#1
|
|||
|
|||
vage problemen passat 1998 1.8 20v
hee luitjes..
mijn collega heeft problemen met zijn passat. volgens mij zijn er 2 problemen: 1. foutcode nokkenas sensor. deze blijft in geheugen staan, ook met een nieuwe nokkenas sensor. pin 1 en 3 gemeten, geeft 5v. ik meet ook een puls met starten tussen pin 1 en 2. dit lijkt me goed. iemand een suggestie? 2. met koude motor starten, geen problemen. na 200m rijden zet hij de auto op parkeerplaats voor boodschappen, start hem, start best moeilijk en moet gas bij geven. trekt op alsof hij een zware kar er achter heeft. bij het intrappen van de koppeling valt de auto vaak uit. ook bij stationair begint de auto weg te vallen in toeren/galloperen. en ineens lijkt het probleem over, om vervolgens een paar dagen later weer de kop op te steken. iemand zoiets ook gehad? hoop op jullie reactie mvg chris |
#2
|
|||
|
|||
Krukas sensor ook overleden?
|
#3
|
||||
|
||||
Mijn golfje heeft hetzelfde probleem....ik dacht dat het klaar was na het vervangen van de nokkenaspositiesensor, maar het probleem kwam terug helaas....
Ook het zware starten als hij warm is...en regelmatig verlies van vermogen. Ook geeft de nieuwe nokkenaspositiesensor weer storing.. Ik wil deze week ff de timing checken van de nokkenassen. als hij koud is en als hij warm is. Distributie staat op tijd....ik verdenk nu de hydraulische kettingspanner.... |
#4
|
|||
|
|||
Hoi dieselaar. Sorry voor de late reactie. Hij draait ook zonder nokkenassensor, dus lijkt me dat de krukassensor het nog doet.
@rené: zoiets met timing zat ik wel aan te denken. distributieriem staat goed, Het vage is dat ie in afgelopen 2 week 1 of 2x die vage problemen heeft gegeven Last edited by chrissie_golf : 16-03-2018 at 11:01. |
#5
|
||||
|
||||
Even terug naar de basics;
- Welke storing geeft hij? - Is de bedrading al gecontroleerd? - Als de nokkenassensor of krukassensor los gehaald wordt, wordt het signaal berekend door de ECU, het zegt dus niks over de sensor zelf. Wel is de krukassensor nodig voor het starten, dus daar kun je wat uit afleiden.
__________________
|
#6
|
||||
|
||||
Het feit dat hij nog start --> kruakssensor nog goed
Zou je een log van het uitlezen hier kunnen posten? Of op zijn minst de foutcodes! Als we er even van uitgaan dat het slecht draaien en starten direct verband houdt met de foutcode van de nokkenassensor. Gezien het probleem zich blijkbaar maar af en toe voordoet gok ik erop dat dit dan een 'intermittent' fout gaat zijn. Deze fouten zijn vaak te wijten aan dingen zoals een kabelbreuk, een kortsluiting, een slechte connectie, enz. Dingen die veranderlijk zijn, de component zelf is daarom nog niet stuk. Ook het feit dat je bij het nameten niets vond wijst naar een intermittent faut. Maar dit is allemaal gespeculeer, je zou de foutcodes hier eens moeten posten. Eigenlijk liefst de hele log van het uitlezen. Zonder dat is het allemaal gespeculeer |
#7
|
|||
|
|||
hee luitjes!! hij geeft alleen foutcode 00515, hallsensor g40 short to ground. GEEN intermittent. zoals aangegeven heb ik pin 1 en 3 gemeten, stond 5v op. en pin 1 en 2 gaf hij een puls. een aanname van mij is dus dat de bedrading goed lijkt.
deze foutcode staat er al in zolang ik de auto in onderhoud heb. nooit een probleem gegeven. sinds een maand begint het ineens (beschreven bij *2). vandaar dat ik logischerwijs de 2 problemen gescheiden heb. vanavond nog met de eigenaar gesproken, en er is hem opgevallen dat laatst toen hij van zijn oprit wou rijden, het gaspedaal nauwelijks tot niet reageerde. hij trapte het gas tot de bodem in, en ineens stoof de auto naar voren. ik heb nog gedacht om date te verzamelen tijdens het rijden, maar gezien het probleem zich sporadisch voordoet, dit in mijn ogen eigenlijk geen optie is omdat het de auto van mijn collega is. bedankt voor jullie input! |
#8
|
||||
|
||||
De mijne had "short to plus".
Wat ik heb gedaan: -Spanning gemeten op pin 1: 5V -Spanning gemeten op pin 2: 12V -Spanning gemeten op pin 3: 0V (is ook een massadraad, maar voor de zekerheid ivm kortsluiting o.id.) -Weerstand tussen ECU stekker en pin 1: 1 Ohm -Weerstand tussen ECU stekker in pin 2: 1 Ohm -Weerstand tussen ECU stekker en pin 3: 1 Ohm Tot hier alles zoals het hoort te zijn. Ik heb ook gelezen dat de massadraad gevoelig is voor invloeden, dus ik heb deze doorgeknipt en vanaf pin 3 rechtstreeks verbonden op de min-pool van de accu, helaas nog steeds niet te wissen. Toen las ik dat als je de code niet kan wissen als de auto alleen op contact staat, dus met motor uit, dat het dan aan de ECU kan liggen en hier de fout zit. Ik kon de mijne wissen met motor uit, dus verder zoeken. De G40 sensor al vernieuwd, dus die was ook goed. Uiteindelijk heb ik het wieltje gedemonteerd die aan de nokkenas gemonteerd zit en door de sensor draait... deze zag er ook goed uit. Om hem terug te monteren moest ik een lipje verbuigen die in een gleufje valt in de nokkenas, zodat ie maar op 1 manier erin past. En TOEN was de foutmelding ineens te wissen. Vreemd, maar het lijkt er toch op dat het wieltje iets verschoven was t.o.v. de nokkenas, ondanks dat deze toch goed vastgedraaid zat. Misschien heb je hier iets aan. Zit er ook een verstelbare nokkenasspanner op? Deze willen ook nog wel eens roet in het eten gooien heb ik gelezen. Dit kan ook veroorzaakt worden door te lage oliedruk naar de spanner toe, wat weer kan komen door black sludge in het aanzuigzeefje van de oliefilter. |
#9
|
||||
|
||||
Stukje van de Gerrit Speek website:
Kortsluiting naar Massa ↔ (Short to Ground) Mogelijke verschijnselen: Verminderd vermogen Verkeerde emissies Hoog brandstof verbruik Timing van de nokkenas buiten specificaties Mogelijke oorzaken: Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect Bedrading en/of aansluitingen va/naar de Nokkenas Hall-sensor (G40) defect Nokkenas Hall-sensor (G40) defect Als je de storing kunt wissen met niet draaiende motor (!) dan is de distributie van tijd af Regelmodule Motor defect (onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk) Mogelijke oplossingen: Check / vervang zekering(en) haal de zekering(en) er uit maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op) zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen) zekering(en) terugplaatsen / vervangen soms is aan de buitenkant van de zekeringkast niets zichtbaar, maar inwendig is zekeringkast defect is het gedeelte waar je de zekeringen indrukt geoxideerd of gesmolten? Check / repareer de bedrading en aansluitingen van/naar de Nokkenas Hall-sensor (G40) Check (meetwaardeblokken) / vervang Nokkenas Hall-sensor (G40) Check / distributie Check (meetwaardeblokken) / vervang de Regelmodule Motor |
#10
|
|||
|
|||
ik had alles al gemeten zoals gezegd, dus ik doe de aanname dat dat goed is. ik zal heel binnenkort dat nokkenas pulswieltje bekijken. thnx 4 the tip!!
wat ik me nog wel afvraag in het verhaal van de gerrit speek site.. er zit toch geen zekering op de nokkenassensor? ik heb hem iig nog niet kunnen vinden ik hou jullie op de hoogte! mvg chris |
#11
|
||||
|
||||
Nee zit idd geen zekering tussen...zit rechtstreeks IP de ECU aangesloten. Ook ff je massapuntjes checken en eventueel ff schoonmaken. Ook die op het kleppendeksel
|