#1
|
|||
|
|||
Temperatuur meter blijft te hoog
Hallo,
Sinds ik mijn Jetta compleet onder handen heb genomen en hij weer loopt blijft de temperatuur meter in de tellerbak binnen enkele minuten oplopen tot zeker 110 a 120 graden. Ik heb ondertussen geprobeerd: Als eerste met een infrarood temp. meter alles gecheckt. Motor komt netjes op temperatuur en bij +- 80 graden celcius springt ook de fan aan en houd alles netjes op temperatuur. Het koelsysteem werkt dus naar behoren. 3 verschillende zwarte sensoren. Ook 2 ervan doorgemeten qua weerstand in warm water gelegd tot laten koken. Deze waren goed. De bekabeling gecheckt door ze door te verbinden. De meter slaat dan bij het contact aan zetten geheel uit. Ik heb mijn originele tellerbak de volt/spannings regelaar gecontroleerd, deze is nog goed en geeft netjes een constante spanning van 8.7V. Ook alle contacten schoongemaakt op de achterkant vd bak en doorgepiept, alles is tiptop. Een nieuwe (werken gedemonteerde) tellerbak geprobeerd, deze geeft hetzelfde aan. Wat mij opvalt is dat de temperatuur binnen 2 a 3 minuten stationair draaien volgens de meter in de tellerbak op 100 tot 120 graden staat. Heeft iemand een idee wat dit nog zou kunnen veroorzaken? Ik begin een beetje radeloos te worden en sta op het punt om een aftermarket setje te plaatsen, maar liefst heb ik alles gewoon lekker werkend.. Thanks, Flip. |
#2
|
||||
|
||||
Kan het niet zo zijn dat de temperatuur ook daadwerkelijk zo hoog is? Waar heb je de 80 graden met je infrarood meter gemeten? Weet je daarnaast zeker dat het systeem voldoende ontlucht is?
__________________
|
#3
|
|||
|
|||
Bedankt voor je antwoord VeeDubber. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de hele boel binnen 3 a 4minuten stationair draaien al op gehele bedrijfstemperstuur is. Maar voor de zekerheid heb ik met een infrarood thermometer gemeten op alle slangen en ook het thermostaat (huis). Deze geven als eerste allemaal nagenoeg dezelfde temperatuur.
Zodra de meter op de tellerbak 90 graden aangeeft, zijn de slangen allemaal om en nabij de 50 a 55 graden. Zodra de fan aanslaat meet ik overal om en nabij de 80 a 85 graden. En dit blijft dan ook zo. De meter op de tellerbak staat dan rond de 110 a 120 graden. Is het niet ook zo dat als mijn blok daadwerkelijk zo warm zou worden hij ook ksv eruit zou gaan gooien? Dat gebeurt namelijk ook niet. Of het systeem voldoende ontlucht is denk ik wel, ik heb kachelradiateur open gelaten, en in alle slangen geknepen. Ook worden alle slangen goed warm (en nagemeten dezelfde temperatuur overal gelijk) |
#4
|
||||
|
||||
Het kan bijna niet dat je sensor niet juist is (aangezien je er 3x een andere in gestoken hebt), maar als ik mij niet vergis moeten dit de richtwaarden zijn;
20 Graden = 1003 Ohm 60 Graden = 250 Ohm 70 Graden = 196 Ohm 80 Graden = 139 Ohm 90 Graden = 103 Ohm 100 Graden = 84 Ohm Bron: https://golf1wiki.de/index.php?titl...ur_zu_niedr ig Tevens moet de uitgangsspanning van je spanningsregelaar 10V zijn Bron: https://golf1wiki.de/index.php/Span...Vergleichstypen Zou je eens de spanning kunnen meten welke op de zwarte sensor aan komt?
