#1
|
|||
|
|||
Achterlagers en trommels pasprobleem
Heb deze week de trommels losgemaakt om te checken hoe het er aan de binnenkant uit zag. Alles droog en nog meer als genoeg remvoering. Ik dacht dus (aangezien hier al geleverd) ik zet er de nieuwe trommels meteen op. Lagers omgezet maar leek me al te veel speling op te zitten. Toch maar eens vastgezet en de speling was niet normaal, dus terug omgezet met de oude trommels en geen speling meer. Nu de vraag, kan het zijn dat er verschillende maten van lagers in combinatie met de op type bestelde trommels bestaan? Dank u.
__________________
VW T5.1 GP dc l2 11/2012 Passat 3C 2.0tdi (sold) Golf 2 1.6cl (sold) Golf 1 1.8gti (sold) Corrado g60 (sold) Last edited by VWPassion : 27-06-2018 at 22:09. |
#2
|
||||
|
||||
Er zijn 180mm(1.3, 1.6) , 200mm(1.8) en 230mm(syncro) trommels. Lagers weer ik niet.. mischien kan je onderdeelnummers vergelijken.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#3
|
||||
|
||||
had je de lagerschalen wel overgezet?
__________________
I love it when a car comes together |
#4
|
|||
|
|||
@tim_j en @darksupra bedankt. Ben volgens mij geen lagerschalen tegengekomen ofwel zaten ze zo vast dat het 1 geheel leek met de oude trommels. Nog maar eens uit elkaar halen om te checken.
__________________
VW T5.1 GP dc l2 11/2012 Passat 3C 2.0tdi (sold) Golf 2 1.6cl (sold) Golf 1 1.8gti (sold) Corrado g60 (sold) |
#5
|
||||
|
||||
Vergelijk inderdaad de oude een met de nieuwe trommel, zou een taps toelopende lagerschaal in de remtrommel geperst moeten zitten!
|
#6
|
|||
|
|||
Lager schalen zitten in de trommel geklemd. Goed kijkt zit er achter de lagers 3 uitsparingen om de schalen eruit te tikken met een doorslag. Persoonlijk zou ik de lagers vervangen kost weinig. Goed vet erin aandraaien halve slag los mag iets speling op zitten
__________________
golf mk1 g40 golf1 cabrio Golf mk7 variant Polo 6r |
#7
|
||||
|
||||
Schalen idd ff intikken met een grote dop oid. Moer zo aandraaien dat je die ring die erachter zit nog met een (platte) schroeven draaier kan bewegen. Dat is de juiste spanning.
|
#8
|
||||
|
||||
ik bestel altijd trommels met nieuwe lagers erbij. is niet echt veel duurder en dan is direct alles nieuw.
het afstellen van de juiste spanning is altijd een hekelpunt in belgie. vlak voor de keuring mijn wielen schoon correct gezet volgens het boekje, wiel draait schoon rond, minimale speling (lagers nog koud). ga naar de keuring (paar km verder) en kreeg een opmerking over speling wiellagers achteraan. jaar erna geen speling op wiellagers, dit jaar opnieuw speling op wiellagers
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#9
|
||||
|
||||
Inderdaad, afstelling van de speling doe je door hem handvast te draaien, en daarna beetje bij beetje weer los te draaien tot je de platte ring die achter de moer zit juist kan verschuiven met een platte schroevendraaier. Dus dat die ring juist niet meer gekneld zit. Is een beetje zoeken maar echt niet moeilijk.
In België zijn ze er inderdaad graag streng op. Mijn advies: nieuwe lagers altijd even inrijden, daarna speling nog eens checken (KOUD!). En elk jaar voor de keuring speling eens checken. Ze zijn namelijk niet altijd even consistent, soms is speling afkeur maar heb ook al gehad dat het enkel een opmerking was. |
#10
|
|||
|
|||
Bedankt allemaal, stom ook van mij. Ga gewoon meteen ook nieuwe lagers bestellen en proberen het met jullie info af te stellen.
__________________
VW T5.1 GP dc l2 11/2012 Passat 3C 2.0tdi (sold) Golf 2 1.6cl (sold) Golf 1 1.8gti (sold) Corrado g60 (sold) |