#1
|
||||
|
||||
1.9TDI: >120km/h = Noodloop
Hallo allemaal,
Sinds een aantal dagen heb ik een Golf 3 1.9TDI. Weet niet of t een 1Z of AFN is omdat hij vlak voor 2.000 rpm zien piek trekkracht lijkt te hebben. voelt als een vnt. op papier staat 66kw en wanneer ik onder de motorkap kijk zie ik het simpele zwarte kapje van de 66kw's en niet het mooie kapje met de rode i erop. Auto rijdt als de brandweer en bereikt zoals ik al zei vlak voor 2.000 rpm de piek koppel en daarom dacht ik, dit kan geen 66kw met een wastegate turbo zijn. maar goed. het probleem doet zich voor wanneer ik in zijn drie en vier boven de 3.500 rpm kom en in de vijf boven de 120km/h kom. plots voel ik dan een dip in vermogen en lijkt de turbo verlamd. wanneer ik de motor opnieuw start is het volle vermogen weer beschikbaar. het gaat hier dus om de noodloop. Weet helaas niet genoeg weet van deze tdi's en weet dus niet zo goed of ik nou met een 1Z of AFN te maken heb en of er dus wel of niet sprake is van een VNT turbo, dan zou het aan de schoepen kunnen liggen, maar misschien de lmm of N75. maar ja ik weet t niet. Hoe kan ik zien of t een 1Z of AFN is, en waardoor zou die steeds in de noodloop komen? (zoekfunctie al gebruikt maar word er niet wijzer op)
__________________
VW Golf 4 TDI PD130 VW Golf 2 GTD Special (ex) IDI TurboDiesel Tuning |
#2
|
||||
|
||||
Kun je 'm niet ergens laten uitlezen?
__________________
Quote:
|
#3
|
||||
|
||||
Ik denk dat je op een Golf 3 er mag van uit gaan dat dit GEEN turbo met variabele schoepen is. Was nog niet van toepassing in EURO 1 en 2 voor zover ik weet, en zonder de variabiliteit van commonrail haal je er bij mijn weten ook weinig voordeel mee. Als je vuldruk variabel is moet je ook variabel kunnen inspuiten wil je er iets van voordeel uit halen. Met een rotatieve mechanische pomp gaat dit niet.
Als je nadat de dip in vermogen komt weer van de gas komt en snelheid mindert, tot laten we zeggen 50, heb je dan terug vermogen of niet? Ik zou je eigenlijk gewoon de raad geven van niet boven de 3500 toeren te gaan, that's the diesel life |
#4
|
||||
|
||||
Check de motorcode op het motorblok tussen de 3e en de 4e cilinder
Een VNT turbo is te herkennen aan de onderdrukdoos op de turbo welke met een stangetje de schoepen aanstuurt, maar gezien je technische kennis adviseer ik je de auto bij garage of specialist te brengen. Je probleem klinkt als een overschrijding van de maximale turbodruk wat inderdaad door de N75 of VNT veroorzaakt kan worden.
__________________
|
#5
|
||||
|
||||
AFN heeft een vnt turbo.En heeft 110pk.
1z niet (ko3?) en heeft 66kw/90pk. En inderdaad uitlezen verteld meer. Het lijkt erop dat het richting de N75 of N18 klep gaat.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#6
|
||||
|
||||
Allemaal bedankt en met name VeeDubber, ik zal kijken of ik tussen cilinder 3 en 4 een motorcode kan vinden.
@ar1g3, Golf 3 TDI AFN met 81kw heeft wel degelijk een VNT turbo. en omdat de turbo op deze golf al zo vroeg opspoelt had ik het vermoeden dat het een VNT is, ik weet trouwens niet bij hoeveel rpm de turbo van een 1Z opspoelt... nogmaals bedankt. wat uitlezen betreft ken ik niemand met vagcom in omgeving arnhem... Ik zal iig hier alles bijhouden t/m de oplossing.
__________________
VW Golf 4 TDI PD130 VW Golf 2 GTD Special (ex) IDI TurboDiesel Tuning |
#7
|
||||
|
||||
Ok dan was ik fout, sorry! Je kan hem gewoon bij een garage laten uitlezen toch? Je vraagt gewoon om uit te lezen, en enkel dat. Is een half uurtje werk max.
|
#8
|
||||
|
||||
Okay ar1g3, alleen ga ik liever niet naar die stealerts.
Btw ik heb vandaag even onder de motorkap gekeken en de enginecover erafgehaald maar kon de ruimte tussen cilinder 3 en 4 niet echt zien. Ik heb wel even een filmpje gemaakt van de turbo en daarop kon ik de turbo wat beter zien en het is gewoon een wastegate turbo dus geen vnt en dus geen AFN 😭 helaas. Dus een 1Z of AHU?? En als ik andere threads mag geloven ligt de oorzaak bij deze blokjes meestal bij een van de volgende twee dingen: N75 of lek in slangen en/of vacuumslangetjes. Is er iemand in de omgeving van Arnhem die verstand van zaken heeft en met mij een rijdende log zou willen maken en eventueel foutcodes wissen en daarna kijken welke er terugkomt... Pfff die tdi's toch andere koek dan IDI motoren 😓
__________________
VW Golf 4 TDI PD130 VW Golf 2 GTD Special (ex) IDI TurboDiesel Tuning Last edited by MocroPlay : 15-12-2015 at 21:56. |
#9
|
||||
|
||||
Ik heb met een Golf IV TDI 110pk met VNT ook het noodloop probleem gehad. Ik heb hem in Apeldoorn laten uitlezen, (volgens mij heette hij Daniel) Er werd een rijdende log gemaakt en waarschijnlijk zou het de N75 zijn. Deze heb ik vervangen, maar het euvel blijft. Daarna ook de turbo vervangen, maar het probleem bleef.
Na een tijdje nuchter nadenken, ben ik het vacuumsysteem gevolgd. In mijn geval bleek er ergens een terugslagklepje op het vacuumsysteem te zitten. (zwart/wit plastic dingetje) Deze zat beide kanten op dicht. Na vervanging was alles opgelost. Kijk ook eens op het tdiforum. Volgens mij is daar ook te vinden waar mensen met vagcom zitten om jou te helpen. Op gerritspeek.nl staat ook handige info. S6
__________________
LR Freelander (Werkpaard) MB A160 (Boodschappen) VW GOLF S '80 (Hobby) |
#10
|
|||
|
|||
Vacuümslangetje op N75-klep, kan bijna niet anders. Zelf
Laatst ook gehad, slangetje naar de computer toe lek bij hogere belasting. |