |
#167
|
|||
|
|||
Een kleine stap in werkzaamheden, maar een grote stap voor de Golf.
De Tesla aandrijfunit heeft gisteren test gedraaid op 96 volt. Het heeft even geduurd voordat het controllerboard binnen was, en daarna moest er nog het een en ander gesoldeerd worden. Hier zie je de geopende inverterzijde van de aandrijfunit. Een close-up van de IGBT's van de inverter. In totaal zijn er 12 banken van 8 IGBT's. Hier zie je het originele Tesla controllerboard. En hier dan het nieuwe controllerboard, welke wèl fatsoenlijk aangestuurd kan worden. Volgende stap: het bij elkaar krijgen van het nieuwe accupakket, waarna de Golf uit elkaar kan. |
#168
|
||||
|
||||
Jesus ... gingen jullie nog op zoek naar een syncro of was je van plan om na elk stoplicht nieuwe banden te monteren ? |
#169
|
|||
|
|||
Quote:
Dankjewel voor de titel-fix. Wat betreft de banden; Plan is om een Quaife torsen differentieel te plaatsen, in combinatie met degelijke semi's. Het torsen differentieel is beter dan een platendiff. |
#170
|
||||
|
||||
whoop whoop.... Tesla. (Rode printplaten, is dit een performance motor?)
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#171
|
|||
|
|||
Quote:
Klopt! Het lijkt erop dat er twee soorten groot model aandrijfunit zijn; De BASE large drive unit met groene printplaten en banken met 75 ampere IGBT's. De theoretisch maximaal toelaatbare stroom is dan 16×75=1.200 ampere. De SPORT large drive unit met rode printplaten en banken met 120 ampere IGBT's. Hier is de theoretisch maximaal toelaatbare stroom dan 16×120=1.920 ampere. Wel schijnt het zo te zijn dat Tesla zelf de SPORT large drive unit met maximaal ~1450 ampere DC(!) gebruikt wanneer toegepast in de P100D. Helaas heb ik (nog) niet weten te achterhalen of dat met of zonder het inschakelen van de "Ludicrous mode" is. Ook weet ik niet in welke AC stromen dat ongeveer resulteert. Quote:
Om nog eens terug te komen hierop. Plan is om een draaibare 4-standen schakelaar te gebruiken met de volgende standen onder elkaar: "R" met gelimiteerd vermogen en gelimiteerde snelheid. "N" wanneer er geen aansturing plaats vind. "D" zonder gelimiteerde snelheid maar met een maximaal vermogen van bijvoorbeeld 125kW of iets dergelijks. "Ludicrous mode" zonder limieten, om toch een stukje Tesla te behouden. Last edited by MK2_TDI : 16-05-2021 at 08:17. |
#172
|
|||
|
|||
Weer een kleine update:
Inmiddels ben ik begonnen met het demonteren van de Golf. Het front is er vanaf, de motorcontrollers en motor staan te koop. De accu is zelfs al volledig uitgebouwd en verkocht. Vanuit Engeland komen er een set connectors en een speciale "reversed" oliepomp deze kant op. De reversed oliepomp is nodig omdat de drive unit omgekeerd in de Golf gaat liggen. Hij moet dan dus achteruit lopen, waardoor de mechanische oliepomp geen olie meer rond zal pompen. De reversed oliepomp pompt juist alleen wanneer de drive unit achteruit loopt, waardoor het probleem is opgelost. Wanneer de oliepomp binnen is gaat de drive unit open. De pomp word dan ingebouwd en alles word grondig nagekeken. Als alles in orde is gaat hij weer in elkaar met verse olie, waarna ik hopelijk zo ver ben dat de oude motor uit de Golf is. Dan kan er begonnen worden met het passen van de drive unit, om vast te stellen hoeveel accuruimte er overblijft. Dan nog één klein dingetje, niet als reclame, maar gewoon omdat ze zeldzaam zijn. https://www.autoscout24.nl/aanbod/v...chId=-439314499 Er staat een Golf 3 CitySTROMer te koop!! Ook nog eens in hetzelfde "lease-wit" |
#173
|
||||
|
||||
omdat die sticky is geworden was ik hem even helemaal uit het oog verloren
lekker bezig weer, het blijft voor mij een boel abakadabra maar toch wel erg interessant om in mee te lezen!
