#1
|
||||
|
||||
Gti bokt bij volgas
Mijn gti dx bokt als een idioot bij volgas geven, trap ik de koppeling in en geef dan vol gas dan geen probleem, alleen met een fluwelen voet kan ik zonder bokken harder rijden.
Wat zou dit kunnen zijn?
__________________
BMW E30 325i Golf 7 highline business R |
#2
|
||||
|
||||
Misschien 'n niet meer fatsoenlijk functionerende brandstofverdeler a.k.a. "spinnekop", heb ikzelf vroegah meegemaakt bij mijn 2 voormalige Pigo's, nadat ik dat ding had vervangen voor 'n nieuwe was het probleem opgelost.
__________________
Quote:
Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982 Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014 |
#3
|
||||
|
||||
Geen ervaring met de DX maar die spinnenkop kan best de oorzaak zijn, dan zou ik eerst eens gaan kijken naar afstelling van dat ding en als dat allemaal nog juist staat brandstofdruk, debiet en injectorspuitbeeld controleren. Enkel voor brandstofdruk ga je ergens een metertje moeten regelen, de 2 andere zijn gemakkelijk te controleren bij K-jetronic (dat is toch wat in de DX zit als ik me niet vergis?)
Hoe zit het met ontstekingsvervroeging van de DX, hoe wordt die gestuurd? Voor je iets doet zou ik een aantal onderhoudsdelen controleren en vervangen indien nodig: - controleer of de luchtfilter en benzinefilter niet aan vervanging toe zijn. Zeker de benzinefilter wordt vaak vergeten en kan best wel vreemd gedrag uitlokken bij K-jetronic. - controleer of verdelerkap, rotor en bougies niet aan vervanging toe zijn. Ook bougiekabels eens controleren! (als je van deze onderdelen niet weet hoe lang geleden ze vervangen zijn zou ik ze gewoon preventief vervangen, je moet ze sowieso af en toe eens vervangen) Als dat allemaal in orde is het volgende controleren: - distributietiming - afstelling van de spinnenkop en luchtweger - basisafstelling ontsteking - opvoerdebiet van de pomp - injectorspuitbeeld dit zijn allemaal gemakkelijke dingen, waar je eigenlijk enkel moet kijken en niet echt dingen gaan veranderen. Daarom, als je die eerst doet kan je jezelf veel werk besparen. Stel die zijn allemaal goed, dan ben je ook zeker hierover als je nog verder gaat zoeken. Voor jou injectiesysteem is brandstofdruk erg belangrijk, het afwegen van de juiste hoeveelheid brandstof gebeurt door de luchtweger die een plunjer verplaatst. Die plunjer laat een bepaalde brandstofdruk door naar de injector(s), dit is een afweging, een percentage van de basisdruk. Is de basisdruk verkeerd dan gaat de druk naar de injectors ook fout zijn. Het begint al een lang verhaal te worden maar wil wel dit nog toevoegen: Als je de motor belast (= hij moet koppel leveren) dan gaat die meer lucht, meer brandstof en vroegere ontsteking nodig hebben. Lucht en brandstof moeten ook in de juiste hoeveelheid aangeleverd worden. Gezien je zegt het probleem enkel bij maximale belasting (= volgas) te hebben betekent het dus dat op dit moment een van die dingen niet gebeurt zoals het hoort. Ik zou dit in je achterhoofd houden als je gaat werken aan de auto! |
#4
|
||||
|
||||
Thanks voor de reacties. Ik heb inderdaad een dx erin liggen.
Onstekingsvervroeging is met vacuum, hij staat op 6graden voorontsteking en ik zie hem vervroegen bij gasgeven met de stroboscoop. Benzinepomp is nieuw, geen Bosch maar een van autodoc voor 30 euro, die hoorde ik eerst niet draaien maar nu wel en hij draait wat onregelmatig, ik zou inderdaad graag de benzinedruk willen weten. Gekke is dat de auto wel goed heeft gelopen, maar nu die terug is van de apk bokt ie. Bougiekabels, verdelerkap en doppen zijn nieuw. Ik vermoed de brandstoppomp dat die kapot is maar is een duur geintje om er een te kopen alleen maar om te proberen.
