#1
|
||||
|
||||
Roetfilter probleem 2.5TDI
Onze Caravelle uit 2007 met 130pk 2.5TDI heeft sinds een half jaar aanhoudende problemen met de roetfilter.
Het begon een dik half jaar geleden. Roetfilterlampje ging pinken, na stilleggen van de motor telkens sterke uitlaatgeur als je uitstapte (kwam dus van voor aan de auto), verminderd vermogen. Roetfilter zat potdicht. Garagist raadde ons aan om de filter te laten reinigen, gezien dat een pak goedkoper is dan een nieuwe te steken. Zo gezegd zo gedaan, filter naar een bedrijf dat hem reinigt, en dan er weer tussen. Ook nog wat pakkingen vervangen in de uitlaat die lek waren, mogelijk door te hoge druk door de verstopte filter. Dan ging het weer een tijdje goed, tot dezelfde symptomen weer terugkwamen. Roetfilter weer verstopt. De garagist heeft de auto zo wel nog door de keuring gekregen, en raadde af van een nieuwe te steken gezien de hoge kostprijs van een origineel vervangdeel. Zijn devies: verder rijden tot het vermogen weer begint af te nemen, dan het binnenwerk uit de filter halen. Dat is nu gebeurt, echter is de boordcomputer slim genoeg om dit te merken. Er is dus nog altijd vermogenverlies, de motorstoring lampjes branden. Onze garagist heeft in het verleden erg slechte ervaringen gehad met aftermarket roetfilters en wilt deze wel monteren, maar niet op eigen verantwoordelijkheid. Ik weet dat er 2 types zijn, en dat je best van cordieriet filters afblijft. Wat zijn jullie ervaringen met silicium aftermarket filters? Bijvoorbeeld van Bosal of AS? De auto is nog in goede staat en nog niet zo lang geleden is de nokkenas vervangen geweest, kan best nog wat kilometers aan. Maar originele roetfilters zijn erg duur, en dat is hij misschien niet meer waard. Zeker gezien er ook nog een 2000€ kosten aan het aircosysteem zijn. Dus het is een kwestie van verkopen op nieuwe roetfilter.. |
#2
|
||||
|
||||
Als je nu al zover bent dat het roetfilter leeggehaald is moet je hem alleen nog software matig aan laten passen dan ben je van die lampjes af en kun je verder rijden.
Dit is verreweg de goedkoopste oplossing.
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor Golf 1 1.3 Carburateurs Corrado VR6 Golf Rallye Dailys: Phaeton W12 & T5GP California |
#3
|
||||
|
||||
Goedkoopste is idd leeghalen en software aanpassen. (Nadeel is dat ze er mee bezig zijn om voor apk nieuwe metingen te verplichten met nieuwere apparatuur en dan zal je hem er weer onder moeten zetten of meer belasting moeten betalen, zoiets zit er aan te komen)
Aftermarket roetfilters op vw/Audi nog niet echt lange termijn ervaring mee maar de meeste filters kunnen met goed onderhoud, goedwerkende gloeibougies en langere afstanden het filter regenereren wel 200.000km zitten. |
#4
|
|||
|
|||
Ik heb ook een BNZ uit 2007. Bij aanschaf was mijn roetfilter defect. Ik heb het filter open geslepen, leeg gemaakt en weer dichtgelast. Daarna computer aangepast en meteen gechipt. Auto rijd als een trein zonder foutcodes en zonder problemen door apk.
__________________
1991 Golf GTI 20v 4x4 677pk 1989 Golf 20v turbo 4motion 1990 Golf GTI G60 1990 Golf GTI 16vG60 1991 Golf GTI G60 1991 Golf GTI Edition one G60 1983 Golf GTI 16vG60 1983 Golf GTI G60 2000 Audi S3 |
#5
|
|||
|
|||
Helaas komen ze vanaf komend jaar met een verplichte controle op de werking van het roetfilter de zogenaamde fijnstofmeting....
__________________
VW Passat 2.0TDI DSG6 2012 185pk VW Touran 1.9TDI DSG7 2009 150pk Audi A4 cabrio 1.8T H6 2003 190pk |