#121
|
|||
|
|||
Gisteren de deuren terug ingebouwd. De spuiter heeft het goed gedaan |
#122
|
|||
|
|||
Het een en ander is er gebeurd sinds de laatste update
De grootste radiateur van een Golf 2 (675) Dit ligt inmiddels bij de anodiseer meneer, samen met nog andere groene onderdelen... De snellader is ook binnen, binnenkort inbouwen. |
#123
|
||||
|
||||
Mooi man, stapje voor stapje in de goede richting.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#124
|
||||
|
||||
Gelukkig heb ik voor mijn fiets minder en kleinere cellen nodig
|
#125
|
|||
|
|||
haha, ja
Het zijn 16 x 7 = 112 cellen. 40 Ah. bij gemiddelde spanning tijdens ontladen van 3.3V per cel kunnen wij op ongeveer 15 kWh energie rekenen. Zo een Golf verbruikt ongeveer 10 kWh/100 km. Daarbij is er een hele moeilijke bijkomstigheid.. "heel toevallig" schrijf ik nu een minor project daarover op school... 40Ah is "rated capacity" .. mensen deden tests, volgens ISO richtlijnen.. en een cel werd (met beleid) ontladen, en dan kon men met een simpele rekensom zeggen: de cel is 40 Ah. Echter gaat het bij zo een test om kleine stromen. Stel, je gaat die cel met 1A ontladen, dan zal hij "leeg" zijn na 40 uur. Maar het is helemaal geen feit dat hij het met 80A een half uur volhoudt. Bij zwaardere belastingen is de bruikbare capaciteit kleiner. Vandaag moest de originele motorsteunbevestiging er aan geloven. In principe zit nu alleen het subframe zelf relatief dichtbij, maar je kan er toch zeker je hand tussen krijgen. Stevige motorsteunen, en er zullen geen problemen komen. De homokineet aan de andere kant zit niet veel ruimer, zag ik... Ik heb besloten om een baksteun te pakken in plaats van de hele grote motorsteun. Die is gewoon te groot, komt te hoog uit etc. Zo gaat hij ongeveer komen. Met 5mm dik plaatstaal zal het wel op zijn plek blijven. En nu komt wederom een truc speciaal. De behuizing van de motor werd nooit bedoeld om heel veel Nm aan te kunnen, maar eigenlijk hooguit 400... Dus de koelmantel van de motor gebruiken als aanbindingspunt voor een steun is een matig idee. Beter idee is dit: Een "sikkel" van 10mm dikke plaat, met wat rechte stukken aan de buitenkant, wordt samen met de motor tegen de bak bevestigd, met die 5 bouten waar het normaal ook mee gebeurt. Daaraan komt veel verstijving en versteviging, en een arm schuin naar achter, waar het mee op de steun gaat steunen. Tevens zal ik proberen de voorste steun in die constructie te integreren. 2mm dikke plaat lijkt mij niet veelbelovend. |
#126
|
||||
|
||||
Behoorlijk project, ziet er goed uit
|
#127
|
||||
|
||||
gaaf, benieuwd naar de uitwerking/ ontwikkeling van de steunen van de motor etc
__________________
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |
#128
|
|||
|
|||
Ik ben ook benieuwd Ik ga in ieder geval proberen om het een en ander in CAD te zetten en gelaserd krijgen. Hoewel ik tegenwoordig geleerd heb hoe je met een plasmasnijder kunt werken. Maar bijvoorbeeld de "sikkel" voor de bak, ziet er ongeveer zo uit (maar dan passend )
Dat kan ik in CAD tekenen, aangezien de boutenpatroon gewoon bekend is, net als de diameter van de elektromotor. Als eerste maak ik de steunhouder op het subframe, die wordt gewoon op druk belast en dat is makkelijk te dimensioneren... en dan weet ik waar het aanligvlak voor de arm zit en kan ik de arm in CAD doorrekenen. |
#129
|
|||
|
|||
Vandaag de gegroeneerde onderdelen opgehaald. Test fit!
Een kleine planwijziging: ik ga proberen, het lager van de tussenas op de reactiearm te kunnen bevestigen. Ik dacht eerst aan de achterkant van de motor, maar dat is niet echt te doen.. bovendien is het fijn om de motor dicht te laten, dan komt er geen vuil in. EDIT: Ter info voor geïnteresseerden: het kleurverschil komt niet door een foutje of wat dan ook, maar door verschillende legeringen aluminium. Verschillende legeringen laten zich makkelijker of moeilijker anodiseren, waardoor er vaak kleurverschillen ontstaan. Last edited by SciroccomTDI : 12-10-2015 at 19:44. |
#130
|
||||
|
||||
gaaf! begint steeds meer beeld te geven
__________________
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |
#131
|
||||
|
||||
Het ziet er goed uit Evgeny.
|
#132
|
|||
|
|||
Wat een klein motortje eigenlijk
Kan dat niet groter 😉 |
#133
|
||||
|
||||
Gaaf!
|
#134
|
||||
|
||||
Je moet dan wel met de steun aardig wat massa geven om de aandrijfas er aan vast te kunnen zetten.
Kan je niet een ronde ring om de uiteinde van de motor maken en die ook gewoon netjes anodizeren? Met die kleuren verwacht ik op z'n minst ergens een sticker van een klein kaboutertje op de buitenkant van de auto...
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#135
|
||||
|
||||
Mooi zeg, die motor van jullie is echt compact. Zeker vergeleken met die Amerikaanse EV warp motoren.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#136
|
||||
|
||||
Tof hoor, weer eens wat anders dan de zoveelste 20vt inbouw
__________________
Golf GTi16v EditionOne '89 Golf 1.6GL '86 - Sold Lupo SdiT '00 - Sold Golf TDIi '97 - Sold Golf GTi8v '90 - Sold Golf GL1.8 '87 - TL Golf CL1.3 '86 - TL |
#137
|
||||
|
||||
erg leuk en interessant om te zien hoe je dit aanpakt! succes ermee. Mooi dat een Citystromer in gemoderniseerde vorm op de weg gehouden wordt
|
#138
|
||||
|
||||
Wat een gaaf project! Deze ga ik zeker volgen, heel creatief allemaal.
__________________
Quote:
|
#139
|
||||
|
||||
Waar ik ook wel benieuwd naar ben is de gewichtsverdeling? (of heb ik hier overheen gelezen?)
Is deze nu niet te licht op de neus? OF te zwaar achterin door de accu's? Verder supergaaf project!!!
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM KTM EXC 525 Racing SM |
#140
|
|||
|
|||
Heren, dank voor jullie leuke reacties
De motor is inderdaad niet al te groot. Groter is moeilijk: radiaal groter strookt niet met de aandrijfas, want zelfs de huidige oplossing met een tussenas lukt maar net.. axiaal zou hij iets groter kunnen. Hij zou een kleinere diameter kunnen hebben, zodat de aandrijfas op een normale manier past.. en dan een stuk langere motor. De gebruikte motor is afgeleid van een reeds ontworpen motor, die enigzins okay zou kunnen passen en een beetje prestaties had.. vandaar de keuze, eigenlijk. Het probleem is dat wij geen hoogtoerige motoren maken, dus zonder versnellingsbak is het zinloos.. en versnellingsbakken en/of koppelingen hebben ook hun limieten. Wij zitten strax al aan 400 Nm met die motor, dat is voor de versnellingsbak meer dan zat , hij is dan wel versterkt... Sticker met kaboutertje? :P ik dacht meer aan "0v" (nul klepper :P ) Compacte motoren is waar het bedrijf zich mee bezig houdt. Oorspronkelijk doel van deze motor was het aandrijven van een vliegtuig zonder nog eens tandwielen tussen propeller en motor. Tandwielen = massa = ongewenst. Daarom is de motor ook oorspronkelijk zeer laagtoerig, maar met behoorlijk koppel. Het is een PMAC, permanentmagneet synchroon wisselstroommachine. Borstelloos. De Warp motor is een DC machine met borstels. Alles heeft zijn voor en nadelen. Die Warp motoren schijnen extreem koppel te kunnen maken. Dat zou waarschijnlijk betekenen dat zij ten eerste hele hoge stromen kunnen toelaten en wellicht niet met permanente magneten werken.. Ik ken de opbouw niet, en hele diepgaande info is vanzelfsprekend niet (makkelijk) te vinden Gewichtsverdeling is natuurlijk een andere vraag :P 100 kg hangen achter de achteras op ongeveer 30cm vanaf de achteras. Ongeveer 70cm daarvoor, onder de achterbank, zijn nog eens 75 kg. De motor is strax volbepakt en wel relatief moeizaam draagbaar door 1 persoon ( 50 kg max). Dan komt er precies boven de motor nog zijn controller, ongeveer 15 kg met kabels. Koeling en zo, zo als gebruikelijk. Kleinspul zo als vacuumpomp voor de remmen.. Kortom, de auto wordt zeker te licht op de neus.. hij heeft dan ook geen stabilisatorstang voor, om enigzins iets tegen onderstuur te doen... Last edited by SciroccomTDI : 13-10-2015 at 18:38. |