#21
|
|||
|
|||
Ik ben mij op dit moment een beetje aan het oriënteren voor nieuwe bandjes voor komend seizoen. Auto gaat enkel alleen nog gebruikt worden voor af en toe een tourtje te maken en misschien op de Ring.
Afgelopen jaar heb ik gereden op 17" 7j brede wielen met de welbekende 185/35/17 nankangs. Niks mis mee als het droog is, in de regen een heel ander verhaal. Maar heb het wel een beetje gezien met de smalle bandjes. Nu ben ik aan het twijfelen. Heb op dit moment verschillende ideeën in mijn hoofd namelijk: 1. Nankangs vervangen voor een setje 205/40/17 Yokohama Parada's. 2. 15" OZ wieltjes met 195/50/15 Federal 595R (semi's) 3. 15" OZ wieltjes met 195/50/15 Toyo's (R888 of R1R?) Heb al vanalles gelezen over de Yokohama's. Qua prijs/kwaliteit verhouding is het een zeer goede band. Maar als ik lees over de grip van een Semi slick begin ik weer te twijfelen. Waarom geen semi in 17"? Voornamelijk vanwege de prijs. Vindt het niet erg om te investeren in goede banden, maar een band van ver over de €100 die max 6000km mee gaat, maakt de hobby er niet leuker op. Dit in vergelijking met de 15" Federals zet mij erg aan het twijfelen. Dus de vraag nu; Wat zouden jullie doen als ervaringsdeskundigen? Het gaat zich trouwens om onderstaande rode bolide, MK2 VR6.
__________________
MK2 CL VR6 vwclubparkstad.nl |
#22
|
||||
|
||||
Als ik moest kiezen? Dan zou ik gewoon gaan voor een fijne zomerband ipv semislick. Scheelt dik geld...gaan langer mee....en hebben gewoon in de regen betere waterafvoer dan een semi.
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#23
|
||||
|
||||
Toyo R1R bijvoorbeeld. Prima, sportieve, band voor de weg
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#24
|
|||
|
|||
Quote:
Als eerste: Bedankt voor je antwoord Ten tweede, vergeten bij te zeggen: Met regen komt de wagen niet eens buiten dan. Enkel voor af en toe een ritje te maken en om er eens mee naar de Ring te gaan.
__________________
MK2 CL VR6 vwclubparkstad.nl |
#25
|
||||
|
||||
Graag gedaan
Tsja, je bent uiteindelijk meer geld kwijt door hogere aanschaf en snellere slijtage...maar wel meer grip. Keuzes...keuzes....
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#26
|
|||
|
|||
Ga maar lekker voor de.r1r,kosten niet zoveel maar je zal het je niet beklagen
__________________
G60 is in my DNA |
#27
|
|||
|
|||
Hmmm, staat toch best wel een beetje heel veel onzin in dit topic over semi slicks. Dus oud topic even omhoog brengen:
Ze worden niet warm: Onzin, het zijn in de regel zachte banden met veel wrijving. ze worden zelfs warmer. Mits je een zacht compound hebt. Semislicks zijn namelijk in meerdere compounds te krijgen. Vaak zijn dat er 3 tot 5. Neem maar van mij aan dat een SS compound warm is na 1 bocht, en als je geluk hebt maximaal 2000Km mee gaat met een hele lichte auto (700KG en minder). Ze hebben met droog weer zelfs als ze steenkoud zijn meer grip dan een normale straatband, die langer duurt om warm te worden. Daarnaast vergeten mensen dat bandenwarmte veelal ook met bandenspanning te maken heeft. Er is een reden waarom in racebanden minder druk gaat: Met dezelfde druk als straatbanden gaan ze smeren. Ze worden dan veel te warm. Toyo's hebben daar heel erg een handje van. Rijden in de regen kan niet: Onzin. Meeste semislicks zijn daarnaast eigenlijk bedoeld als intermediate of wet band voor op het circuit. Dus je snapt het al, regen is geen issue voor de opwarming en ook niet voor de grip. Rijden in de regen is echter wat anders. Niet zozeer de regen zelf, want daar zijn ze voor gemaakt. Het zijn plassen die een potentieel probleem vormen. Dan merk je dat minder profiel geen goed idee is. Datgene wat valt voeren ze prima af. datgene wat ligt is een ander verhaal. Op een circuit vind je normaal gesproken geen plassen, want zo vlak als een biljartlaken,goed onderhouden en zoab. Slijtage: Ze slijten echt wel harder als sportbanden. Hooguit de harde compounds niet. Zelf heb ik met verschillende Yokohama's en Toyo's rondgereden. Ook met slecht weer. Ook met sneeuw. Als je regenbanden meerekent op het circuit ook met Pirelli en Michelin genoeg ervaring, ook al zijn dat geen straatlegale banden. Zo lang je je manier van rijden aanpast is er niets aan de hand. Dat betekend echter wel opletten, niet te hard willen en je inhouden als er een situatie is waarvan je weet dat je band er niet voor bedoeld is. Wil je dat niet, dan is het een kwestie van extra setje wielen en wisselen wanneer je denkt dat het kan. Of er gewoon helemaal niet aan beginnen. |