#1
|
||||
|
||||
gloed nieuwe EBC remmen maken herrie
Heb vandaag een set EBC remmen rondom geinstalleerd op mijn mk1 Audi TT (225pk Quattro) . Het gaat om gegroefde en geventileerde EBC Ultimax schijven icm Redstuff blokken. Nu heb ik een vreemd geluid rechtsvoor. Het is lastig te omschrijven, maar ik ga zo goed als mogelijk uitleggen wat het geval is.
De remmen rechts voor maken enkel herrie wanneer ik 20-80 km rijd en de remmen NIET aanraak. Zodra ik lichte druk uitvoer op het rempedaal gaat het geluid weg. Het is niet een gepiep, maar meer alsof de remklauw heel licht blijft hangen en het nieuwe remblok tegen de schijf drukt. Echter niet een constant geluid, meer alsof de schijf krom is. Hoe langer ik rijdt zonder mijn rem aan te raken op lage snelheid hoe harder het geluid wordt? Ik zou dit geluid verwachten wanneer ik mijn remmen aanraak en verdwijnen wanneer ik mijn rempedaal los laat, maar het is precies andersom? Heeft iemand enig idee?
__________________
Daily ride; 2002 Audi TT Roadster spare car; 2001 VW Jetta GLS Wife's daily; 2010 Ford Escape Limited |
#2
|
|||
|
|||
Remzuiger die niet goed vrij komt? Daardoor blijft het blokje hangen tegen de schijf en daardoor het geluid veroorzaakt?
|
#3
|
||||
|
||||
Als daily zou ik nooit een dergelijke set schijven/blokken monteren, produceert altijd meer herrie etc dan oem materiaal.
|
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Heb het op al m'n dailys gehad; nooit geen last van Heb veelal de combo ebc greenstuff met brembo schijven. Vind het ideaal dat vooral de remstof zo weg te spoelen is
__________________
Jetta Mk1 '83 1.8 DX [project] Bora Mk4 '00 1.8T AQX [daily] Audi A3 '03 2.0TDI BKD[daily] |
#5
|
||||
|
||||
Blokken zitten er wel goed in hè? Niet lullig bedoeld, maar kom erg vaak foto`s tegen op de AMT facebookpagina van mensen die per ongeluk hun blokken verkeerd monteren.
Verder ook alles even roestvrij gemaakt en delen waar de blokken over glijden voorzien van wat kopervet/keramiekvet? Ook de glijpennen van de remklauwen eruit gehad, even schoongeborsteld, zodat ze weer glad zijn en voorzien van kopervet/keramiekvet? De naaf ook schoongeborsteld? En dan met name het vlak waar de schijf tegen komt...deze moet goed vlak zijn. Ikzelf heb EBC yellow op de Golf gehad en diezelfde blokken heb ik nu op de 86c, maar ik heb nooit extra geluid gehad...alleen meer remkracht. Was wel met normale remschijven ipv geboord/gegroefd
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#6
|
||||
|
||||
Ik heb de naaf (alle 4) roestvrij gemaakt, het deel waar de blokken over glijden roestvrij gemaakt en ingevet. De glijpennen er opnieuw uitgehaald waarbij de onderste niet helemaal vrij was. Er zat oud ingedroogd kopervet in, dus ik dacht dat dat wellicht het probleem was. Remklauw zuiger kan gewoon ingedrukt worden. Blokken kunnen er mijn inziens maar op 1 manier in.
Opnieuw testrit gemaakt en na 10 km toch wel hetzelfde geluid. De nieuwe schijven zijn voorzien van een zwarte verflaag welke tijdens het 'in-bedden' gelijkmatig moet verdwijnen. De achterkant van de schijf is gelijkmatig, voorkant echter niet. Blok gaat slechts over de buitenste 75% van de schijf, het binnenste deel van de schijf lijkt niet aangeraakt te worden door het. Alle andere drie schijven en blokken lijken wel gelijkmatig te zijn. Lijkt duidelijk aan te lopen rechts voor wanneer ik niet rem, want de auto trekt naar rechts op een rechte weg. Morgen na werk auto maar weer op de brug....
__________________
Daily ride; 2002 Audi TT Roadster spare car; 2001 VW Jetta GLS Wife's daily; 2010 Ford Escape Limited |
#7
|
||||
|
||||
Na werk vandaag weer de rechter remmen na gelopen. Blijkt dat mijn buitenste remblok niet gelijkmatig afslijt. Linkerdeel had geen 'bed-in' coating meer terwijl de coating rechts onderin het remblok nog aanwezig was. Lang verhaal kort, metalen bracket waar de remklauw aan vast zit had nog een roestbuiltje op het uiteinde zitten, welke het remblok er in de rechterkant verder uitduwde, zodat het blok scheef ging lopen. Ook toch nog een keer de schuifboutjes ingevet, zodat ze nu beter dan nieuw glijden.
Wat betreft mijn keuze voor deze rem setup op m'n daily. Hier in Amerika wordt Audi enorm als een luxe merk gezien, dus toen ik opzoek ging naar OEM remmen kwam ik op bijna $600.- uit voor schijven en blokken rondom bij de dealer exclusief instalatie en kon ik ze online vinden voor een paar tientjes minder. Luxe prijzen zeg maar. Vervolgen opzoek gegaan en vond mijn huidige setup voor $440.- Uiteraard gelezen dat je schijfopervlakte met de gegroefde of geperforeerde schijven mist en dus remkracht kan verliezen, maar ook gelezen dat de groeven voor de afvoor van de gassen zorgen die vrijkomen bij het remmen en dus juist remkracht bevorderen. Nu werk ik zelf voor Chrysler, Dodge en Jeep en de Dodge Challenger wordt met gegroefde brembo blokken en schijven gelevert zodra de klant voor de 6.4L V8 kiest ipv de 5.7L V8. Het een aantal maal met die auto's gereden en had geen enkele keer last van de herrie (piepen van remmen) die zo'n setup met zich mee kan brengen. Dus de kosten, extra remkracht, de looks en kwaliteit waar EBC om bekend staat gaven de doorslag. Hopelijk goede keuze gemaakt, maar ik wilde het zelf ondervinden of dit type remmen werken op een daily. Mocht ik het niks vinden kan ik ze over een jaar ofzo altijd weer vervangen.
__________________
Daily ride; 2002 Audi TT Roadster spare car; 2001 VW Jetta GLS Wife's daily; 2010 Ford Escape Limited |