Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 05-02-2004, 13:01
FMA's Avatar
FMA FMA is offline
VW Guru

als er trouwens iemand ervaringen heeft met de revisie van een PF blok, dan hoor ik het ook graag
Old 05-02-2004, 13:05
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life

Quote:
Originally Posted by FMA
als er trouwens iemand ervaringen heeft met de revisie van een PF blok, dan hoor ik het ook graag

Revisie is ongeacht welke motor natuurlijk bijna hetzelfde, dus als ik iets weet hoor je het.
Old 05-02-2004, 13:11
Heleen's Avatar
Heleen Heleen is offline
VW Guru

Send a message via MSN to Heleen

Quote:
Originally Posted by Rallyegek
Quote:
Originally Posted by Heleen
Quote:
Originally Posted by wolfsburg8v
Quote:
Als je het zelf gaat doen, bied ik mij weer aan om een dagje voor koffiejuf te spelen: vind het hartstikke leuk om te kijken hoe mannen gefrustreerd raken tijdens het sleutelen Ff serieus: ik wil wel een keer een zaterdagje komen kijken, dan leer ik misschien nog eens wat... mag dat?

mag je strax wel bij ons ( rallyegek en ikke) komen kijken als we de g60 in m'n auto gaan leggen denk wel dat je heel veel gaat lachu!!!

grtzz daniel

Ja leuk.. laat je ff weten waar en wanneer? Neem ik de digicam wel mee

zorg je wel voor de koffie dan ?
die hebben we wel nodig dan :P
en ik heb anders ook wel een digi, kun je leuke foto's mee maken, he daniel

en er dan leuke text bijzetten als het online staat :P :P

Tuurlijk zorg ik voor de koffie! En ik zorg ook voor een leuke oude GTI 16V om even naar te kijken als je de G60 tijdelijk niet meer kunt zien door al die frustraties

"Life will smile for you"

"Frankly... I don't give a damn."
Reply With Quote
Old 05-02-2004, 17:02
wolfsburg8v wolfsburg8v is offline
Forum regular

Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Originally Posted by wolfsburg8v
Quote:
Als je het zelf gaat doen, bied ik mij weer aan om een dagje voor koffiejuf te spelen: vind het hartstikke leuk om te kijken hoe mannen gefrustreerd raken tijdens het sleutelen Ff serieus: ik wil wel een keer een zaterdagje komen kijken, dan leer ik misschien nog eens wat... mag dat?

mag je strax wel bij ons ( rallyegek en ikke) komen kijken als we de g60 in m'n auto gaan leggen denk wel dat je heel veel gaat lachu!!!

grtzz daniel

Ja leuk.. laat je ff weten waar en wanneer? Neem ik de digicam wel mee

zorg je wel voor de koffie dan ?
die hebben we wel nodig dan :P
en ik heb anders ook wel een digi, kun je leuke foto's mee maken, he daniel

en er dan leuke text bijzetten als het online staat :P :P

Tuurlijk zorg ik voor de koffie! En ik zorg ook voor een leuke oude GTI 16V om even naar te kijken als je de G60 tijdelijk niet meer kunt zien door al die frustraties

we gaan volgende maand beginnen dus u bent van harte welkom!!
enne sebas ik neem ook m'n digicam mee dus je bent gewaarschuwd, of m'n videocamera!!! moehahahaha

grtzz daniel
Reply With Quote
Old 05-02-2004, 17:24
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew

Stop es met quoten, of haal die andere quotes weg.. :?
Reply With Quote
Old 05-02-2004, 18:04
Rallyegek Rallyegek is offline
VW Addict

Send a message via MSN to Rallyegek

ok
Audi 100 td 1987 (motor donor)
Audi 200 2.1 aut. (vrouwenauto)
Reply With Quote
Old 05-02-2004, 18:06
VW Addict

maar weer ff ontopic,

waar kun je die strips kopen / halen om de speling tussen lager en krukas/ drijfstang mee op te meten ?

kun je die bij de dealer halen of moet je daarvoor bij een revisie bedrijf zijn ?

omdat als ik de diesel door de apk heen heb wou ik aan het td blok beginnen......
Reply With Quote
Old 05-02-2004, 20:29
No personal life

Quote:
maar weer ff ontopic,

waar kun je die strips kopen / halen om de speling tussen lager en krukas/ drijfstang mee op te meten ?

kun je die bij de dealer halen of moet je daarvoor bij een revisie bedrijf zijn ?

omdat als ik de diesel door de apk heen heb wou ik aan het td blok beginnen......

