#221
|
||||
|
||||
Jaa! mooi ding! Motortje er uit is haniger inderdaad. Zijn nog vele onderdelen van te krijgen. Mijn ervaring is alleen dat de meeste onderdelen duurder waren dan een 1.5-1.8 bijvoorbeeld
|
#222
|
|||
|
|||
Ik ga meemaken wat het kost. Opzich wat ik gezien heb valt het wel mee. Wil wel de versnellingsbak laten reviseren. Hij zingt een beetje.
Wellicht iemand een idee of het mogelijk is een langere 4e versnelling erin te laten zetten? Waarom geen 5 bak? Ik wil de polo zo origineel mogelijk houden. Nu is hij zoals hij in 1975 van de band kwam. Met nog maar 9 exemplaren uit 1975 in Nederland wil ik dat koesteren. |
#223
|
|||
|
|||
Zo start is gemaakt.
Nu heb ik een technische vraag. Ik heb een axiale spelling die buiten de marge tussen 0.07 - 0.20 mm valt. Wat betekent een overmaat Axiaal lager erin. Ik moet de lagers nog eruit halen om de overmaat te bepalen. Als ik zoek naar overmaat lagers, kom ik de krukaslagers alleen in sets tegen waar de axiaallagers al bij zitten. Als voorbeeld: Als ik overmaat 0.25 als set koop, zijn dan alleen de 2 axiaallagers overmaat of ook de andere krukaslagers? |
#224
|
||||
|
||||
Ik weet niet of de axiaallagers in overmaat te krijgen zijn.
Heb je deze gemeten op basis van het oude lager? Met een nieuw lager valt hij wellicht wel binnen de toleranties...
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#225
|
||||
|
||||
Quote:
Precies zoals Roy zegt, die moet je meten op basis van nieuwe lagers! |
#226
|
|||
|
|||
Quote:
Ja inderdaad Carterpan eraf en toen gemeten. Dan kom ik op 0.33mm speling. Hoe dik is het lager als hij nieuw is? Ga morgen avond de krukas uit het blok halen. Dan kan ik het lager eens opmeten. |
#227
|
|||
|
|||
De sets bestaan uit 4 soorten standaard, 0.25, 0.50 en 0.75mm overmaat. Dit correspondeert ook met ETKA. Maar dat gaat dan dus over de krukaslagers en niet over het axiaal lager?
|
#228
|
|||
|
|||
Quote:
Ah ik zie het nu. Axiaallagers zitten niet bij de sets die ze verkopen. Deze zijn los te koop. Overmaat 0.25 is de enige die ik zo zie. Maar eerst nieuwe lagers erin en dan opnieuw de speling meten! Check! |
#229
|
|||
|
|||
Lagers eruit gehaald en er zit verschil tussen links en rechts in de dikte van het axiaal lager.
Denk dat de speling idd bij nieuwe lagers weer binnen de marge valt! |
#230
|
||||
|
||||
Quote:
Kijk, scheelt weer een nieuwe krukas Vaak gaan de axiaallagers aan de koppelingszijde van de motor eerst. Hier komt natuurlijk de axiale kracht op bij het indrukken van de koppeling. |
#231
|
|||
|
|||
Quote:
Ik heb er even niet opgelet gisteren welke kant het dunste was. Maar er zat 0.20 verschil tussen links en rechts. Met 0.33 speling en dan een voorgeschreven maximale speling tussen 0.07 - 0.20, komt hij met de nieuwe lagers weer mooi ertussen in. Op zich voor 77.000 km wel al een aardige speling. Maar voordat er weer 77.000 km mee gereden is mag deze auto echt alleen nog maar in een museum staan ben ik bang ... Vroeger waren ze niet zo bang overigens. In het garagehandboek staat bij de cilinderkop dat als er haarscheurtjes geconstateerd worden tot 0.5mm dan hoeft er niks mee te gebeuren en dat het valt binnen de marges |
#232
|
|||
|
|||
Zaterdag begonnen met schoonmaken:
Vraagje: Ik ben krukaslagersets aan het bekijken. Nu kom ik sets tegen van KS die 25 euro kosten. Maar ik zie ook sets van KS (die niet op voorraad zijn) van 70 euro. Kan iemand mij zeggen wat het verschil is in deze sets en wat jullie adviseren? Last edited by mark2fpolo : 31-03-2020 at 08:50. |
#233
|
|||
|
|||
Zo de motor staat weer in elkaar met een verse versnellingsbak!
Bij de eerste start poging liep de carburateur vol. De carburateur is schoongemaakt, nieuwe pakkingen en een nieuwe vlotternaald 1.5 Deze naald lijkt te werken, maar toch gooit hij veel benzine op de gasklep door het grijze pijpje op de foto. Kan iemand mij meenemen in de werking van de Solex 31 pic5, of heeft iemand nog documentatie digitaal waar ik wellicht wat mee kan? Nog een paar plaatjes: |