Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-08-2014, 20:57
Bengie's Avatar
Bengie Bengie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 34
Default 1.9 TDI 1z (1996) start niet en heeft weinig vermogen

Beste Forummers!

De 1.9 TDI 1z (1996) in mijn Jetta uit 1983 start niet en heeft geen vermogen. Om het verhaal zo duidelijk mogelijk te maken zal ik alles uitgebreid beschrijven. Ik heb geen idee of alles relevant is, maar beter te veel dan te weinig informatie denk ik zo

Ik heb een half jaar geleden een 1.9 TDI (1z uit 1996) in mijn Jetta 1 uit 1983 geplaatst. Ik heb de motor uit een Golf 1 gehaald, de motor was dus al 'op maat' gemaakt door de vorige eigenaar van de Golf 1.

Achteraf gezien is het allemaal niet erg netjes gebeurt. De zekeringkasten zijn o.a. niet samengevoegd, er zitten nu dus twee zekeringkasten in mijn auto.

Tot vorige week startte en liep de motor goed. Na een vakantie waarin ik 3500 km met deze motor heb gereden begonnen er ineens een aantal problemen op te stapelen. Ik weet nogmaals niet of deze met het niet starten en het vermogensverlies te maken hebben maar ik meld ze voor de volledigheid wel even.

De uitaat had in de voorpijp vlakbij het blok een scheur, de motor maakte dus een flink kabaal. Dit werd tijdens de laatste 600 km ineens erger, de scheur was dus groter geworden.

Vervolgens schiet er met een knal een turboslang los (deze zat overigens vast met een niet geschikte klem), en maakte de motor dus nog meer lawaai. Ik heb de slang weer gemonteerd en tijdelijk vast gezet met een tyrip.

Na bijna 600 km (ik was bijna thuis) heeft de motor plotseling geen vermogen meer. Als ik gas geeft gebeurt en 2 seconden wat maar dan is het vermogen helemaal weg en heeft gas geven geen zin meer. De motor blijft nog even 30 seconden lopen als ik stil sta, maar als ik weer gas wil geven slaat de motor uit en start hij niet meer.

Toevallig reed er een ANWB man achter mij. Deze heeft een rechtstreekse kabel tussen de tussen de magneetklep/dieselstop op de dieselpomp en de accu gemonteerd. Met deze kabel tussen de magneetklep/dieselstop op de dieselpomp en de accu start de motor wel maar heeft deze weinig vermogen.

Op deze manier krijg ik de motor dus wel aan de praat en loopt de motor mooi en rookt niet.

Ik heb al wat uurtjes op dit forum gezocht en de eerste poging die ik deed was het vervangen van het 109 relais. Ik zag dat de oude een kapotte aansluiting van de massa op de printplaat had en had dus goede hoop.

Na vanmorgen een nieuwe 109 relais te hebben geplaatst startte de motor echter nog steeds niet zonder de directe kabel tussen de magneetklep/dieselstop op de dieselpomp en de accu en heeft de motor nog steeds weinig vermogen.

(Ik heb de uitlaat trouwens ondertussen al gelast en deze is nu helemaal dicht, ook heb ik alle zekeringen gecheckt)

Mijn ideeën houden nu wel op en ik kan geen vergelijkbare problemen vinden op het forum. Ik hoop dus dat een van jullie bruikbare tips heeft!
Reply With Quote
  #2  
Old 02-08-2014, 08:01
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Hmm ik vrees dat je dit niet in de elektriek van de auto moet zoeken..
Je hebt geen vermogen, ruw lopen met nogal wat kabaal en witte rook uit de uitlaat???
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #3  
Old 02-08-2014, 21:26
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

als ik je verhaal zo lees dan heb ik het gevoel dat het overal in kan zitten, als je vertelt dat je op vakantie gaat met een scheur in je uitlaat en dat je luchtslang niet goed gemonteerd zat. Ik vraag me af wat voor een verrassingen er dan nog meer zijn.

Qua magneetklep van de brandstof zou ik geneigd zijn te denken aan het witte contactblokje in je slot. Als die defect is, kan het zo zijn dat je geen stroom meer daar naartoe geeft.

