#1
|
|||
|
|||
Toch nog steeds accuprobleem
Beste forumleden,
Een tijdje geleden had ik een topic geopend over mijn accu die steeds leegliep. Nu heb ik alles nagemeten maar geen lekstromen kunnen ontdekken en ook mijn dynamo laad goed bij. Nu wilde ik vanochtend weg rijden maar was de accu toch weer zo leeg dat de startmotor een paar keer rondging en verder niks meer.De golf heeft precies een week stilgestaan na de laatste rit.Nu moet ik wel zeggen dat ik me nog kan herinneren dat de accu een paar keer echt helemaal leeg is geweest sinds dat hij in de golf zit... Mijn vraag is nu dus eigenlijk of het niet beter is een nieuwe accu aan te schaffen,of kunnen er nog andere oorzaken zijn waarom de accu in 1 week leegloopt? En als ik een nieuwe accu erin ga zetten,is het dan niet verstandiger om er een iets zwaardere in te zetten omdat de golf soms ook wel lang stilstaat? Heel graag jullie meningen/tips! Alvast bedankt! |
#2
|
|||
|
|||
Hoe oud is de accu??, als je geen lekstroom hebt en hij is binnen een week te zwak om te starten dan koop een nieuwe!, een zwaardere heeft weinig nut.
|
#3
|
|||
|
|||
Een zwaardere heeft weinig zin.. als de accu goed in orde is maakt het niks uit als ie wat langer stil staat.. die van mij start ook nog gewoon terwijl ie af en toe 4 of 5 weken stil staat
__________________
'04 Å*koda Superb 1.9 TDI '09 Seat Ibiza 1.9TDI '99 Volkswagen Polo Harlekin 1.6 |
#4
|
||||
|
||||
Laat je accu eens testen. Als deze een aantal keer is leeggeweest, dan is de kans groot dat hij defect is. Grotere accu brengt geen oplossing voor je probleem, deze moet je toch echt zoeken in het uitsluiten van lekstromen. Betere optie is het dan om de massa-kabel los te nemen als je weet dat hij langere tijd stil staat. Maar zoals eerder gezegd, de accu zou het zeker een aantal weken uit moeten kunnen houden zonder starten. Ik heb zelfs wel eens na een jaar de auto nog gewoon gestart.
__________________
|
#5
|
||||
|
||||
Quote:
|
#6
|
||||
|
||||
mijn accu in de golf is al niet van de jongste, ik heb de golf nu ook al 4jaar. dus die kan tussen de 5 en 10jaar oud zijn.
in januari ben ik naar china geweest, en is de auto gewoon 3,5weken aan het station blijven staan. ik had geen problemen om te starten en dat in putje winter. als een loodaccu te diep ontladen wordt, is ze kapot. dus als ze compleet leeg is geweest, is de kans klein dat ze nog goed is. ze krijgt gewoon teveel zelfontlading. je moet weten dat een loodaccu redelijk snel achteruit gaat bij elke keer dat ze veel stroom levert. complete ontlaadcyclus is ongeveer tot 40% en dat kan je een 80keer doen. dan is ze versleten. door de accu elke keer bij het starten te ontladen tot >95%, kan je dit makkelijk +1000keer doen. nu moet je weten dat een accu capaciteit verliest. stel dat je accu origineel 45Ah is, dan heeft die na 5jaar misschien nog 30Ah over. dit is bij 20°C. als de temperatuur zakt, verliesd een accu nog meer. bij 0°C kan je makkelijk de capaciteit nog halveren. van die 30Ah schiet dan nog 15Ah over. en dat is dan een moment dat je motor niet meer start in de winter en toch in de zomer nog perfect werkte. als je nu een 90Ah accu steekt ipv een 45Ah, dan heb je na 5jaar nog een 50-60Ah over, daar de helft van bij vriesweer is nog 25-30Ah). een grote accu zal dus na enkele jaren op een lichte auto nog altijd goed presteren. ik heb ik mijn ford capri de standaard 44ah vervangen voor een 76Ah van een diesel. die auto rijd maar 1keer per jaar (augustus) en staat voor de rest stil. enkel met zo een grote accu kon ik die 11maand overbruggen. die 2dehands accu heeft nog 8jaar gewerkt voor men capri er niet meer kon op starten. LET WEL OP met grote dieselaccu's. een benzine accutje kan een 250-400A leveren en daar is de starter op berekent. als de motor dus wat zwaar loopt en de starter 500Ah begint te vragen, gaat de accu onderuit. met een diesel accu die vlot 700A kan leveren, gaat die niet afgeven en fikt je starter eruit
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#7
|
||||
|
||||
Lampje kofferbak die blijft branden? 😁
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#8
|
|||
|
|||
Ik heb hetzelfde probleem. Als ik de auto binnen 1/2 dagen weer start doet ie het prima, maar na 3 dagen is de accu leeg. Ik vermoed dat het bij mij mogelijk de autoradio of Poirot telefoonsetje is, die continu een klein beetje stroom trekt, kan dat het bij jou ook zijn?
Tot die tijd elke keer even de plus kabel van de accu maar los halen... Post het maar als je weet wat bij jou de oorzaak is |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
|
#10
|
|||
|
|||
Bedankt voor jullie reacties!
Als ik het goed begrijp heeft een zwaardere accu dus weinig nut in dit geval? Nu was mijn volgende vraag welk type/merk accu is volgens jullie het beste om aan te schaffen?Heb namelijk ook gehoord over Optima Red Top maar die zijn best prijzig heb ik gezien...Hebben jullie bijvoorbeeld bepaalde voorkeur voor een type accu? |
#11
|
||||
|
||||
Optima is leuk als je je auto stalt en niet de mogelijkheid hebt om hem daar op te laden. Ik heb alles wel gemonteerd, van yuasa tot varta en eigenlijk als je niet té korte ritjes maakt en niet té lange tijd hebt zitten tussen die ritjes dan gaat het wel goed.
Gewoon standaard accu halen bij de automaterialen zaak, zit meestal ook nog 3 jaar gaRantie op. Quote:
Heel mooi verhaal maar erg verwarrend voor iemand die vraagt of, als ie alles uitgesloten heeft, het verstandig is om een andere accu te kopen
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#12
|
||||
|
||||
eerst gaan meten of je verliesstroom hebt.
massa kabel losmaken en dan de stroom (ampere) meten. en dan kan je gaan rekenen 10mA lekstroom, dan zou een 44Ah accu na 100dagen half leeg zijn. dat is 3maand en op die tijd loopt een lood accu op zijn eigen al een pak leeg. 50mA wil zeggen dat een 44Ah accu na 18dagen halfleeg is 100mA is na 9dagen leeg 300mA verlies trek je accu op een 3dagen leeg. 300mA op 12V is een goeie 3,6watt. ik zou gokken een 5watt lampje ergens OF je accu is bijna dood waardoor deze op zichzelf al goed leegloopt na 3dagen. dit kan je testen door je accu af te koppelen, en na 3dagen weer aansluiten en kijken of je kan starten. als de auto niet start is de accu rot. start de auto wel, heb je hoogst waarschijnlijk een lekstroom. daarna kan je eventueel ook eens gaan nakijken of je laadsysteem wel goed is
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#13
|
|||
|
|||
Nou,heb de accu net gemeten en meette toch nog 11,9V.Ik denk dus toch dat hij aardig dood is dan want als ik dan start zakt de spanning helemaal in elkaar denk ik...
Toch wijs om een nieuwe te halen waarschijnlijk? |
#14
|
|||
|
|||
Zeker, zoals gezegd als er echt geen lekstroom is niet lang zoeken en een nieuwe erin!, en geen diesel accu want je startmotor plus dynamo zijn daar niet op berekend!!
|
#15
|
||||
|
||||
11.9V is aardig leeg dus. al heel dicht bij de grens waar je te ver ontladen hebt
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |