#1
|
||||
|
||||
Ruitenwissers voor en achter
Hoi mede-forumleden.
Mijn Mk2 heeft het volgende probleem. Wanneer ik de voorste ruitenwissers afzet,blijven deze staan op de positie waar ze zich op dat moment bevinden,ook bij intervalstand. Hetzelfde gebeurt bij de achterruitwisser. Relais al vervangen, dus dit kan ik uitsluiten. Zal mij ook verwonderen dat zowel het motortje voor en achter beide defect zijn. Waar kan de fout nog zitten?
__________________
Daily's : 2019 Seat Leon ST 1.5TSi FR 1989 VW Golf GL 1.8 Ex VW's: 1990 VW Golf GL 1.6TD Intercooler 1996 VW Golf GT 1.9TDi Special 1991 VW Golf Pasadena 1.6TD Intercooler 1983 VW Golf Rabbit LX 1.1 2001 VW Golf Base 1.9TDi Edition |
#2
|
||||
|
||||
In de motor zit een contact dat de voeding overneemt totdat de wissers in ruststand staan; dat kan stuk zijn, maar 't is idd. wel sterk dat dat bij allebei tegelijk zo zou zijn... Dat contact krijgt voeding vanuit het X-relais over een zwart-grijze draad, daar moet je dus 12V meten.
Edit: Is dit probleem zomaar opeens omtstaan, of heb je zelf gesleuteld? |
#3
|
||||
|
||||
Ik had hetzelfde voor, welk enkel aan de voorkant, en het motortje vervangen heeft het opgelost. Maar gezien het zowel vanvoor als vanachter is zou ik eens kijken of het relais wel voeding geeft over die draad.
|
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Probleem zelf maar 2 weken geleden opgemerkt. Ikzelf heb tot hiertoe niet aan de auto gesleuteld want ik heb de auto zelf maar sinds september. Dit probleem moet dus al aanwezig zijn van bij de vorige eigenaar. Zou het dus kunnen helpen om het X-Relais te vervangen?
__________________
Daily's : 2019 Seat Leon ST 1.5TSi FR 1989 VW Golf GL 1.8 Ex VW's: 1990 VW Golf GL 1.6TD Intercooler 1996 VW Golf GT 1.9TDi Special 1991 VW Golf Pasadena 1.6TD Intercooler 1983 VW Golf Rabbit LX 1.1 2001 VW Golf Base 1.9TDi Edition |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
|
#6
|
||||
|
||||
Quote:
|
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Ok, zal deze eens uitmeten.
__________________
Daily's : 2019 Seat Leon ST 1.5TSi FR 1989 VW Golf GL 1.8 Ex VW's: 1990 VW Golf GL 1.6TD Intercooler 1996 VW Golf GT 1.9TDi Special 1991 VW Golf Pasadena 1.6TD Intercooler 1983 VW Golf Rabbit LX 1.1 2001 VW Golf Base 1.9TDi Edition |
#8
|
||||
|
||||
Ik bedenk juist dat men de achterruitwisser afgekoppeld had. Toen ik deze terug aangesloten heb, bleek de nulstand platliggend te zijn. Ik heb dan ook het mechanisme terug in de rechtopstaande nulstand geplaatst. Kan dit er al iets mee te maken hebben?
__________________
Daily's : 2019 Seat Leon ST 1.5TSi FR 1989 VW Golf GL 1.8 Ex VW's: 1990 VW Golf GL 1.6TD Intercooler 1996 VW Golf GT 1.9TDi Special 1991 VW Golf Pasadena 1.6TD Intercooler 1983 VW Golf Rabbit LX 1.1 2001 VW Golf Base 1.9TDi Edition |
#9
|
||||
|
||||
Als je zegt dat het al waarschijnlijk al bij de vorige eigenaar zo was, kan het evengoed iets zijn dat al heel lang aan de gang is. Waardoor het dan opeens niet meer vreemd wordt dat beide motortjes stuk zouden zijn. Kan dan evengoed 5 jaar tussen het stuk gaan van beiden zitten.
Quote:
Juist |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
|
#11
|
||||
|
||||
Heb je de schakelaar al schoongemaakt? Hier gaat ook wel eens vuil in zitten.
|
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Dit zal ik eerst maar eens doen voor ik andere motortjes bestel. Is deze makkelijk te verwijderen?
__________________
Daily's : 2019 Seat Leon ST 1.5TSi FR 1989 VW Golf GL 1.8 Ex VW's: 1990 VW Golf GL 1.6TD Intercooler 1996 VW Golf GT 1.9TDi Special 1991 VW Golf Pasadena 1.6TD Intercooler 1983 VW Golf Rabbit LX 1.1 2001 VW Golf Base 1.9TDi Edition |
#13
|
||||
|
||||
Contact 53a op de motor hoort bij ingeschakeld contact 12 volt te hebben. Is dit het geval, dan heb je grote kans dat de printbanen in de motor als gevolg van uitgehard vet geen contact meer maken met de printbanen. Kwestie van openschroeven, schoonmaken en een verse lik vet erin. Exacte constructie weet ik niet meer uit m'n hoofd, aangezien ik mijn wissermotor een kleine 15 jaar geleden deze behandeling heb gegeven. Maar het is in elk geval geen rocketscience.
__________________
'89 Golf Rallye funcar '01 Suzuki Intruder VL1500LC nice weather daily '05 Caddy scheiss weather daily |
#14
|
|||
|
|||
Heb hetzelfde gehad.. bij mij was de schakelaar kapot.
__________________
Daily koekblik: Volkswagen jetta 1.6 8v '90 Fun: Aprillia Dorsoduro 1200 ‘14 |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Het stuur moet er af en dan zijn het (dacht ik) 1 of 2 schroefjes en de stekker los. |
#16
|
||||
|
||||
Raar maar waar!? Probleem heeft zichzelf opgelost. Vorige week merkte ik dat de voorste wissers terug normaal functioneerden. Plaats ik hier juist voor de achterste wisser een nieuwe relais en deze werkt ook terug, ware het niet dat hij twee maal over en weer gaat ipv één maal. Dus plaats ik om te proberen het originele relais terug en deze werkt ook terug normaal zoals het moet.
Volgens mij waren alle contactpunten wat geoxideerd, ofwel is de Mk2 met mijn voeten aan het spelen. Maar kom, eind goed, al goed!
__________________
Daily's : 2019 Seat Leon ST 1.5TSi FR 1989 VW Golf GL 1.8 Ex VW's: 1990 VW Golf GL 1.6TD Intercooler 1996 VW Golf GT 1.9TDi Special 1991 VW Golf Pasadena 1.6TD Intercooler 1983 VW Golf Rabbit LX 1.1 2001 VW Golf Base 1.9TDi Edition Last edited by The_Rabbit : 09-08-2019 at 18:24. |