__________________
BMW E30 325i Golf 7 highline business R Last edited by Mk1driver : 07-11-2019 at 20:56. |
#5
|
|||
|
|||
De benzine druk moet vrij hoog zijn dacht zo'n 6 tot 8 bar die is ook af te stellen op de spinnenkop. Mits je genoeg druk hebt
__________________
golf mk1 g40 golf1 cabrio Golf mk7 variant Polo 6r |
#6
|
||||
|
||||
Ik heb net het brandstofrelais even doorverbonden, een injector eruit getrokken en de luchtweger omhoog getrokken, de injector spuit erg haperend dus de oorzaak lijkt me gevonden: brandstofpomp.
Weet iemand welke er precies in moet dan koop ik gelijk maar een Bosch.
__________________
BMW E30 325i Golf 7 highline business R |
#7
|
||||
|
||||
Heb je niet ook een pomp in je tank? Dan is die namelijk de oorzaak en de oorzaak van het kapot gaan van de andere.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#8
|
||||
|
||||
heeft geen pomp in de tank..enkel die onder de auto bij het rechts achterwiel..
maar als jij toch benzine bij de motor krijgt ,dan is de pomp niet kapot lijkt me die doet het namelijk..of helemaal niet zit hem denk ik toch in je luchtweger.. je zegt al dat hij slecht loopt NA de APK..het kan zijn dat ze aan de CO schroef lopen draaien hebben als je een lange inbus in de schacht drukt om de schroef te verdraaien..en je geeft gas..dan verbuigt de plunjer (wist vroeger elke monteur,die verstand had van Kjet..maar die zijn er niet veel meer) ik heb in het verleden bij mijn GTI's ook gehad dat ze die 'knepen' om hem voor de 4 gas test goed te krijgen.. vraag me niet waarom ,maar dat was zo.. ik kreeg dan meestal een auto terug die liep als een natte krant.. dan draaide ik hem op gevoel weer omhoog totdat hij weer fatsoenlijk liep..kon ik er weer een jaar tegen.. nogmaals als de pomp kapot is of vastzit ,komt er geen peut..al kan hij natuurlijk beneden zijn capaciteit leveren.. origineel Bosch is het beste ..ipv een gerebadgde uit china vorig jaar bij een e36 325i ook een nieuwe van Autodoc gestoken..was na 3 maanden ook overleden..maar die deed helemaal niks meer ..van het een op het andere moment.. |
#9
|
||||
|
||||
Wat Heinz al zegt, waarschijnlijk hebben ze ivm co voor de apk aan die imbus lopen draaien en staat hij nu behoorlijk armer dan voorheen en dat hij daardoor bokt.
Wat met een kromme luchtweger vaak gebeurt is dat hij stationair niet goed meer wil lopen, meestal door een backfire of idd gasgeven met een te lange imbus... |
#10
|
|||
|
|||
CO schroef dichtdraaien totdat de motor begint te horten en stoten , dan halve slag opendraaien. Dan zit je redelijk in de buurt van 1,5/2,0%
Je zou nog ff de zeefjes op verstopping kunnen controleren in de warmdraairegelaar en aansluiting benzinepomp. |
#11
|
||||
|
||||
Co heb ik op gevoel afgesteld en steeds even mee gereden (als je ogen gaan prikken in de garage staat ie te rijk), die stond volgens de keurmeester op 1,5% wat prima is en daar heeft ie dus niet aangezeten.
Bij ophalen viel het me gelijk op dat ik de pomp hoorde en dat ie onregelmatig jengelt. Dit komt ook overeen met het patroon wat er uit de injectoren komt, onregelmatige kegels. De achteras is eronderuit geweest om de achterste remslangen te kunnen vervangen die over de as lopen, zat muurvast. Hij is daar kei en keihard dat is dan wel weer fijn om te weten. De pomp is daarbij alleen uit de behuizing gehaald en niks losgehaald. Stationair lopen, koud en warm starten, gassen in z'n vrij gaat allemaal prima, behalve als je gaat rijden en vermogen vraagt. Ik heb een Bosch pomp besteld, heb ik toch meer vertrouwen in dan een autodoc, dan ga ik dat eerst maar eens proberen. Voor de andere pomp die er nu onder zit krijg ik mijn geld terug dus dat is netjes van ze.
__________________
BMW E30 325i Golf 7 highline business R Last edited by Mk1driver : 09-11-2019 at 00:14. |