#1
|
|||
|
|||
Golf 3 Breekt uit?
Gisteren bij het verlaten van de rotonde (die ik wel iets te snel genomen heb moet ik toegeven) brak de achterkant uit en moest ik tegensturen om hem op de weg te houden. De weg was weliswaar nat, maar ik zou niet verwachten dat dit gebeurt.
Heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand mij vertellen of er mogelijk (en waar) iets mis is met de auto...? of waar ik het zoeken moet? De banden achter hebben voldoende profiel. Bij voorbaat dank voor de hulp! |
#2
|
||||
|
||||
Ook eens gehad met de Passat. Vlotjes de rotonde genomen nadat ik door een slijkerig pad had gereden. Nadien nooit meer meegemaakt.
__________________
Passat 2.0 FSI 2006 Transporter 1.9TD 2001 Passat TDI 1998 -> Verkocht Hoog en droog |
#3
|
||||
|
||||
Zwaar verlaagd?
Mijn oude Golf 1 wilde dit ook altijd graag doen op een rotonde of ander asfalt wat vrij glad is als het nat was, maar ik vond het juist wel mooi |
#4
|
|||
|
|||
Gewoon glad wegdek, heb ik ook regelmatig gehad met m'n oude 1.6.
__________________
Jubi Mk3 |
#5
|
||||
|
||||
Het was gewoon ff kei glad de laatste dagen!
Wen er maar aan. Wordt steeds drukker dus meer verontreiniging op de weg. Daarnaast perioden van lange droogte en hevige regen buien. Dan heb je dit in de zomer: https://www.youtube.com/watch?v=pqzn-oqXFwA
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#6
|
|||
|
|||
Mkeee, bijzonder, ik laat me meestal niet verrassen door dit soort dingen en denk dan eerder aan een mankement aan de auto (remverschil o.i.d.)
|
#7
|
||||
|
||||
Als je dempers achter wat slecht worden kan het ook gebeuren.
Verder mik ik meer op gewoon toeval, wegdek verontreinigd oid.
__________________
Volkswagen Lupo 3L '00 Volkswagen T4 Westfalia Joker '98 |
#8
|
|||
|
|||
Of lager van achterwiel(en) die wat speling hebben. Dan klemt de schijf in de klauw omdat ie een klein beetje scheef komt te zitten en heb je kans op uitbreken van de kont.
|
#9
|
|||
|
|||
Dempers achter (standaard) dacht ik ook al aan, maar die veren nog mooi netjes strak meteen terug. Enige wat ik zag was dat de stoppers versleten zijn, maar dat mag geen probleem geven.
De wiellagers moet ik nog eens extra bekijken op speling. |
#10
|
||||
|
||||
Wat voor merk banden ligt er op ... de ene band is de andere niet
__________________
Now Scirocco 1 SL ( '81) Scirocco 2 GTS ('82) Corrado G60 ( '91) T5 ('09) Sold Caddy 1 ('83) Golf 6 1.6 Tdi ( '10) Scirocco 1 GT ('80) |
#11
|
|||
|
|||
Continentals Eco Contact 3
|
#12
|
||||
|
||||
Zal aan je dempers/banden liggen of aan je wielstand. Een Golf glijdt namelijk eerder over z'n voorwielen. Ze hebben eerder een ondersturend dan een oversturend karakter.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#13
|
|||
|
|||
Maar de dempers veren nog netjes terug en de banden hebben vol profiel...
|
#14
|
||||
|
||||
Mijn oude VW's deden niet anders als ik aan het trappen was op korte bochten en vind dat wenselijker dan onderstuur, met overstuur kun je een stuk harder een bocht uitkomen als met onderstuur.
|
#15
|
||||
|
||||
Kijk maar eens naar je achterasrubbers, als die los zijn dan kan je as als het ware heen en weer schijven en dan krijg je ook dit soort dingen
|
#16
|
|||
|
|||
Die achterasrubbers zijn twee APKs geleden vervangen.
|
#17
|
||||
|
||||
Golfjes zijn inderdaad zo gemaakt dat ze eerst gaan ondersturen. Dus tenzij je aan het remmen was terwijl het gebeurde, of nogal bruusk de gaspedaal lostte zou dit niet mogen gebeuren.
Slepende remmen, wiellagers, rubbers, dempers enz kunnen allemaal de oorzaak zijn. Maar voor je dat soort dingen gaat checken, heb je dezelfde banden op voor en achteras? Mensen onderschatten nog veel te vaak het aandeel van de banden als het op weggedrag aankomt. En qua dempers, zijn je voorste dempers nog goed? Dynamische gewichtsverplaatsing is complexer dan je denkt. In de racerij gaan ze dus vaak aan de vooras aanpassingen doen om meer grip op de achteras te krijgen, en omgekeerd. Even uitleggen wat ik bedoel: Als je dempers vooraan versleten zijn zal de auto daar dieper inveren. Als je de rotonde neemt zal de auto over zijn rechtse voorwiel proberen te kantelen. Al het gewicht verschuift dus naar die hoek van de auto. Stel, je dempers vooraan zijn slecht. Dan zal de auto harder overhellen dan normaal, en je zal achteraan minder grip hebben dan normaal. Dus, check je voorste dempers eens! |