Qua geen vermogen zou ik als eerste kijken of je brandstofpomp niet verlopen is (losgetrild?) of je nokkenastandwiel (die zit zonder spie, op een conische as geklemd).

Heb je toevallig al naar die dingen gekeken?
Reply With Quote
  #4  
Old 04-08-2014, 07:39
Bengie's Avatar
Bengie Bengie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 34
Default

@ar1g3
De motor maakt, nu ik de uitlaat heb gelast, niet meer kabaal dan een 'normale' diesel . Daarnaast loopt de motor echt als een zonnetje, geen witte/blauwe rook uit te uitlaat, pas als ik de motor echt ver doortrek komt er pas zwarte rook uit de uitlaat.

@casss
Toen ik op vakantie ging wist ik nog niet dat er een scheur op die plek van de uitlaat zat. De motor was gewoon aardig luid en er zit een open luchtfilter op, ik dacht dat dit zo hoorde. Aangezien de auto nogal volgepakt was heeft de uitlaat een aantal keren de grond geraakt bij een drempel, hierdoor is het kleine scheurtje dat er dus al zat groter geworden en kwam ik er na het lassen pas achter dat er altijd al een scheur in de uitlaat gezeten moet hebben omdat de motor ineens een stuk stiller was.

Omdat de kabelbomen niet zijn samengevoegd heb ik geen wil contactblokje in mijn contactslot. Ik weet niet waar deze nu wel zit of hoe deze eventueel omzeilt is.

Ik heb nog niet gekeken naar mijn brandstofpomp of nokkenastandwiel, dit omdat ik het idee heb dat het niet anders dan de elektronica kan zijn. Hij start niet én heeft weinig vermogen en hij start wel als het originele elektrische systeem 'omzeilt' wordt. Ik vermoed dat de computer het niet doet door wat voor reden dan ook en deze de diesel e.d. dus niet kan regelen in de motor waardoor de motor niet start en geen vermogen heeft.

Maar hoe kan ik controleren of de dieselpomp of nokkenastandwiel verlopen is?


De motor zat overigens eerst in de golf 1 van een vriend van mij (hij heeft de motor er niet ingezet), hij heeft zonder problemen ook duizenden kilometers gereden.

Verder kan ik prima 130/140 rijden op deze manier, de motor heeft nu echter het vermogen van de 1.6 diesel die ik hiervoor in de Jetta had zitten.
Reply With Quote
  #5  
Old 04-08-2014, 07:54
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Ik kan je niet helpen met het probleem, doordat ik te weinig ervaring heb met electronica. Wel kan ik je een ombouw naar mechanische injectie aanbieden, waardoor je van al die electronica af bent.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #6  
Old 04-08-2014, 08:04
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Stel, het zit goed met de bekabeling.. wanneer je een +draadje naar je pomp moet trekken om te starten, zou het kunnen zijn dat je ECU geen vrijgave voor het starten maakt. Kan te maken hebben met bijvoorbeeld het niet herkennen van jouw sleutel? Misschien kun je de status van je ECU controleren, met VAGcom of zo
Reply With Quote
  #7  
Old 04-08-2014, 10:24
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Quote:
Originally Posted by Bengie
@ar1g3
De motor maakt, nu ik de uitlaat heb gelast, niet meer kabaal dan een 'normale' diesel . Daarnaast loopt de motor echt als een zonnetje, geen witte/blauwe rook uit te uitlaat, pas als ik de motor echt ver doortrek komt er pas zwarte rook uit de uitlaat.

@casss
Toen ik op vakantie ging wist ik nog niet dat er een scheur op die plek van de uitlaat zat. De motor was gewoon aardig luid en er zit een open luchtfilter op, ik dacht dat dit zo hoorde. Aangezien de auto nogal volgepakt was heeft de uitlaat een aantal keren de grond geraakt bij een drempel, hierdoor is het kleine scheurtje dat er dus al zat groter geworden en kwam ik er na het lassen pas achter dat er altijd al een scheur in de uitlaat gezeten moet hebben omdat de motor ineens een stuk stiller was.

