#161
|
||||
|
||||
Gave upgrade! Met die remmen is hij klaar voor de Ring
|
#162
|
||||
|
||||
Netjes!!
__________________
'88 Golf II VR6 '91 Golf II G60 '86 Golf II 16V New Project |
#163
|
||||
|
||||
Heel gaaf!!
|
#164
|
||||
|
||||
Dank allemaal.
In de toekomst wil ik nog is een mooie / knappe schijfremmenset achter. Het lijkt erop dat de maatregelen allemaal wat gaan versoepelen. Vakantie komt eraan en de bus rijdt ook prima met de 16v. Besloten om de verse G60 motor na de zomer in te bouwen want ik ken mezelf inmiddels een beetje. De motor zit er zo in maar wil toch een nieuwe kabelboom omdat de routing net wat anders is. Verder watergekoelde IC enz komt allemaal wat meer werk rondom het blok heen kijken.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#165
|
||||
|
||||
Mooi in het najaar of winter rustig mee aan de slag en hij is nu betrouwbaar, deze zomer nog even lekker genieten zou ik zeggen.
|
#166
|
||||
|
||||
Altijd heerlijk om die nieuwe/schone parts te zien zo!
Ben ook erg benieuwd hoe je met de watergekoelde intercooler uit gaat komen. Heb er zelf ooit eens aan gerekend en herinner mij nog dat ik toen op een joekel van radiateur uit kwam om efficiënt te kunnen koelen. Terugkoelen van de lucht is qua temperatuursprong prima te doen met een watergekoelde IC. Probleem ontstaat pas als het debiet van de lucht mee gaat spelen, de totale warmtetoevoer (Q) bleek toen verrassend hoog kan ik mij nog heugen. Om het koelwater dus weer naar fatsoenlijke temperatuur (hoe kouder, hoe beter de overdracht) te krijgen, zit er ook een aardig koelsysteem aan verbonden. Het is geloof ik wel een onderwerp waar genoeg online over te vinden is en daarbij zijn de thermodynamische berekeningen hiervan niet heel gecompliceerd Last edited by RobertVoorst : 10-06-2020 at 18:39. |
#167
|
||||
|
||||
Quote:
Is een sprinkler concept voor een lucht-lucht intercooler niet aantrekkelijker?
__________________
|
#168
|
||||
|
||||
Quote:
Dat of water-methanol injectie is een stuk ‘makkelijker’ weg te bouwen dan een WTA intercooler. Bijkomende van een spray systeem is het continue hervullen en het feit dat er je water in de motorruim loopt te spuiten wat veel troep aantrekt, plus je moet toch de ATA intercooler in de rijwind zien te plaatsen gezien je eigenlijk alleen wil sprayen boven de X aantal motortoeren of bepaalde gasklepstand. Zelfde voor de water-methanol injectie, dan is een (kleine) intercooler in de rijwind eigenlijk ook wel een must op de bedrijfsgebieden waar de Water-methanolinjectie niet geactiveerd is. Nou ben ik niet heel bekend met hoeveel ruimte er achterin een T3 zit, maar aan de foto’s te zien moet het nogal een nauw pakketje worden. Last edited by RobertVoorst : 10-06-2020 at 18:43. |
#169
|
||||
|
||||
Een T3 is ook luchtgekoeld geleverd geweest dus er zal best een optie zijn om hem ergens een luchtstroming te geven.
Ik weet niet hoe geavanceerd je management is maar kun je geen inlaat temperatuursensor programmeren naar een aux uitgang die dan via een relais een spal op een normale intercooler aanstuurt?
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#170
|
||||
|
||||
@Johan
Zo is het. Projecten lopen toch altijd uit. @VeeDubber Toch een idee waar ik nog niet aan had gedacht. @Robert Klopt. Kun je me helpen met een ruwe berekening of het helemaal geen optie is? Hieronder de componenten waar ik aan denk. Let op elektrische waterpomp enzo, heb ik nog niet verzonnen, ook moet je niet vergissen het aantal liter koelvloeistof wat er doorheen gaat kan zo 8 tot 10 liter zijn door de afstand van de slangen. Zat te denken aan een kleintje zoals deze: https://www.ebay.de/itm/114235385064 . Ze adverteren dat deze goed is tot 650 PK. Verder geen onderbouwing o.i.d. dus weet niet of het waar is. Het probleem is een beetje als volgt; achterin heb ik wel ruimte voor een IC maar niet veel groter dan dat originele pakje melk van een Corrado. Voor heb ik wel ruimte voor een extra radiator en ik heb gelezen op Duitse T3 forums dat een extra radiator van Fiat Cinquecento erbij past en een spal erbij moet ook lukken. De afstand van achter naar voor is gigantisch en dan terug is geen optie voor het inlaat lange traject dan van een gewone LLC. Achter is het wel mogelijk maar zit je dus met de grote en ook de hitte. @Roy Ik doe al iets soort gelijks maar dan op basis van mijn olietemp gaat een kleine spal aan op mijn oliekoeler. Ik denk dus dat dit mogelijk is op basis van inlaat temp maar moet ik navragen, de sensor heb ik in iedergeval en de meeting heb ik al een paar keer gemonitord.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#171
|
||||
|
||||
Quote:
Als we jouw en mijn idee nou eens combineren, dan hoeft Robert niet zoveel te poetsen
__________________
|
#172
|
||||
|
||||
Bij een T3 zijn de lucht scoops aan de zijkant niet voor de sier daar achter een hele dikke vierkante schoorsteen die rechtstreeks uitkomt in de motorruimte. In de linker schoorsteen zit een snorkel met dikke aanzuigbuis en gesloten filter.
Misschien kan ik een intercooler kwijt in de rechter luchtinlaat maar dat moet ik bekijken. Het gat is in ieder geval zo breed als de breedste accu. Plaatje bij het praatje.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#173
|
||||
|
||||
De lucht stroom via de lucht inlaat valt geloof ik erg tegen. Heb wel eens overwogen een intercooler daar te monteren met een fan maar ook qua formaat ben je erg beperkt. Resultaten die ik van mensen gehoord heb zijn niet ideaal. Denk dat je beter kunt kijken of je onder je bus of naast de bak iets kwijt kan. Zelf heb ik uit eindelijk voor een watergekoelde intercooler gegaan. Dan kon ik alles beter kwijt en mn accu en gesloten filter in de motorruimte houden.
__________________
T3 Syncro 1.9tdi 1990 Golf 2 1.8 GT 1991 T3 Westfalia 1.9 TD 1988 (sold) Golf 2 1.6 D 1988 (RIP) |
#174
|
||||
|
||||
Quote:
Dat geloof ik ook daarom zit snorkel ook zo hoog tot vlak achter het rooster. Hoe groot was uiteindelijk je radiator voor je IC?
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#175
|
||||
|
||||
Ik ben voor de Cinquecento radiateur gegaan. Verder niks aan gerekend met het idee dat als het een 1.6 motortje kan koelen het die IC ook wel op temperatuur moet kunnen houden. Wat voor resultaten ik daadwerkelijk haal heb ik nog niet naar gekeken. Verder vooral gekocht omdat het redelijk mooi past en goedkoop is. Die radiateurtjes kosten nog geen 3 tientjes dacht ik.
__________________
T3 Syncro 1.9tdi 1990 Golf 2 1.8 GT 1991 T3 Westfalia 1.9 TD 1988 (sold) Golf 2 1.6 D 1988 (RIP) |
#176
|
||||
|
||||
Ik zal van de week eens proberen iets op papier te krabbelen, is uiteraard afhankelijk van welk rendement je uit wilt gaan.
Ik zal er voor het idee van uit gaan dat wanneer je max. loopt te drukken (met de vlam in de pijp door de Brennerpas ), dat uitlaattemperatuur van de G-lader 100°C is. Deze moet met de IC teruggekoeld worden naar 65°C. Dit bij een laaddruk van 0,8 Bar (relatief gezien). Dat lijkt mij een redelijk uitgangspunt. (G60 veteranen verbeter mij AUB als ik compleet mis zit). EDIT: Uitgaande van bovenstaande en de intercooler die je gelinked hebt, kom ik op een warmteoverdacht van ongeveer 2,3 kW per minuut naar het koelwater (bij 100% rendement). Dit koelwater kan dit met gemak opnemen binnen deze tijd, dus afhankelijk van de temperatuur van het koelwater kan je de lucht echt flink terugkoelen met een water-lucht intercooler. Wat betreft de maat van de nodige koeler zat ik blijkbaar dus mis. Een 1300 motor levert namelijk al zon 12 kW aan warmte naar het koelwater en dat is ook prima te koelen met een vrij kleine radiateur. Ofwel, ik denk dat het heel goed te doen is om een WTA te plaatsen! Last edited by RobertVoorst : 15-06-2020 at 11:35. |
#177
|
||||
|
||||
__________________
"I Only Support Gay Marriage If Both Chicks are Hot" |
#178
|
||||
|
||||
__________________
'88 Golf II VR6 '91 Golf II G60 '86 Golf II 16V New Project |
#179
|
||||
|
||||
Quote:
Dank. Het is uiteraard meer werk maar wel de beste optie. @Levis True! Hier laatste twee foto's nu maar wat gaan verzamelen en wachten tot de blaadjes van de bomen vallen.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H Last edited by yuli : 18-06-2020 at 09:29. |
#180
|
||||
|
||||
Ik ben zelf ook bezig met mijn t3 en zijn intercooler opties..
momenteel alle onderdelen nog aan het verzamelen, maar het uitgangspunt is hier ook een sinquecinto radiator, extra kvs tankje, 2 lengtes leidingen van voor naar achter, achterin intercooler welke kvs gekoeld word via een eigen circuit. Proberend dit pas te krijgen achter de linker achterlicht unit. Enig groot verschil is dat ik een TDI eronder heb liggen met een AAP bak. |