#1
|
|||
|
|||
Montage rubber metaal as lagers Golf 3.
Hallo deskundigen,
Wij hebben laatst de rubber metaal aslagers van onze Golf MK 3 vervangen. Om de haverklap gingen onze dempers kapot en de auto bonkte ook. Het uitpersen ging redelijk eenvoudig; eerst de wielen eraf, een versnellingsbaksteun geplaatst onder de as, de asbouten gelost, as iets laten zakken, de oude lagers afgetekend, de bouten gelost en met een mooie luchtpers de beide lagers eruit geperst. De montage wierp nogal wat discussie op bij monteurs, al dan niet deskundig en daarover gaan onze vragen aan u. Montage: De aftekening die op de oude lagers en een vast punt op de as waren aangebracht, overgenomen op de nieuwe lagers. Lagers erin geperst volgens de aftekening. Bouten erin en handvast gezet. As weer op zijn plaats en vastgezet. Wielen teruggeplaatst. Auto laten zakken op de grond. Daarna de aslagers op moment vastgezet. Klaar is Kees. Nu zeggen velen tegen ons, jullie hadden de lagers niet in de neutrale stand mogen vastzetten, maar voorspanning moeten geven. Wij bestrijden dit, omdat je dan een extra verdraaiing van de rubbers krijgt en dit de levensduur niet ten goede komt. Kunnen jullie hierover je deskundige licht laten schijnen, want wij worden een beetje dol van de voortdurende discussies. Én je weet maar nooit, misschien hebben we wél een fout gemaakt en dat zou zonde zijn. Graag jullie hulp, bij voorbaat zeer bedankt. Met vr.gr. Blacky |
#2
|
|||
|
|||
Zo heb ik die van mij ook gemonteerd, Zitten nu ruim 2 jaar er in.
En ze zijn nog in perfecte staat, geen scheuren of beschadigingen. Ook rammelt er niks. |
#3
|
||||
|
||||
Eerst op de grond en dan pas aanhalen, GEEN voorspanning geven...
Dat gaat er bij amateur verlagers onder ons wel eens slecht in, want "dat busje draait toch wel mee?" of "nergens voor nodig, hij rijdt prima" Nou VW tjes zijn niet zo kritisch erop maar het hoort gewoon niet zo, gevalletje vakmanschap dus
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#4
|
|||
|
|||
Hoi mede VW freaks,
Zo, nu weten we het zeker, heel erg bedankt voor jullie inzet. Nog even voor alle duidelijkheid; wij hebben het dit Pinkster weekend óók aan twee werkplaatschefs van VW kunnen voorleggen en deze hebben hetzelfde advies gegeven als jullie, dus klaar is Kees. Afgelopen weekend ook nog even gesleuteld in onze hobby hal en daar was een VW MK 3 rijder, die zijn as lagers ook had laten vervangen. Deze waren op een z.g.n. armbrug, gewoon onder de auto vastgezet, fout dus. Wij hebben hem dit uitgelegd en hij vroeg ons om de lagers op onze manier vast te zetten. Oké, geen probleem, de lagerbouten gelost (auto met de wielen op de grond) en het is echt geen gein, de auto kwam zeker twee centimeter omhoog. Dus NOOIT met voorspannning monteren, dat kost je jaren. Bedankt voor jullie inzet. Groet, Blacky |