#1
|
|||
|
|||
Welke ET waarde best gebruiken bij golf mk2?
Ik wil graag andere wielen aanschaffen, origineel heb ik 6J 14" met ET 38.
Zou over willen schakelen naar 7J 15" met ET??? Er zijn er met ET 10,15,20,25,30,35,40,45,... Kan ik best gewoon zo dicht mogelijk bij de originele 38 aan zitten of lager om verder naar buiten te komen met de wielen? Auto is verlaagd met een schroefset. Alle info welkom, bedankt alvast.
__________________
VW T5.1 GP dc l2 11/2012 Passat 3C 2.0tdi (sold) Golf 2 1.6cl (sold) Golf 1 1.8gti (sold) Corrado g60 (sold) |
#2
|
||||
|
||||
Rijd zelf op Ronal turbo's met de maten:
-15 Inch hoog - 7 Inch breed - Et 37 Komt overal vrij makkelijk weg,TENZIJ je auto niet op standje sneeuwschuiver staat, dan gaan ze 100% zeker aanlopen in de wielkast randen met sturen. Qua ruimte tussen veerpoot en band heb ik met deze Et makkelijk een duimdikte aan ruimte over, zowel voor als achter. Advies is dus om rond de originele Et-waarde te blijven! Last edited by RobertVoorst : 19-06-2018 at 14:51. |
#3
|
|||
|
|||
Bandenmaat maakt ook nogal verschil! Je kan best veel afwijken van originele et waarde. Heb genoeg zien rijden met et rond de 15 die gewoon volledig konden sturen en die wielen waren dan ook nog breder dan 7,5j. Verschil tussen een 165 en 195, band is enorm. Jij hebt zelfs nog breder om je ronal lijkt het.
__________________
Quote:
Last edited by B-ram : 19-06-2018 at 17:57. |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Daar heb je inderdaad wel een punt, bandenmaat heeft inderdaad wel invloed! Op de Ronals liggen 195/50 Toyo R1R's, die vallen bijna als 205's inderdaad. |
#5
|
|||
|
|||
Dit is die van mij. Vooraan et van iets van 25 met 165/45/15. Kan nog 3cm zakken en loopt niks aan. Ook niet als ik hem laat zakken. Achteraan zit er 195/45 omheen en als ik die nog laat zakken loopt ie iets aan in dr wielkassen.
__________________
Quote:
|
#6
|
|||
|
|||
@B-ram en @RobertVoorst bedankt hier heb ik al iets aan, wil liefst geen schurend rubber nee. Mijn golfje ligt best laag maar kan (liever niet) eventueel nog millimeters naar boven. Zal dus voor mij een combinatie worden van ongeveer dezelfde ET als origineel met smallere banden op de velgen.
__________________
VW T5.1 GP dc l2 11/2012 Passat 3C 2.0tdi (sold) Golf 2 1.6cl (sold) Golf 1 1.8gti (sold) Corrado g60 (sold) |
#7
|
||||
|
||||
7J x 15" ET12 waarbij ik 175 bandjes heb steken
lopen niet aan. zelf niet met 3-400kg in de koffer waardoor die plat ligt met de originele 195 bandjes liep het wel aan vroeger wel met staal verbrede velgen op 195 gereden. vooraan 7J, achteraan 7.8J laten maken. heb ooit met 8J verbreed gereden (origineel 6JET38 laten verbreden. die kwamen dus rond ET14 uit) en dat liep aan met 185
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be Last edited by fcapri : 20-06-2018 at 16:09. |
#8
|
|||
|
|||
@fcapri bedankt. Heb eens wat beter gekeken en de et zou idd lager kunnen met smallere banden lijkt me, ga dus proberen van tussen et 20 en 35 te zoeken.
__________________
VW T5.1 GP dc l2 11/2012 Passat 3C 2.0tdi (sold) Golf 2 1.6cl (sold) Golf 1 1.8gti (sold) Corrado g60 (sold) |
#9
|
|||
|
|||
Dan zit je altijd goed. Zeker met een 175 of 165 band.
