#81
|
||||
|
||||
__________________
|
#82
|
||||
|
||||
|
#83
|
|||
|
|||
Zo.
Inmiddels ben ik jullie wel een degelijke update schuldig denk ik. Jullie hebben de inverters al op de auto zien zitten, maar ik zal ook even beschrijven hoe het zo ver is gekomen. Hier zie je de koelplaat en inverters liggen. Ze worden volledig ontvet en lichtjes geschuurd. Vervolgens worden de 2 thermal-pads ongeveer op maat geknipt, om ze daarna aan te brengen op de 2 inverters. Daarna zijn er M6 draadstangen in de koelplaat geplaatst zodat de inverters perfect uitgelijnd op de koelplaat geplaatst kunnen worden. Hierna worden de draadstangen vervangen voor inbusschroefjes. En dan kunnen we de eerste keer passen. Dan moet er nog een degelijke kist om de inverters, om ze te beschermen. En toen konden we met een arsenaal aan koelvloeistofslangen aan de gang om het watercircuit rond te krijgen. Een leuk detail; Op de originele slangen staat zelfs City-Stromer gedrukt. Alle slangen op hun plaats. Er moest enkel nog een koperen bruggetje gemaakt worden, om de inverters met elkaar te verbinden en een potentiaalvereffeningskabel aan te sluiten vanaf de motor. |
#84
|
||||
|
||||
goed bezig weer!
behoorlijke joekels die inverters als je zo het geheel ziet met de neus op de foto!
__________________
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |
#85
|
|||
|
|||
Vandaag hebben we weer een beetje zitten puzzelen.
Toen de wartels in de kist zaten konden de motorkabels eindelijk geplaatst worden. De kabelschoenen worden er met een elektro-hydraulische perstang op geperst, met maar liefst 13 ton. Morgen hopelijk weer meer. |
#86
|
||||
|
||||
Ik heb het id dat deze topic wat meer vieuws heeft sinds gister...
|
#87
|
|||
|
|||
Quote:
Ja, ik zag het topic ineens op de Facebook pagina van het Volksforum staan. |
#88
|
|||
|
|||
Quote:
Dit zijn Sevcon Gen4 Size 6 inverters. En inderdaad, zij lijken klein totdat je ze inbouwt Originele accuspanning van de auto was 16x 6V (nominaal), en dat wilden wij graag zo houden. Veiligheid altijd voorop! Denderend veel keuze van inverters voor de "lage" spanningen heb je niet: Sevcon DMC Curtis Misschien nog wel andere, maar met die drie werk ik regelmatig. Daarbij is de motor een IPM (interrior permanent magnet), en heel veel motoren zijn SPM (surface permanent magnet). Besturen van een SPM stelt aanzienlijk minder voor dan IPM, en dat laat ook veel opties afvallen: menige "eenvoudige" inverters kunnen een IPM-motor niet regelen. Die Sevcons konden wij voor een prikkie krijgen van een bekende. De motor werd zo gekozen dat zo een inverter optimaal wordt benut, en voor redundantie ( ) werd het type motor gekozen waar meteen twee inverters op kunnen. Als er eentje stuk gaat, kom je nog thuis. Dat type motor werd bij mij op het werk met dat type inverters afgesteld en getest. Dat betekent dat wij geen problemen met instellen gaan hebben. (Dat is waar helaas veel enthousiaste projecten spaak lopen: instellen van de inverter(s). Het wordt nog fraaier wanneer je geen gegevens van de motor hebt en geen mogelijkheden om het te meten.)
__________________
Met vriendelijke roet, Evgeniy |
#89
|
|||
|
|||
Daar zijn we weer!
