#1
|
||||
|
||||
PU rubbers dilemma
Ik woon in België, waar voordien oldtimers enkel gekeurd moesten worden bij inverkeerstelling. Dat is nu veranderd en retro-actief worden alle oldtimers opgeroepen voor een keuring. Zo ook bij mijn Golf 2.
Nu is de ophanging niet meer zo fris, en ik denk dat ze hier en daar wel rubbers zullen vinden met teveel speling op. Het is een 16V, ik wil graag ook gewoon het onderstel terug strak hebben om meer plezier uit de auto te halen. Ik wil dus graag PU rubbers steken, ook voor gemak van montage. Nu is het probleem dat in België niet alleen gekeurd wordt op veiligheid, maar ook op origineel zijn van de auto. Ik wil er dus geen fel gekleurde rubbers onder steken want dan is de kans groot dat ze mij afkeuren. Nu zag ik op de site van Powerflex dat ze ook een Heritage lijn hebben, PU rubbers met donker grijze kleur zodat ze lijken op de originele rubbers. Wie heeft ervaring met de Powerflex Heritage rubbers? Is de kleur inderdaad dezelfde als originele rubbers? Hoe opvallend is het dat je PU rubbers hebt steken eens geïnstalleerd? Zijn er toevallig Belgen op het forum die ervaring hebben met deze rubbers en de auto keuren daarna? Alvast bedankt iedereen! |
#2
|
||||
|
||||
Tipje; draagarmen op r32 rubbers zetten
|
#3
|
||||
|
||||
Dus originele rubbers van een R32 mk4? En deze passen zo 1 op 1 op de Golf 2? Is dit nog beter dan de powerflex rubbers?
|
#4
|
||||
|
||||
Is vrijwel hetzelfde. Kosten een paar euro per stuk van Febi.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#5
|
||||
|
||||
En is er buiten het financiële nog meer voordeel aan het steken van die R32 rubbers? Enige dat ik zie is dat ze voor mij misschien moeilijker te installeren zijn, heb geen pers om ze in de draagarmen te persen.
|
#6
|
||||
|
||||
Het voordeel voor jou is dat ze volledig oem zijn dus dat je je niet hoeft te verantwoorden. Dat was ook je beginvraag.
Je tikt ze er overigens zo in met een hamertje en de oude bus als “drijver”...
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Da's waar, zullen ze op de keuring nooit moeilijk over doen. Ok, wist niet dat je ze er met de hamer in kon tikken! Dacht dat het iets voor een pers was. Goed om weten, bedankt! |
#8
|
|||
|
|||
Grote bankschroef werkt eventueel ook goed.
|
#9
|
||||
|
||||
Claus von Esssen (webshop) heeft eventueel ook "zwarte" PU rubbers in de hogere shore waarden voor Golf 1.
Eventueel ook gewoon rubber in de hogere shore 65 waarde volgens mij origineel shore 55 ofzo. Denk goed na of je PU rubber motor steunen wil. Je voelt namelijk ALLES trillen, de auto wordt minder comfortabel. Je kan minder goed door je spiegels kijken bijvoorbeeld door resonantie. Ik heb bij de G60 de voorste motorsteun PU. Achter shore 65 rubber. Distri kant shore 65 en bak kant shore 65 met PU insert. Is op het randje van comfortabel. Blok beweegt overigens geen mm.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#10
|
|||
|
|||
Quote:
Dit is een broodje aap. Je noemt namelijk shore sterkte, wat uiteraard goed is. Maar dezelfde heb je ook met PU. Dus een shore 40 PU is net zo sterk als een shore 40 rubber. Het geeft ook evenveel trillingen door. PU is in nagenoeg alles beter: Kan beter tegen olie, droogt niet uit, etc, behalve in 1 ding: Het kan vervormen. Rubber veert altijd terug, of scheurt doormidden. Bij vervorming treed ook automatisch speling op. Ik ben dan ook zo'n gek die zijn rubbers uitzoekt op hardheid, en dan zelf de juiste maat afdraait. Zo waren mijn motorsteunrubbers eigenlijk rolschaatswieltjes. OEM niet meer te krijgen en toch te zwak, dus ja.... |
#11
|
||||
|
||||
Mooie aanvulling Blammo maar ik bedoelde met mijn post dat die motorsteunen PU meestal shore 80 - 90 zijn die verkocht worden. Zou wel vet zijn trouwens als je ergens gewoon op de gewenste waarde kan bestellen.
Er zijn nog nadelen hoor: Bij bewegende onderdelen kun je alles horen piepen en kraken dat vet wordt er niet voor niets bijgeleverd. Daarmee dus ook niet onderhoudsvrij. Dan nog het belangrijkste de prijs! Commercieel helemaal uit proportie vind ik.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#12
|
|||
|
|||
Quote:
Ge weet dat er anders bij in de buurt wel een garagist is die dat kan doen, ge zult alleen een paar jaar tijd moeten hebben
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily Bmw 335i coupe=>>sold Golf gti 1600 82' =>>sold Audi RS Q3 2021 Golf gti 1800 82´ |