#1
|
||||
|
||||
How-To Wiellager vervangen zonder pers!
Betreffende auto: golf 4 v6 4motion. Voor haast alle auto's met Mcpherson ophanging en geperste lagers is dit mogelijk.
Wiellagers sneuvelen vaak op de meest ongunstige momenten. Heb je dan ook nog eens geen pers bij de hand dan is het al helemaal vervelend. Dit is mij dus ook overkomen maar ik ben toch begonnen met het plan het lager te vervangen zonder pers. Hieronder volgt de volledige uitleg (het demonteren van het fusee ga ik niet diepgaand op in): Zorg als eerst dat je al het benodigde gereedschap hebt om de reparatie uit te kunnen voeren. Als het mogelijk is het naafkapje van de velg te verwijderen doe dit dan eerst voordat je de auto opkrikt en haal de centrale bout (dop 30mm 12kant) die daarachter zit los. Krik de auto omhoog en zorg dat je deze op bokken of iets dergelijks zet. Laat de auto nooit alleen op de krik staan! Er kan soms wat kracht nodig zijn om bepaalde onderdelen te demonteren, waarbij een krik kan omslaan met alle gevolgen van dien. Nu kan het wiel verwijderd worden. Volgende stap is het demonteren van de remklauw. Leg deze daarna voorzichtig weg, zorg ervoor dat er niet teveel spanning op de remslang komt te staan. Haal vervolgens de kabels (van de abs-sensor/remblok-indicator) los van de veerpoot. Hang deze ook zo ver mogelijk weg zodat je er zo min mogelijk last van hebt. Vervolgens mag alles los gedraaid worden. Begin als eerste met het koppelstangetje van de stabilisator te demonteren, er is dan namelijk een hoop stress van de ophanging af. LET OP! de stabilisator zal flink tegenwerken gebruik hiervoor een breekijzer om deze omlaag te drukken zodat je het koppelstangetje kunt verwijderen. Nu je het fusee gedemonteerd hebt is het mogelijk het lager met beleid eruit te gaan tikken. Zorg hierbij dat het fusee goed ondersteund word. Maak zoveel mogelijk gebruik van de stevige ophangpunten van het fusee. Voor het eruit tikken van de wielnaaf moet je een goed passende bus hebben of een dop uit een sleutelset. Let erop dat deze een kleinere diameter heeft als de naaf zodat je niet de dop vast slaat in het lager. Sla niet te hard met de hamer maar ook niet te zacht. Hiervoor moet je wat gevoel hebben. Blijf er ook op letten dat het fusee goed ondersteund blijft en dat de naaf vrij hangt tussen de ondersteuning. En na enkele tikken valt de naaf er zo uit. De seegerring die het lager op zijn plek houd kan wel eens wat vast geroest zijn. Kras dus met een schroevendraaier de roest wat weg en spuit er wat roestoplosser/kruipolie op. Zorg dat je een goede seegerringtang hebt. Na wat wrikken en draaien komt er met beetjes beweging in en kun je de seegerring verwijderen. Bij de volgende stap ga je het lager uit het fusee verwijderen. Zorg er weer voor dat het fusee goed ondersteund is. Het lager kan in dit geval maar 1 kant op in het fusee. De kant waar de seegerring zat ligt nu naar onder. Om het lager eruit te gaan tikken gebruik je weer een goed passende bus. Ik heb in dit geval een slagdop gebruikt. Ook hier weer, tik het lager eruit met gevoel en controleer of het fusee goed ondersteund blijft. Gebruik ook een vuisthamer die niet te zwaar of te licht is en je zult merken dat het lager er met gemak uit gaat. En voilá het oude lager is eruit. Nu pak je de naaf, in dit geval is de binnenste lagerschaal en keerring op de naaf achtergebleven. Verwijder als eerst de keerring met een tang. Deze kun je vrij makkelijk kapot trekken. Ook voor het verwijderen van deze lagerschaal is speciaal gereedschap op de markt. Heb je dit niet, slijp dan de lagerschaal in met een dremel. Zorg ervoor dat je de naaf niet of zo min mogelijk raakt. Heb je de lagerschaal haast door geslepen, pak dan een bijtel en sla deze in de ingeslepen opening. Hierdoor zal de lagerschaal barsten op de plaatsen waar je met de dremel niet bij kunt komen. Nu kun je de lagerschaal met de hand zo van de naaf af trekken. Gaat dit nog lastig dan kun je hiervoor een poelietrekker gebruiken. En voilá, de lagerschaal is van de naaf verwijderd. De volgende stappen zijn om alles goed schoon te maken. Kras met een schroevendraaier of iets dergelijks de aanslag waar het lager tegen aan zit schoon. En ook de groef voor de seegerring kun je goed schoon krassen. Met remmenreiniger kun je verder alles goed afpoetsen. Mocht er oxidatie in het fusee zijn waar het nieuwe lager geplaatst moet worden, dan kun je dit met een heel fijn waterproof schuurpapiertje glad schuren. Maar probeer dit zo veel mogelijk te beperken. Bij een te grote afwijking kan namelijk het lager los gaan lopen in het fusee. Als alles goed schoon is kan het nieuwe lager erin. Normaal gesproken word dit met een pers gedaan. Maar aangezien 2de kerstdag niks geopend is heb ik als alternatief om het lager er door middel van een bout/draadeind erin te 'persen'. Hiervoor heb je wel een stuk draadeind of een lange bout nodig en opvul schijven, bussen of onderlegringen nodig. In mijn geval het ik hiervoor oude poulie's gebruikt. Het aller voornaamste is dat ieder onderdeel vlak moet zijn zodat als je de moeren aan gaat draaien het lager er recht in 'geperst' word. Gebruik ook geen zwak of dun materiaal wat krom gaat trekken. Het nieuwe lager gaat erin aan de zelfde kant waar het oude lager eruit is gekomen. De kant waar ook de seegerring groef zit dus. Zorg ervoor dat het lager kaarsrecht voor het fusee zit. LET OP! zorg ervoor dat de ring/plaat/poelie die het lager aandrukt geen druk uit oefent op de binnenste lagerschaal maar alleen op de buitenste/grootste lagerschaal drukt. Druk je op de binnenste lagerschaal dan kun je het nieuwe lager weer gelijk weg gooien. Aan de andere zijde van het fusee heb ik het oude lager gebruikt als aanslag. Deze heeft de perfecte afmeting zodat deze vlak aansluit en alles in zijn geheel recht zit. Het begin is het lastigste omdat het nieuwe lager dan nog wel eens wil kantelen en scheef in het fusee wil gaan. Voorkom dit want als het lager er scheef in zit gaat deze klemmen en heb je een probleem. Zodra het nieuwe lager er een stukje in zit is het alleen nog maar een kwestie van draaien. Het nieuwe lager moet helemaal tot aan de aanslag in het fusee gedrukt worden. Voor het laatste stukje is het het makkelijkste om het oude lager boven op het nieuwe te zetten. Deze hebben namelijk dezelfde afmetingen en kun je het nieuwe lager tot het einde aan drukken. Let er op dat je hier dus ook weer alleen druk uit mag oefenen op de buitenste lagerschaal. Als het lager goed op zijn plek zit en de groef voor de seegerring is goed schoon gemaakt, past de nieuwe seegerring er gemakkelijk in. Ik gebruik altijd lagers van SKF, hiervan is niet alleen de kwaliteit van het lager beter maar ook de onderdelen die verder nog bij het lagersetje bijgeleverd worden zijn kwalitatief beter geproduceerd. Zo heb ik het wel eens gezien dat er bij een imitatie lager de nieuwe seegerring veel dikker was waardoor deze niet in de groef pasten en dus de oude seegerring hergebruikt werd. Hoeft verder geen ramp te zijn maar ik gebruik liever nieuwe onderdelen als het mogelijk is. De volgende stap is het 'persen' van de naaf in het lager. Gebruik ook hier weer goed passende opvul bussen en onderlegringen. Let erop, dat het nu van belang is dat de binnenste lagerschaal ondersteund moet worden. Gebruik hiervoor dus ook een bus (slagdop in mijn geval) die de zelfde afmeting heeft als de binnenste lagerschaal. Zorg er ook voor dat deze goed recht op zijn plek zit. Aan de kant van de naaf komt het niet zo nauw waar je drukt zolang het maar vlak/recht is. (Ook hier heb ik een slagdop gebruikt). Verder geld ook hier dat het begin het lastigste is (zoals bij het lager) omdat de naaf wil gaan kantelen in het lager. Voorkom dit en zorg ervoor dat de naaf er recht voor zit. Als deze er eenmaal een stukje recht in zit is het nog maar een kwestie van draaien totdat deze aan zit. Hier heb je wat gevoel voor nodig. En voilá, het nieuwe lager is gemonteerd. Last edited by _AK_ : 28-12-2014 at 13:55. |
#2
|
||||
|
||||
Aangezien mijn fuseekogel al wat speling begon te krijgen heb ik deze ook gelijk vervangen. Nu het fusee los ligt kun je er gemakkelijk bij.
En dan kan het fusee weer terug gemonteerd worden onder de auto. Mochten er nog vragen zijn of bepaalde dingen aangevuld/aangepast moeten worden hoor ik het graag. suc6 |
#3
|
||||
|
||||
Uitlijnen.
|
#4
|
|||
|
|||
en mocht er te grof aan de binnenring worden geslepen, zodat ook de naaf ingeslepen wordt (dat heb ik wel eens gezien) .. aub weggooien en nieuwe kopen
|
#5
|
||||
|
||||
Goeie howto! Maar als je zo'n set koopt;
dan kan je hem op de auto vervangen. Hoef je ook niet uit te lijnen, want je fusee hoeft niet los |
#6
|
||||
|
||||
die setjes heb ik idd ook gezien, betaal je wel 250 euro voor een fatsoenlijke. En wat ik me dan afvraag hoe krijg je daarmee de naaf uit het lager?? Daarvoor die je een plaat te maken met afstandhouders of een koker die om de naaf heen valt en ondersteuning krijgt op het fusee. Daar heb ik ook over na gedacht maar nog niet gerealiseerd.
|
#7
|
||||
|
||||
Zijn zo'n 75-100 euro hoor, dus dat valt wel mee.
En de naaf kan je er nog steeds gewoon uit tikken met het fusee aan de auto hangend |
#8
|
||||
|
||||
Zo'n setje heb ik ook, en al meerdere keren gebruikt. Spline as kan goed vast zitten, wordt met Loctite geplaatst.
Last edited by tempel : 29-12-2014 at 21:51. |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Die zet had ik thuis vanuit Duitsland voor 50 euro!! Goed zoeken op Ebay.de
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG |
#10
|
||||
|
||||
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG |
#11
|
||||
|
||||
Volgens mij kun je die linkse tappen beter apart kopen
|
#12
|
|||
|
|||
veerpoot en aandijfas
Quote:
Goede uitleg, Vraagje, het loshalen vd veerpoot? Bout los, verwijderen en naar beneden eraf tikken? Aandrijfas los en weer terugplaatsen, kan dit terwijl het eea nog aan de veerpoot vast zit ? Hopende op snelle reacties, ben al begonnen |
#13
|
|||
|
|||
Goede uitleg,
Vraagje, het loshalen vd veerpoot? Bout los, verwijderen en naar beneden eraf tikken? Aandijfas los en weer terugplaatsen, kan dit terwijl het het eea nog, weer, aan de veerpoot vast zit ? vr..gr Ruud58 |
#14
|
|||
|
|||
Bout eruit, en naar beneden rammen idd.
Gaat makkelijker als de fuseekogel er al uit is.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#15
|
|||
|
|||
Quote:
Hoe krijg je de as eruit als het eea nog vastzit aan de veerpoot, zag ook bij een afb dat de as zowat als laatste teruggeplaast word? vr..gr Ruud58 |