#1
|
|||
|
|||
Kijk naar een passat. Welke 1.9 diesel??
Oke. De lpg volvo 850 heeft een klep opgegeten en is nu een 4cilinder. Dus moeten echt iets anders.
Ben dus nu naar een passat aan het kijken. Van 1994 tot 2004. Het gaat me maar om paar dingen. Climatronic, combi, cruise control en redelijke kmstand. Welke 1.9 tdi wil je nou precies hebben? Ik zie door de bomen even het bos niet meer. Ik doe niet meer aan topsnelheden. Hooguit af en toe een klein stoplicht sprintje. Maar Ik wil voornamelijk lange afstand zuinigheid en betrouwbaarheid. Ik las dat de 110pk vp het zuinigst is. Is er dan nog voordeel met de nieuwere pd motoren? Ik ken de 6 bak uit de audi a6. Vond er weinig voordeel aan als je rond de 120 rijdt. Ik wil ook af en toe comfortabel over lange afstand een 1500kilo aanhanger kunnen trekken trouwens. Bedankt! |
#2
|
||||
|
||||
Ik heb zelf een 3B6 met de 1.9TDI PD motor (type AVB), dat is de 100pk versie.
Ben er echt heel tevreden van. Zuinige motor, op langere ritten (lees +30km) haal ik er zonder bij na te denken 6l/100km mee, wat best wel goed is voor een auto uit die tijd. Zeker gezien ik nu niet de meest zuinige rijstijl heb. De vorige eigenaar zat er altijd mee rond de 5l/100km. Echt een zeer aangename motor om mee te rijden, zeker aan te raden! Naar mijn mening beter dan de iets oudere TDI motoren met rotatieve pomp. Ik ben dus fan van de PD motoren, echt degelijk spul! |
#3
|
||||
|
||||
Wat hierboven genoemd wordt is ook mijn ervaring.
gewoon een 100pk pompverstuiver nemen, gebeurt niks mee. alleen in de oudere passat 3B tot +- bj. 1998 / 2000 zaten nog motoren met rotatiepomp. dat waren nog de golf 3 generatie tdi motoren. de modellen met rotatie pomp zoals we die in de golf4/A3/Leon etc. kennen heeft nooit in de passat gezeten. Heb ook een 3B met PD tdi gehad en nu zelf een golf4 station van eind 2005 met een AXR 74kw maar voldoet mij super. |
#4
|
|||
|
|||
Even dit van wikipedia geripped.
1.9 TDI 1.896 cm3 4-in-lijn 8V 90 pk 210 Nm 13,5 sec 184 km/h 13,8 sec 178 km/h 1996 - 2000 1.9 TDI[7] 1.896 cm³ 4-in-lijn 8V 100 pk 250 Nm 12,4 sec 191 km/h 12,8 sec 184 km/h 1999 - 2005 1.9 TDI[7][3] 1.896 cm³ 4-in-lijn 8V 110 pk 235 Nm 11,5 sec 196 km/h 11,7 sec 189 km/h 1996 - 2000 1.9 TDI[8][3] 1.896 cm³ 4-in-lijn 8V 115 pk 285/310 Nm 10,7 sec 200 km/h 11,0 sec 194 km/h 1998 - 2000 1.9 TDI[8][4] 1.896 cm³ 4-in-lijn 8V 130 pk 285/310 Nm 9,9 sec 208 km/h 10,2 sec 201 km/h 2000 - 2003 2.0 TDI DPF[9] 1.968 cm³ 4-in-lijn 8V 136 pk 335 Nm 9,8 sec 211 km/h 10,0 sec 205 km/h 2003 - 2005 2.5 V6 TDI[3] 2.496 cm³ V6 24V 150 pk 310 Nm 9,4 sec 220 km/h 9,6 sec 214 km/h 1998 - 2003 2.5 V6 TDI[4] 2.496 cm³ V6 24V 163 pk 350 Nm 9,1 sec 225 km/h 9,3 sec 222 km/h 2003 - 2005 2.5 V6 TDI 4Motion 2.496 cm³ V6 24V 180 pk 370 Nm 8,7 sec 226 km/h 8,9 sec 223 km/h 2003 - 2005 130 is hard zat over lange afstanden. Dan moet de tdi toch wel 1 op 20 doen dus Om een kar te trekken denk ik dat iets meer koppel dan de 250 van de 10pk uiteindelijk ook het verbruik ten goede zou komen. ik vond op http://wiki.tdiclub.nl/Categorie:Be...er_TDI_vp_en_pd ook erg goeie informatie over wat er allemaal mis kan gaan met de verschillende blokken. |
#5
|
|||
|
|||
Ik lees ook dat de 100pk versie een minder sterke koppeling heeft dan de grotere versies trouwens.
|
#6
|
||||
|
||||
Quote:
In de Golf 4 In mijn passat met 100pk AVB motor voldoet de koppeling in ieder geval. Heb er al een paar keer een kar van een ton mee getrokken zonder problemen. Niet dat de auto dit fijn vindt natuurlijk, maar dan gaat het eerder over weggedrag dat beinvloed wordt door het grote gewicht. Persoonlijk vindt ik dat een station zoals de passat niet geschikt is om een 1500kg kar te trekken. Dat zal nooit comfortabel zijn. Mag trouwens niet, MTM van de kar mag maar 1400kg geremd zijn dacht ik. Ik denk persoonlijk dat je met een 100pk of 130pk PD de beste keuze zou maken. Met het oog op trekken van een zware kar zou ik dan misschien voor de 130pk gaan al kan ik je daar niets over zeggen qua duurzaamheid en verbruik. Het blok van de 100pk en 130pk zijn wel nagenoeg identiek. Mijn 100pk had na 200.000km nog exact 74.8kW, geen enkel paardje kwijt dus |
#7
|
|||
|
|||
De passaten met 100 pk pd hebben het avb blok. 130 pk pd heeft een eerdere awx met 285nm en 5 bak of een latere avf met 310nm en 6bak. of 285nm automaat.
Los van dat elke 1.9 tdi praktisch hetzelfde onderblok heeft en allemaal op elkaar lijken vind ik op meerdere sites toch wel degelijk wat grotere verschillen tussen de 2. als je bijv. googled op difference AVB AVF. Sowieso een andere turbo. Ook in de passat een kleinere koppeling. 240 vs 228mm. ander vliegwiel, andere injectors, en als je in bijv. etka kijkt hebben vele losse onderdelen in het blok zelf andere typenummers. Neemt niet weg dat het 74kw blok nog steeds een erg goed blok is wat zichzelf zeker bewezen heeft. Zeker weten. Toch denk ik dat voor mij misschien het grotere koppel en de kortere versnellingen van de 6 bak een betere trek auto zal betekenen. Ik lees ook over het verbruik dat er niet veel verschil is tussen de 100 en de 130. De 6 bak en het koppel schijnt erg te helpen op snelwegsnelheid. Zou mooi zijn ook wat echte ervaringen te horen van mensen met een 130pk 6 bak De passaten die ik bekeken heb mochten allemaal 1500 of 1600 kilo trekken. Afhankelijk van welk model. En ik heb wel vaker grote karren getrokken met onze oude 1994 station passat 66kw die 1400 mocht trekken. behalve ooit eens een autoamulance met mijn oude bmw 2002 erop ging het allemaal prima. Dat ding slingerde overal heen.. Ik heb zelf een lage 2000kilo tandemasser uit 1999 die op papieren verlaagd is naar 1500kilo. Onlangs nog achter een benzine volvo 850 gehad met hetzelfde trekgewicht als de passat. Als je die kar goed laadt, ligt ie als een huis achter een stationwagen. Merk je behalve bij het optrekken weinig van. Zelfs over de honderd heuvel af in Duitsland ging hij gewoon rechtdoor. |
#8
|
|||
|
|||
Na een week flink rondkijken blijkt wel dat alle a4 of b5 tdis dik over de 3ton hebben.
Welke motor ook.. Het zijn allemaal fijne motoren. En ze hebben allemaal hun ding. Ik denk dat het meer een kwestie wordt van hoe deze in zijn leven gebruikt is. |
#9
|
||||
|
||||
Dan moet je beter zoeken Ik heb de mijne een jaar geleden gekocht voor 1900€ met 183.000 op de teller.
|
#10
|
||||
|
||||
Ik heb zelf een Passat van 2001 met een 100pk van motor, rij er al 3 jaar in gekocht met 280000km.
Bij 300000km heb ik hem laten chippen naar 146 pk en voldoet erg goed. Hij heeft nu 370000 op de teller en verbruikt behalve brandstof helemaal niks, zelfs de onderkant is helemaal droog dus zijn best goed motoren aangezien ik hem ook redelijk gebruik 😂😂
__________________
T5 gp 2.0 tdi Golf 6 variant 1.2 tsi Passat 3bg variant 100pk chipped (sold) Seat Leon top sport tdi (sold) Passat 3bg variant 130pk (sold) Passat 3B tdi sedan (sold) Golf 3 variant tdi 90pk (sold) Golf 3 variant tdi 110pk (donor) |