#1
|
|||
|
|||
Jetta mk2 1.3 1986 MH motor valt uit na tijdje draaien.
Hallo.
Mijn Jetta van 1986 1.3 Motorcode MH. Doet raar. Hij start direct en loopt mooi zijn stappen af met de choke. Na een tijdje als de motor aan het opwarmen is begint de auto te stotteren en Zou hij aan de verkeerslichten uitvallen. Ik dacht direct de carburateur. Alles gecontroleerd en goed afgesteld. Maar niks hielp. Heb dan de carburateur van mijn reserve motor erop gemonteerd maar heb net hetzelfde probleem. Heb ook de voetpakking gecontroleerd en deze is nog goed. Heb wel gezien dat als ik het probleem heb, er ijs op de gasklep staat. Zou dit het probleem zijn.? Of eerder iets elektrisch.? Bougies zijn vervangen. Eenmaal de motor warm is draait hij mooi. Wie kan mij helpen. Alvast bedankt.! Mvg. Tom. Last edited by tom_1988 : 16-12-2017 at 19:14. |
#2
|
||||
|
||||
Je geeft het zelf al aan, ijs op de gasklep. Klinkt als bevroren carbu.. Laat me raden, het is geen probleem dat al van de zomer aansleept?
Dit is waarom ze in kleine vliegtuigjes (cessna, piper, etc) 'carb heat' hebben. Die wordt preventief opgezet tijdens kritieke fases van de vlucht, waar je echt niet wil dat de motor uitvalt (landen, opstijgen, ...) Wat kan je eraan doen? Laat de auto eerst een tijdje stationair draaien, om wat op te warmen. Die warmte zal uitstralen naar je carbu, en het vriezen tegengaan. Vandaar ook dat je eens hij warm is geen problemen meer ondervindt. Hard gas geven verergert het bevriezen, wacht daar dus mee tot de motor op temperatuur is. Nu ben ik niet helemaal thuis in de VW's op carbu, dus ik weet niet wat VW op dit vlak aan systemen heeft. Zou me logisch lijken dat er toch een of ander systeem is ingebouwd om dit tegen te gaan, zoals een spruitstukverwarming ofzo. Lijkt me dat er van een auto uit '86 toch wel verwacht zou worden dat deze niet meer onderhevig is aan het toeval, dat er toch wel wat betrouwbaarheid verwacht werd. |
#3
|
||||
|
||||
Kartonnen/aluminium slang vanaf het uitlaat spruitstuk naar de plastic inlaat nog wel heel? Of aanwezig?
Daar zit de zomer/winter stand op. Moet ook een vacuüm leiding heen lopen om de klep te bedienen. |
#4
|
|||
|
|||
Bedankt al voor de reactie’s.
Nee het probleem is nog maar net aanwezig. De klep voor warme lucht van de uitlaat sluit nie mt ook niet bij koude start. Dus neemt geen warmte van de uitlaat. Heb er nog een liggen. Ga deze vervangen. Spruitstukverwarming zit er op. Mischien is de themperatuursonde kapot die deze aanstuurt. Ga ik ook vervangen. Alvast bedankt voor de info.! Mvg. Tom |
#5
|
||||
|
||||
Die inlaatspruitstukverwarming (egel) heeft een thermoschakelaar. Je kunt die testen door de stekker ervan door te verbinden. Deze schakelt enkel een relais wat de verwarming weer rechtstreeks vanaf de accu voorziet van stroom. Dus stekker doorverbinden is omzeilen van de schakelaar.
Overigens kan die ook lek zijn met betrekking tot valse lucht. Controleer daar ook even op. De klep voor de warme lucht en is te testen met een zelfgemaakt vacuum (zuigen dus!) Slang naar het uitlaatspruitstuk moet er wel op zitten anders heb je er nog niks aan. Ook een loszittend of gescheurd slangetje kan weer voor valse lucht zorgen. Overigens veroorzaakt valse lucht meestal geen carburateur bevriezing, maar kan dat wel in de hand werken.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#6
|
|||
|
|||
Bedankt voor uw reactie. Weet u soms ook waar de thermoschakelaar zich bevind.?
