#81
|
|||
|
|||
Vanavond meteen een opname gemaakt van een Golf 3 met lambda regeling:
Dit is een run van 12 minuten vanaf een koude auto. Na een minuutje begint de ECU te regelen. De spanningen liggen wat lager en komen uit op zo'n 0.0-0.7 met een gemiddelde rond 0.4. Dit komt dichter bij de spec, maar ook hier zie je dat hij regelt op de helft van de min en max. In het begin zijn die nog wat anders en zo ook het gemiddelde. Op dat midden zit bij een normale curve ook precies het omslagpunt en dus lambda=1. Het is logisch dat de ECU daarop probeert te regelen ook als de lambda sonde een iets andere spanning afgeeft. Ingezoomd: |
#82
|
||||
|
||||
Schommelen tussen max en min is normaal, dat is de regeling voor de katalysator.
Als de stuurstroom naar de DPR (differential pressure regulator) binnen specificatie is heeft hij normaal genoeg bereik om het mengsel te sturen hoe hij het wilt. Wat je kan doen is de meetopstelling voor de stuurstroom aankoppelen (ik neem aan dat je zelf een kabelboompje hebt gemaakt hiervoor) en dan die stuurstroom meten. Tegelijk ook lambda meten, dan draai je de CO schroef lichtjes open tot de stuurstroom ongeveer 10mA gemiddeld is. Nu verarm je het mengsel mechanisch, en zal het ECU via de DPR verrijken (hogere stuurstroom = rijker). Bekijk eens wat de lambda doet in dit geval. Als die hetzelfde blijft, dan is dat gewoon het signaal dat het ECU wil zien en ben je 100% zeker dat hij nergens op de grens zit van wat hij kan afregelen. |
#83
|
|||
|
|||
Quote:
Thanks! helder verhaal... zie voor mn testopstelling ook een eerdere post. Ik meet STK [%], toeren [1/min], lambda [V] en stuurstroom [mA]. Voorbeeld: Als ik draai aan de CO schroef gaat de stuurstroom netjes mee en zodra de lambda regeling weer werkt, schommelt hij tussen dezelfde waardes. Het heeft er inderdaad alle schijn van dat de lambda regeling binnen zn regelbereik zit. Het afgelezen CO op de meter gaat ook steeds weer terug na een lichte verhoging naar de eerdere waardes. De STK staat vrij stabiel op 25% en ik moet veel draaien aan de stelschroef ok daar iets beweging in te krijgen. Het toerental varieert daarbij wel aardig van 800 naar 1000 a.h.v. stand van de schroef. Volgens de handboeken zou je de STK % moeten kunnen afstellen, maar dat gaat nog niet zo makkelijk... |
#84
|
|||
|
|||
Ik heb het probleem (oplossing) zoeken even geparkeerd en me gefocust op de APK. Om iets zekerder te zijn van de CO heb ik toch maar een nieuwe KAT gemonteerd. De oude was denk ik de eerste, maar die was helemaal leeg... kan zo'n KAT echt helemaal op gaan of moet ik concluderen dat hij leeggehaald is?
Met de KAT ertussen geeft hij nog steeds 0.6-0.8 CO aan... dit verbaast me wel een beetje. Ik had echt stukken lager verwacht. Toch maar de auto aangeboden en na een herkeur (door lekkende brandstofpomp!?) mag ik nu weer de weg op. Heerlijk is dat. De auto rijdt ook echt veel beter dan voorheen, ware het niet dat die hapering er nog steeds in zit. Dat ga ik later weer oppakken, maar na al die uren en uren afstellen en fout zoeken wil ik nu wel eens lekker rijden en andere zaken aanpakken... Ik vroeg bij het ophalen welke CO zij gemeten hadden en dat was 0.6. Ik keek wat verbaasd en helemaal toen de keurmeester zei dat hij 3.5 mocht hebben, dus dat is mooi. Hij beweerde dat hij geen geregelde KAT heeft en K6 op kenteken dus 3.5 CO mag hebben. Je hoort mij niet klagen, maar ik zou na alle discussies hier toch zweren dat een KAT en lambda betekent dat je 05 CO moet hebben... Na een wasbeurtje en eindelijk na tig jaar weer eens buiten... Last edited by DragonGr Dragon : 19-11-2020 at 22:56. |
#85
|
||||
|
||||
Mooi graafwerk! Het is voor mij te lang geleden dat ik aan deze injectie systemen gewerkt heb om het nog te weten (ben in 2006 de auto's uit gegaan). Ik denk dat je met zo'n doorzettingsvermogen er wel komt!
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#86
|
|||
|
|||
Quote:
Dank voor het compliment! het is leuk om te doen en het geeft veel voldoening als je daarna (als een koning) in je auto rijdt... hopelijk heeft een ander er ook weer wat aan. |
#87
|
||||
|
||||
Quote:
Ik denk dat ik namens alle lezers van dit topic spreek, als ik zeg dat we nu wel een foto van jou met een kroon, mantel en koninklijk wuifhandje verwachten in die GTI Igor
__________________
|
#88
|
|||
|
|||
Het is wel al die moeite waard geweest! Zeer dikke (bijna) originele MK2 GTI!
Geniet ervan en een heleboel veilige kilometers toegewenst!
__________________
Golf 2 GL 1.6 carb Rood metallic Golf 2 Syncro 1.8 GU Atlas grijs (terug origineel) Passat C3 2.0 TFSI Vag Chip Blauw grafiet Daily Golf 2 CL 1.6 60pk TD Tornado rood Scrapped Golf 2 Madison 1.6D Tornado rood Crashed |
#89
|
|||
|
|||
Quote:
Hahahahhahaha We kennen denk ik allemaal dat gevoel wel |
#90
|
||||
|
||||
Op Youtube kijk ik regelmatig filmpjes van Motoren Zimmer, deze sleutelt hoofdzakelijk aan die auto's met zo'n lelijke ster er op Regelmatig filmt hij ook in de katalysator met zo'n kleine camera en dan zie je ook dat de structuur begint af te brokkelen en soms helemaal verdwijnt via de uitlaat.
Het probleem wat hij dus vaker tegen komt is dat de cilinderwand ook beschadigd door het afbrokkelen van dat spul. Die KAT zit maar zo'n 30 á 40 cm vanaf de eerste cilinder. En door de bepaalde onderdruk trekt hij die stof de cilinder in en zo krijg je van een defect KAT uiteindelijk een complete motor schade... Auto ziet er goed uit Wou hij met het koude weer nog wel naar buiten |
#91
|
|||
|
|||
Ik ben er de komende weken ermee op pad. Vandaag met 4 graden, maar het start alsof er niets aan de hand is... heerlijk!!!
|
#92
|
|||
|
|||
Afgelopen twee weken op pad geweest met de PL en een volle tank aan heerlijke kilometers gemaakt. Er zit nog altijd iets in dat hem niet 100% maakt, maar dit rijdt al zalig. Ik vermoed dat er toch een vacuüm lekje zit ergens. Misschien eens alle mogelijke plekken nalopen en uitsluiten.
De auto rijdt verder heerlijk. Start meestal in één keer. Met de hele erge kou duurde het wel wat langer of viel hij snel weer uit. Ik zal de koudstart nog eens testen. Dat had ik altijd nog niet gedaan. Verder wat logische klachtjes van het ineens weer rijden na jaren stilstand: piepende vsnaar, ovale banden, een wiellager dat herrie maakt en een afgebrokkelde bal uit het schakelmechanisme... de laatste is inmiddels vervangen. Na 750 kilometer een verbruik van 1op15. Daar mag ik niet over klagen... Last edited by DragonGr Dragon : 10-12-2020 at 21:02. |
#93
|
||||
|
||||
Quote:
Da's het leuke aan deze auto's! Veel plezier aan, stilaan zeldzaam, gocart met een nummerplaat. Maar ze halen wel het verbruik van de Kia Venga van opa en oma. |
#94
|
||||
|
||||
Quote:
Niet boven de 100 km/h geweest? Mijn eigen zat zo ongeveer rond de 1 op 12 bij 120 op de snelweg en af en toe een sprintje (het is en blijft een GTI ...) Wat mij opviel is de relatief hoge toerentallen in de versnellingen vergeleken bij mijn moderne auto. Schijnt door de korte overbrengingsverhoudingen te komen van de 2Y bak. Is goed voor de acceleratie, maar niet voor het verbruik ...