__________________
Quote:
|
#10
|
||||
|
||||
ET35 is al best hoog voor 7J velgen. ik heb ooit een tooltje gemaakt.
http://fcapri.homelinux.com/toolz/tyre/wheels.htm daar geef je als eerste je originele velg in, en als 2de een velg die je wil hebben. je krijgt dan het verschil te zien tussen beide. stel dat je een 6J ET38 velg hebt, je hebt nog 4cm ruimte tussen de wielrand en je wiel, en nog 1.5cm tussen wielrand en je veerpoot. als je dan een 7J ET35 ingeeft als 2de velg, dan zie je dat die aan de binnenkant (veerpoot zijde dus) 9.7mm dichter bij je veerpoot komt. past nog wel als je geen te bolle banden hebt steken. de velg komt echter ook 15mm breder te staan waardoor die dichter bij de wielrand komt. met een 7J ET25 blijft de afstand van veerpoot tot wiel hetzelfde en zou het niet mogen aanlopen. je moet dan enkel kijken naar je wielranden of ze daar aanlopen. mijn velgen (7J ET12) komen 3.8cm meer naar buiten en komen quasi gelijk met de randen te staan. enkel met smalle banden kan ik het aanlopen voorkomen (195 banden liep aan bij zware lading, 185banden liepen aan met de 8JET14. 175 loopt niet aan op 7J ET12). mijn velgen komen echter wel 13mm verder weg van de veerpoot. de spoorbreedte is veel toegenomen en de belasting op de lagers is iets hoger
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#11
|
|||
|
|||
@fcapri zeer interessant en best ingewikkeld. Heb nu een setje op het oog van 15" 8J, 2x ET18 & 2x ET30, zou daar een 165 breed bandje dan weer niet te getrokken staan? Misschien met een 175 breed eens proberen en hopen dat niks raakt? Lees namelijk veel verschillende meningen over getrokken bandjes. Voor mij mag het wel maar TE is altijd TE natuurlijk en de veiligheid mag zeker niet in het gedrang komen. Alle info hierover is welkom. Bedankt
__________________
VW T5.1 GP dc l2 11/2012 Passat 3C 2.0tdi (sold) Golf 2 1.6cl (sold) Golf 1 1.8gti (sold) Corrado g60 (sold) |
#12
|
|||
|
|||
Jullie begrijpen vast wat ik bedoel dat ik graag de grenzen of limieten aftast om een zo mooi en toch nog net comfortabel genoeg resultaat te krijgen, liefst zonder geschuur vd rubbers.
__________________
VW T5.1 GP dc l2 11/2012 Passat 3C 2.0tdi (sold) Golf 2 1.6cl (sold) Golf 1 1.8gti (sold) Corrado g60 (sold) |
#13
|
|||
|
|||
Ik heb een gelijkaardige vraag. Ik heb nu de originele GTI stalen velgen 14” - ET38 - 6J en ik wil de Ronal LS plaatsen 15” - ET25 - 7.5J. Deze velgen zijn dus 3,81 cm breder maar de ET waarde is 13 mm kleiner, de spoorbreedte zal daardoor vergroten met zo’n 5 cm (spoorbreedte 141,0 cm + (3,81 cm x 2 - (1,3 cm x 2))). Veel meer dan de toegelaten 2% grotere spoorbreedte. Of maak ik ergens een logica / berekeningsfout?
|
#14
|
|||
|
|||
Heel eerlijk...Gewoon passen is het beste...
Proeffit en een stukkie rijden....
__________________
http://vwprojects.nl/projects/volks...0cabriolet.html |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Ben te lui om het nu te controleren maar...here you go; GaatDatPassen? Werkt prima, als je een goed referentiepunt hebt! En om dan nog een beetje door te knooien, BandjesTrekken! |
#16
|
|||
|
|||
Kijk uit met te getrokken banden. Ik vind het verschrikkelijk rijden....
__________________
http://vwprojects.nl/projects/volks...0cabriolet.html |
#17
|
||||
|
||||
Quote:
Had de link niet toegevoegd als aanmoediging, meer om te kunnen voorspellen hoe theoretische willtheyfit combi's eruit gaan zien. Ook "normale" en "ballon" setups vind je goed op tyrestretch. Die 2 sites hebben me enorm geholpen bij het samenstellen van meerdelige wielen en de bandenmaat. De niet vooraf bekeken 9J+ met 195/40/15 gaf een zeer onveilig gevoel in de g60. |
#18
|
|||
|
|||
Juist enveezee.
Het is natuurlijk ook de keuze. Ga je puur voor de looks of wil je ook een beetje lekker rijden.
__________________
http://vwprojects.nl/projects/volks...0cabriolet.html |