#1
|
||||
|
||||
8v g60 (pg) ombouw naar 16v G60 ???
Hallo ,
ik loop na al een paar dagen het internet af te zoeken naar meer info maar raak er niet wijs uit , ik heb dus een compleet rijdende G60 8v ( PG ) in m'n corrado zitten maar de koets van de corrado heeft 275.000km dus zal de motor waarschijnlijk ook al zoveel km gelopen hebben . Nu zat ik te denken om de motor volledig te reviseren ( preventief ) en natuurlijk de glader ook te reviseren maar nu zat ik te denken . Is het niet verstandiger om de motor om te bouwen naar een 16vg60 ? Als ik op zoek ga naar info rond de ombouw van de motor kom ik telkens uit op 16v Kr omgebouwd Naar G6016v ( maar dat wil ik niet omdat hier in België motor swaps niet toegelaten zijn en als ik me 8v ombouw naar 16v dan blijf ik het pg onderblok behouden ) Is dit mogelijk ? of is dit not done ? Weet iemand hier raad mee ?
__________________
Now Scirocco 1 SL ( '81) Scirocco 2 GTS ('82) Corrado G60 ( '91) T5 ('09) Sold Caddy 1 ('83) Golf 6 1.6 Tdi ( '10) Scirocco 1 GT ('80) |
#2
|
|||
|
|||
Je bedoeld dus eigenlijk: een 16V kop op je huidige PG onderblok, en op die manier een nieuwe motor bouwen?
Helaas gaat dat niet lukken(anders had de halve wereld dat al gedaan), want de olie en koelkanalen van een 16v kop komen totaal niet overeen met die van het 8v onderblok en je komt met je compressie ook nog eens niet zo lekker uit... Beter je huidige blok gewoon reviseren, of een 16V chassis kopen, en daar het 16V blok ombouwen naar bv een Rotrex compressor(die hangt niet zo in het zicht als een G-lader). |
#3
|
|||
|
|||
Als je geluk hebt wordt hij oldie en dan maakt het niet meer uit.
Het is wel goedkoper om 8v g60 te blijven rijden. Ik denk dat ik een 4k kwijt was voor de revisie van mijn g60 (alles gesmeed, arp, cnc kop)
__________________
http://www.corrado-database.nl/inde..._corrado&id=855 |
#4
|
|||
|
|||
In ieder geval, ik ben ook al een tijdje hierover aan het twijfelen abf kop, kanalen aanpassen, andere zuigers,.. Alleen de kostprijs houd me tegen (en ik heb dan alleen maar nodig:zuigers, kop compleet, inlaat, collector, downpipe aanpassen en mapping aanpassen.. Carterontluchting fixen,.. Ik had graag voor 5k klaar geweest en dat zit er niet in)
__________________
http://www.corrado-database.nl/inde..._corrado&id=855 |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Dat is idd wat ik bedoelde , dank u voor u duidelijk antwoord , dan hoef ik er me kop niet meer over te breken
__________________
Now Scirocco 1 SL ( '81) Scirocco 2 GTS ('82) Corrado G60 ( '91) T5 ('09) Sold Caddy 1 ('83) Golf 6 1.6 Tdi ( '10) Scirocco 1 GT ('80) |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
Volgende maand is hij oldie maar wordt me 2de dagelijkse wagen Hoeveel pk heeft u g60?
__________________
Now Scirocco 1 SL ( '81) Scirocco 2 GTS ('82) Corrado G60 ( '91) T5 ('09) Sold Caddy 1 ('83) Golf 6 1.6 Tdi ( '10) Scirocco 1 GT ('80) |
#7
|
||||
|
||||
Koel kanalen en oliekanalen komen wel uit van de 8v en 16v..
Je komt met je compressie niet goed uit. Veel te laag. (Heb je wel eens de verbrandingskamer van een 8v en een 16v kop goed bekeken?) En je hebt geen carter ventilatie op het onder blok. (Is wel wat op te maken) De zuigers hebben niet de uitsparing voor de kleppen die de 16v nodig heeft.. Er zijn er zat die met PG onder blok rijden maar dus niet plug and play. Ik weet de boring en pistonpen maat zo ff niet, maar om je eigen onderblok te blijven gebruiken (en het low budget te houden, voor zover dat mogelijk is ) zou je als het past bijv. kr of pl zuigers in je PG blok kunnen zetten als dat past en dan de 16v kop erop met een decomplaat ertussen. |
#8
|
||||
|
||||
Mijn huidige 16vG60 Motor is met een PG onderbuik
Ik heb de auto zo gekocht maar zou hem zelf graag nog eens overdoen Met wel het 16v onderbuik In mn blok zitten de G60 zuigers welke zijn bewerkt om de 16v kop met kleppen etc te laten passen
__________________
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
daar zat ik dus ook aan te denken als ik m'n blok een volledige revisie moet geven dan kan ik zowel 16v zuiger in in steken ipv de orignele 8v zuiger . nu ik zal denk ik het orginele blok reviseren en daar wat meer pk's uit duwen
__________________
Now Scirocco 1 SL ( '81) Scirocco 2 GTS ('82) Corrado G60 ( '91) T5 ('09) Sold Caddy 1 ('83) Golf 6 1.6 Tdi ( '10) Scirocco 1 GT ('80) |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
toevallig een foto van u blok ?