__________________
Daily: Audi A2 Color Storm Red 2003 Hobby: Vw golf 2 gti 16V 1986 |
#95
|
|||
|
|||
Quote:
Inderdaad op de lange stukken 100 kmpu. Dat scheelt in verbruik echt heel veel met 120. Niet alleen voor de PL, maar ook mn GU. Die korte stukken drukken het verbruik ook best. Ik denk dat 1op16 wel haalbaar is met alleen snelweg. Af en toe een sprintje kon ik ook niet voorkomen overigens... |
#96
|
||||
|
||||
Quote:
Merk je verschil in toerental van de motor bij 100 km/h in de 5e versnelling tussen de PL en de GU? Ik heb zelf het idee dat mijn PL bij dezelfde snelheid/versnelling meer toeren draait dan de GX (90 pk met KE-jetronic) die ik in het verleden heb gereden.
__________________
Daily: Audi A2 Color Storm Red 2003 Hobby: Vw golf 2 gti 16V 1986 |
#97
|
||||
|
||||
8v motoren draaien in de regel wel iets minder toeren bij 120..
mijn maat zijn 87er KR 16v ging al rap richting de 3750 toeren aan 120 ..die reed gemiddeld zo'n 1op 10 op toen superbenzine (1994/5/6) ik moet nu even als kanttekening erbij zetten ,aangezien ik geen ingenieur ben zoals volgens mij het grootste deel hier in dit topic.. en ik heb al helemaal geen kaas gegeten van alle waardes en meetresultaten.. maar ik heb deze autos gekend toen ze vrijwel nieuw waren.. probleem is,is dat jullie ze gaan lopen vergelijken met een Golf 7 qua loopcultuur.. het is oude techniek..ooit gebouwd en ontworpen toen materialen en brandstoffen anders waren.. nogmaals ik heb ze bijna nieuw meegemaakt en nooit een auto met K(e)Jetronic meegemaakt die echt fluweelzacht liep onder alle omstandigheden.. er is een reden waarom VW,Mercedes,BMW er mee gekapt zijn in de jaren 80.. de 1 iets eerder dan de ander..maar goed.. ik heb zelf vroeger zoveel aan dat spul gerommeld..soms van een beter lopende dingen uitwisselen totdat je het gevonden had noem maar op.. dus geen eindeloos componenten doormeten voor die 0,00001 ohm verschil etc. ik ben gelukkig de helft vergeten.. maar de belangrijkste dingen zijn..je brandstofpomp en accumulator ..systeemrestdruk..vacuumlekken ..injectoren die druppelen..een veelste rijke of arme CO afstelling op de luchtweger..de warmdraairegelaar,als die niet goed is neemt hij je mee voor een leuk reisje..richting de hel.. bovendien zijn deze systemen zo gevoelig voor buitentemperatuur..mijn GTI's voelden in de vrieskou altijd aan ofdat ze 10pk meer hadden.. iets wat in de winter perfect loopt ..loopt in de zomer gewoon 'anders'.. al mijn GTI's type 1 hadden in tropische temperaturen last van vapour lock bij bijvoorbeeld filerijden ... klaagde toen iedereen over..de brandstofleidingen op het schutbord werden dan zo warm dat hij uiteindelijk er gewoon mee stopte..daar heeft VW ook nooit iets mee gedaan..(terugroepactie o.i.d) als je door de bak genomen een auto hebt met Kjet die warm en koud goed aanslaat ,goed trekt ,niet overmatig drinkt..en min of meer fatsoenlijk stationair draait .ben je al een heel eind.. stationair ga je nooit een euro op het kleppendeksel kunnen laten balanceren.. de 1e keer start je hem koud..dan loopt meneer 1200 toeren ,de dag erop 900 heb autos meegemaakt met brandstof filters die bijna potdicht zaten die nagenoeg perfect reden..en autos die dealer onderhouden waren die liepen als een natte krant.. bij de lokale VW dealer was er 1(!)monteur die min of meer mijn aanspreekpunt was..de rest trok er zijn handen vanaf als het te moeilijk werd..(is inmiddels dood helaas) daar verander je helaas niks aan.. die systemen stammen uit een tijdperk dat de meeste auto's nog een handchoke hadden of zo'n fijn Pierburg ding.. dan is dit al heel wat.. |
