#1
|
|||
|
|||
Demonteren Motorblok Caddy1
Goedenavond,
Sinds een klein half jaar ben ik in bezit van een caddy mk1 met een AAZ 1.9TD. Bij aankoop leek het een eerlijk en nette auto. Ook een proefrit gemaakt, leek niks mis. Thuis gekomen met auto ambulance, keer een rondje gereden met mn vader (was nog geen 18). Slippende koppeling... Weg gebracht, keering lek waardoor koppeling nat werd na ff rijden. Ook zat er een te kleine koppeling in (raakte niet volledig) dat weer netjes op orde laten maken met een nieuwe koppeling, drukgroep enz. Daar was de grote dag, eindelijk 18! Maar ik vond dat hij vrij warm werd dus eerst dacht ik misschien nog radiator van 1.6 bij deze motor dat hij dan wat warmer word. Later ging ik toch twijfelen aan de koppakking ivm zwarte aanslag in koelvloeistof tankje. En daar begon het... Kop gedemonteerd, kop gescheurd tussen de kleppen in (bij elke cilinder). Zuigers beschadigd en 1 cilinder een vreter. Ook is de turbo flink versleten, die had het ook niet veel langer vol gehouden. Dus al vrij snel besloten een andere motor te zoeken, eerst op zoek naar een complete AAZ (wil geen tdi ivm electronica) maar die was niet te vinden in goede staat. Via via aan een onderblok van een 1.9 tdi kunnen komen (deze is het zelfde als van een aaz). Zuigers, revisie set turbo en een nieuwe lege kop besteld op ebay. Nu begonnen aan het overbouwen van onderdelen naar de nieuwe kop. Alleen is nu het moment daar dat ik het motorblok uit de auto moet halen, en aangezien ik dit nog nooit gedaan heb vind ik dat een aardige uitdaging haha. Ik zoek eigenlijk naar tips waar ik moet beginnen en hoe ik het beste te werk kan gaan (mooiste is stap voor stap uitgelegd). Kan ik hem boven langs er uit hijsen? Heb namelijk geen brug. Mocht het niet mogelijk zijn om hem via boven langs er uit te halen dacht ik het frontje te demonteren en hem er voor langs er uit te halen. Foto's van voorbeelden en ervaringen zijn bijvoorbeeld altijd welkom! Alvast bedankt voor jullie kennis en hulp! Met vriendelijke groet, Jasper |
#2
|
||||
|
||||
Volgens mij is het het makkelijkst om het front er even af te halen. Dan hijs je hem schuin naar boven eruit.
Verder: gezien het je eerste keer is zeker goed alle leidingen en kabels markeren. Waterleidingen en olieleidingen wijzen zich normaal wel vanzelf uit, zijn voorgevormd dus die komen automatisch in de buurt van waar ze horen. Elektronica allemaal heel goed markeren! Brandstofleidingen ook, en dan komt dat wel goed! Is gelukkig een vrij gemakkelijk blok om eruit te halen, weinig prul dat er op aansluit. Begin maar met olie en KVS er uit te laten, dan dat front er af en de radiator eruit. De schakelstangen/kabels (afh welke bak erachter hangt) losmaken, brandstofleidingen losmaken en afdoppen, en dan het weinige elektronica losmaken. Heel het inlaatsysteem eraf halen, en dan de uitlaat losmaken. Is gelukkig vrij makkelijk, kan je gewoon doen waar de downpipe aan de turbo komt. Als de bak die origineel achter de AAZ hing er nog aan zit ga je ook de koppelingsleiding moeten losmaken. En afhankelijk van welke opties erop zitten (servo stuur, airco) kan het zijn dat je nog wat extra leidingen enz moet losmaken. Het komt er eigenlijk op neer dat je alles wat de motor met de auto verbindt moet losmaken. Lijkt een groot werk maar is eigenlijk geen rocket science, en zolang je alles goed markeert van waar wat gaat, dan komt het terug aansluiten ook goed! |
#3
|
||||
|
||||
Foto's nemen. Kun je later gewoon terug scrollen hoe het was.
|
#4
|
||||
|
||||
front kan er niet af..
het makkelijkst is de motor en bak er langs onder er laten uit te zakken en met 2 man de auto er overheen te tillen.. heb het zo bij een golf 1 ,100en keren gedaan..langs boven met de bak eraan is een ellende.. |
#5
|
||||
|
||||
allereerst de cilinderkoppen scheuren altijd tussen de kleppen bij deze motoren, het word pas echt een probleem als er stukken los zitten.
die motor die je op de afbeelding hebt staan heb je die zelf schoongemaakt aan de bovenkant? want het ziet er zo echt uit alsof die met een lamellenschijf is mishandeld. motor via de onderkant is het makkelijkste, ik hang meestal de auto zelf aan de motortakel met de motor op een krik en rol hem er gewoon overheen. via de bovenkant wil wel als je een motortakel met een evenaar erbij hebt om de motor te kantelen met de bak naar beneden. front zit aan de auto vast gelast dus is niet demontabel.
