#1
|
|||
|
|||
[ABF] Radeloos
Goedenavond,
mijn golf 2 abf stottert heel erg als ik accelereer, rond de 2000 toeren hoor en zie je duidelijk op de toerenteller dat hij erg happert. Nou kwam ik er vdw achter dat als ik de stappenmotor (stationairmotor) los koppel (stekker los) dat hij eigenlijk alles perfect doet (wel valt hij natuurlijk uit als je geen gas geeft). Ik heb er dus een andere stappenmotor aangehangen en nou lijkt het probleem nog niet opgelost te zijn, heb nog steeds de zelfde kwalen maar zodra ik nu dus de stekker los haal blijft hij wel perfect stationair lopen en valt hij dus ook niet uit zoals het hoort. (waarschijnlijk blijft deze continu open staan) Nu weet ik eerlijk gezegd even niet meer waar ik het probleem moet zoeken, vacuum slangen zijn vervangen, filters zijn nieuw, nergens valse lucht oid... Heeft iemand enig idee wat het kan zijn of waar ik veder moet zoeken? Ik zal kijken of ik videos kan uploaden van het probleem. Alvast bedankt, Jaimy |
#2
|
|||
|
|||
Video 1 is met de stekker van de stappenmotor aangesloten
https://youtu.be/j1beHf7dzP8 Video 2 is met de stekker van de stappenmotor los https://youtu.be/IMUZrNG1IH4 Last edited by BBS16V : 30-07-2020 at 21:24. |
#3
|
|||
|
|||
Als je de stappenmotor los koppelt, ligt het er maar net aan hoe hij staat (open/dicht/ergens daartussen) hoe hij blijft lopen. Juist door (PWM) hem te laten fluctueren regelt de ECU het stationair netjes af. De reactie die je beschrijft is dus normaal. Het accelereren hoeft hier niet mee te maken te hebben, maar het geeft wel een hint. Blijkbaar krijgt de motor te weinig lucht bij et accelereren en wanneer de stappenmotor vast deels open staat, is er wel genoeg lucht.
Vervroegt de ontsteking goed? hoe is het beeld van de ontsteking (constant)? denk dat je eerst wat zaken moet uitzoeken |
#4
|
||||
|
||||
En deze stappenmotoren moeten soms ook goed schoongemaakt worden. Even uitspoelen met remmenreiniger en naspoelen met WD-40.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#5
|
|||
|
|||
Volgens mij, maar verbeter me als ik iets stoms zeg, zijn deze stappenmotoren alleen voor stationair. Als je het schakelaartje nullast net niet raakt, stopt hij met werken.
|
#6
|
||||
|
||||
Hoe is het signaal van de Hall-gever?
__________________
|
#7
|
|||
|
|||
Quote:
Die hebben wij net gemeten en die waarde neemt bij gas geven erg af. Na gas los blijft hij afnemen.. Nou weet ik niet 100procent zeker of wij correct gemeten hebben.. Als ik de hall gever loskoppel gebeurd er trouwens vrij weinig. Probleem blijft het zelfde en het blok gaat niet anders lopen.. |
#8
|
||||
|
||||
Wat bedoel je met neemt hij af? De hall-gever moet een blokvormig signaal afgeven, zoiets zeg maar:
Je opmerking interpreteer ik als dat je met een multimeter een spanning gemeten hebt. Maar het makkelijkste is om met een spanningszoeker met LED even te kijken of hij gelijkmatig knippert. Nog mooier zou zijn een oscilloscoop meting, maar dat heeft lang niet iedereen.
__________________
|