#1
|
|||
|
|||
G5: bekabeling trekhaak aansluiten can-bus
Ik heb op mijn Golf 5 een trekhaak gemonteeerd inc. een kabelboom wat voor de auto geschikt is ivm het can-bus systeem.
Nu moet ik een paar draadje aansluiten op de zekeringkast en de module onder het stuurkolom. Uit mijn hoofd een +, geschakelde +, massa, remlicht links, remlicht rechts, knipperlicht links en knipperlicht rechts. Nu is mijn vraag hoe sluit ik dit aan op de zekeringkast? Bij een can-bus auto kan je toch niet meer ongestraft draden aftappen? Bij de constante + in de zekeringkast daar zit achterop een strip. Ik dacht hier het pinnentje op aan te kunnen sluiten maar dat gaat dus niet. Wie kan mij verder helpen? |
#2
|
||||
|
||||
Als het goed is heb je een kabelboom met een regelunit links achterin, naast de geschakelde en constant plus sluit je dus een massa en de can signalen aan, de regelunit doet de rest zodra hij aangemeld is op de can. Zo maar draden aftakken is zinloos en zorgt voor storingen.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#3
|
||||
|
||||
Moet een conplete kabelboom bij zitten. Daar zitten weer verloopstekkers aan waar je oude stekker eeer in kan. Daarna trekhaak aanmelden ennklaar. Niet gaan knippen in de kabels
|
#4
|
|||
|
|||
Bedankt voor de reacties.
Er zit inderdaad een module bij die gaat achterin de kofferbak. Vanaf die module lopen er 7 draden naar voren toe die op de zekeringkast moeten worden aangesloten. Dus als ik het goed begrijp heb je bijv. het signaal voor het knipperlicht links. Daar sluit ik een verloopstekker op waar het orginele draadje in gaat en aan de andere kant 2 draden uitgaan? Dus eentje voor het knipperlicht links van de auto en eentje voor het knipperlicht links voor de aanhanger? |
#5
|
|||
|
|||
Kan iemand dit nog toelichten?
|
#6
|
||||
|
||||
Nee die module wordt gestuurd door de canbus, je hebt dus communicatiedraden en constant plus, geschakeld plus en massa, die communicatiedraden zorgen ervoor dat de signalen van alle verlichting aankomen bij je module achter en die stuurt je trekhaakdoos aan. Van "draadje knipperlicht links" is dus geen sprake meer
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#7
|
||||
|
||||
Welke kabelset heb je?
__________________
|
#8
|
|||
|
|||
Ik heb deze set:
Als je inzoomt zie je een paar losse pinnen en een doorlusstekker. Last edited by Tau : 28-08-2014 at 09:38. |
#9
|
||||
|
||||
Alle uiteinden zijn voorzien van stekkertjes zoals ik zie. Die moeten op een aantal plaatsen ingedrukt worden. Zoals ik deze set zo zie, hoef je nergens in de originele bekabeling te knippen. Maar ik neem aan dat er ook een handleiding bij zit?
__________________
|
#10
|
|||
|
|||
Quote:
Klopt die is hier te vinden: De bekabeling begint vanaf pagina 13. Nee niet alle uiteinden zijn voorzien van een stekker. 5 draden zijn voorzien van enkel een pinnetje. Zoom maar eens in op de + kabel dan zie je een los pinnetje die je in de zekeringkast aan de linkerzijkant van het dashboard dient te monteren. (althans dat zegt de handleiding) Ik heb daar gekeken en dat is niet mogelijk of ik doe iets verkeerds. Ik heb in de zekeringkast wel een + kabel gevonden die op een strip zit maar hoe sluit ik daar het pinnentje van de + kabel er op aan? Ik ben wel goed met techniek maar dit is even nieuw. Last edited by Tau : 31-08-2014 at 18:11. |
#11
|
|||
|
|||
Heeft iemand een idee?
Ik zou graag dit weekend de boel willen aansluiten. |
#12
|
||||
|
||||
Haha dit moet je even door iemand laten doen die weet wat ie doet, je bent van harte welkom of ff langs te komen.
Die 5 losse draadjes moet je in de can steken en de 5 die je daar uit haalt moeten in de lege stekkertjes die er bij zitten is als het goed is, dit worden de send en return voor je com signaal zeg maar. Verder moet je de plussen in je zekeringkast steken op de plaatsen die in de handleiding staan, dit kan alleen als je de kast ontgrendelt hebt en hij nieuwe input accepteerd (mechanisch slot). Dit zelfde geld voor de massa's, een trekhaak zetten op een canbus platform auto is echt geen kwestie meer van draadje aftakken. Oh ja en als alle draadjes goed zitten moet je vervolgens de controller voor de stekkerdoos nog aanmelden bij de centrale module, dit moet de dealer doen en een beetje dealer kan dit in 5 minuten.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#13
|
|||
|
|||
Mwoah.. Wij monteren redelijk wat trekhaken, die mensen zelf van internet plukken, en bij die poolse dingen zit gewoon een can-module, en draden met doorverbinders gewoon achter de lichtunits vastmaken. En een + en massa erbij, soms een draad naar de remlichtschakelaar, of 3e remlicht.
Zo gedaan bij bijv polo bluemotion 2011, bmw 330d 2009, astra 2009, ford custom transit 2013, Allemaal can auto's, maar geen enkel probleem. Ook niets aangemeld in de ecu oid. Alleen bij de polo. Ik vind dat er vooral door dealers nogal spannend over gedaan word, terwijl het geen ruk voorsteld, en blijkbaar met een pools knakensetje prima werkt.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! Last edited by Polo1w : 30-08-2014 at 19:36. |
#14
|
||||
|
||||
Prima, maar het is ook meer een comfort ding, dan dat het niet zou werken, bij een doorgebrande lamp krijg je die netjes gemeld, bij kortsluiting krijg je een melding ipv smeltende draden of doorgebrande zekeringen, bij de nieuwere modellen heb je met aanhanger 6x comfortblinker ipv 3 zonder. Het werkt gewoon allemaal net ff mooier.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#15
|
|||
|
|||
Dat zal best kunnen ja.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#16
|
|||
|
|||
Ik heb het vandaag aangesloten. Het is allemaal gelukt.
Bedankt voor het meedenken. |
#17
|
|||
|
|||
Ben zelf ook bezig met de kabelboom naar de zekeringkast toe. Als ik het dus goed begrijp komen de losse stekkertjes van de nieuwe kabelboom dus in de orginele stekkers onder het dashboard en de stekkertjes die daar uitkomen (3 stuks) komen weer in de bijgeleverde huls die ik vervolgens weer in de passende stekker van de nieuwe kabelboom druk?
Daarna rest enkel nog de pluskabel aansluiten en even aan de vagcom?
__________________
Golf mk4 1.9 sdi daily Caddy mk1 xxl>>> 1.8 20v turbo project |
#18
|
|||
|
|||
Ik wil toch nog even aanhaken op dit verhaal. Aanmelden is eigenlijk voor de veiligheid. Bij nieuwere auto's van de VAG groep moet dit middels de testkast omdat, en nou komt het, het ABS regelapparaat dient te weten of er een aanhanger aanhangt of niet in verband met een mogelijke ESP ingreep. Een ESP ingreep van een auto zonder aanhanger kan verstrekkende gevolgen hebben voor een auto met aanhanger. En nu hoor ik je denken... en een fietsendrager dan?
Dat is juist andersom. Dus veiligheid boven alles en nooit zomaar aftakken met die poolse troep. Veiligheid is ook de reden dat het remlicht rechtstreeks aangesloten wordt, er is ook een remsignaal via CAN maar CAN Comfort kan enige vertraging hebben en is de rechtstreekse aansluiting sneller.
__________________
'86 Coupe Quattro "Suzie" '00 Bora V5 "Deborah" |