__________________
|
#5
|
|||
|
|||
Ik zal morgen meten wat de spanning op de stekker van de zwarte sensor is, ik heb hem wel gemeten achterop de tellerbak en die was 9v constant. Ik had gelezen dat dat de juiste waarde zou moeten zijn. Zou die 1v verschil zo'n probleem maken?
De zwarte sensoren die ik heb getest dmv water te laten koken kwamen inderdaad in de buurt van die waardes. Ik heb voor de grap 2 C-merk sensoren besteld, want ik heb nu 2x hella en 1 oude originele geprobeerd en ik hoor van verschillende kanten dat die hella sensoren helemaal niet zo goed zouden zijn. Zodra die binnen zijn zal ik die ook proberen. |
#6
|
|||
|
|||
Mijn ervaring is ook dat er heel veel verschil in die merken tempsensoren zit. Zowel in de zwarte als in de blauwe (en vast meer). Leg maar eens een paar van diezelfde sensoren van verschillende merken tegelijk in koud water en meet de weerstanden. Daarna in kokend water en meet weer de weerstanden. Ik kan je bijna garanderen dat er redelijk grote verschillen in zitten!
|
#7
|
|||
|
|||
Quote:
Check, is 10.1V. Ik zal nog maar even afwachten totdat mijn nieuwe temp sensor binnen komt, ik hoop wel echt dat daar het euvel mee verholpen is. |
#8
|
||||
|
||||
Vergeet twee dingen niet met zo een infrarood thermometer, kan natuurlijk zijn dat jet dit al weet, maar misschien heb je ook gewoon verkeerd gemeten.
- buitentemperatuur van onderdelen is niet de temperatuur van het KVS, toch niet na een paar minuten draaien! - zo een meter werkt met een kegel, en meet de gemiddelde temperatuur over een oppervlak. Dit staat normaal op de zijkant, want hoe puntig de kegel is verschilt van meter tot meter. Heb je eentje met ratio 7:1 bijvoorbeeld dan zal wanneer je iets meet op 7 meter afstand, de meter de gemiddelde temperatuur geven van een cirkel met diameter 1 meter. Meet je van op 70cm, dan meet die over een cirkel van 10cm. Je slangen zijn nooit 10cm breed, dus dan meet die ook de lucht naast de slang waar het misschien 20 of 30 graden is. Deze pdf geeft op pagina 2 grafisch weer wat ik bedoel: https://dam-assets.fluke.com/s3fs-p...003_ENG_A_W.PDF Je moet om correct te meten dus zo dicht mogelijk tegen het te meten onderdeel zitten. |
#9
|
|||
|
|||
Ar1g3, nee de buitentemperatuur van de onderdelen zal wel enkele graden lager liggen dan de daadwerkelijke temperatuur van de Kvs. Al zal ook dit geen 20 graden afwijken.
Ik heb gister nog eens dubbel gecheckt of er nergens lucht in het systeem zat en daarna gemeten. Na 10 minuten stationair was dit het resultaat: Laatste foto is de retourleiding nadat de fan was aangeslagen, welke indiceert dat het koelsysteem verder wel prima werkt. Iedere keer als het nodig was (om en nabij de 80 graden) sloeg de fan netjes aan en sloeg weergaf zodra de temp onder de 78 kwam. Het maakte verder geen verschil of ik de kachel aan of uit had, temperatuur op het klokje bleef hetzelfde. Kachel is zeker weten goed ontlucht en word ook goed warm. Heb ook alles nog eens goed nagekeken op lekkage oid, ook dat is niet aan de orde. |
#10
|
||||
|
||||
Heb je ook een nieuwe thermostaat gestoken?
__________________
Daily's : 2019 Seat Leon ST 1.5TSi FR 1989 VW Golf GL 1.8 Ex VW's: 1990 VW Golf GL 1.6TD Intercooler 1996 VW Golf GT 1.9TDi Special 1991 VW Golf Pasadena 1.6TD Intercooler 1983 VW Golf Rabbit LX 1.1 2001 VW Golf Base 1.9TDi Edition |
#11
|
|||
|
|||
Yes, nieuwe thermostaat en waterpomp
|
#12
|
||||
|
||||
hey flipp, wat voor motor zit er in de jetta?
ik heb exact hetzelfde gehad met mijn 1.8 8v en dat was de kleine sensor boven op de flens aan het blok die oxidatie had tussen de sensor en het flensje.
__________________
I love it when a car comes together |
#13
|
|||
|
|||
Heb is een 1.6pn blok. Ik weet zo 123 niet welke sensor je bedoeld, maar ik heb naar mijn idee alle sensoren al vervangen helaas.. Zou je misschien een foto kunnen maken van de locatie en of de sensor? 😁
|
#14
|
||||
|
||||
bij mij zat de sensor aan de flens van de bovenste radiateur slang aan het blok vast maar als ik zo zit rond te kijken kan het ook zijn dat de 1.6 pn het via een andere sensor heeft zitten.
voor zover wat ik op google zie zegt men allemaal dat de temperatuur aanduiding door de zwarte sensor word gedaan, de 251 919 501 D wou je anders eens een foto van de flens maken voorop de motor aan de bovenste radiateur slang en van de flens aan de zijkant van het blok dat ik even kan zien wat waar zit?
__________________
I love it when a car comes together |
#15
|
||||
|
||||
Hier een foto van een PN:
__________________
|
#16
|
||||
|
||||
Quote:
Kan mss de thermostaat z*jn Ik had indertijd bij mijn 1.6Turbodiesel SB-blok het omgekeerde voor. Motor kwam niet op temperatuur na motorswap. Zat ook een nieuwe thermostaat in. Toen de oude teruggeplaatst en alles was weer normaal. Mijn vader heeft het ooit gehad bij een Opel Manta dat de thermostaat niet goed openging met het resultaat dat de motor ook erg warm werd. Zat ook trouwens nieuwe thermostaat in. Ik zeg niet dat dit 100% het probleem is maar denk wel de moeite waard om te checken.
__________________
Daily's : 2019 Seat Leon ST 1.5TSi FR 1989 VW Golf GL 1.8 Ex VW's: 1990 VW Golf GL 1.6TD Intercooler 1996 VW Golf GT 1.9TDi Special 1991 VW Golf Pasadena 1.6TD Intercooler 1983 VW Golf Rabbit LX 1.1 2001 VW Golf Base 1.9TDi Edition |
#17
|
|||
|
|||
nou mensen, hartelijk dank voor al jullie help en moeite.
Zoals ik eerder al had aangegeven had ik deze bovengenoemde zwarte sensor al 2 maal vervangen voor een nieuwe Hella. Ik heb nu een topran sensor besteld om dit voor de allerlaatste keer uit te sluiten, want er bleef na nakijken en doormeten verder geen andere mogelijkheid over. De topran sensor (3 euro) erin gezet, en direkt verschil. Alles nagekeken en jawel, hij geeft perfect de waardes aan. Super makkelijke fix, die enorm onnodig veel tijd en moeite had gespaard als Hella gewoon een juiste sensor zou produceren. Moraal van het verhaal is dus nooit een Hella sensor te gebruiken voor de zwarte of blauwe kvs sensor, want die geven altijd verkeerde waardes in de mk2. Nogmaals dank allemaal |
#18
|
|||
|
|||
Mooi zo!
Eigenlijk schandalig dat er zulke rommel verkocht wordt. Nog het ergste is het met de blauwe sensor. Bij de NZ regelt die eigenlijk indirect mede je brandstofverbruik! |
#19
|
|||
|
|||
Quote:
Klopt inderdaad Johan, ik hoor geregeld dat de blauwe Hella sensor verkeerde waardes aangeeft of zelfs niets doet! Gelukkig worden we er allemaal wijzer op door te leren van onze fouten.. |