Da's gewoon een soort zakmes, verkrijgbaar bij de automaterialenzaak denk ik, nooit op gelet.

Maarre is er nou iemand die wat van reviseren afweet?? Of weet iemand een of ander lesboek MTS Autotechniek - revisies ofzo?
Old 05-02-2004, 20:42
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew

Quote:
maar weer ff ontopic,

Voelermaatjes en plastigauge zijn bij de betere automaterialenzaak of gereedschapszaak te krijgen...
Reply With Quote
Old 05-02-2004, 21:13
wolfsburg8v wolfsburg8v is offline
Forum regular

he sebas die heb ik ook nog voor je liggen neem ik denk ik morgen wel mee.

grtzz daniel
Reply With Quote
Old 05-02-2004, 21:29
VW Addict

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
Maarre is er nou iemand die wat van reviseren afweet?? Of weet iemand een of ander lesboek MTS Autotechniek - revisies ofzo?

ik weet opzich ook niet veel van reviseren af maar ik begin er ook gewoon aan, het is dan wel een diesel die ik wil gaan reviseren maar ik denk opzich dat er geen verschil inzit

maar wat wil je weten dan van reviseren ?
Reply With Quote
Old 05-02-2004, 21:32
Golf freak Golf freak is offline
VW Enthousiast

Send a message via ICQ to Golf freak Send a message via MSN to Golf freak

Zulke topics vindt ik wel interessant want ik wil volgend jaar ook mijn motor helemaal reviseren, dit jaar doe ik helemaal de buitenkant en volgend jaar de motor.

Maar wat ik mij afvroeg als je hem helemaal reviseerd staat de km teller dan weer op nul of moet je dan een nieuwe motor kopen bij een vw-dealer ??
Reply With Quote
Old 05-02-2004, 21:43
VW Addict

in principe staat de teller dan weer op nul als je het goed doet...

als je het niet goed doet kun je er een hoop ellende mee hebben, dus neem er in ieder geval wel de tijd voor om genoeg info en materiaal bij elkaar te krijgen... dan scheeld het al een hoop.
Reply With Quote
Old 05-02-2004, 23:28
No personal life

Quote:
ik weet opzich ook niet veel van reviseren af maar ik begin er ook gewoon aan, het is dan wel een diesel die ik wil gaan reviseren maar ik denk opzich dat er geen verschil inzit

maar wat wil je weten dan van reviseren ?

Wat ik nu weet is hoe je aan de hand van de toleranties, waarvan er een aantal in de vraagbaak staan, kunt meten of de speling bijvoorbeeld op de nokkenassen nog binnen de toleranties vallen. Maar je hebt gelijk dat je er het beste gewoon aan kunt beginnen, alleen zou ik graag van te voren weten wat de gebruikelijke bewerkingen zijn bij een revisie. Vernieuw je de oliepomp, doe je iets aan de koelvloeistof kanalen, hoe bepaal je of de cilinderwanden geboord en gehoond moeten worden, waar kan ik de onderdelen bestellen zonder peperduur uit te zijn etc etc.
Het liefst zou ik van te voren er iets over willen lezen, werkplaatshandboek voor revisiebedrijven ofzo. Ik ben namelijk niet van plan om er 2 jaar over te gaan doen, liefst haal ik het uit elkaar, bepaal wat er moet gebeuren, besteed de dingen uit die ik zelf niet kan terwijl ondertussen mooi onderdelen besteld kunnen worden. Dan kan na een maand of 2 alles weer in elkaar et voila!

(wat een verhaal, maar als je helpen kan, graag)
Old 06-02-2004, 12:45
No personal life

Ik heb weer iets leuks gevonden:
http://www.asnbooks.nl/
Werkelijk alle denkbare boeken zijn er te vinden, heel veel tuning en volkswagen gerelateerde boeken, niet alleen maar vraagbaken.
Old 07-02-2004, 11:43
VW Addict

