Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 12-12-2018, 00:45
The_Rabbit's Avatar
The_Rabbit The_Rabbit is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2008
Posts: 539
Default Ruitenwissers voor en achter

Hoi mede-forumleden.

Mijn Mk2 heeft het volgende probleem. Wanneer ik de voorste ruitenwissers afzet,blijven deze staan op de positie waar ze zich op dat moment bevinden,ook bij intervalstand. Hetzelfde gebeurt bij de achterruitwisser. Relais al vervangen, dus dit kan ik uitsluiten. Zal mij ook verwonderen dat zowel het motortje voor en achter beide defect zijn. Waar kan de fout nog zitten?
__________________
Daily's :
2019 Seat Leon ST 1.5TSi FR
1989 VW Golf GL 1.8

Ex VW's:
1990 VW Golf GL 1.6TD Intercooler
1996 VW Golf GT 1.9TDi Special
1991 VW Golf Pasadena 1.6TD Intercooler
1983 VW Golf Rabbit LX 1.1
2001 VW Golf Base 1.9TDi Edition
Reply With Quote
  #2  
Old 12-12-2018, 11:21
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

In de motor zit een contact dat de voeding overneemt totdat de wissers in ruststand staan; dat kan stuk zijn, maar 't is idd. wel sterk dat dat bij allebei tegelijk zo zou zijn... Dat contact krijgt voeding vanuit het X-relais over een zwart-grijze draad, daar moet je dus 12V meten.

Edit:

Is dit probleem zomaar opeens omtstaan, of heb je zelf gesleuteld?
Reply With Quote
  #3  
Old 12-12-2018, 19:11
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Ik had hetzelfde voor, welk enkel aan de voorkant, en het motortje vervangen heeft het opgelost. Maar gezien het zowel vanvoor als vanachter is zou ik eens kijken of het relais wel voeding geeft over die draad.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #4  
Old 12-12-2018, 21:05
The_Rabbit's Avatar
The_Rabbit The_Rabbit is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2008
Posts: 539
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
In de motor zit een contact dat de voeding overneemt totdat de wissers in ruststand staan; dat kan stuk zijn, maar 't is idd. wel sterk dat dat bij allebei tegelijk zo zou zijn... Dat contact krijgt voeding vanuit het X-relais over een zwart-grijze draad, daar moet je dus 12V meten.

Edit:

Is dit probleem zomaar opeens omtstaan, of heb je zelf gesleuteld?

Probleem zelf maar 2 weken geleden opgemerkt. Ikzelf heb tot hiertoe niet aan de auto gesleuteld want ik heb de auto zelf maar sinds september. Dit probleem moet dus al aanwezig zijn van bij de vorige eigenaar. Zou het dus kunnen helpen om het X-Relais te vervangen?
__________________
Daily's :
2019 Seat Leon ST 1.5TSi FR
1989 VW Golf GL 1.8

Ex VW's:
1990 VW Golf GL 1.6TD Intercooler
1996 VW Golf GT 1.9TDi Special
1991 VW Golf Pasadena 1.6TD Intercooler
1983 VW Golf Rabbit LX 1.1
2001 VW Golf Base 1.9TDi Edition
Reply With Quote
  #5  
Old 12-12-2018, 22:38
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by The_Rabbit
Zou het dus kunnen helpen om het X-Relais te vervangen?
Nee, als dat stuk is werken nl. je ruitenwissers (+ aanjager, claxon en nog een paar dingen) helemaal niet meer.
Reply With Quote
  #6  
Old 12-12-2018, 22:39
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
... of het relais wel voeding geeft over die draad.
Draden, voor en achter hebben elk zo'n draad.
Reply With Quote
  #7  
Old 12-12-2018, 22:46
The_Rabbit's Avatar
The_Rabbit The_Rabbit is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2008
Posts: 539
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Draden, voor en achter hebben elk zo'n draad.

Ok, zal deze eens uitmeten.
__________________
Daily's :
2019 Seat Leon ST 1.5TSi FR
1989 VW Golf GL 1.8

Ex VW's:
1990 VW Golf GL 1.6TD Intercooler
1996 VW Golf GT 1.9TDi Special
1991 VW Golf Pasadena 1.6TD Intercooler
1983 VW Golf Rabbit LX 1.1
2001 VW Golf Base 1.9TDi Edition
Reply With Quote
  #8  
Old 12-12-2018, 23:11
The_Rabbit's Avatar
The_Rabbit The_Rabbit is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2008
Posts: 539
Default

Ik bedenk juist dat men de achterruitwisser afgekoppeld had. Toen ik deze terug aangesloten heb, bleek de nulstand platliggend te zijn. Ik heb dan ook het mechanisme terug in de rechtopstaande nulstand geplaatst. Kan dit er al iets mee te maken hebben?
__________________
Daily's :
2019 Seat Leon ST 1.5TSi FR
1989 VW Golf GL 1.8

Ex VW's:
1990 VW Golf GL 1.6TD Intercooler
1996 VW Golf GT 1.9TDi Special
1991 VW Golf Pasadena 1.6TD Intercooler
1983 VW Golf Rabbit LX 1.1
2001 VW Golf Base 1.9TDi Edition
Reply With Quote
  #9  
Old 12-12-2018, 23:12
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Als je zegt dat het al waarschijnlijk al bij de vorige eigenaar zo was, kan het evengoed iets zijn dat al heel lang aan de gang is. Waardoor het dan opeens niet meer vreemd wordt dat beide motortjes stuk zouden zijn. Kan dan evengoed 5 jaar tussen het stuk gaan van beiden zitten.


Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Draden, voor en achter hebben elk zo'n draad.

Juist
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #10  
Old 13-12-2018, 11:39
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by The_Rabbit
Ik bedenk juist dat men de achterruitwisser afgekoppeld had. Toen ik deze terug aangesloten heb, bleek de nulstand platliggend te zijn. Ik heb dan ook het mechanisme terug in de rechtopstaande nulstand geplaatst. Kan dit er al iets mee te maken hebben?
Nee, het motortje gaat - als alles in orde is - altijd terug naar z'n nulstand, dat heeft niets met het mechaniek te maken.
Reply With Quote
  #11  
Old 13-12-2018, 19:28
bugs's Avatar
bugs bugs is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,088
Send a message via MSN to bugs
Default

Heb je de schakelaar al schoongemaakt? Hier gaat ook wel eens vuil in zitten.
Reply With Quote
  #12  
Old 13-12-2018, 20:40
The_Rabbit's Avatar
The_Rabbit The_Rabbit is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2008
Posts: 539
Default

Quote:
Originally Posted by bugs
Heb je de schakelaar al schoongemaakt? Hier gaat ook wel eens vuil in zitten.

Dit zal ik eerst maar eens doen voor ik andere motortjes bestel. Is deze makkelijk te verwijderen?
__________________
Daily's :
2019 Seat Leon ST 1.5TSi FR
1989 VW Golf GL 1.8

Ex VW's:
1990 VW Golf GL 1.6TD Intercooler
1996 VW Golf GT 1.9TDi Special
1991 VW Golf Pasadena 1.6TD Intercooler
1983 VW Golf Rabbit LX 1.1
2001 VW Golf Base 1.9TDi Edition
Reply With Quote
  #13  
Old 17-12-2018, 22:25
RallyeRichard's Avatar
RallyeRichard RallyeRichard is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 36
Default

Contact 53a op de motor hoort bij ingeschakeld contact 12 volt te hebben. Is dit het geval, dan heb je grote kans dat de printbanen in de motor als gevolg van uitgehard vet geen contact meer maken met de printbanen. Kwestie van openschroeven, schoonmaken en een verse lik vet erin. Exacte constructie weet ik niet meer uit m'n hoofd, aangezien ik mijn wissermotor een kleine 15 jaar geleden deze behandeling heb gegeven. Maar het is in elk geval geen rocketscience.
__________________
'89 Golf Rallye funcar
'01 Suzuki Intruder VL1500LC nice weather daily
'05 Caddy scheiss weather daily
Reply With Quote
  #14  
Old 18-12-2018, 15:10
VwGolfMK2VW VwGolfMK2VW is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 981
Default

Heb hetzelfde gehad.. bij mij was de schakelaar kapot.
__________________
Daily koekblik: Volkswagen jetta 1.6 8v '90
Fun: Aprillia Dorsoduro 1200 ‘14
Reply With Quote
  #15  
Old 23-12-2018, 18:12
bugs's Avatar
bugs bugs is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,088
Send a message via MSN to bugs
Default

Quote:
Originally Posted by The_Rabbit
Dit zal ik eerst maar eens doen voor ik andere motortjes bestel. Is deze makkelijk te verwijderen?


Het stuur moet er af en dan zijn het (dacht ik) 1 of 2 schroefjes en de stekker los.
Reply With Quote
  #16  
Old 09-08-2019, 18:19
The_Rabbit's Avatar
The_Rabbit The_Rabbit is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2008
Posts: 539
Default

Raar maar waar!? Probleem heeft zichzelf opgelost. Vorige week merkte ik dat de voorste wissers terug normaal functioneerden. Plaats ik hier juist voor de achterste wisser een nieuwe relais en deze werkt ook terug, ware het niet dat hij twee maal over en weer gaat ipv één maal. Dus plaats ik om te proberen het originele relais terug en deze werkt ook terug normaal zoals het moet.
Volgens mij waren alle contactpunten wat geoxideerd, ofwel is de Mk2 met mijn voeten aan het spelen.
Maar kom, eind goed, al goed!
__________________
Daily's :
2019 Seat Leon ST 1.5TSi FR
1989 VW Golf GL 1.8

Ex VW's:
1990 VW Golf GL 1.6TD Intercooler
1996 VW Golf GT 1.9TDi Special
1991 VW Golf Pasadena 1.6TD Intercooler
1983 VW Golf Rabbit LX 1.1
2001 VW Golf Base 1.9TDi Edition

Last edited by The_Rabbit : 09-08-2019 at 18:24.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum