#1
|
||||
|
||||
E85 mengen
Ik heb nog 40 liter e85 staan. Nu las ik op het andere forum dat je dit tot 15% kunt mengen met benzine om meer vermogen te genereren. (Werd over 20pk gesproken)
Feit of fabel?? Waar moet je op letten? Graag jullie input!
__________________
Quote:
|
#2
|
||||
|
||||
e85 werkt echt. Geen fabel dus.
Kijk bijvoorbeeld bij JD, daar gooien ze dit vaak ook in je tank als extra. Werkt in feite als een octaanverhoger. Bij mij gaat het er ook altijd bij en het is behoorlijk merkbaar. Ik meng ook ongeveer 15% erbij. Voordelen: je kunt meer compressie aan, minde pingelen Schonere uitstoot Meer vermogen Stuk goedkoper dan benzine. Nadelen: er is meer nodig voor verbranding (vanwege de dichtheid?) dus je auto verbruikt wat meer. Ik ben er zelf over aan het denken om mijn auto om te bouwen om op pure e85 te laten lopen. Dit zie je ook steeds en steeds vaker bij rally/race auto's. Nadeel is dat je verbruik wel wat hoger ligt, maar verder zitten er alleen maar voordelen aan deze brandstof.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM KTM EXC 525 Racing SM |
#3
|
|||
|
|||
Bedenk je wel dat je brandstof systeem over het algemeen ethanol niet zo prettig vind (rubbers etc)
En dat je ook de auto erop moet afstellen Bijkomend voordeel is een lager CO uitstoot, zo heb ik mijn golf door de APK gekregen, bio ethanol bij benzine gemengd en ik ging van 5% CO naar 0.14% |
#4
|
||||
|
||||
Had ik ook. Mijn uitstaat was rond de 8.
e85 erbij en brandstofdruk 0,5 bar lager. uitstoot 0 e85 is inderdaad niet goed voor de standaard pakkingen en rubbers, daarom word vaak als richtlijn 10 / 15% als veilig aangegeven om te mengen.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM KTM EXC 525 Racing SM |
#5
|
|||
|
|||
Ethanol en aluminium zijn ook geen vrienden.
|
#6
|
||||
|
||||
Bestaat er een speciale coating voor? Ik heb namelijk al meerdere auto's gezien die volledig op e85 liepen met gewoon aluminium cilinderkoppen en inlaatspruitstukken.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM KTM EXC 525 Racing SM |
#7
|
|||
|
|||
E85 vreet geen aluminium aan, gebruiken in de cross ook gewoon alu tankjes, wel Goodriche slangen gebruiken en bij langere tijd stil staan door spoelen is aan te raden
|
#8
|
||||
|
||||
E85 (brandstof)
E85 is een alcoholbrandstofmix van 85% gedenatureerde ethanol met 15% benzine. Naast de ethanol en benzine bevat de brandstof ook nog vaak kleine hoeveelheden MTBE en isobutanol voor een betere verbranding en of motoronderhoud. De genoemde percentages zijn volumepercentages. De ethanol wordt verkregen uit planten, en wordt daarom ook wel bio-ethanol genoemd. Door het gebruik van planten is de brandstof meer CO2-neutraal. Deze brandstof wordt al veel gebruikt in Zweden en het mid-westen van de Verenigde Staten, waar de ethanol uit maïs wordt verkregen. Ook de race-industrie maakt veel gebruik van E85 als brandstof, omdat ethanol veel klopvaster is dan normale benzine. Daardoor kan de brandstof een hogere compressie aan, zonder dat de brandstof uit zichzelf ontbrandt zoals bij een dieselmotor. Om de brandstof te kunnen gebruiken moeten wel het tankstation en de motor worden aangepast. Materialen als magnesium, aluminium en rubber zijn minder bestand tegen ethanol en zullen sneller degenereren. Als deze materialen zijn vervangen door bijvoorbeeld roestvaststaal, dan kan de motor op zowel E85 als gewone benzine lopen. http://nl.wikipedia.org/wiki/E85_%28brandstof%29
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#9
|
|||
|
|||
Dank Style,
Voor de onderbouwing en heldere info. |
#10
|
||||
|
||||
Het is bij mij wel de bedoeling om op pure bio-ethanol te kunnen rijden.
Probleem is alleen dat het niet overal te tanken is. Bij tamoils hebben ze het (meestel) wel maar verder kom ik het niet vaak tegen.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM KTM EXC 525 Racing SM |
#11
|
|||
|
|||
Pure bio-ethanol is wel wat anders dan E85 hea sven.
Eerste hit met google. http://www.gereedschappelijk.nl/acc...-96-zuiver.html |
#12
|
||||
|
||||
Ja klopt, ik bedoelde eigenlijk gewoon volledig op e85
Zondagmorgen he....
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM KTM EXC 525 Racing SM |
#13
|
|||
|
|||
E85 gaat er volgend jaar bij Tamoil ook waarschijnlijk uit! Hou daar wel rekening mee!
|
#14
|
||||
|
||||
Pfff, dat is dus mooi klote.
In Duitsland was het op heel veel plekken te krijgen toen ik daar was. Die nieuwere audi's kunnen volgens mij ook op puur e85 rijden. Bij m'n schoonpa staat dat ook in z'n 'handleiding' bij z'n nieuwe A4.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM KTM EXC 525 Racing SM |
#15
|
|||
|
|||
ethanol is wel degelijk te gebruiken met aluminium
aluminium dient dan wel geanodiseerd te worden hierbij bedoel ik alle delen in het brandstofsysteem houd wel rekening met een schralere verbranding hierdoor is er hogere slijtage als bij benzine en de zittingen van je auto moeten er wel tegen kunnen, oudere auto's zijn er vaak niet voor geschikt zelfde als bij gas overigens moeten de injectoren van auto je er tegen kunnen oude rubbers kunnen er niet tegen en als je het langdurig weg zet is het aan te raden door te spoelen |
#16
|
||||
|
||||
Quote:
Dat zou kunnen maar dan heeft hij volgens mij een a4 "flexible fuel" http://www.autoblog.nl/archive/2009...-85-bio-ethanol |