__________________
I love it when a car comes together |
#6
|
|||
|
|||
Vandaag motor klaar gemaakt voor demontage, alles is dus los van de motor. Heb overal fotos van gemaakt en moet wel weer lukken met monteren denk ik. Van de versnellingsbak heb ik de aandrijf assen los gehaald en verder ben ik niet gekomen.
Dat deze koppen altijd scheuren en dat t geen kwaad kan wist ik niet... Maar toch lijkt t me niet goed en ben nu toch al bezig Ook heb ik het nieuwe onder blok niet bewerkt met een lamellen schijfje haha. Blok komt bij een bedrijf vandaan wat olieën test op motoren en de 1.9 tdi's gingen er nu uit, dus ga er vanuit dat het goed zit. ik denk inderdaad dat ik de auto over het blok heen ga tillen, bedankt voor jullie kennis |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Ook wel benieuwd naar.. Lijkt er ook nog eens op alsof dit gespoten is met steenslag? |
#8
|
|||
|
|||
Blok is echt wel goed, komt bij een test centrum vandaan dus.
Turbo is ook weer klaar om te blazen |
#9
|
|||
|
|||
top!! laat maar lekker blazen!!
|
#10
|
|||
|
|||
Volgens mij is het blok gevlakt, en de vlekken zijn gewoon vet en/of reinigingsmiddel
ik vind het best vet, dat ALLE vlakken zo mooi zijn! Daar heeft iemand moeite in gestoken
__________________
Met vriendelijke roet, Evgeniy |
#11
|
|||
|
|||
Nieuw blok is gewoon splinter nieuw uit ouwe voorraad dus is echt niet mee geklooid
Het overbouwen kan beginnen PS: Weet iemand of er de orginele golf/caddy mk1 (1.6 diesel) motor rubbers worden gebruikt bij inbouw van een 1.9td? Denk van wel maar even voor de zekerheid. Last edited by JappelCaddy1 : 14-07-2018 at 17:25. |
#12
|
||||
|
||||
Jij hebt tenminste fatsoenlijk gereedschap om een motor te demonteren
Je hoeft iig niet bang te zijn dat je motortakel het niet kan tillen
__________________
There`s no substitute for Turbo engines Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro Rallyegolf |
#13
|
|||
|
|||
ik ben benieuwd hoe de vorderingen gaan.
|
#14
|
||||
|
||||
Mooi project zo👌🏼👌🏼
Ik laat ook altyd de auto over de motor zakken bij een golf1. Werkt mooi en je beschadigd niks. |
#15
|
|||
|
|||
Goedenavond,
Tijdje niks meer van me laten horen maar natuurlijk nog wel voorderingen met tegenslagen haha Het nieuwe onderblok wat ik had waarvan ik dacht dat een tdi het zelfde was als een aaz bleek toch iets minder makkelijk te zijn (al was het nummer wel gelijk). gaten vielen net wel/net niet in de inspuit kamer van de aaz en durfde het risico toch niet te nemen dat de koppakking het net niet deed afdichten... Dus eigen onderblok maar laten honen. Dit heeft wel lang geduurd want ze hadden het erg druk en minder personeel ivm vakantie tussen door... Maar goed, lang wachten werd beloond ziet er heel netjes uit! Nieuwe zuigers die ik al had besteld voor het nieuwe onderblok nog om kunnen ruilen voor overmaat is ook allemaal netjes afgehandeld. Aangekomen bij het opbouwen van het blok bleken we verkeerde rek bouten te hebben voor de drijfstangen, dus weer wachten tot de nieuwe binnen waren haha. Maar afgelopen vrijdag was het zo ver... motor in elkaar Alles nog even op een rijtje: -Gehoont blok -Nieuwe zuigers -Nieuwe lagers en schalen -Nieuwe keerringen -Nieuwe olie, vacuum en water pomp -Nieuwe olie koeler (van een tdi, is iets groter) -Turbo gereviseerd -Nieuwe distributie En vast nog een hoop vergeten haha Maar nu we bij het weer terug inbouwen zijn aangekomen van het blok heb ik 2 weken geleden al motorrubbers besteld, maar nog niks binnen. Vorige week mailtje er uit gedaan maar was iets fout gegaan en zou zo snel mogelijk opgestuurd worden. Inmiddels weer een week verder maar nu komt er helemaal geen reactie meer terug. Dus dat word nog een dingetje denk ik maar komt ook wel weer goed denk ik! Mijn 5 bak die er achter zat heeft slechte synchromessen en ik heb nog een 4+E bak liggen die goed zou moeten zijn. Nu is mijn vraag hoe die bakken zijn en of ze fijn rijden? Ook wil ik een intercoolertje er op maken met een grotere radiator met 2 goede koel ventilatoren ivm. ik ook koel problemen had. Dus als iemand nog iets heeft liggen hoor ik dat graag. Dus hij is bijna weer klaar voor een hoop rondjes toeren Op de foto nog niet helemaal in elkaar, maar inmiddels motor compleet klaar om weer in de auto te gaan (timing en alles is gedaan) Word nog vervolgt |
#16
|
|||
|
|||
Motor rubbers zijn binnen, nu nog even keerring van de versnellingsbak bestellen (gewoon voor de zekerheid :P) en dan kan alles er weer in
|
#17
|
|||
|
|||
fijn dat de voorderingen doorgaan!!
|