__________________
Now Scirocco 1 SL ( '81) Scirocco 2 GTS ('82) Corrado G60 ( '91) T5 ('09) Sold Caddy 1 ('83) Golf 6 1.6 Tdi ( '10) Scirocco 1 GT ('80) |
#11
|
||||
|
||||
Ik weet niet hoe resent of hoe goed de foto's nog werken in mn topic
Zie voor de link mn signature anders zal ik eens kijken of ik er een aantal vinden kan
__________________
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
De g60 zuigers bewerken wordt idd wel gedaan. Standaard G60 zuigers/onderblok kan best wat hebben. Hoeveel pk's leverd(e) die van jou ongeveer? Weet je dat? |
#13
|
|||
|
|||
Sorry, ik was altijd in de veronderstelling dat de kanalen niet overeen kwamen...
Moet wel toegeven dat het voor mij alweer jaren geleden is dat ik aan de 8v en 16v motoren heb gesleuteld, doe al sinds jaar en dag alleen de 20v en T(F)SI motoren. Mijn excuses voor de mis-informatie in dit geval! |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
na de chip bij JD leverde m'n blok 220PK en 265NM de lader is zeer kort erna in de soep gelopen en vervangen voor een bewerkte en heb ik nog de uitlaat lijn beetgepakt hier onder de uitdraai en zie je naast het olie huis een potje hangen deze heeft de vorige eigenaar in elkaar geknutselt voor carter ontluchting en een retour voor de olie naar de carterpan
__________________
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |
#15
|
||||
|
||||
Loopt vast lekker in een golf 2
Met deze setup kan je ook met gemak een kr onderblok pakken met compressieverlagende koppakking. Ben je in 1x klaar. Of je moet er nog heel veel meer uit willen halen, dan zou ik de internals ook veranderen. |
#16
|
||||
|
||||
Daar ben ik nog niet volledig over uit
Hoofd reden voor het 16v onderbuik Is weer goed gereviseerd Samen met een gereviseerde cilinderkop En de Carter ontluchting met een achterste glader steun
__________________
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |
#17
|
||||
|
||||
Het gaat inderdaad wel, de mijne is ook op basis van een PG onderblok gebouwd (ABF kop). De opbouw is wel minder eenvoudig als op basis van een 16v omdat de "standaard" ombouwkits niet altijd gaan passen. De PG heeft bijvoorbeeld een afdekkap op de zijkant zitten (koelkanaal) waar de 16v onderblokken dit niet hebben. Prima op te lossen maar verwacht niet dat alles plug n play is.
Succes met je project |
#18
|
||||
|
||||
En jij rijdt dan ook met aangepaste g60 zuigers? Of heb je zuigers van een 16v erin?
|
#19
|
||||
|
||||
Mahle zuigers / Carillo drijfstangen, zie mijn topic.
|
#20
|
|||
|
|||
G60 zuigers aanpassen is lastig want je zit dan met een heel lage compressie of je moet al behoorlijk wat van het blok vlakken (en dan nog de zuigers afdraaien + de pockets voor de inlaatkleppen er in frezen) Ook hebben G60 motoren meestal een behoorlijk ovaal gesleten boring en een stootrand welke je nooit perfect wegkrijgt zonder overmaat te boren, andere zuigers zoals afgedraaide 16v zuigers of S2 zuigers plaatsen in een G60 motor gaat ook vrijwel nooit goed omdat doordat de topveer van een 8v G60 motor vrij laag zit je met een slijtagepatroon (en lage stootrand) waardoor je eigenlijk geen zuigers kan gebruiken met een topveer die hoger zit. Kortom; wil je een PG blok gebruiken als basis voor een 16vG60? Dan het beste overmaat boren en hohnen (nooit alleen hohnen) en nieuwe zuigers gebruiken. Als het goedkoper moet kan je beter een 16v onderblok gebruiken en een kom in de zuigers draaien of tweedehands S2 zuigers gebruiken (zie die tegenwoordig nog maar eens te vinden in een goede staat) Je zou ook nog 1.8T zuigers kunnen gebruiken en daar inlaatklep pockets in frezen. De carterdruk problemen waar je altijd zo veel over hoort bij deze motoren zijn voor 90% toe te wijzen aan een combinatie van slechte zuigers en ovale/slechte boring.
__________________
1991 Golf GTI 20v 4x4 677pk 1989 Golf 20v turbo 4motion 1990 Golf GTI G60 1990 Golf GTI 16vG60 1991 Golf GTI G60 1991 Golf GTI Edition one G60 1983 Golf GTI 16vG60 1983 Golf GTI G60 2000 Audi S3 |