#1
|
|||
|
|||
remschijven steeds weer krom, hoe kan dat?
Hallo,
Ik heb steeds een raar probleem. Bij aanschaf van m'n polo 6n2 had ik al het gevoel dat bij het remmen er flink trilling ontstond. Wielen laten balanceren, en remschijven vervangen (schijven van Bosch). Het probleem was er nog steeds. Vervolgens ben ik het eerst in de wielen gaan zoeken. Deze bleken niet zo recht meer te zijn, dus die zijn gericht, alle 4 nagekeken en waar nodig gericht. Het probleem was daardoor alweer een stuk minder, maar bij het afremmen voor het stoplicht of flink remmen vanaf een hogere snelheid nog steeds trillingen. Wederom de schijven vervangen, naven goed schoongemaakt etc, nieuwe remblokken, dit keer allemaal wat duurder van Brembo (wel allemaal overigens van Misterauto). Dit in combinatie met de rechte zomerwielen of rechte winterwielen ging heel goed, maar nu lijken ze toch weer krom. Je voelt nu weer bij het afremmen voor het stoplicht de remmen en bij het afremmen vanaf hogere snelheid. Heeft iemand tips of een idee hoe dit kan? nou zijn die schijven niet zo verschrikkelijk duur, maar begint zo wel vervelend te worden. Heel graag tips om dit in orde te maken. Dank jullie wel!
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat! |
#2
|
||||
|
||||
Wat voor velgen heb je, wel eens vaker gehoord dat bij sommige imitatie velgen de koeling naar de schijven niet goed is
|
#3
|
|||
|
|||
Ja dat heb ik inderdaad ook wel eens gelezen, maar aangezien de auto toch langzaam is, rij ik er ook eigenlijk ook zo mee. In die zin hebben de schijven niet te veel te verduren. De wielen lopen ook mooi vrij, dus loopt ook niet overmatig aan.
In de winter rij ik op VW 14" staal. in de zomer op de onderstaande 15" wielen.
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat! |
#4
|
||||
|
||||
Houd je je voet op rem voor het stoplicht?
|
#5
|
||||
|
||||
Hoe zit het met de wiellagers en de ophanging? Ook een kromme naaf kan dit veroorzaken/versterken...
__________________
|
#6
|
|||
|
|||
En hoe monteer je de wielen? Zitten de schijven tegen de naven vast met het verzonken schroefje, of is die afgebroken?
Voordat je de schijf op de naaf monteert, moet alles schoongeborsteld worden. Ik heb wel eens meegemaakt dat er vuil tussen de naaf en de schijf kwam. Toen kon ik de remklauw bijna wegooien, omdat het binnen enkele kilometers overhitte.. |
#7
|
|||
|
|||
Top heren, dank jullie wel voor de reacties!
Voor het stoplicht zet ik em altijd in z'n vrij, en afhankelijk van de straat de voet vaak licht op de rem inderdaad. Wiellagers heb ik niet specifiek naar gekeken, auto is redelijk recent gekeurd, daar is niets uit naar voren gekomen. Hoe kan ik nagaan of de naaf/lagers nog in orde zijn, naast voelen? Bij montage van de schijven zijn de naven met een borstel op een tol volledig schoongemaakt. Vervolgens zijn de schijven met het bijbehorende schroefje op z'n plaats gezet. Zeer nadrukkelijk op gelet dat het schroefje amper vast zat. Daarna de wielen kruislings gemonteerd en op 125nm aangetrokken.
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat! Last edited by guusvandevenne : 01-02-2017 at 15:18. |
#8
|
||||
|
||||
Je hebt alleen naar je remmen gekeken.
Een probleem in de ophanging zoals een defect toplager, versleten stuurkogels, fuseekogeld of koppelstangetjes kunnen zit soort problemen ook veroorzaken. Feit dat het gebeurt met remmen betekend niet dat de remmen de oorzaak zijn. Zeker omdat je aangeeft dat het vrij snel gebeurt. Zoals eerder aangegeven kan inderdaad ook de naaf scheef zijn of het wiellager zit scheef (dit is niet met het blote oog te zien in de meeste gevallen) Buiten dat is er ook nog een mogelijkheid dat je remklauw vast kan hangen (wel werkt, maar slechts aan 1 kant), of dat de verkeerde rem/blok combinatie wordt gebruikt. Waardoor je rem dus eigenlijk constant scheef wordt getrokken door de positie van de remklauw. Alleen vervangen van remschijven en blokken is dus niet altijd voldoende. Persoonlijk rij ik met zeer goedkope remschijven. En die raken pas krom als je ermee door een plas water rijdt tijdens het remmen. Het inhouden van de rem voor een stoplicht hoort niet zoveel invloed te hebben.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#9
|
||||
|
||||
Inderdaad, je moet niet enkel naar de remmen gaan kijken. Als je remt heb je een gewichtsverplaatsing naar voor, je hele ophanging veert in dan in waardoor ook weer de geometrie veranderd enzovoorts. Verder heb je nog de draaiende delen die eerst kracht leveren en dan tijdens het remmen een kracht in de omgekeerde richting ondergaan.
Je spreekt over een trilling, maar wat voor trilling is dit? Zit de trilling in het rempedaal, in het stuur, in de auto of is het eerder een trillend geluid? |
#10
|
|||
|
|||
Ik ging er eigenlijk van uit dat de schijven gemeten werden met een klokje, haha
|
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Naaf meet je ook zo. Een eventueel verkeerd gemonteerd lager kun je daarmee ook opsporen
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#12
|
|||
|
|||
Precies .. alleen voor de naaf alleen haal je de schijf er natuurlijk af :P
|
#13
|
|||
|
|||
Het stomme is dat dit niet met de klok meetbaar is .. hoe dan wel? Goede vraag ... |
#14
|
|||
|
|||
door te kijken naar het slijtagepatroon op je remblokken
|
#15
|
|||
|
|||
Dank jullie wel allemaal voor de reacties!
Ik ga even kijken of ik de auto binnenkort even op de brug kan zetten in bovenstaande tips eens na te kijken. Ik merk het probleem dus alleen bij het remmen, niet bij het rijden. Dus iets met de geometrie van de ophanging of lager klinkt inderdaad niet gek. Ga er binnenkort mee aan de slag en zal de bevindingen hier uiteraard vermelden!
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat! |