Alvast bedankt.! Mvg. Tom Quote:
|
#7
|
||||
|
||||
Als het goed is in je thermostaathuis. Maar je kunt ook het relais doorverbinden. Weet alleen niet waar die zit in een golf 2.
Maar meet voor de zekerheid gewoon. Egel kun je rechtstreeks op de accu aansluiten om te testen of die werkt.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#8
|
|||
|
|||
Heb de thermoschakelaar gevonden.
Idd. In het thermostaathuis, naast die voor de temperatuurmeter op het dachboard. Als ik deze brug krijg ik 12v op de kabel naar de egel. Nu nog de egel testen. Ga er alles afhalen om te kijken of er zeker geen valse lucht aangezogen wordt. Is het met de hand voelbaar als de egel opwarmt.? Alvast bedankt.! Mvg. Tom |
#9
|
||||
|
||||
Deze overbruggen wilt niet zeggen dat de schakelaar nog goed is! Als je die overbrugt en dan 12V op die kabel naar de eGel krijgt wilt dat gewoon zeggen dat er 12V toekomt aan die schakelaar en dat je voeding OK is.
|
#10
|
|||
|
|||
Idd.
Normaal zou hij tussen 55 en 65 graden moeten uitschakelen. Dit doet hij niet.. Hij blijft uitgeschakeld staan. De thermoschakelaar is dus kapot. Ga een nieuwe bestellen en laat het jullie weten. Heb vandaag de motor weer eens laten opwarmen met het luchtfilterdeksel eraf. Toen hij raar begon te doen het chokeklepje eens met de hand geopend en dan gezien dat de gasklep vol ijs zat en zo de luchtspleet tussen gasklep en huis, en het kanaal voor stationair draaien verstopt en daarom wil uitvallen. Weet er soms ook iemand hoe de werking juist gaat van de klep die warme lucht van de uitlaat zo in het luchtfilterhuis zuigt. Heb ze getest met een vacuumpomp en de klep werkt. Maar bij koude motor sluit ze niet.? Alvast bedankt. Quote:
Last edited by tom_1988 : 18-12-2017 at 17:02. |
#11
|
|||
|
|||
Vandaag een redelijk eind moeten rijden.
Auto begon te bokken en viel stil. Direct aan de kant, motorkap open en ja de hele inlaat (venuri) bevroren. 1 blok ijs. |
#12
|
|||
|
|||
Heb je de slangen goed aangesloten via het klepje in je luchtfilter? Deze zorgt er voor dat hij op temperatuur regelt.
__________________
Jetta mk2 |
#13
|
||||
|
||||
Slang van uitlaatspruitstuk naar inlaat ontbreekt of niet goed aangesloten.
Fenomeen is een bevroren carb. Warmte van de uitlaat heb je nodig.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#14
|
|||
|
|||
Alles zit goed aangesloten.
Ook de darm van uitlaatspruitstuk is ok. Het enige wat ik nog kan doen is een gasklephuisverwarming monteren. Spijtig genoeg kan ik deze nergens vinden... Ook nieuw niet meer. In het instructieboekje van mijn auto staat dat het volkomen narmaal is dat de carburateur kan bevriezen. Zelfs al werkt de luchtinlaat klep goed. Als het bevriezen voorvalt moet er een adetief bij de brandstof worden toegevoegd. |
#15
|
||||
|
||||
Als de gasklepverwarming en/of inlaatspruitstukverwarming niet doen wat ze moeten doen, is het veel erger dan wat "normaal" is
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#16
|
|||
|
|||
De verwarming van inlaatspruitstuk en choke en carb verwarming etc. kan je eenvoudig nameten, heb je dat al gedaan? daarnaast checken of er wel spanning op komt na starten of op contact.
Ben je intussen al wat wijzer? |