#1
|
|||
|
|||
Onderhoud golf 2/3
Ik heb een golf 2 met een 1.9tdi 1z erin. Ik moet er wat onderhoud aan laten plegen, maar ik heb er zelf geen tijd en plek voor momenteel. Ik ben zelf wel handig, maar sommige vlakken heb ik gewoon nog even advies nodig en ben ik een newbie.. Zelf heb ik al wel m'n ashoezen etc vervangen dus ik kan wel wat
Distributie is niet bekend wanneer deze vervangen is. De auto is 5 jaar geleden gerestaureerd(compleet overgespoten nieuwe motor erin e.d.) dus ik verwacht dat het toen is gebeurd. Zelf heb ik er 15K mee gereden.. Daarnaast moet er bij een distributieset ook de waterpomp vervangen worden? En hoelang rekent een niet merk gerelateerde dealer voor een distributie vervangen? http://www.mister-auto.nl/fl/distri...VKMA!01012.html Daarnaast moet mijn kleppendekselpakking vervangen worden(lijkt me niet veel werk). Deze ? http://www.mister-auto.nl/fl/kleppe..._a10115186.html Koppeling slipt heel soms een beetje. Ik zat te denken aan een koppelingssetje van Sachs (tot 450nM) Ik heb een vast vliegwiel. http://www.mister-auto.nl/fl/koppel...00!332!001.html Daarnaast ga ik donderdag stalen velgen halen voor de winter en mijn huidige Porsche's c2 waar net nieuwe voorbanden op zitten moeten de kast in. Ik wou ze laten balanceren, maar de garage constateerde dat ze krom waren? Ik vraag me daadwerkelijk af hoe dit gebeurd is, maar het rijd echt alsof je in een trekker zit. Hij vertelde dat dit 60 euro per wiel kostte(vind ik een beetje veel voor zo'n klus?) Hij staat nu bij de garage voor m'n turbo te vervangen, heb een tweedehands voor 50 euro gekocht en deze wordt erin gemonteerd. M'n wastegate was stuk. En last but not least, als ik over hobbelige wegen rijdt klinkt er een soort van getik (metaal op metaal). Kunnen dit bijvoorbeeld m'n stabilisator stangen zijn of? Hij heeft z'n olie beurtje met nieuwe tectyl etc al gehad. Onderhoud genoeg aan dit schatje.. Ik heb laatste tijd er al zoveel aan gedaan dat ik nu gewoon even wat advies nodig heb Daarnaast ben ik iemand die er niet tegen kan als er iets niet goed is met een auto.. Last edited by kaii : 26-10-2016 at 09:30. |
#2
|
|||
|
|||
Distributie visuele controle
Waterpomp als die niet lekt niet nodig. Zit niet op distririem Klepdekselpakking gaat gelijk mee als distributie vervangen wordt Welke versnellingsbak Inc drukgroep zit er nu op? Klapperen kan de koppelstangen van de stabi voor zijn of het toplager van de veerpoot |
#3
|
||||
|
||||
Distributie 5 jaar zeg je, dan zit ie theoretisch wel op 80/90 % van zijn leven.
Getik kan van alles zijn. Koppeling die slipt, geen olielekkage dat in het koppelongshuis terecht komt of zit? Een versterkte koppeling zet ik mijn vraagtekens bij of dat wel nodig is. Een vriend van mij heeft een 115pk 1z en heeft met een versterke koppeling ook om de 50k slip.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#4
|
||||
|
||||
Tenzij ik een ingevuld onderhoudsboekje erbij krijg is de distributie iets wat ik standaard vervang na aankoop van een auto. Als je niet weet hoe lang het er al op zit moet je daar geen risico's mee nemen, dat wil je echt niet meemaken.
En zoals Tim al opmerkt moet je niet enkel naar kilometers kijken maar ook naar tijd. Een auto die een nieuwe riem krijgt, 0km rijdt maar wel 6 jaar stilstaat, zou na die zes jaar in principe weer een nieuwe riem moeten krijgen ook al is de vorige nog niet gebruikt. Vandaar dat er ook een vervaldatum op de verpakking van distributieriemen staat. De kostprijs voor zo een distributieset ligt rond de 70€ voor jouw auto, ik steek altijd een set en geen losse riem (die is rond de 30€ schat ik) omdat je de spanrol toch beter preventief mee vervangt. Kostprijs van de werkuren hangt af van hoe handig jouw garagist is met deze motoren. Als je garagist wat thuis is in deze motoren is het een klusje van een uurtje, de riem zelf en de afstelling van de distributie doe je op een kwartiertje. (dit is excl. waterpomp, die hoef je niet te vervangen om dat die op je v riemen zit) |
#5
|
|||
|
|||
Er werd mij verteld dat een visuele controle bij de distributie erg lastig in te schatten was. Daarnaast denk ik dat het mijn toplager van de veerpot is, kan dit problemen geven?
Hij heeft een lange tijd olie gelekt bij de oliekoeler en nu lekte hij alleen nog olie bij de turbo vandaan. Dat moet hopelijk vandaag worden opgelost. Normaal schrijven mensen ook de interval KM van de vervanging van de D-riem op het huis, maar dat was hier niet het geval. Ook heb ik geen idee hoeveel KM de motor totaal heeft gelopen, maar hij loopt echt nog als een zonnetje. Het slippen van de koppeling is ook iets wat de garagist mij vertelde toen hij de auto voor onderhoud had een tijdje geleden. Of ik deze niet is wilde vervangen. Het kan inderdaad prima dat er wat olielekkage in terecht is gekomen. Distributie gaat dus zeker vervangen worden, vroeger deed mijn buurman dit soort dingen nog voor een leuk prijsje, maar dat is ook niet meer.. Deze set?: http://www.auto-onderdelen24.nl/skf/1364941 Skf lijkt mij altijd wel een goed merk namelijk. Versnellingsbaksoort en drukgroep heb ik niet naar gekeken. Zal hem van het weekend is nader inspecteren. Last edited by kaii : 27-10-2016 at 07:55. |
#6
|
||||
|
||||
Persoonlijk ben ik fan van Contitech, maar SKF is een degelijk merk dus zal ook wel goed zijn!
Je toplager gaat normaal geen problemen geven, buiten dat het kan gaan kraken als je stuurt en je stuur misschien wat zwaarder wordt. Ik zou zelf eerst nog eens goed zoeken naar andere oorzaken want mijn ervaring leert me dat kapotte toplagers niet tikken maar eerder kraken. Het zou stom zijn om het te vervangen en dan vast te stellen dat er nog steeds getik is. Geluidjes zijn de vervelendste problemen, kan je echt lang naar zoeken maar je steekt er beter even tijd in dan nutteloze kosten te gaan doen. Dat getik kan evengoed iets zijn dat wat los zit in het motorruim, een hitteschildje ofzo. Of een kabel die tegen iets tikt, ga zo maar door... |
#7
|
|||
|
|||
Quote:
Het is vooral als ik bijvoorbeeld over een weg rijdt waarbij ze klinkers hebben gelegd en ik rijd rond de 25 km/u. Dan hoor je een soort van tikkend geluid(metaal op metaal). Ik kan de set van SKF goedkoop verkrijgen: http://www.marktplaats.nl/a/auto-on...urce=systemmail Mijn C2's waren schuin afgesleten terwijl deze goed uitgelijnd waren, het blijkt nu dat ze ook nog is krom waren. Kan dit ook door stabilisator stangen komen of dergelijke? Last edited by kaii : 27-10-2016 at 13:52. |