Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-12-2015, 00:04
MocroPlay's Avatar
MocroPlay MocroPlay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 98
Default 1.9TDI: >120km/h = Noodloop

Hallo allemaal,

Sinds een aantal dagen heb ik een Golf 3 1.9TDI. Weet niet of t een 1Z of AFN is omdat hij vlak voor 2.000 rpm zien piek trekkracht lijkt te hebben. voelt als een vnt. op papier staat 66kw en wanneer ik onder de motorkap kijk zie ik het simpele zwarte kapje van de 66kw's en niet het mooie kapje met de rode i erop. Auto rijdt als de brandweer en bereikt zoals ik al zei vlak voor 2.000 rpm de piek koppel en daarom dacht ik, dit kan geen 66kw met een wastegate turbo zijn.

maar goed. het probleem doet zich voor wanneer ik in zijn drie en vier boven de 3.500 rpm kom en in de vijf boven de 120km/h kom. plots voel ik dan een dip in vermogen en lijkt de turbo verlamd. wanneer ik de motor opnieuw start is het volle vermogen weer beschikbaar. het gaat hier dus om de noodloop. Weet helaas niet genoeg weet van deze tdi's en weet dus niet zo goed of ik nou met een 1Z of AFN te maken heb en of er dus wel of niet sprake is van een VNT turbo, dan zou het aan de schoepen kunnen liggen, maar misschien de lmm of N75. maar ja ik weet t niet.

Hoe kan ik zien of t een 1Z of AFN is, en waardoor zou die steeds in de noodloop komen? (zoekfunctie al gebruikt maar word er niet wijzer op)
__________________
VW Golf 4 TDI PD130
VW Golf 2 GTD Special (ex)
IDI TurboDiesel Tuning
Reply With Quote
  #2  
Old 15-12-2015, 00:27
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Kun je 'm niet ergens laten uitlezen?
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #3  
Old 15-12-2015, 01:17
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Ik denk dat je op een Golf 3 er mag van uit gaan dat dit GEEN turbo met variabele schoepen is. Was nog niet van toepassing in EURO 1 en 2 voor zover ik weet, en zonder de variabiliteit van commonrail haal je er bij mijn weten ook weinig voordeel mee. Als je vuldruk variabel is moet je ook variabel kunnen inspuiten wil je er iets van voordeel uit halen. Met een rotatieve mechanische pomp gaat dit niet.

Als je nadat de dip in vermogen komt weer van de gas komt en snelheid mindert, tot laten we zeggen 50, heb je dan terug vermogen of niet? Ik zou je eigenlijk gewoon de raad geven van niet boven de 3500 toeren te gaan, that's the diesel life
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #4  
Old 15-12-2015, 10:37
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,856
Default

Check de motorcode op het motorblok tussen de 3e en de 4e cilinder

Een VNT turbo is te herkennen aan de onderdrukdoos op de turbo welke met een stangetje de schoepen aanstuurt, maar gezien je technische kennis adviseer ik je de auto bij garage of specialist te brengen. Je probleem klinkt als een overschrijding van de maximale turbodruk wat inderdaad door de N75 of VNT veroorzaakt kan worden.
__________________
Reply With Quote
  #5  
Old 15-12-2015, 13:33
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

AFN heeft een vnt turbo.En heeft 110pk.
1z niet (ko3?) en heeft 66kw/90pk.

En inderdaad uitlezen verteld meer. Het lijkt erop dat het richting de N75 of N18 klep gaat.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #6  
Old 15-12-2015, 16:39
MocroPlay's Avatar
MocroPlay MocroPlay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 98
Default

Allemaal bedankt en met name VeeDubber, ik zal kijken of ik tussen cilinder 3 en 4 een motorcode kan vinden.

@ar1g3, Golf 3 TDI AFN met 81kw heeft wel degelijk een VNT turbo. en omdat de turbo op deze golf al zo vroeg opspoelt had ik het vermoeden dat het een VNT is, ik weet trouwens niet bij hoeveel rpm de turbo van een 1Z opspoelt...

nogmaals bedankt. wat uitlezen betreft ken ik niemand met vagcom in omgeving arnhem...

Ik zal iig hier alles bijhouden t/m de oplossing.
__________________
VW Golf 4 TDI PD130
VW Golf 2 GTD Special (ex)
IDI TurboDiesel Tuning
Reply With Quote
  #7  
Old 15-12-2015, 19:15
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Ok dan was ik fout, sorry! Je kan hem gewoon bij een garage laten uitlezen toch? Je vraagt gewoon om uit te lezen, en enkel dat. Is een half uurtje werk max.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #8  
Old 15-12-2015, 21:53
MocroPlay's Avatar
MocroPlay MocroPlay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 98
Default

Okay ar1g3, alleen ga ik liever niet naar die stealerts.

Btw ik heb vandaag even onder de motorkap gekeken en de enginecover erafgehaald maar kon de ruimte tussen cilinder 3 en 4 niet echt zien. Ik heb wel even een filmpje gemaakt van de turbo en daarop kon ik de turbo wat beter zien en het is gewoon een wastegate turbo dus geen vnt en dus geen AFN 😭 helaas. Dus een 1Z of AHU?? En als ik andere threads mag geloven ligt de oorzaak bij deze blokjes meestal bij een van de volgende twee dingen: N75 of lek in slangen en/of vacuumslangetjes.

Is er iemand in de omgeving van Arnhem die verstand van zaken heeft en met mij een rijdende log zou willen maken en eventueel foutcodes wissen en daarna kijken welke er terugkomt...


Pfff die tdi's toch andere koek dan IDI motoren 😓
__________________
VW Golf 4 TDI PD130
VW Golf 2 GTD Special (ex)
IDI TurboDiesel Tuning

Last edited by MocroPlay : 15-12-2015 at 21:56.
Reply With Quote
  #9  
Old 16-12-2015, 00:09
meijer1972's Avatar
meijer1972 meijer1972 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 653
Default

Ik heb met een Golf IV TDI 110pk met VNT ook het noodloop probleem gehad. Ik heb hem in Apeldoorn laten uitlezen, (volgens mij heette hij Daniel) Er werd een rijdende log gemaakt en waarschijnlijk zou het de N75 zijn. Deze heb ik vervangen, maar het euvel blijft. Daarna ook de turbo vervangen, maar het probleem bleef.
Na een tijdje nuchter nadenken, ben ik het vacuumsysteem gevolgd. In mijn geval bleek er ergens een terugslagklepje op het vacuumsysteem te zitten. (zwart/wit plastic dingetje) Deze zat beide kanten op dicht. Na vervanging was alles opgelost.
Kijk ook eens op het tdiforum. Volgens mij is daar ook te vinden waar mensen met vagcom zitten om jou te helpen. Op gerritspeek.nl staat ook handige info. S6
__________________

LR Freelander (Werkpaard)
MB A160 (Boodschappen)
VW GOLF S '80 (Hobby)
Reply With Quote
  #10  
Old 27-12-2015, 19:08
JerryGT JerryGT is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 423
Default

Vacuümslangetje op N75-klep, kan bijna niet anders. Zelf
Laatst ook gehad, slangetje naar de computer toe lek bij hogere belasting.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum