#2101
|
||||
|
||||
Zo,
gister de motoren even uit elkaar gehaald, schoongemaakt en achterin de auto gegooid, en vanmorgen vroeg op stap gegaan om ze naar Feld Motorsport te brengen! Aldaar goed ontvangen, en er stond veel leuk spul daar, Scirocco 24h, Polo WRC, etc. ik mocht helaas geen fotos maken Zij gaan de motor onderhanden nemen, zij hebben al veel ervaring met deze blokken in 1300/1400 en 1600 vorm en verschillende disciplines, hierdoor weten zij goed welke modificaties voor mij het beste werken. Daarmee bedoel ik, max. topvermogen is leuk, maar nog een beetje koppel in het middengebied ook Hij heeft alles heel netjes uitgelegd en overlegd wat en hoe en waarom ze bepaalde dingen doen en wat ik beter wel en beter niet kon doen. Even gekeken welk blok het meest geschikt is en dat is die van de ARC (het 1.6 blok) Wat er o.a. gaat gebeuren; -Lichte stalen drijfstangen -Gesmede zuigers aangepast op grote kleppen -12,5:1 compressie -Boren/Honen -Krukas balanceren -Vliegwiel verlichten en balanceren -Kop volledig bewerken met grote kleppen (32in /28uit) -Ombouw naar mechanische stoters -Andere klepveren en veerzittingen -Stalen Nokkenasen naar Feld motorsport profiel (Zij hebben voor VW zelf veel verschillende profielen mogen maken en testen voor de super 1600 polo's ) -Verstelbare nokkenastandwielen en nog wat kleinere dingen. Ik ben erg benieuwd! Op de terugweg trouwens nog even langs de Nordschleiffe gereden ik was er nu toch dichtbij , hoopte met de Volvo even een rondje te kunnen doen maar de VLN was aan het testen, ook heerlijk om te zien en vooral horen! |
#2102
|
|||
|
|||
nice!! motor wordt net zo'n mooi kunstwerk als de rest van de auto
|
#2103
|
||||
|
||||
ik hoop het
|
#2104
|
||||
|
||||
AFH onderblok is evt te koop trouwens
|
#2105
|
||||
|
||||
Ik heb het idee dat het blokje safe gebouwd word ipv max en lijkt mij een verstandige keuze.
Ik zelf twijfel nog om nog een stap verder te gaan met een compressie van 13:1, maar zal de motor minder betrouwbaar maken. Ik vind het ook wel bijzonder dat zij zo veel informatie geven over de motor, want bedrijven als deze houden graag wat informatie achter zoals de exacte compressie enz. het lijkt mij dat je hem naar het juiste adres hebt gebracht en ben erg benieuwd naar het vermogen en vooral hoe de curve er straks uit zal zien Heb je ook al plannen voor de versnellingsbak ? Last edited by DutchBuild : 19-03-2016 at 23:21. |
#2106
|
||||
|
||||
Dat klopt, je hebt er niks aan als het allemaal op de grens zit en je vaak moet reviseren. Bovendien brengt dat laatste beetje ook niet veel meer qua vermogen. Zo wordt de krukas bijvoorbeeld expres niet verlicht omdat deze bij de 1600 (lange slag) al vrij zwaar belast wordt en hij kan gaan slingeren als je dat wel doet.
Ja hij was heel open! Wat betreft het vermogen zullen nu de carbs de beperkende factor zijn, hij was erg benieuwd wat het blok ging doen met deze carbs Versnellingsbak blijft voorlopig standaard (wel gereviseerd uiteraard) met waarschijnlijk een langere 5. Sper staat ook in planning maar misschien dat ik dat doorschuif naar volgend jaar. |
#2107
|
||||
|
||||
Blijft ook een heerlijk project dit, super dik Frank
|
#2108
|
|||
|
|||
Klinkt allemaal heel goed Frank , zal wel enige tijd overheen gaan voordat de motor klaar is .
Heb je ondertussen nog wel wat te doen aan je auto? |
#2109
|
||||
|
||||
Jazeker, de kabelboom en nog wat kleine dingetjes
|
#2110
|
||||
|
||||
Het ziet er allemaal goed uit Frank, wat je motor betreft koppel is belangrijk.
|
#2111
|
||||
|
||||
Wat veel beginnende racers over het hoofd zien ... De versnellingsbak is het belangrijkste onderdeel van heel de auto ... Heb je een motor met 160pk en een slechte verhouding in de bak dan zal je nooit al u pk nuttig kunnen gebruiken . heb je een motor met 100pk en een goeie bak dan zal je waarschijnlijk sneller zijn dan die met 160pk en slechte bak ... Vroeger toen ik crosste had ik in me golf 2 een 1.8 8v gu met 90 pk een goed bakje zitten en daarmee was ik sneller dan een peugeot 205 1.9 gti / ford Escort rs2000/ kadett 2.0 16v / BMW e30/325 / BMW e46 325 ... En een goed bakje hoeft niet duur te zijn
__________________
Now Scirocco 1 SL ( '81) Scirocco 2 GTS ('82) Corrado G60 ( '91) T5 ('09) Sold Caddy 1 ('83) Golf 6 1.6 Tdi ( '10) Scirocco 1 GT ('80) |
#2112
|
||||
|
||||
klopt helemaal, ik heb ook van die z-diagrammen gemaakt dus zou het redelijk uit moeten komen, maar theorie is niet altijd praktijk. Vandaar dat ik eerst zo ga rijden, en dan zullen er later waarschijnlijk nog aanpassingen uit volgen.
|
#2113
|
||||
|
||||
Mooi project, ben benieuwd wat die motor straks doet
Ik heb laatst voor mijn eigen auto een AFH donor gekocht (behoorlijk brakke Polo 6N) en heb uiteraard al her en der zitten zoeken naar leuke projectjes rondom dit blok. Ik ben jouw set up al wat vaker tegengekomen (ARC + AFH kop) en had hier een paar vragen over; ten eerste: Wat is nou eigenlijk het voordeel ten opzichte van een "gewone" ARC? Quote:
Verder heb ik verschillende discussies gezien over het gebruik van een 1.6 8v onderblok als basis, maar kan nergens een definitief antwoord vinden over of het nou kan/handig is, heb jij dit toevallig ook nog overwogen?
__________________
Audi TT Coupé 8N 1.8T '01 VW Polo Coupé 2F 1.3CL '92 |
#2114
|
||||
|
||||
Is het niet zo dat alleen de 1.6 16V de bakaansluiting heeft voor de grotere versnellingsbakken zoals de 02A en de o2J etc
Ik heb hem even gewijzigd omdat ik volgens mij ook ooit een polo 1.6 8V met grote bakaansluiting heb gehad, lang geleden Ik ben niet thuis in deze motoren en ben ook benieuwd waarom juist deze combinatie gebruikt word. Last edited by DutchBuild : 21-03-2016 at 16:49. |
#2115
|
||||
|
||||
ben zelf redelijk fan geworden van de 5 bak van lupo gti, goede shortratio bak.
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#2116
|
|||
|
|||
Staan op de bergcup site nog twee Gemini sequentiële bakken te koop met een berg onderdelen specifiek voor jou blokje Frank zijn "slechts" 9200,00 vhb
|
#2117
|
||||
|
||||
Quote:
Thanks! Het voordeel is is dat bij de AFH kop de nokkenassen direct boven de kleppen zitten, ipv met stoterstangen bediend wordt zoals bij de ARC. Dit betekend dat de kop hogere toerentallen aankan. Bovendien flowt de AFH kop zeer goed en zijn er veel meer nokkenassen voor verkrijgbaar. Het is ook vaker het geval dat ze van de AFH een 1.6 willen maken, dus de krukas van de ARC/AVY/AJV in de AFH zetten, dan dat ze een ARC/AVY/AJV hebben en daar een AFH kop op willen zetten. Maargoed als je het blok dan toch hebt voor de krukas kan je het ook andersom doen We hebben voor het ARC blok gekozen, eigenlijk puur omdat ik dan met de RDW beter zit (omdat het dan een 1.6 is), bovendien heeft de ARC zuigerbodemkoeling en heeft deze standaard een krukassensor (en een speciale uitsparing daarvoor bij het vliegwiel wat een AFH niet heeft), wat ik straks kan gebruiken voor de ontsteking. Bij een AFH zou ik zelf wat moeten bouwen met een triggerwheel en sensor. Als ik het goed heb is het niet erg handig om een 8v onderblok te gebruiken omdat de kop er niet 1-2-3 oppast. Zie verder ook niet echt het voordeel van een 8v blok als basis? |
#2118
|
||||
|
||||
Quote:
In principe zijn alle 1,4 16v en 1.6 16v motoren tot en met polo 6N2 allemaal blokken voor de 085 bakken. Echter hebben de motoren die in Lupo´s zaten (meestal?) wel aansluitingen voor een "grote" bak, en die hebben dan soms weer dezelfde motorcode als die met een aansluiting voor een 085-bak om het makkelijk te houden Quote:
Nice, alleen moet ik dan toch echt eens dat geldboompje gaan planten in mijn tuin |
#2119
|
|||
|
|||
Quote:
De meeste mensen schijnen ze op zolder te planten Echt een mooi project frank, vind t altijd erg leuk de updates te lezen! Succes, max.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#2120
|
||||
|
||||
Ik werd laast door Joentje op Facebook getagd bij een oproep van Start 84 autosport magazine, waar ze zochten naar projecten voor onder het kopje "Waar zijn wij mee bezig". Ik had er verder eigenlijk niet echt meer wat mee gedaan maar een aantal dagen later werd ik door hun gecontacteerd of ik er niet in wilde staan met de Golf, dat is altijd leuk dacht ik dus zie hier het resultaat na een telefonisch interview
Het klopt niet helemaal wat er in staat maar al met al een leuk stuk!
__________________
Insta: @knarfmk1 @085mk1gearboxmount Project lightweight Te koop: Custom versnellingsbaksteun om een (085-) 5-bak in je 1100/1300 golf 1 te bouwen Last edited by knarfmk1 : 01-04-2016 at 10:47. |