__________________
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |
#174
|
|||
|
|||
Zo. Een belangrijk stukje informatie is vergaard, namelijk;
De Tesla-motor past dus ook echt fysiek in de Golf. Na een hoop demonteerwerkzaamheden was het tijd om de vers geplaatste motor alweer eruit te halen. Daarna bleef er een lege motorruimte achter, waar we met spanbanden provisorisch de Tesla-motor in hebben gehangen om te bepalen of de motor tussen de chassisbalken past en de aandrijfassen in een nette hoek gaan komen. De motor ligt te hoog, hij ligt nog een beetje scheef en hij mag nog wat verder naar achter, maar verder past hij helemaal probleemloos. De volgende stappen zijn het uitmeten van de ruimte die vrij gaat komen voor de accu's, vervolgens gaan we bepalen welk type accupakket hier het meest ruimte-efficiënt in gaat passen, dan moet de motorruimte volledig opgeruimd, gepoetst en ontdaan van kabels worden, zodat daarna de voorbalk eruit kan en de motorsteunen ontworpen kunnen worden. Kortom; er staan weer genoeg spannende zaken op de planning. |
#175
|
|||
|
|||
Wat een gaaf project zeg! Helemaal top ook dat jullie zo gek zijn om na het afronden van het project direct weer opnieuw te beginnen! Stelletje inspirerende idioten!
Misschien heb ik het gemist; maar wordt ie 4wd? of al dat vermogen op de breedste semi slicks die je kan vinden op de voorwielen? |
#176
|
||||
|
||||
brandende vraag: Hoeveel zwaarder is de tesla motorpakket zwaarder ten opzichte van het origineel of de tussentijdse configuratie?
Lijkt me nogal een gewichtig ding met zo'n formaat.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#177
|
||||
|
||||
Er hoeft iig geen bak meer achter. Maar zwaar zal t vast wel zijn. Maar dat is een dikke r32 met 6bak ook.
|
#178
|
|||
|
|||
Volgens verschillende bronnen is de drive unit pakweg 130 - 140 kg.
VR6 is zover ik weet pakweg 200 kg, een 02A bak - pakweg 40 - 45 kg. Een 12V 80 Ah loodaccu is ook niet te onderschatten, die wordt nu door een aanzienlijk kleinere vervangen. Wel komt er nog het een en ander aan tractie-accu boven op de motor. Origineel schijnen er 500 - 520 kg aan loodaccus in te hebben gezeten, waarvan 6/16 in de voorkant. Toch ook al 200 kg, zeker met de zware accubak. Met andere woorden: ja, hij wordt wat zwaarder op de neus. Maar met VR6 onderstel en goede stuurbekrachtiging moet het wel goed komen, denk ik.
__________________
Met vriendelijke roet, Evgeniy |
#179
|
|||
|
|||
De Golf krijgt geen 4WD.
De Drive Unit weegt inderdaad zo'n 135kg, wat in combinatie met de 170kg van het accupakket dat onder de motorkap gaat komen moet resulteren in genoeg tractie, in combinatie met goede semi's en een Quaife torsen differentieel. In principe valt 135kg voor een motor met inverter en bak best mee, vooral als je na gaat dat er serieus vermogen uit komt. De hydraulisch-elektrische stuurpomp gaat vervangen worden voor een elektrische stuurkolom. Zo moet het comfortabel sturen met zo'n zware neus, maar niet meer zo luid zijn als de hydraulische pomp was. |
#180
|
|||
|
|||
Geen 4wd snap ik wel; lijkt me technisch ook wel bijzondere uitdaging..
Ben erg benieuwd hoe dat gaat rijden! Ga je ook tractiecontrole/ torque limiter regelen zodat het wat rij baar blijft? |