#98
|
||||
|
||||
Quote:
Herkenbaar ... Mijn eerste golf met brandstofinjectie (88er Golf 2 1.8 GX Ke-jetronic) reed ik in 1991. Was een openbaring na een 83er VW Jetta 1.5 op LPG. In die tijd was het omschakelen van benzine naar LPG nog met de hand. Het starten op LPG was een bepaalde handigheid, deed je het verkeerd dan stikte de motor en kon je starten tot de accu leeg was. Op benzine (met automatische choke) had de auto een gigantisch ochtendhumeur dat bij warmrijden maar gedeeltelijk verdween. Waarschijnlijk inwendige aanslag in de carburateurleidingen ... De auto reed verder wel goed (haalde ca. 1 op 9 op LPG). Op een gegeven moment moest de verdamper worden gereviseerd, en nadien is het nooit meer goedgekomen ... De 88er Golf was een wereld van verschil. Startte koud en warm als vanzelf en had geen last van ochtendhumeur. Liep zonder problemen 1 op 12. Maar ja, de auto was 3 jaar oud toen ik hem kocht en goed onderhouden. En de dealer/garage was goed op de hoogte van evt. probleempjes en hoe deze op te lossen (op tijd benzinefilter wisselen en brandstofreiniger toepassen). Ethanol in de benzine bestond alleen in Zuid-Amerika ... Zelf denk ik dat er maar weinig auto's zijn die na 30 jaar nog perfect lopen. Al was het alleen maar door de veroudering van de materialen/onderdelen. Probleem is ook dat uitproberen door uitwisselen nu door de beperkte beschikbaarheid van goede onderdelen veel lastiger is. De kennis die er nog is, zit denk ik vooral bij de garages die gespecialiseerd zijn in oldtimers en of specifiek de brandstofsystemen hiervoor.
__________________
Daily: Audi A2 Color Storm Red 2003 Hobby: Vw golf 2 gti 16V 1986 Last edited by Peter-gti16v : 13-12-2020 at 11:28. |
#99
|
||||
|
||||
Quote:
K(E)-Jets en mistig weer
__________________
|
#100
|
||||
|
||||
dat klopt ja..
reguliere garages komen bij het oudere spul dikwijls niet verder apk/banden/beurtje er zal uiteindelijk ook geen weg terug zijn om bij oud spul moderne modificaties aan te brengen om er min of meer fatsoenlijk in te kunnen (blijven)rijden.. vorig jaar een Porsche 912e overgespoten voor iemand.. auto kwam oorspronkelijk uit Californie..keihard chassis maar met de eerste generatie L Jetronic en katalysator oorspronkelijk heeft hij de auto eerst op kenteken gezet en gereden in redelijke staat maar voor uiteindelijke restauratie omgebouwd op een modern injectiesysteem en ontsteking..(is nu ook gewoon uit te lezen) de auto is nu al een jaar klaar..klopt de auto nog?..nee..puristen knopen zich op als de kap open gaat maar ,hij is afgelopen zomer in een bevlieging gewoon naar Zwitzerland gereden ermee.. draaien en starten..en gemiddeld 1 op11..de naald van de toerenteller altijd stationair op 900..geen flat spots met optrekken etc hij heeft overigens alle oude troep er nog gewoon bij..dus mocht hij hem ooit verkopen ,krijgen ze er dat fijn bij..(en een echtscheiding op de koop toe) voor iemand die af en toe een rondje om de kerk met zoiets rijd, en er verders niks omgeeft dat zoiets een 'humeur' heeft ,zal er niks om geven denk ik.. maar als je zoiets ,net als hem ook wel eens gebruikt voor dagelijks en woon werk bij mooi weer..nja? maar affijn .ik ben zo het topic aan het verknallen zo.. |