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
Wat ik nu weet is hoe je aan de hand van de toleranties, waarvan er een aantal in de vraagbaak staan, kunt meten of de speling bijvoorbeeld op de nokkenassen nog binnen de toleranties vallen. Maar je hebt gelijk dat je er het beste gewoon aan kunt beginnen, alleen zou ik graag van te voren weten wat de gebruikelijke bewerkingen zijn bij een revisie. Vernieuw je de oliepomp, doe je iets aan de koelvloeistof kanalen, hoe bepaal je of de cilinderwanden geboord en gehoond moeten worden, waar kan ik de onderdelen bestellen zonder peperduur uit te zijn etc etc.
Het liefst zou ik van te voren er iets over willen lezen, werkplaatshandboek voor revisiebedrijven ofzo. Ik ben namelijk niet van plan om er 2 jaar over te gaan doen, liefst haal ik het uit elkaar, bepaal wat er moet gebeuren, besteed de dingen uit die ik zelf niet kan terwijl ondertussen mooi onderdelen besteld kunnen worden. Dan kan na een maand of 2 alles weer in elkaar et voila!

(wat een verhaal, maar als je helpen kan, graag)

De revisie heeft niet een speciale opzet, er wordt aan de hand van de slijtage gekeken of er wat vervangen moet worden.
en onderdelen zoals lagers en keeringen en pakkingingen worden volgenmij gewoon weg vervangen.
Als je een blok bij de reviseur brengkt luistert hij naar het blok en aan de hand van de km stand bepaalt hij ongeveer een beetje wat de kosten zijn.

maar als je er zelf aan gaat beginnen ga je gewoon het blok uit elkaar halen en dan aan de hand van de meetwaardes dingen vervangen, maar je hebt al gauw de kans dat er gehoond moet worden en dan moeten er ook nieuwe zuigers in.... dit is een vrij dure hobby als ik zo gekeken heb, via de dealer ben je al gauw 200 voor 1 zuiger kwijt.
voor de kukas en drijfstang lagers heb je specialen papiertje om de speling op te meten, is de speling te groot dan komen er overmaatse lagers op, en wordt ook eventueel de krukas geslepen als hier lagerschade aan is....
en dit gaat ook op bij de oliepomp, als die teveel speling heeft wordt die vervangen.
de kop krijgt over het algemeen wel nieuwe klepafdichtingen en stoters.
en de lagers van de nokkenas krijgt misschien nieuwe lagers, en de kleppen worden opnieuw ingeslepen en als deze te ver in de klepzitting geslagen zijn worden er nieuwe klepzittingen ingeperst.

ik hoop dat je hier wat aan hebt...
Reply With Quote
Old 07-02-2004, 14:31
Golf freak Golf freak is offline
VW Enthousiast

Send a message via ICQ to Golf freak Send a message via MSN to Golf freak

Quote:
in principe staat de teller dan weer op nul als je het goed doet...

als je het niet goed doet kun je er een hoop ellende mee hebben, dus neem er in ieder geval wel de tijd voor om genoeg info en materiaal bij elkaar te krijgen... dan scheeld het al een hoop.

Wat bedoel je precies als je het niet goed doet kun je er een hoop ellende mee krijgen ??
Reply With Quote
Old 07-02-2004, 14:39
No personal life

Ja zeker daar heb ik wel wat aan. Ik was ongeveer ook tot deze conclusie gekomen, ik was net een hele lijst in aan het typen wat je allemaal moet controleren/vervangen alleen m'n vriendin heeft 'm net weggeklikt :schieten:
Die zuiger komt nogal precies inderdaad, de afwijking van de nominale maat (80,985 mm) mag maar 0,04 mm zijn. De cilinderboring is 81,01 mm nominaal. Na 250.000 km...
Verder moeten de krukas en de drijfstang ook nog gecontroleerd worden op axiale en radiale speling. De krukas kun je dan nog afdraaien en er ondermaatse lagerschalen op zetten.

Dat zijn best veel dingen die ik niet zelf kan doen, lijkt me, en ik begin me af te vragen of je wel goedkoper uit bent als je het zelf doet.

Hmmm.
Old 07-02-2004, 14:40
No personal life

Oh ja, verder lijkt het me nogal logisch ook een nieuwe dist. riem en v-snaren te monteren, nwe spanrol, allerlei pakkingen, koppelingsplaten, drukgroep etc etc
Old 07-02-2004, 14:42
No personal life

Quote:
Originally Posted by Golf freak
Wat bedoel je precies als je het niet goed doet kun je er een hoop ellende mee krijgen ??

Ik denk dat je dan veel geld kwijt bent terwijl je je motor verklooit hebt.
Reply

Posting Rules