Laat ik beginnen met iedereen een vrolijk nieuwjaar te wensen, waarin weer veel mooie en snelle (elektrische? ) auto's gebouwd kunnen worden. Inmiddels hebben we het volledige accupakket in de accubak getakeld. Dat hebben we gedaan door middel van een evenaar aan een werkplaatskraan. Vervolgens zijn we het front op de auto gaan passen, om te bekijken of het allemaal nog gaat. Helaas bleek het antwoord hierop simpel en kort: "Nee." Op de foto zie je hoe ver het front met de koplamp erin op de auto ging. Het volledige front moest nog een centimeter of 10 naar binnen. Hier zie je waar het probleem begon, maar dat is nog niet alles. Het kleine plastic uitsteeksel dat je op de foto ziet was niet de enige beperkende factor. Uiteindelijk hebben we dus een vrij drastische oplossing moeten bedenken... Een volledige hoek van de inverter-doos afslijpen en een diagonaal lopende plaat terug lassen. Hierna ging het front er netjes op en sloot de koplamp ook goed aan op de carrosserie. Daarna hebben we de bekabeling voor de voeding van de inverters naar de inverterdoos geplaatst, en dan was dit het resultaat: Inmiddels zijn de 2 encoder kabels, voor het bepalen van de stand van de rotor, ook geplaatst. Daarna hebben we de voeding van de accu naar de inverters ook aan de accuzijde aangesloten. En vervolgens de kabels netjes vast gezet. Kleine bonus: We hebben bij iemand op bezoek een andere, zeer zeldzame, elektrische auto gespot! Het is een Mindset E-motion, met een volledig aluminium space frame en een plastic body. Hij weegt ongeveer 800kg en staat op zeer smalle 22" wielen. Zo ver ik weet is het een prototype/concept van een auto die de productie nooit heeft gehaald. Waar ik wel benieuwd naar ben is waarom er een koppelingspedaal in zit, maar geen pook. Als iemand er meer over weet hoor ik dat natuurlijk graag. |
#90
|
||||
|
||||
Mooie vorderingen weer 👍
In de e-motion is dat koppelingspedaal niet toevallig een parkeerrem ala oldskool mercedes?
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
|
#91
|
|||
|
|||
__________________
Met vriendelijke roet, Evgeniy Last edited by SciroccomTDI : 03-01-2021 at 23:48. |
#92
|
|||
|
|||
Aha. Ik heb het nagevraagd...
Rechts is gaspedaal... En de twee andere pedalen zijn rempedalen: elektrische rem en mechanische rem! Het is eigenlijk niet eens onlogisch... Maar wel bijzonder.
__________________
Met vriendelijke roet, Evgeniy |
#93
|
||||
|
||||
Bijzondere wagen, wel fraai eigenlijk. Enige inspiratie bij de Smart Roadster opgedaan?
__________________
Quote:
|
#94
|
||||
|
||||
bijzonder ding wel!
__________________
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |
#95
|
||||
|
||||
Wel wat meer lucht in de banden anders helpen die smalle banden ook niks
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#96
|
|||
|
|||
Quote:
Super vet! Quote:
Ik heb geen idee... Quote:
Ja, klopt... Ik vermoed dat hij al een poosje op dezelfde plek staat. Evgeniy en ik zijn weer druk bezig geweest. We hebben de encoders (voor het uitlezen van de stand van de rotor) aangesloten, de contactors (zeer groot relais voor de tractiebatterij) aangesloten, de rest van de kabelboom aan de twee Sevcon inverters in orde gemaakt en gezorgd dat er "gepraat" kan worden over de canbus. Evgeniy heeft even met zijn rechter mouw geschud, en vervolgens vielen er allerlei moeilijke commands en instellingen over het toetsenbord van de laptop. Vervolgens hebben we de werking van het elektrisch gaspedaal uitgeplozen en de gegevens verwerkt in de software van de Sevcons. Vervolgens eens even voorzichtig aan het pedaal gedrukt... En de motor liep! Hierna hebben we dus een klein proefrondje gereden over de parkeerplaats, welke Evgeniy heeft gefilmd. Ook hebben we enkele fotos gemaakt nu de Golf eindelijk even in het zonlicht kwam. Op de achtergrond staat de trouwe Scirocco van Ev nog steeds. Na het laten zien van het filmpje bood mijn schoonvader aan om plaats te maken in zijn loods. Hier staat de auto een stuk veiliger, dus dat vond ik een erg prettig idee. Vanavond hebben we dus de 12 volt accu geplaatst, alle verlichting aangesloten, de remlichtschakelaar geplaatst, de knipperlichthendel geplaatst en de kentekenplaten geplaatst. Hierna volgde een spannende rit van 3 kilometer naar het nieuwe onderkomen van de Golf. Ik vond het erg prettig rijden. De stuurbekrachtiging deed het nog niet, dus het was een behoorlijke training met het volledige accupakket op de voorwielen, maar het is allemaal goed gekomen. Ook zat er nog geen dashboard en tellerbak in. |
#97
|
||||
|
||||
Wauw! Gefelicteerd met de eerste “stapjes” meters!
Echt super dit! Filmpjes plaatsen we hier ook graag op de vf fb link ;-) |
#99
|
|||
|
|||
__________________
Met vriendelijke roet, Evgeniy |
#100
|
|||
|
|||
Zo kan het natuurlijk ook.
|