#1
|
||||
|
||||
Meer (laag toeren) koppel voor mijn Iltis
Sinds kort heb ik een VW Iltis typ 183 (google maar ff als je het niet kent )
Motor specificaties: 4 cilinder - 4 takt benzine 79.5 x 86.4 mm 1714 cm³ 8.2 / 1 55 kW bij 5000 t/min of 74 DIN PK 135 Nm bij 2800 t/min Pierburg (Solex) 1B1 Nou zou ik graag wat meer (laag toeren) koppel willen zeg 150+Nm . De meest logische keuze is dan een 1.6 of 1.9 TD. Maar ivm oldtimer overgangsregering is een diesel geen optie. Is er een mogelijkheid om meer koppel uit dit blok te krijgen? Of is het slimmer/goedkoper/degelijker om naar een 1.8i of 2.0i van een golf 2/3? Het grote voordeel van dit blok is dat deze geheel waterbestendig is (speciale verdelerkap weinig electra ed.) Nadeel is dat een carburateur minder goed werkt als deze schuin staat. En het blok in het terrein wat meer koppel zou kunnen gebruiken. Nadeel van een anders (injectie) blok is dat deze minder/niet waterbestendig is en waarschijnlijk ook weer een stuk zwaarder. Ik heb al gekeken of ik iets kan met de overbrengingen van bak en differentiëlen. Maar het geen wat zou passen is uit Audi quattro's en das allemaal hoger niet lager.
__________________
Devious.... wie anders? Trotse eigenaar van een '78 type 183 Iltis |
#2
|
||||
|
||||
Als je het aandurft kun je je versnellingsbak open halen en bijvoorbeeld 1e en 2e vervangen door tandwielen met een hogere overbrengingsverhouding. Ik weet alleen niet in hoeverre dit mogelijk is.
|
#3
|
||||
|
||||
Voor zover ik heb kunnen vinden heeft de Iltis al de laagst mogelijke verhoudingen. Dus zal het echt uit de motor zelf moeten komen.
__________________
Devious.... wie anders? Trotse eigenaar van een '78 type 183 Iltis |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Je kan altijd een tandwiel met een paar tandjes meer op de secundaire as steken. Kan zijn dat die niet bestaan en je ze moet laten maken maar het kan sowieso |
#5
|
|||
|
|||
grotere carburateur der op
|
#6
|
||||
|
||||
Tandwielen laten maken gaat me wat ver.
Ik ben wat aan het zoeken geweest en kon vinden dat de Dakar Iltis (1980) met een dubbele carburateur op hetzelfde blok op 110 pk zat. Dus er is genoeg te doen met het blok. Helaas kon ik niet vinden welke carburateurs er precies op gezeten hebben. En wat er verder nog aan de motor gedaan was. JerryGT: heb je eventueel ook een idee welke carburateur(s) er op zoude passen? Ben niet zo thuis in de benzine wereld van VW :-$
__________________
Devious.... wie anders? Trotse eigenaar van een '78 type 183 Iltis |
#7
|
|||
|
|||
Wij rijden in de cross met een Zenith 2b5, gaat erg goed 125pk is geen uitzondering met verder alleen maar standaard onderdelen.
|
#8
|
||||
|
||||
Misschien een dom idee, maar kun je de kop niet wat laten vlakken voor hogere compressie? Hier zou je ook wat koppel mee moeten winnen toch.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM KTM EXC 525 Racing SM |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
En heb je het dan over een Iltis of een andere auto met zelfde motor of andere auto met andere motor? 50 PK extra door alleen een andere carburateur lijkt me wat extreem?
__________________
Devious.... wie anders? Trotse eigenaar van een '78 type 183 Iltis |
#10
|
|||
|
|||
Dit gaat over een "gewone" 1800, maar neem aan dat je zo'n motor aardig het zelfde kan maken?!
|
#11
|
||||
|
||||
kop laten flowen, iets grotere carburateur en inlaatspruitstuk, misschien ook uitlaat...
je hebt al een 86.4 slag, dus een lange slag motor, dat levert vaak ook koppel op bij lagere toerentallen, dus qua motor zit je niet zo gek. En dat is uiteindelijk wat je in het terrein nodig hebt, koppel bij lage toerentallen, is weer wat anders in de cross natuurlijk, daar zit je eigenlijk altijd in de hogere toerentallen. zou jammer zijn imo om een orginele iltis te verknoeien met een ander blok.
__________________
RIJD DUURZAAM, RIJD OLDTIMER! Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers! '72 T2 singlecab '78 T2 doka '80 T3 singlecab '80 T3 singlecab Lupo 3L |
#12
|
||||
|
||||
Ik voel een project aankomen..
Supercharging the ILTIS;
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |