#1
|
|||
|
|||
Lupo 3L of 1.4TDI?
Na een verandering in mijn werksituatie hebben wij besloten dat de Clio RS de deur uitgaat, en heb ik mijn zinnen gezet op een Lupo. In eerste instantie een 3L vanwege de zuinigheid, maar ik aarzel een beetje vanwege de bijzondere techniek. Nu lijkt een 1.4 TDI mij een wat degelijkere auto. Wij rijden al een Polo 9n3 1.4 TDI met alle tevredenheid.
Ik heb de voor- en nadelen even op een rijtje gezet: Voordelen 3L: -lichtgewicht (802 kg) -bijzonder uiterlijk -zuinig -laag in belasting Nadelen 3L: -bijzondere techniek met bijzondere prijzen en specialistisch onderhoud Voordelen 1.4 TDI: -na chippen 100 pk -betrouwbaardere techniek -betere snelwegauto? Nadelen 1.4 TDI: -955 kg Wat denken jullie? |
#2
|
||||
|
||||
Waarom geen sdi? 1 op 22, onder de 950 kilo en rijdt beter dan je zou denken voor 60 pk.
__________________
'10 Skoda Yeti '95 Golf GT |
#3
|
||||
|
||||
1.4 TDI's zijn schaars dus daar heb je weinig keus in. SDI aanbod is wel groot maar zou dat persoonlijk wat te crisis vinden. 3L heeft veel voordelen maar als je 1 keer gezeik hebt met die versnellingsbak (of wat anders) dan ben je al je voordeel al kwijt. Ik heb zelf de mazzel gehad dat ik een Lupo SDI met turbo-upgrade in heb kunnen ruilen (ik was ook opzoek naar een Lupo diesel maar zat in hetzelfde dilemma), dat is een beetje the best of both words, ding heeft 100pk, gewoon handbak en de basis is een SDI die haast niet kapot te krijgen is.
__________________
www.dubclub-online.nl |
#4
|
|||
|
|||
Quote:
SDI is op zich ook gewoon een optie, het moet een autootje zijn voor naar het werk. De 4 cilinder is natuurlijk wel een voordeel tov de 3 cilinder, plus dat het een superdegelijke auto is. Minder is natuurlijk wel die 60 pk waar niks aan te doen is in tegenstelling tot de 1.4 TDI. Lagere belastingschaal is wel weer leuk, qua kosten kon dit wel eens een hele interessante optie zijn. Maar ja, die 60 pk.. Last edited by Scully : 18-09-2014 at 17:33. |
#5
|
|||
|
|||
Quote:
Denk wel dat het leuk rijdt met 100 pk, een verlaging en lichtgewicht wielen. |
#6
|
||||
|
||||
Ja, ik rij in precies dat! Maar die 1.4's zijn haast niet te vinden of je moet in Duitsland gaan kijken.
__________________
www.dubclub-online.nl |
#7
|
||||
|
||||
3L prijzen zijn wel gunstig vind ik, heb er nu een driekwart jaar een en voor de vakantie cruise control in gezet en met 140 nog geen 2800 toeren is wel heel relaxed.
Met de 3L in 10.000 gemiddeld 1:27 bij behoorlijk doorrijden! |
#8
|
|||
|
|||
Een arosa 1.4TDI schijnt net onder de 950kg grens te zitten.
|
#9
|
|||
|
|||
Kijk, dat is een goede tip. Bedankt, alleen vind ik Arosa niks aan.
Ik heb ondertussen 3L wel aardig uit mijn hoofd gezet. Het wordt bij voorkeur een 1.4 TDI of anders leg ik mij neer bij een 1.7 SDI. |
#10
|
|||
|
|||
SDI moet je niet kopen man.
Ik krijg daar serieus de schijt van als ik een SDI voorbij zie rijden. Een plat diesel golf 2tje is zelfs sneller op de 100. Succes! |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Dus jij rijdt in iets wat nóg trager is?
__________________
www.dubclub-online.nl |
#12
|
|||
|
|||
Quote:
Ik heb een 54pktje diesel gehad ja En daarvan weet ik ondanks dat die traag zijn dat ie toch wel sneller is als een SDI op de 100. Als je een rustige chauffeur bent, dan is een SDI een goede keuze en ook goede motor. Maar wil je iets wat koppel/pk, is een 1.4TDI helemaal niet slecht. Een maatje heeft zo'n 1.4 naar 101pk gechipt. Rookt als de malle en staat inmiddels bijna op 400 000km. Ongeloofelijk voor zo'n 3cyl. En daar word echt vol gas mee gereden als ie warm is. Ik heb mn maatje nooit horen klagen dat die een opgeblazen turbo ofzo heeft |
#13
|
|||
|
|||
En een audi a2 dan... Ja je vind ze of foeilelijk of niet (ik vind ze wel leuk) ruimer dan een lupo maar met dezelfde gebruikscijfers.
Lupo's zijn ook al snel 10 jaar oud. Ik denk dat onderhoud dan 10x meer zegt dan welk type motor er in ligt. Alles kan kapot . Ouders van vrienden rijden ook een lupo, inmiddels 450.000 gedraaid waarvan zij ruim 300.000 zelf hebben gereden. Ding is regelmatig mishandeld maar verder dan een kapotte turbo is het nooit gekomen.
__________________
Daily T4 2.5TDI 88p Gezinsbak Passat 3bg 1.9tdi 2005 Project 1 Golf Type1 1600GTi 1981 (marsrot) Project 2 Golf Type1 1500LS 1979 (beige) Project 3 Golf Type1 2000Gti Cabrio |
#14
|
|||
|
|||
Quote:
Hij is dan voor woon-werkverkeer, met 95% snelweg, dus pk's zijn eigenlijk niet zo belangrijk. Quote:
Audi A2 wordt em echt niet, verschrikkelijk. Onderhoudskosten zullen inderdaad de doorslag geven. Daarom neig ik ook steeds meer richting een SDI, aangezien dat gewoon de simpelste uitvoering is. |
#15
|
|||
|
|||
Als het voornamelijk gaat om pruttelen op de snelweg is een sdi prima. Gaat niet vlot, maar zou ook niet weten wat er stuk kan aan zo'n ding. En een stuk voordeliger in aanschaf. Voor die 1000,- minder kun je vaak tanken
__________________
Daily T4 2.5TDI 88p Gezinsbak Passat 3bg 1.9tdi 2005 Project 1 Golf Type1 1600GTi 1981 (marsrot) Project 2 Golf Type1 1500LS 1979 (beige) Project 3 Golf Type1 2000Gti Cabrio |
#16
|
|||
|
|||
Quote:
Dan ben ik eens benieuwd hoe je je voelt, bij het invoegen, dat je koppel/pk te kort hebt moest je mis gekeken hebben, en ineens een vrachtwagen niet gezien hebt. En zeg me niet dat het nooit gebeurd, last minute invoegen hangt van je vermogen af |
#17
|
|||
|
|||
Ik voeg op de heenweg 1 keer in, en op de terugweg. Beide lange overzichtelijke opritten en een vrij rustige snelweg.
Net wat MrMillion zegt, zou niet weten wat er stuk kan aan zo'n ding. Maar moet eerst mn huidige auto nog verkopen, dat loopt niet zo'n vaart. Zit er ook aan te twijfelen om die dan maar te houden en nog iets leuker te maken. |
#18
|
||||
|
||||
Quote:
Kwestie van goed kunnen rijden
__________________
'10 Skoda Yeti '95 Golf GT |
#19
|
||||
|
||||
Golf 2 tdi, 145 pk op 975 kg
|
#20
|
||||
|
||||
Quote:
Ja precies. Heb meerdere SDI's en TDI's gehad, maar nog nooit een gevaarlijk moment meegemaakt bij het invoegen. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een 1.4TDI vanwege het koppel, maar als dat je niet interesseert dan is een SDI een donders goeie optie. Ik heb er vele kilometers mee gereden, ook lange afstanden en tot nu toe niks anders dan het reguliere onderhoud hoeven doen.
__________________
#9 Lupo 1.9TDI |