Omdat de kabelbomen niet zijn samengevoegd heb ik geen wil contactblokje in mijn contactslot. Ik weet niet waar deze nu wel zit of hoe deze eventueel omzeilt is.

Ik heb nog niet gekeken naar mijn brandstofpomp of nokkenastandwiel, dit omdat ik het idee heb dat het niet anders dan de elektronica kan zijn. Hij start niet én heeft weinig vermogen en hij start wel als het originele elektrische systeem 'omzeilt' wordt. Ik vermoed dat de computer het niet doet door wat voor reden dan ook en deze de diesel e.d. dus niet kan regelen in de motor waardoor de motor niet start en geen vermogen heeft.

Maar hoe kan ik controleren of de dieselpomp of nokkenastandwiel verlopen is?


De motor zat overigens eerst in de golf 1 van een vriend van mij (hij heeft de motor er niet ingezet), hij heeft zonder problemen ook duizenden kilometers gereden.

Verder kan ik prima 130/140 rijden op deze manier, de motor heeft nu echter het vermogen van de 1.6 diesel die ik hiervoor in de Jetta had zitten.

Nokkenastandwiel controleer je zo: boven op versnellingsbak plastic plug eruit halen zodat je het vliegwiel ziet, zit een klein puntje in de rand van het gat, op vliegwiel zit ook een markering, die moeten overeen komen. dit is TDC voor cilinder 1 op de krukas. Dan kleppendeksel eraf en in de nokkenas zit een groef aan het uiteinde, deze moet parallel staan met het blok. Beste manier om dit te controleren is met een speciale tool, of een dikke meetlat of iets gelijkaardigs van 3mm dik, dat past in de gleuf. Past het niet perfect krukas beetje verdraaien tot het goed zit. Zie je hier een grote afwijking dan zou ik dat eerst goed zetten voor in de elektriek de zoeken. Is gewoon een kwestie van de centrale bout van het tandwiel los te doen, de krukas terug naar #1 TDC te draaien terwijl de nokkenas geblokkeerd is op #1 TDC. Dan komt dat weer overeen en dan die bout vastzetten.

Voor de pomp kan ik je niet helpen, weet niet hoe het zit bij die TDI'tjes, dacht dat de timing daar lichtjes bijgestuurd werd door de computer en je de pomp niet zo perfect moet instellen als bij een oude IDI diesel.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #8  
Old 07-08-2014, 07:56
Bengie's Avatar
Bengie Bengie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 34
Default

@ DÁ-BRT, Bedankt voor het aanbod. Ik ben wel benieuwd naar de prijs en de werking van de mechanische injectie.

@ SciroccomTDI, ik ga proberen om begin volgende week de ECU uit te laten lezen. Kijken of ik daar wijzer uit wordt.

@ ar1g3, bedankt voor de uitleg. Ik zal ook hier begin volgende week even naar kijken.

Heeft iemand nog meer ideeën?
Reply With Quote
  #9  
Old 07-08-2014, 08:01
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Laat maar horen als je meer wilt weten. Er zijn wel een paar mensen hier op het forum die met pompen of onderdelen van mij rijden, zij zouden jou meer onafhankelijke informatie kunnen geven.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #10  
Old 07-08-2014, 11:46
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

ik heb tussen 8.11.2011 en 30.8.2013 ongeveer 1100 km per week gereden met mTDI.

in de tijden van 90+ % snelweg was het verbruik beter dan 1 op 20.
nu rij ik 50% snelweg en doet ie 1 op 18

het vermogen is best aardig
Reply With Quote
  #11  
Old 23-08-2014, 18:53
gooigolf's Avatar
gooigolf gooigolf is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,830
Default

anders mag je gerust langs komen ,
heb vagcom etcc .heb er een partij gebouwt dus is vast een oplossing te vinden ,
zie dat je uit roden komt dus geen gekke afstand .
vrgr gooi
__________________
golf 1 v6 bde

steune setjes vr6 v6 r32 , mk1 INFO PB ,
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum